Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dilemma, 18 år, kjøpe bil eller ikke!

Ziaka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg fyller snart 18 og er veldig giret på å skaffe meg en bil å trille rundt i.

Eneste er at jeg vet veldig lite om kostnader rundt bil, forsikring, årsavgift og andre avgifter? Folk sier at en bil er veldig dyr i drift og jeg tviler ikke på det, derfor jeg vil ha litt fakta.

Jeg driver og jobber akkurat nå, etter denne sommer etappen sitter jeg med 20 lapper som er deikert mot kjøp av bil, på 18 års dagen min vil jeg muligens sitte igjen med 10~lapper som også vil bli dedikert mot bil.

Jeg har en deltidsjobb vedsidenav skole så jeg håper og dekke bensin og de utgiftene der.

Så er det en god ide tross for at jeg har veldig lyst, til å kjøpe meg en bil når jeg blir 18?

Får man noen brukbare biler fra 15-20 lapper? som er greie til førstegangsbruk.

Håper å få et svar :) takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg vil ikke si noe om biler til 15-20K :) For min del ville jeg da heller venta til jeg kunne bruke 50-60K. Men det er noen ting du bør tenke på:

1) Kjøper du bil er du hekta. Jeg gjorde det når jeg var 18 og jeg klarer ikke å gå tilbake :p

2) Forsikring er dyrt som ungdom

3) Bensin er dyrt

4) Reparasjoner er dyrt

Det er ikke innkjøpet av bilen som er dyrt i det hele tatt, dessverre, selv om det er alt for dyrt også :(

Men lykke til! :D

Skrevet

Hvilken biltyper liker du?

Forsikring går å få billig, spør din far eller mor om bilen kan registreres i deres navn.

Reparasjoner kan du gjøre selv til en hvis grad, lærer mye av det.

Skrevet

Veiavgift er kr2865kr på toppen av det kommer forsikring (som varierer kraftig. Med en bil til bare 10-20 tusen er det ikke behov for annet enn ansvarsforsikring.)

Hvis du er uheldig med bilen og den trenger reperasjoner, varierer disse selvsagt i pris :)

Skrevet (endret)
1) Kjøper du bil er du hekta. Jeg gjorde det når jeg var 18 og jeg klarer ikke å gå tilbake :p

6523614[/snapback]

Word!

Dette er dessverre helt riktig! Har du først kjøpt deg bil, så er det bortimot umulig å la den stå, selv om du vet at det koster skjorta med bensinutgifer..

Det er en sykdom detta med bil, jeg har hatt lappen i 8mnd, og jeg har:

kjørt 40000km, brukt 45000 til innkjøp av to forskjellige biler, brukt 10000 på anlegg, og ca 6000 på div småreparasjoner... tør ikke å tenke på hvor mange tusen jeg har brukt på bensin :scared:

Så mitt råd: Tenk deg om, trenger du bil?

Vil du spare på det (med tanke på bussutgifter osv)?

Har du råd til forsikring?

Årsavgift?

Ved kjøp av bil, er omreg. avgift : ca 1500kr

Årsavgiften tror jeg ligger på ca 2800kr

I tillegg til høy pris pga dårlig bonus på forsikring, vil du måtte betale 1600 kr første året i ungdomstillegg. Denne summen blir mindre for hvert år, og du får tilbake disse pengene, men det er sure penger å miste nå...

Og ikke minst, i disse dager med nesten 13kr/l i bensin, vil du måtte ut med ganske mye penger!!

p.s

En bil til 15-20K er (som regel!! ) gamle biler, som ofte trenger smårep, og har høyt bensinforbruk!! (Jeg sier ikke at dette er fakta, dette er kun min erfaring..)

Forsikring går å få billig, spør din far eller mor om bilen kan registreres i deres navn.

Dette er ikke smart! Da vil han ikke få opparbeidet seg en bonus, slik at når han engang skal låne penger til bil og trenger kasko, vil forsikringsprisen være skyhøy fordi han begynner på laveste bonus- nivå!!

Og dersom foreldrene har kjørt skadefritt, er det litt surt om bonusen forsvinner pga et lite uhell forårsaket av sønn/datter!!

Endret av Ditchy
Skrevet
Hei, jeg vil ikke si noe om biler til 15-20K :) For min del ville jeg da heller venta til jeg kunne bruke 50-60K. Men det er noen ting du bør tenke på:

2) Forsikring er dyrt som ungdom

3) Bensin er dyrt

4) Reparasjoner er dyrt

Det er ikke innkjøpet av bilen som er dyrt i det hele tatt, dessverre, selv om det er alt for dyrt også :(

Men lykke til! :D

6523614[/snapback]

Førstegangsbil til 50-60k er bare toskete! Du får en helt grei førstegangsbil for 15-20k.

Skrevet

6523614[/snapback]

Ved kjøp av bil, er omreg. avgift : ca 1500kr

6523703[/snapback]

Omregavgiften varierer med første gangs registrering, samt egenvekten på bilen. :)

Angående førstegangsbil; Bil er knall, men svindyrt. Du bør ha mer penger enn bare innkjøpssummen. :)

Skrevet

Så la oss si at jeg kjøper en bil til 15.000 kroner.

Jeg har ingen type av forsikring eller noen ting.

Hva må jeg ha og hvor mye koster det?

1) Kjøper du bil er du hekta. Jeg gjorde det når jeg var 18 og jeg klarer ikke å gå tilbake

Jeg vil bli hekta, fordi jeg er giret på å kjøre bil, ha det gøy med venner og bruke den som et aktivt transportmiddel til for eksampel skole og jobb.

=) Jeg har enormt lyst på en egen bil men jeg må lage meg et kart over hvordan jeg skal skaffe det, og å om jeg klarer finansiere det

Skrevet (endret)
Så la oss si at jeg kjøper en bil til 15.000 kroner.

Jeg har ingen type av forsikring eller noen ting.

Hva må jeg ha og hvor mye koster det?

Det eneste du trenger til en bil som koster 15-20k er ansvarsforsikring. Delkasko kan vurderes om du har fastmontert noe av verdi i bilen (f.eks anlegg).

Prisen på ansvarsforsikringen er umulig å forutsi før jeg vet vhilken bil du vil kjøpe.

Jeg eier en audi 90 quattro. (2,3l 5cyl, 20v). denne betaler jeg 500kr i måneden for med delkasko og ansvar. Og dette er med ungdomstillegg og 20% ellr 10% i bonus.

(usikker der)..

Edit:

Forsikringsselskapene regner pris ut fra:

-årsmodell

-Motorvolum

-størrelse (vekt, lengde)

-Om det er regnet som en typisk "ungdomsbil"

- og hvor langt du tror du kommer til å kjør i løpet av et år..

Endret av Ditchy
Skrevet

Dette er ikke smart! Da vil han ikke få opparbeidet seg en bonus, slik at når han engang skal låne penger til bil og trenger kasko, vil forsikringsprisen være skyhøy fordi han begynner på laveste bonus- nivå!!

Og dersom foreldrene har kjørt skadefritt, er det litt surt om bonusen forsvinner pga et lite uhell forårsaket av sønn/datter!!

6523703[/snapback]

Ikke er det lov heller.

Skrevet
Førstegangsbil til 50-60k er bare toskete! Du får en helt grei førstegangsbil for 15-20k.

6523731[/snapback]

Tja, det spørs. Her har vel verken du eller trådstarter gitt noen kriterier for hva bilen skal gi deg, annet enn prisen. Jeg sa min mening om den saken... Til 15000 får du aldri en bil som er særlig sikker eller driftssikker. Kjøpte meg en ti år gammel golf som hadde gått 150000 for 49000, og det angra jeg ikke på. Jeg hadde den bilen lenge uten noen feil... mens kompiser som kjøpte eldre biler brukte like mange kr på tre-fire biler + reparasjoner.

Skrevet
det er lov om de legger på at en bruker under X alder skal bruke bilen. Det går kanskje imot hensikten, men lovlig er det...

6524095[/snapback]

Ok, det jeg mente var de tilfellene hvor biler forsikres i foreldres navn, uten noen som helst antydning om at ungen både eier og bruker bilen selv. Da kan du komme til å slite litt hvis du skulle få bruk for forsikringen.

Skrevet

Det er fullt mulig å forsikre bilen i foreldrenes navn, men da må de ut med et tillegg i prisen for at personer under 25 skal få lov til å bruke den..

Skrevet

6523703[/snapback]

Sett faren/moren din som eier og sett deg selv som medeier. Da kan man overføre bonus ved senere anledning mener jeg.

Men det er bedre at han får skyhøy forsikring senere enn nå. Da han kanskje har litt mer penger da enn nå. En ungdom skal ikke betale 40 000 i året i forsikring.

Skrevet

Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal gå for bil eller ikke, eneste som stopper meg er tvilen på om jeg klarer finansiere det eller ikke.

Men hvis jeg ender på kjøp, hvilke kvalifikasjoner burde jeg sette for en 15-20k bil?

Skrevet
Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal gå for bil eller ikke, eneste som stopper meg er tvilen på om jeg klarer finansiere det eller ikke.

Men hvis jeg ender på kjøp, hvilke kvalifikasjoner burde jeg sette for en 15-20k bil?

6524352[/snapback]

At den er Eu-godkjent er vel det vitkigste. Sjekk for rust (spesielt under i kanalene og hjulbuene). Det ruster fort hull i bilen hvis det er en del rust der fra før av uten at du gjør noe med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...