Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mista lappen. Søke om å få den tidligere tilbake


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ikke grisekjøre uansett.

Hvis to stk som begge ligger i 90 i 60-sona krasjer med hverandre, så skal jeg bare le mens jeg pisser på likene deres, men hvis de tar med seg noen uskyldige, så håper jeg grisekjøreren overlever sånn at han kan sitte i fengsel  i noen år.

6500273[/snapback]

 

Bwahaha! laame.

 

 

Hva er grensen for å miste lappen i Norge? Antall km over? I sverige er det 30 over.

Lenke til kommentar

Avhenger av hva maxhastigheten er på den veien du kjører på. Hadde jeg kjørt 2km/t saktere hadde jeg beholdt lappen. Altså i 60-sonen så kan man max kjøre i 86 før man mister lappen. I 100-sonen så er grensa på 140 før man mister lappen (tror jeg)

 

Tror ikke Sverige operer med 30 km/t over på alle veier. Hadde jo vært teit om man blei straffa like hardt i 130 i 100-sona som 60 i 30-sona) :p

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Avhenger av hva maxhastigheten er på den veien du kjører på. Hadde jeg kjørt 2km/t saktere hadde jeg beholdt lappen. Altså i 60-sonen så kan man max kjøre i 86 før man mister lappen. I  100-sonen så er grensa på 140 før man mister lappen (tror jeg)

 

Tror ikke Sverige operer med 30 km/t over på alle veier. Hadde jo vært teit om man blei straffa like hardt i 130 i 100-sona som 60 i 30-sona) :p

6501217[/snapback]

 

Joa, mener i 110/120. Var ganske effektivt tidligere i sommer å kjøre i 149 og bare risikere et par tusen.

Lenke til kommentar
Hva er grensen for å miste lappen i Norge? Antall km over? I sverige er det 30 over.

6500303[/snapback]

 

I Norge gjelder følgende:

 

Hvis fartsgrensa er 60 eller mindre: 26 km/t

Hvis fartsgrensa er 70 eller mer: 36 km/t

På motorvei (kl. A): 41 km/t

 

Eksempel 1: Du kjører i 68 km/t i 40-sonen og mister lappen i 3-4 mnd.

Eksempel 2: Du kjører i 140 km/t i 100-sonen og beholder lappen med et skrik.

Lenke til kommentar

Så fantastisk bra det er når folk uten lappen uttaler seg om ting de vet "alt" om :)

 

Når man har fått seg lappen, bil og begynt å få kontroll på den. Så er det helt naturlig at man driver å prøver bilen litt - iallefall om man har interesse for bil. Men at man skal straffes så hardt for å kjøre for fort UTEN å skade noen, det blir for galt. Iallefall når man måler straffen opp imot andre forbrytelser i Norge, hva er best av en som kjører for fort og kan skade noen om han er uheldig eller en som utøver vold?

Lenke til kommentar
Så fantastisk bra det er når folk uten lappen uttaler seg om ting de vet "alt" om :)

 

Når man har fått seg lappen, bil og begynt å få kontroll på den. Så er det helt naturlig at man driver å prøver bilen litt - iallefall om man har interesse for bil. Men at man skal straffes så hardt for å kjøre for fort UTEN å skade noen, det blir for galt. Iallefall når man måler straffen opp imot andre forbrytelser i Norge, hva er best av en som kjører for fort og kan skade noen om han er uheldig eller en som utøver vold?

6505173[/snapback]

 

Spiller ingen rolle, det er null problem å holde seg til fartsgrensene (speedometer anyone?). Hvis man vil "teste" bilen, så kan man ta seg en tur på bane. Har absolutt ingen sympati med folk som mister lappen for å kjøre for fort.

Lenke til kommentar
Så fantastisk bra det er når folk uten lappen uttaler seg om ting de vet "alt" om :)

 

Når man har fått seg lappen, bil og begynt å få kontroll på den. Så er det helt naturlig at man driver å prøver bilen litt - iallefall om man har interesse for bil. Men at man skal straffes så hardt for å kjøre for fort UTEN å skade noen, det blir for galt. Iallefall når man måler straffen opp imot andre forbrytelser i Norge, hva er best av en som kjører for fort og kan skade noen om han er uheldig eller en som utøver vold?

6505173[/snapback]

 

Spiller ingen rolle, det er null problem å holde seg til fartsgrensene (speedometer anyone?). Hvis man vil "teste" bilen, så kan man ta seg en tur på bane. Har absolutt ingen sympati med folk som mister lappen for å kjøre for fort.

6505283[/snapback]

 

Som om ikke svært mange veier i Norge tåler 10-20-30 km/t mer...

Lenke til kommentar

 

Som om ikke svært mange veier i Norge tåler 10-20-30 km/t mer...

6505292[/snapback]

 

Og?

 

Det er helt greit å være uenig i lovene i et land, men når man bryter de med fullt overlegg, så er det ikke noe sympati å hente her. Det finnes andre måter å påvirke lovene på enn å bryte de på trass.

Lenke til kommentar
Så fantastisk bra det er når folk uten lappen uttaler seg om ting de vet "alt" om :)

 

Når man har fått seg lappen, bil og begynt å få kontroll på den. Så er det helt naturlig at man driver å prøver bilen litt - iallefall om man har interesse for bil. Men at man skal straffes så hardt for å kjøre for fort UTEN å skade noen, det blir for galt. Iallefall når man måler straffen opp imot andre forbrytelser i Norge, hva er best av en som kjører for fort og kan skade noen om han er uheldig eller en som utøver vold?

6505173[/snapback]

 

Spiller ingen rolle, det er null problem å holde seg til fartsgrensene (speedometer anyone?). Hvis man vil "teste" bilen, så kan man ta seg en tur på bane. Har absolutt ingen sympati med folk som mister lappen for å kjøre for fort.

6505283[/snapback]

 

For det fins såå mange baner på vestlandet. Jeg ser ikke noe gale i å kjøre fort på tomme oversiktlige veier, sånt som en tom klasse A motorvei. Da utsetter en bare seg selv for fare, og det er ens egen avgjørelse.

Lenke til kommentar

 

For det fins såå mange baner på vestlandet. Jeg ser ikke noe gale i å kjøre fort på tomme oversiktlige veier, sånt som en tom klasse A motorvei. Da utsetter en bare seg selv for fare, og det er ens egen avgjørelse.

6505493[/snapback]

 

Siden når er det bare ens egen avgjørelse? Basehopping er ikke lov og der utsetter man bare seg selv for fare ikke sant?

Lenke til kommentar

 

Som om ikke svært mange veier i Norge tåler 10-20-30 km/t mer...

6505292[/snapback]

 

Og?

 

Det er helt greit å være uenig i lovene i et land, men når man bryter de med fullt overlegg, så er det ikke noe sympati å hente her. Det finnes andre måter å påvirke lovene på enn å bryte de på trass.

6505298[/snapback]

 

Jeg føler ikke at jeg sviker landet ved å kjøre 10-30 over hvor det faktisk er gode veier . Jeg setter flyt foran et overreagerende vegvesen.

Lenke til kommentar

 

For det fins såå mange baner på vestlandet. Jeg ser ikke noe gale i å kjøre fort på tomme oversiktlige veier, sånt som en tom klasse A motorvei. Da utsetter en bare seg selv for fare, og det er ens egen avgjørelse.

6505493[/snapback]

 

Siden når er det bare ens egen avgjørelse? Basehopping er ikke lov og der utsetter man bare seg selv for fare ikke sant?

6505528[/snapback]

 

Hadde det kommet en lov som forbød deg å gå ut etter kl 22, hadde du fulgt den? Jeg har problemer med å følge hver minste lov vi er pålagt her i landet.

Lenke til kommentar

Hadde det kommet en lov som forbød deg å gå ut etter kl 22, hadde du fulgt den? Jeg har problemer med å følge hver minste lov vi er pålagt her i landet.

6506071[/snapback]

 

Selvfølgelig følger jeg ikke hver minste lov og det er en god del jeg er uenige i, men det betyr ikke at jeg synes synd på meg selv og syter om jeg blir straffet for disse "overtrampene". Nå er ikke dette med portforbud noe problem så lenge vi lever i et noenlunde fritt land, men en slik lov hadde jeg ikke godtatt.

 

Men jeg kan banne på at det ikke er særlig mange gode argumenter på _hvorfor_ folk skal få lov til å kjøre fortere enn de grensene som er i dag. Og da snakker jeg om seriøse argumenter og ikke: "OMG det er så teit", "Bilen min må testes da den er så jævlig heftig", "Jeg kommer 2 min fortere frem!!" osv

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Må si meg helt enig med SBS her!

 

Jeg kjører (ganske ofte faktisk) for fort, av mange forskjellige grunner.

 

Har også blitt stoppet, og selv om det er surt så betalte jeg bøtene, om ikke med et smil så hvertfall uten å bli sur på noen andre enn meg selv.

 

Jeg har absolutt null sympati med folk som blir tatt for å gjøre noe ulovlig, da det er 100% din egen skyld, og da får man "ta det som en mann".

 

At det i tillegg normalt sett er de(min erfaring etter mange turer som pasasjer ol) "dårligste" sjoførene som snakker om at det har så god "kontroll" at det ikke er noe farlig, er utrolig skremmende.

 

Kan f.eks ta min kjære far som eksempel. Han har passert 50 nå, har hatt lappen sammenhengende i 32år, vært yrkessjofør i 9år(taxi 3år, varetransport 6år) og hatt en jobb resten av livet som medfører mye kjøring. Jeg vil absolutt kalle han en meget god sjofør, da man alltid merker at han har veldig god oversikt og "kontroll". Han sier hele tiden at han ikke mener at han selv "kan"(av mangel på bedre ord) kjøre bil, da ingen er perfekte, heller ikke i trafikken.

 

Huff, dette ble mye og orker ikke lese over nå, er tross alt på jobb, så beklager eventuelle skrivefeil eller dårlig setningsstruktur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...