Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ide disk på sata støttende hovedkort! hjelp!


Anbefalte innlegg

Hola amigos ! Jeg har nettopp kjøpt meg en ny pc, 1024 DDR 2,radeon XtX no i den duren, pentium D 3.0 ghz og et "hovedkort" med navn p5p2! anyway! her kommer problemet, jeg har en IDE disk og ikke en sata disk, det som skjer nå er følgende: jeg putter i Windows plata, han kommer opp i blåskjerm å hiver inn filer, jeg trykker F6 (men har ikke bootdisk), han formaterer disken han rebooter og kommer opp blåskjerm og spørr om å formatere disken, jeg formaterer disken så gå rhan i rundgang! hanv il ikke fortsette? hvorfor? har det noe me "sata" driverne å gjøre? noen sier jeg må ha noe drivere å laste inn på diskett for å så boote når jeg trykker "f6", men jeg har sjekket hele platen til hovedkorte og det nevnes ingenting der?

 

kan noen redde dagen, uken, måneden ÅRET så hadde det vært toppers, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, sitter med en monster pc som ikke jeg kan bruke! Håper at noen der ute har peiling!

Endret av Savi0n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal redde deg.

 

Hvis det er vanlid PATA du har. Altså bred kabel. Ikke rund og nett. Da kan du kaste disketten din. Alle maskiner i dag støtter IDE-disker automatisk.

 

Så tråkk på disketten og kast den i ovnen og hold deg unna F6 når du skal installerer windows.

 

F6 skal du BARE trykke på når det er hardware du må installere under selve XP-installasjonen. Alt annet kan du installere etter XP er inne. Enklere det. Det eneste du trenger å installere er Harddisker, cd/dvd-rom eller brenner. HVIS det er et rart merke som ikke støttes. Alt annet burde være støttet....

 

Jeg har kun trengt det når jeg har disker på egne harddiskkontrollere (pci-kort), og en splitter ny sata-dvdbrenner.

Lenke til kommentar

Det skal ikke væra nødvendig med å taste F6 for å installere. Det er vel Intel chipset og det skulle gå greit. Og når du taster F6 har du da noe drivere å legge inn eller det er bare nok at taster F6?

Men det er åpenbart at det er noe som vil ikke samarbeide her.

 

harddisk med jumper i master ikke cable selected.

CDrom det samme, men for slave.

 

Har du Asus P5pl2 og ikke p5p2 ikke sant. For da laster vi ned brukermanualen og se litt på det.

 

I mellomtiden--har du 1024 DDR2 i et eller 2 stk. I såfall prøve bare med 512.

Lenke til kommentar

Har Asus ja.. det som er , jeg og broren min kjøpte samme hovedkort og ram (han har en sata disk) , og min ram kom ikke ( heia Komplett.no) ! og derfor har jeg lånt 512 DDR2 fra han så jeg kunne installere windows, har ikke prøvd med 1024 ! men det skal vel ikk eha noe å si ? får btw 1024 DDR2 imårra

Lenke til kommentar
hmm, vet ikke helt om jeg tok den? jeg har bare en harddisk, den er på 320gb . den skal jeg bruke som master og den står som master, cd rommen står som slave. og det er bare en IDE port!

 

så hva mener du ?

6487689[/snapback]

 

 

Jeg mener at siden du har bare en IDE port med to kanaler, så kan det være avgjørende hvordan du kobler.

Brukermanualen refererer til kabelen som du bruker som:

-blue connector til hovedkort

-svart til CD rom

-gray til Hardisken.

 

Her det kan være avgjørende om jumpers på er satt riktig.

Det vil si at med å koble CDrom til svart connector, som er slave, kan betyr at jumper på Cdrom agså må settes til slave.

Det samme gjelder for Harddisken men som master.

Men jeg registrerer fra brukermanualen at det er uklart nettop på det med jumpers.

 

Det er fult mulig at du har koblet alt riktig du, men siden du har problemer med installasjon vil det væra riktig å undersøke det der.

Lenke til kommentar
ttror du virkelig det har noe å si ?

6487870[/snapback]

 

 

Vel, det virker som noe fungerer ikke som det skal, og det står på brukermanualen at det skal kobles :

-blue kontakt på kabelen på den blue IDE-port på hovedkort

-svart kontakt på kabelen på CDrom

-gray kontakt på kabelen på Harddisken.

 

Så den er greit.

Hvordan jumpers på harddisk og CDrom skal settes er derimot uklart.

 

Det kan fungerer at harddisk og Cdrom har jumpers i cable selected, begge to.

 

Om ikke dette fungerer, må du da prøve å sette jumpers:

-master for hardisken

-slave for Cdrom

 

eller må du se på harddisken og Cdrom for andre innstillinger. De skal være merket for div. jumpersettings.

 

Du må bare prøve deg fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...