Gå til innhold

Etterlyser test av stille PSU


Anbefalte innlegg

Nå kommer det stadig vekk flere stillegående PSU'er rundt omkring. Microplex tar inn endel Enermax, og har forøvrig Noise Control fra før. 3dfxCool har både Zalman og LeviCom i sitt sortement.

 

Problemet er bare at det er nesten ingen (bortsett fra Noise Control) som oppgir støynivå. Og dessuten kan 25dB på et merke oppleves anderledes enn 25dB på et annet merke. Og de fleste er jo temperatur regulert, så da varierer jo støyen veldig fra merke til merke...

 

Derfor kommer jeg nå med en utfordring til Hardware.no (som er den feteste norske site; har den som startside): Kan dere lage en test hvor dere sammenlikner PSU'er av de overnevnte merkene (og gjerne flere; de må være tilgjengelige her til lands)? De bør jo brukes i et nogenlunde stillegående system, slik at (evt.) støy fra PSU'en kan registreres. Andre faktorer som generell kvalitet, evne til levering av strøm, og pris er også viktige faktorer. Men støyen er viktigst, det er jo derfor jeg vil kjøpe den dyre j*velen... :wink:

 

Er det håp? Pretty please, with sugar on top...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en glimrende idé.

I går kom Tom's Hardware Guide med en veldig grundig test av 21 PSU'er. Problemet var at de testa ikke disse PSU'ene som Microplex og lign. selger. Dermed hadde det ikke vært feil hvis ei norsk hardware side, som f.eks. hardware.no, testa de PSU'ene som vi i Norge har mest tilgang til. (de testa Enermax, men denne kom heller dårlig ut i testen, syns jeg å huske)

 

Jeg har lenge vurdert om det er verd å investere de ekstra kronene på Noisecontrol sine PSU'er, eller bare gå for Lepont eller Enermax sine. Noisecontrol er vel modifiserte Enermax? Husker ikke helt...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 06:57, skrev SjølveMaen:

...Problemet var at de testa ikke disse PSU'ene som Microplex og lign. selger...


...Noisecontrol er vel modifiserte Enermax? Husker ikke helt...



 

Hehe, det er det som er problemet. PSU`er skifter navn/nummer opptil flere ganger fra fabrikk til forhandler.

Tipper at THG testet alle psuer som selges i norge... bare at de i testen hadde et annet navn.

 

Men, jeg er helt enig. Hardware.no burde klare å teste noen strømforsyninger!

Hvis noen VIL ha en stille strømforsyning, så er det jo enkelt og greit å bytte ut viftene med enten 12 eller 19dB papst vifter, eller regulerbare enermaxx? Eller kraftigere papst og et potensiometer fra Clas Ohlson?

 

Jeg forstår uansett at ikke alle er beredt til å miste garantien på strømforsyningen, bare for å sette inn mindre bråkete vifte, så testen er velkommen!

Lenke til kommentar

Helt enig i at en slik test hadde vært interessant.

 

Selv kjøpte jeg får 3-4 mnd siden en NoiseControl NC1898 (370W - modda Enermax EG465P-VE /431W))

 

Skrudde den i serveren min og skrudde på strømmen, har ikke hørt fra den siden :smile:

 

Vifta, som er en 80mm Pabst, snurrer på ca 780 rpm

 

Jeg er kjempefornøyd, men det ville jo vært artig å se hva andre produsenter har også!

Lenke til kommentar

Jeg skiftet ut min vifte med en Enermax justerbar, hører ikke en dritt, bruker Alphapal 8045 med en Enermax 92mm justerbar på cpu når jeg kjører begge på min ligger kabinettet på 36 og cpu på 51 max 58 MEN DA ER DET IKKE MYE LYD I GÅRDEN, kjører jeg alt på max bråker den men på Lan o.l når promillen siger inn og headsettet bråker "who cares" temp da max load: 44... har en T-bird 1.4

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 04:31, skrev Blodhemn:

Quote:


Den 2002-10-24 04:14, skrev RansoM:

(...)mangler bare et par ekstra strømkontakter til cd-rom, harddisk etc.


 

Ekstra strøm kabler til drev
. Er PSU'en stille så er det en smal pris å betale :wink:

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Blodhemn på 2002-10-24 04:32 ]</font>

 

Det er fire kontakter til drev, og det er jo nok for mange. Jeg har selv ikke bruk for fler. Kan jo legge til at psuen koster 399,- hos Netconnection, vær kjapp, de skal selge den ut.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Quiet-PC "Ultra Quiet" 300W strømforsyning. Kjempebra kvailtet! Nå finnes det også en 400W versjon hos http://www.quietpc.com

 

3DGameman testet 300watt strømforsyningen som jeg bruker i et Video-review for noen måneder siden. De som er interesert kan se her:

 

http://7of9.keystreams.com/gameman/archive...uiet_psu_02.wmv

 

http://www.3dgameman.com/forums/showthread...p?threadid=4156

Lenke til kommentar

Bare jeg slipper å lese kommentarer som "PSU'en er meget stillegående" eller "Vi kunne ikke høre noe til PSU'en, for den ble overdøvet av de andre komponentene". Jeg har nesten ingen andre støykilder i min maskin (ihvertfall når jeg får puttet inn ZM80-HP'en). Da er det heller bedre å teste dem i en maskin uten HK og gfx vifte, og eventuelt koble ut HD'en. Og selvfølgelig ha stillegående cpu-kjøling. Ellers blir ikke sammenlikningen realistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...