Gå til innhold

5 års reklamasjonsrett på mobiltelefon?


Anbefalte innlegg

Bare for å ha det sagt, i dag er det slik dere fleste sier at mobiltelefoner leveres med 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Nokia bl.annet gikk ut i pressen med en slik 24 måneders garanti fra og med 1.januar i år. Selve poenget her er blir altså at for 2.5 år siden var det absolutt ikke samme regler og rettigheter. Og alle vet vel at en lov stort sett aldri har hatt tilbakevirkende kraft....?

 

Ergo; i dag stiller forbrukerne som kjøper ny mobil mye sterkere enn de som kjøpte sin for 2+++ år siden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å ha det sagt, i dag er det slik dere fleste sier at mobiltelefoner leveres med 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Nokia bl.annet gikk ut i pressen med en slik 24 måneders garanti fra og med 1.januar i år. Selve poenget her er blir altså at for 2.5 år siden var det absolutt ikke samme regler og rettigheter. Og alle vet vel at en lov stort sett aldri har hatt tilbakevirkende kraft....?

 

Ergo; i dag stiller forbrukerne som kjøper ny mobil mye sterkere enn de som kjøpte sin for 2+++ år siden!

6440298[/snapback]

 

Hva er dette for noe? Forbrukerkjøpsloven trådte i kraft 1. juli 2002. Denne gir fem års reklamasjonsfrist for ting som er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Før 1. juli 2002 gjaldt en tilsvarende regel for forbrukere etter kjøpsloven. Du sier at det for to og et halvt år siden ikke var samme regler og rettigheter for forbrukere. Det er ganske enkelt feil.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
Bare for å ha det sagt, i dag er det slik dere fleste sier at mobiltelefoner leveres med 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Nokia bl.annet gikk ut i pressen med en slik 24 måneders garanti fra og med 1.januar i år. Selve poenget her er blir altså at for 2.5 år siden var det absolutt ikke samme regler og rettigheter. Og alle vet vel at en lov stort sett aldri har hatt tilbakevirkende kraft....?

 

Ergo; i dag stiller forbrukerne som kjøper ny mobil mye sterkere enn de som kjøpte sin for 2+++ år siden!

6440298[/snapback]

 

At Nokia og en del andre produsenter har økt garantien til 2 år har ingen betydning for reklamasjonsretten. Dette gjorde det enklere for en kunde å levere inn telefonen hvis den er under 2 år gammel, men om reklamasjonsretten er på 2 eller 5 år blir man vel aldri enig om.

Endret av GarbiZ
Lenke til kommentar

Ser at innlegget mitt har blitt flittig quotet. Bra vi skaper diskusjon her! :)

Uansett, poenget mitt, som fler har poengtert for meg; er at hvis at reparasjon vil koste like mye som en ny telefon, så er det i mine øyne ikke verdt det. Se heller det positive i det å gled deg over muligheten for å få byttet telefon. Og det å sammenligne en bil til flerfoldige ti/hundretusener når det gjelder reklamasjon er idiotisk. Basta.

 

Hvis en mobilprodusent hadde sagt til meg at denne telefonen har bare 2 års reklamasjonsrett, så hadde jeg godtatt det, såfremt at prisen hadde ligget på et slikt nivå at det ikke hadde vært vannvittig å avskrive den på 2 år. Og dagens priser tilsier noe helt annet.

 

Ein skigard kan ikkje vara evig veit du..... trall!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Ser at innlegget mitt har blitt flittig quotet. Bra vi skaper diskusjon her! :)

Uansett, poenget mitt, som fler har poengtert for meg; er at hvis at reparasjon vil koste like mye som en ny telefon, så er det i mine øyne ikke verdt det. Se heller det positive i det å gled deg over muligheten for å få byttet telefon.

6440462[/snapback]

 

Men om man reklamerer så er det jo gratis, selv om det må repareres.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som er ille, selgerne er det som må ta den økonomiske støyten.

Produsentene står helt fritt, da det er selgeren som har annsvaret for reklamasjonen.

Bare garantier går via produsenten/godkjent partner eller reperatør.

Det jeg syns er snodig er at _alle_ mobiltelefoner går under samme kategori.

 

En annen ting jeg også vil påpeke er hvordan mobiler blir behandlet og brukt i dag, ser stadig "reklamasjoner" på mobiler som ser overkjørt, druknet, overvalset osv osv. Der kunden hevder sin rett på reklamasjon. En mobil som er pent behandlet vil i 99% av tilfellene fungere fint over lengere tid.

 

Dagens mobiler tåler mindre enn gårsdagens grunnet finelektronikken den har, samt alt av dill og dall man "må" ha på mobilen.

Lenke til kommentar
Svaret er ganske innlysende: Hvis én mobilprodusent sier at deres telefoner bare varer i to år, vil de fleste kjøpe telefoner fra en annen produsent.

 

Og "bukken og havresekken" har jeg for øvrig ikke uttalt meg om. Jeg forsøker bare å forklare at det ikke er noen automatisk femårsfrist etter forbrukerkjøpsloven.

6438046[/snapback]

 

Så vidt jeg vet er det INGEN mobiltelefonprodusenter som hevder at telefonen deres skal holde lenger enn to år. I slike reklamasjonssaker iht. forbrukerkjøpslåven er det to tapende parter: forhandleren som ene og alene må dekke tapet, og selvfølgelig forbrukerene som må lide i form av høyere priser. Produsenten og distributør har intet ansvar utover produsentens garantitid.

 

- Judaz

Lenke til kommentar
Svaret er ganske innlysende: Hvis én mobilprodusent sier at deres telefoner bare varer i to år, vil de fleste kjøpe telefoner fra en annen produsent.

 

Og "bukken og havresekken" har jeg for øvrig ikke uttalt meg om. Jeg forsøker bare å forklare at det ikke er noen automatisk femårsfrist etter forbrukerkjøpsloven.

6438046[/snapback]

 

Så vidt jeg vet er det INGEN mobiltelefonprodusenter som hevder at telefonen deres skal holde lenger enn to år. I slike reklamasjonssaker iht. forbrukerkjøpslåven er det to tapende parter: forhandleren som ene og alene må dekke tapet, og selvfølgelig forbrukerene som må lide i form av høyere priser. Produsenten og distributør har intet ansvar utover produsentens garantitid.

 

- Judaz

6440691[/snapback]

 

Om butikken slår på i henhold til hvor solid telefonen er, så taper produsenten også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Svaret er ganske innlysende: Hvis én mobilprodusent sier at deres telefoner bare varer i to år, vil de fleste kjøpe telefoner fra en annen produsent.

 

Og "bukken og havresekken" har jeg for øvrig ikke uttalt meg om. Jeg forsøker bare å forklare at det ikke er noen automatisk femårsfrist etter forbrukerkjøpsloven.

6438046[/snapback]

 

Så vidt jeg vet er det INGEN mobiltelefonprodusenter som hevder at telefonen deres skal holde lenger enn to år. I slike reklamasjonssaker iht. forbrukerkjøpslåven er det to tapende parter: forhandleren som ene og alene må dekke tapet, og selvfølgelig forbrukerene som må lide i form av høyere priser. Produsenten og distributør har intet ansvar utover produsentens garantitid.

 

- Judaz

6440691[/snapback]

 

Om butikken slår på i henhold til hvor solid telefonen er, så taper produsenten også.

 

AtW

6440731[/snapback]

 

Nå må du nesten utdype... slår på?

 

- Judaz

Lenke til kommentar
Svaret er ganske innlysende: Hvis én mobilprodusent sier at deres telefoner bare varer i to år, vil de fleste kjøpe telefoner fra en annen produsent.

 

Og "bukken og havresekken" har jeg for øvrig ikke uttalt meg om. Jeg forsøker bare å forklare at det ikke er noen automatisk femårsfrist etter forbrukerkjøpsloven.

6438046[/snapback]

 

Så vidt jeg vet er det INGEN mobiltelefonprodusenter som hevder at telefonen deres skal holde lenger enn to år. I slike reklamasjonssaker iht. forbrukerkjøpslåven er det to tapende parter: forhandleren som ene og alene må dekke tapet, og selvfølgelig forbrukerene som må lide i form av høyere priser. Produsenten og distributør har intet ansvar utover produsentens garantitid.

 

- Judaz

6440691[/snapback]

 

Om butikken slår på i henhold til hvor solid telefonen er, så taper produsenten også.

 

AtW

6440731[/snapback]

 

Nå må du nesten utdype... slår på?

 

- Judaz

6440807[/snapback]

 

Hehe, sånn går det når man skriver og tenker samtidig :) Ser det er litt uklart, det jeg mente var: om butikken slår på prisen (eller øker om du vil), i henhold til hvor solid produktet er, så taper produsenten også på det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det INGEN mobiltelefonprodusenter som hevder at telefonen deres skal holde lenger enn to år. I slike reklamasjonssaker iht. forbrukerkjøpslåven er det to tapende parter: forhandleren som ene og alene må dekke tapet, og selvfølgelig forbrukerene som må lide i form av høyere priser. Produsenten og distributør har intet ansvar utover produsentens garantitid.

 

- Judaz

6440691[/snapback]

 

Vel ... Forhandleren vet nok om forbrukerkjøpsloven på forhånd, og kan enkelt pulverisere tap i forbindelse med retursaker ved å regne det inn i driftskostnadene. Og det der med at forbrukere lider så mye under høye priser er jo litt underlig, ettersom norske elektronikkpriser er relativt lave. Vi har tross alt hatt fem års reklamasjonsfrist på enkelte ting i mange år nå, og det har nå ikke ennå inntruffet noen skyhøy prisstigning. Menmen. Du kan jo bare la være å reklamere på din mobiltelefon hvis du oppdager at den har en produksjonsfeil etter at produsentens garanti er gått ut ... Så bidrar i hvert fall ikke du til den nært forestående priskatastrofen. :thumbup:

Lenke til kommentar

I denne tråden er jeg mest enig med JonTj, bortsett fra dette som omhandler subsidierte telefoner. Når man kjøper en telefon med bindingstid skal bindingstiden frafalle dersom kjøpet heves. Dersom det blir omlevering må man selvsagt ta utgangspunkt i verdien på telefonen, uavhengig om kunden har betalt hele eller om en operatør har subsidiert den i tillegg. Dette blir likevel litt på siden av diskusjonen..

 

Det er ingen total enighet om at det er 5 års reklamasjonstid på alle mobiltelefoner bare fordi Nokia ikke ville anke en sak i FTU, så dere som hevder dette tar feil! Dette gjalt forresten krav mot produsent og ikke selger (uten at det har stor betydning, bare til informasjon). Det eksisterer to saker der forbruker har fått medhold i FTU for 5 års reklamasjonsrett, begge mot Nokia, men ingen av dem er rettskraftige enda.

 

Etter min mening blir det helt meningsløst å skjøre alle mobiltelefoner over en kam. Mobiltelefoner finnes i alle prisklasser og man kan ikke forvente at alle skal vare like lenge. Hvis du kjøper en billig telefon til under 1000 kroner syns jeg ikke man nødvendigvis skal forvente noe vesentlig lenger enn 2 års levetid, derfor 2 års reklamasjonsrett. Forbrukerrådet har uttalt seg om dette ved å si at en telefon til under 2500 kroner har 2 års reklamasjonsrett og en til over 2500 har 5 år. Etter min mening bør de fleste telefoner som selges i dag ha en levetid på ca 2 år hvis man regner et gjennomsnittlig bruk med en del ytre påvirkinger. Om man la den i et monter fra dag 1 vil jeg forvente en lenger levetid, men det er det da ikke mange som gjør.

 

edit: skrivefeil

Endret av oro2
Lenke til kommentar
Det er ingen total enighet om at det er 5 års reklamasjonstid på alle mobiltelefoner bare fordi Nokia ikke ville anke en sak i FTU, så dere som hevder dette tar feil! Dette gjalt forresten krav mot produsent og ikke selger (uten at det har stor betydning, bare til informasjon). Det eksisterer to saker der forbruker har fått medhold i FTU  for 5 års reklamasjonsrett, begge mot Nokia, men ingen av dem er rettskraftige enda.

6441552[/snapback]

 

Hvorfor er de ikke rettskraftige?

Lenke til kommentar
Hvorfor er de ikke rettskraftige?

6441667[/snapback]

Det vet jeg ikke, men jeg har en kilde (forbrukerrådet) som sier det:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2004/1102512295.54

Ikke rettskraftig

Vedtakene er ikke rettskraftig. En av sakene er brakt inn for domstolene. Om vedtakene blir stående er derfor usikkert.

 

Vi kommer tilbake med mer informasjon på forbrukerportalen.no, når vi vet om vedtakene blir stående.

Artikkelen ble oppdatert i slutten av mai i år.
Lenke til kommentar

Ok, men det er i alle fall flere saker hvor forbrukere har fått medhold i fem års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner. En sak fra september i fjor gjaldt feil på en Siemens C45, og her uttaler FTU:

 

"Forbrukertvistutvalget har i flere avgjørelser lagt til grunn at en mobiltelefon er ment å vare vesentlig lengre enn to år, slik at reklamasjonsfristen i forbrukerkjøp er fem år ..."

 

Men dette betyr ikke at alle mobiltelefoner automatisk har fem års reklamasjonsfrist. FTU tar bare stilling til enkeltsakene, og verken andre domstoler eller FTU selv er bundet av tidligere vedtak fra FTU med mindre det gjelder samme sak.

Lenke til kommentar
Ok, men det er i alle fall flere saker hvor forbrukere har fått medhold i fem års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner. En sak fra september i fjor gjaldt feil på en Siemens C45, og her uttaler FTU:

 

"Forbrukertvistutvalget har i flere avgjørelser lagt til grunn at en mobiltelefon er ment å vare vesentlig lengre enn to år, slik at reklamasjonsfristen i forbrukerkjøp er fem år ..."

 

Men dette betyr ikke at alle mobiltelefoner automatisk har fem års reklamasjonsfrist. FTU tar bare stilling til enkeltsakene, og verken andre domstoler eller FTU selv er bundet av tidligere vedtak fra FTU med mindre det gjelder samme sak.

6441772[/snapback]

 

Har du kjennskap til hva slags feil det var på denne telefonen? Jeg lurer på når det er naturlig å kreve 5 års reklamasjon på en mobiltelefon. :)

Lenke til kommentar

Etter min mening blir det helt meningsløst å skjøre alle mobiltelefoner over en kam. Mobiltelefoner finnes i alle prisklasser og man kan ikke forvente at alle skal vare like lenge. Hvis du kjøper en billig telefon til under 1000 kroner syns jeg ikke man nødvendigvis skal forvente noe vesentlig lenger enn 2 års levetid, derfor 2 års reklamasjonsrett. Forbrukerrådet har uttalt seg om dette ved å si at en telefon til under 2500 kroner har 2 års reklamasjonsrett og en til over 2500 har 5 år.  Etter min mening bør de fleste telefoner som selges i dag ha en levetid på ca 2 år hvis man regner et gjennomsnittlig bruk med en del ytre påvirkinger. Om man la den i et monter fra dag 1 vil jeg forvente en lenger levetid, men det er det da ikke mange som gjør.

 

edit: skrivefeil

6441552[/snapback]

 

Min erfaring er at billige telefoner ihvertfall ikke varer kortere enn dyre, ta feks nokia 1101, den telefonen er tilsynelatende meget solid, g den er billig, min gamle billige 3210 tålte jo alt mulig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er dette for noe? Forbrukerkjøpsloven trådte i kraft 1. juli 2002. Denne gir fem års reklamasjonsfrist for ting som er ment å vare vesentlig lengre enn to år. Før 1. juli 2002 gjaldt en tilsvarende regel for forbrukere etter kjøpsloven. Du sier at det for to og et halvt år siden ikke var samme regler og rettigheter for forbrukere. Det er ganske enkelt feil.

6440392[/snapback]

 

Nå ordla jeg meg kanskje feil ved å bruke regler og rettigheter, men det jeg mente var at ettersom det nå har blitt gjennomgått flere saker i FTU som gir forbrukeren bedre gjennomslagskraft enn tidligere. Det mente jeg med at man i dag som kunde har større "rettigheter" i en reklamasjonssak.

 

For øvrig vil jeg si meg enig med de påstandene at en mobiltelefon ikke burde hatt mer enn 2 års reklamasjonsrett, da dette i dag er et bærbart og billig masseprodusert produkt. Egentlig på lik linje med en bærbar CD-spiller, som for noen år siden kostet opptil mange tusen kroner. Men men, man får bare leve med de rutinene som er satt og følge de som best man kan... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...