Gå til innhold

Øreplugger fjerner bakgrunnsstøyen


Anbefalte innlegg

Ellers så kan jeg jo påpeke at noe særlig mer en 40 db er umulig uansett åssen du demper, som du demper med propper, klokker eller annet som dekker ørene.

 

AtW

6438494[/snapback]

 

Ja, mener å huske at 30dB er ca. det du får om du trykker en finger inn i øret (trykker den lille øreklaffen over øregangen og holder med en finger). Derfor jeg synes at 31dB (som Shure e2c er spesifisert til å klare) virker veldig mye, og jeg tror absolutt ikke at e2c er i stand til det (har ett par selv).

 

dessuten: hvorfor er overskriften "fjerner bakgrunnstøy" når det faktisk bare er demping vi snakker om?

 

Fordi Creative vil være kul og sier at de bruker sin spesielle AuraSeal teknologi til å "fjerne bakgrunnstøy", mens det de egentlig har gjort er å putte silikonhetter og dytte de lenger inn i øret enn vanlige propper. Marketing-speak som artikkelforfatter har falt for. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers så kan jeg jo påpeke at noe særlig mer en 40 db er umulig uansett åssen du demper, som du demper med propper, klokker eller annet som dekker ørene.

 

AtW

6438494[/snapback]

 

Ja, mener å huske at 30dB er ca. det du får om du trykker en finger inn i øret (trykker den lille øreklaffen over øregangen og holder med en finger). Derfor jeg synes at 31dB (som Shure e2c er spesifisert til å klare) virker veldig mye, og jeg tror absolutt ikke at e2c er i stand til det (har ett par selv).

 

 

Ofte så er spesifikasjonene, spesielt på propper, ganske avhengig av om du setter de på/i rikitg, propper skal ganske langt inn i øret, slik at de blokkerer der det er hull i kraniet, men man får som sagt uansett ikke noe særlig mer enn 40 db, da tapet igjennom selve kraniet er på det nivået, så da hjelper det ikke å bare blokke øregangen lenger, da må du dempe hele kraniet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tviler på de er noe særlig bedre enn Shure E2c og E2g.

De er også litt lavere pris på også.

Har i det siste mistet en del tror på creative sine lyd ting ala mp3-spillere og andre headsett. Så jeg tviler på jeg kommer til og kjøpe disse.

Blir et par nye shure E2c eller g etter jeg tråkket på de jeg har hat i snart et år..

De var en SYNSYK lyd i. Så nye skal jeg ha meg!

Men en ting som er viktig med slike systemer som man putter inn i øregangen er at man rengjører øregangen med noe mer en en Q-tips. Det er bare å høre på det lokale apoteket så hjelper de deg til å finne det rette produktet.

Lenke til kommentar
Ellers så kan jeg jo påpeke at noe særlig mer en 40 db er umulig uansett åssen du demper, som du demper med propper, klokker eller annet som dekker ørene.

 

AtW

6438494[/snapback]

 

Ja, mener å huske at 30dB er ca. det du får om du trykker en finger inn i øret (trykker den lille øreklaffen over øregangen og holder med en finger). Derfor jeg synes at 31dB (som Shure e2c er spesifisert til å klare) virker veldig mye, og jeg tror absolutt ikke at e2c er i stand til det (har ett par selv).

 

 

Ofte så er spesifikasjonene, spesielt på propper, ganske avhengig av om du setter de på/i rikitg, propper skal ganske langt inn i øret, slik at de blokkerer der det er hull i kraniet, men man får som sagt uansett ikke noe særlig mer enn 40 db, da tapet igjennom selve kraniet er på det nivået, så da hjelper det ikke å bare blokke øregangen lenger, da må du dempe hele kraniet.

 

AtW

6440510[/snapback]

 

 

"Noe særlig mer enn 40 dB"? Det er jo tross alt ganske mye (vanlig hørselvern er jo tross alt et stykke fra), og tallet her er egentlig avhengig av hva slags støy (spekter) man blir utsatt for.

 

 

Men uansett: Det hadde vært kjekt å se spekteret til dempingen. :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Ellers så kan jeg jo påpeke at noe særlig mer en 40 db er umulig uansett åssen du demper, som du demper med propper, klokker eller annet som dekker ørene.

 

AtW

6438494[/snapback]

 

Ja, mener å huske at 30dB er ca. det du får om du trykker en finger inn i øret (trykker den lille øreklaffen over øregangen og holder med en finger). Derfor jeg synes at 31dB (som Shure e2c er spesifisert til å klare) virker veldig mye, og jeg tror absolutt ikke at e2c er i stand til det (har ett par selv).

 

 

Ofte så er spesifikasjonene, spesielt på propper, ganske avhengig av om du setter de på/i rikitg, propper skal ganske langt inn i øret, slik at de blokkerer der det er hull i kraniet, men man får som sagt uansett ikke noe særlig mer enn 40 db, da tapet igjennom selve kraniet er på det nivået, så da hjelper det ikke å bare blokke øregangen lenger, da må du dempe hele kraniet.

 

AtW

6440510[/snapback]

 

 

"Noe særlig mer enn 40 dB"? Det er jo tross alt ganske mye (vanlig hørselvern er jo tross alt et stykke fra), og tallet her er egentlig avhengig av hva slags støy (spekter) man blir utsatt for.

 

 

Men uansett: Det hadde vært kjekt å se spekteret til dempingen. :)

6443111[/snapback]

 

Ja, 40 db er jo endel, men i enkelte tilfeller er det ikke nok (feks de folka som står og guider jagerfly på hangarskip), og dempingen avhenger av spekteret ja, men propper kan dempe ganske jevnt, og selv om tallet sikkert er noe høyere om man kun er utsatt for høyfrekvente lyder, så tror jeg det er en grei tommelfingerregel for de aller fleste støyspektre. Det er jo somregel endel lyd også i de lavere frekvensene, og det hjelper jo ikke så mye på det totale støynivået om de høye dempes 80 db, om de lavere bare dempes 40.

 

Men mitt orginale poeng var egentlig bare å gi folk et inntrykk av hva man kan forvente, feks at 90db demping er totalt urealistiske å oppnå, de fleste høreselsvern som demper mye ligger vel i overkant av 30 db på de fleste frekvenser om jeg ikke husker feil (forutsatt at man bruker de riktig) Så det kan jo gi folk et bilde av hva det tilsvarer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, 40 db er jo endel, men i enkelte tilfeller er det ikke nok (feks de folka som står og guider jagerfly på hangarskip), og dempingen avhenger av spekteret ja, men propper kan dempe ganske jevnt, og selv om tallet sikkert er noe høyere om man kun er utsatt for høyfrekvente lyder, så tror jeg det er en grei tommelfingerregel for de aller fleste støyspektre. Det er jo somregel endel lyd også i de lavere frekvensene, og det hjelper jo ikke så mye på det totale støynivået om de høye dempes 80 db, om de lavere bare dempes 40.

 

Men mitt orginale poeng var egentlig bare å gi folk et inntrykk av hva man kan forvente, feks at 90db demping er totalt urealistiske å oppnå, de fleste høreselsvern som demper mye ligger vel i overkant av 30 db på de fleste frekvenser om jeg ikke husker feil (forutsatt at man bruker de riktig) Så det kan jo gi folk et bilde av hva det tilsvarer.

 

AtW

6443133[/snapback]

 

I enkelte tilfeller er det ikke nok nei, men med støy med et forholdsvis høyfrekvent spekter kan effekten av dobbelt hørselvern (vanlig + plugger) komme opp i ca. 50 dB. Og siden man antakeligvis ikke blir utsatt for slike nivåer i 12 timer om gangen, så burde det være OK.

 

Dessuten er vel de fleste som guider jetfly i militære, og der gjelder jo ikke Arbeidsmiljøloven uansett... :p

 

 

Men ja, 90 dB demping er umulig å få til. Dem som ikke tror på AtW her, kan gjøre følgende regneøvelse:

90% reduksjon betyr at det er 10% igjen. 10% = 10 / 100 = 0.1 (og så videre).

Endringen blir da 10*log(0.1) = 10*-1 = -10 dB, dvs en reduksjon på 10 dB.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart om lyd. Det jeg vet fra HMS-kurs (helse, miljø, sikkerhet for de uinnvidde) er at en økning på 2dB gir dobbelt så høy lydstyrke, eller lufttrykk om man vil. Det vil si at 82dB er dobbelt så høyt som 80 dB. Dette med demping varierer også i forhold til hvor høy frekvensen er. Kraniet vårt fungerer ikke så bra til å dempe lave frekvenser, men veldig godt til å dempehøye frekvenser. Det er derfor det høres ut som man sitter inni en liten boks når man har på hørselvern. Det er ingen konvensjonelle øreklokker som demper jevnt over hele spekteret.

 

Skal man ha noe som dekker spekteret godt må man over på noe som kalles musiker propper (egen oversettelse) som blir laget fra en avstøpning av øregangen. Her er link til Etymotics musiker propper: http://www.etymotic.com/ephp/erme.aspx

 

Jeg vet at ihvertfall Etymotic og Shure tilbyr formstøpte "sleeves" til sine ørepropper. Dette må dog ikke sammenlignes med passivt hørselvern.

 

Her er en link til selskapet som lager formstøpte sleeves for bl.a. Etymotic og Shure.

http://www.sensaphonics.com/index.html

 

Her er en link til et norsk selskap.

http://www.starkey.no/display.php?xmlID=31&menuPath=f7584_

 

Nedenfor står dempingsspesifikasjonene for Shure sine propper. (Hentet fra Shure FAQ.) Som dere ser så står det at Shure sine propper ikke følger de offisielle spesifikasjonene for hørselvern, NRR spesifikasjonen.

Question

How much sound isolation does your E series earphones provide?

 

Answer

Shure earphones do not carry a NRR rating and are not meant to be used as a hearing protection device. AN NRR rating is measured on a different scale than the figures given below.

 

Our earphones will provide between 29 dB and 37 dB of isolation. Sound isolation is Dependent on the shape of the ear canal, the sleeve used, earphone model, and the fit. A good seal in the ear with the correct sleeve is vital for the most sound isolation.

 

E2C, E2G, E2C-N, I2C Earphones

Foam sleeves: 31dB (88% of ambient noise)

Clear sleeves: 29 dB (87% of ambient noise)

 

E3C, E4C, E5C, I3C, I4C, E3G, E4G Earphones

Gray Soft Flex: 30 dB (90% of ambient noise)

Foam Sleeves: 37 dB (93% of ambient noise)

 

All measurements taken from tests done at the Auditory Systems Lab at Virginia Tech University on isolation vs. noise canceling.

The following products were also tested:

Bose QC2: 20dB (77%)

Sennheiser PXC-250: 11dB (58%)

Sony MDR-NC20: 8 dB (40%)

 

Click Below on the attachment for the press release about the study that compared the attenuation of Shure earphones and competitors earphones.

 

http://personalaudio.custhelp.com/cgi-bin/...0998103&p_olh=0

 

Jeg tipper Creative, Shure og alle andre propper for den del bruker temmelig lik teknologi. Det hele er et spørsmålom preferanse.

 

Mitt råd til alle synserne her. Les (her f.eks. http://www.ffo.no/?dokId=438 ) før dere kommer med påstander. Da blir det hele mer troverdig.

Lenke til kommentar
Her var det mye rart om lyd. Det jeg vet fra HMS-kurs (helse, miljø, sikkerhet for de uinnvidde) er at en økning på 2dB gir dobbelt så høy lydstyrke, eller lufttrykk om man vil. Det vil si at 82dB er dobbelt så høyt som 80 dB.

 

Det er feil, Lydtrykknivå er definert som 10 * log (p^2/p(ref)^2)

 

Dobles lydtrykket, så øker lydtrykknivået 6 db (10*log 4), men om man legger sammen to ukorrelerte signaler av samme styrke så øker lydtrykknivået med 3db. I HMS-sammenheng så bruker man at en 3 db økning fører til at man kan være i området halvparten så lenge (såvidt jeg husker går man utifra mottatt lydenergi, som er gitt av Intensiteten, som er proposjonal med p^2)

 

AtW

Lenke til kommentar

AtW har rett (som vanlig ;)).

Dobling av korrelerte lyder (f.eks. to sinustoner med samme frekvens og fase) gir en økning på 6 dB. Selve lydtrykket dobles (2*p):

10*log( (2*p)^2/p0^2 ) 
      = 10*log( p^2/p0^2 ) + 10 log(2^2) 
      = Lp + 6 dB

 

Dobling av ukorrelerte signaler (som støy er) blir som doble lydeffekten, lydintensiteten eller rett og slett lydtrykknivået (som alle er proposjonale med p^2 som AtW sier). Enkelt kan vi si at:

2 * Lp = Lp + Lp
       = 10*log( 10^(Lp/10) + 10^(Lp/10) )
       = 10*log( 10^(Lp/10) * 2)
       = 10*log( 10^(Lp/10) ) + 10*log( 2 )      (sammen med: 10*log(2) = 3 dB)
       = Lp + 3 dB

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535284&hl= :)

 

 

ZiggyStardust: Hvor er det mye rart om lyd? ;)

 

 

 

Foam sleeves: 31dB (88% of ambient noise)

Vil noen fortelle meg hva de har brukt som referanse her?

 

Så vidt jeg kan se har vi en sammenligning mellom et lydtrykk og et lydtrykk som er 88% mindre Vi uttrykker de hhv som p og 0.22*p. Da har vi at:

Demping
      = 10*log( p^2/(0.22*p)^2 )
      = 10*log( 1/0.22^2 )
      = 13.1 dB

... men jeg er er altfor trøtt til å verifisere dette. Hva (om noe) er det jeg glemmer?

Endret av moskus
Lenke til kommentar
I HMS-sammenheng så bruker man at en 3 db økning fører til at man kan være i området halvparten så lenge

6445497[/snapback]

 

Riktig.

"Støydose" eller "støyeksponering" er ordene. Regnes f.eks. (hvis jeg ikke husker feil, er som nevnt altfor trøtt til å holde på med dette) slik:

Exp = 10LOG[ 1/T_tot * ( T1*10^(Lp1/10) + T2*10^(Lp2/10) + ... + Tn*10^(Lpn/10) )]

... slik at SUM(Tn) = T_tot. T1-Tn og Lp1-Lpn representerer hhv. oppholdstider i et rom/arbeidsstasjon med et tilhørende støynivå i rommet/arbeidsstasjonen.

 

Hvis vi tar den enkle varianten kan vi si at for en vanlig 8-timers arbeidsdag skal støyeksponeringen ikke være mer enn 85 dB. Arbeidsdag offshore er lengre og da er kravet strengere (m.a.o. lavere); støyeksponeringen skal ikke være mer enn 83 dB.

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Her var det mye rart om lyd. Det jeg vet fra HMS-kurs (helse, miljø, sikkerhet for de uinnvidde) er at en økning på 2dB gir dobbelt så høy lydstyrke, eller lufttrykk om man vil. Det vil si at 82dB er dobbelt så høyt som 80 dB.

 

Det er feil, Lydtrykknivå er definert som 10 * log (p^2/p(ref)^2)

 

Dobles lydtrykket, så øker lydtrykknivået 6 db (10*log 4), men om man legger sammen to ukorrelerte signaler av samme styrke så øker lydtrykknivået med 3db. I HMS-sammenheng så bruker man at en 3 db økning fører til at man kan være i området halvparten så lenge (såvidt jeg husker går man utifra mottatt lydenergi, som er gitt av Intensiteten, som er proposjonal med p^2)

 

AtW

6445497[/snapback]

 

Du har rett. Det jeg tenkte på var som du sier to signaler av samme styrke. Dårlig hukommelse fikk det til å bli 2 dB. :blush:

Lenke til kommentar
har selv kjøpt shure E3c, venter de i sposten innen kort tid :)

 

har større tro på produkter fra renomerte seleskaper som utvikler egen vare.

typiske accessories produkter fra creative og andre seleskaper som tilbyr ting utenfor sin hovedportfolie pleier å være labre etter hva jeg erfarer.

6456963[/snapback]

 

For meg er det uinteressant hvilket merke proppene har. Jeg bryr meg kun om kvaliteten. Jeg avskriver ikke Creative fordi de ikke har produsert dem selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...