Gå til innhold

Logitech Z-5500. Ang. kabler m.m.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er kanskjeMovie-innstillingen som er riktig då, men det er sjølvsagt viktig å aktivere\velge DTS på DVD-spelar, PS2 osv...både på konsollen\spelaren og i filmen.

 

Edit: Fant dette på Logitech.com:

Your DVD player will need to be DTS or Dolby Surround ready. If your DVD player is DTS or Dolby Surround ready, it will be equipped with either an optical or coaxial digital out. Connect your DVD player with a 75ohm digital coax cable or an optical cable. Set your Z5500 to PL2 Movie mode via the effect button. Some movies will require you to go to their audio setup and select 5.1 or DTS surround to enjoy theater-like sound.

 

PLII Movie-innstillingen dekker med andre ord både PLII, DD, DTS og DTS 96/24

Endret av zeph
Lenke til kommentar
e) Hører musikk?

Anlegget har ein Dolby Pro Logic musikkeffekt, denne vil fungere greit.

 

1) Jeg har nå satt inn den optiske kabelen i PS2 og spiller av cd'er derifra.

 

Så nå har jeg en optisk kabel mellom kontrollenheten og ps2.

 

Men på "effect" står det nå "PLII MUSIC", er dette det samme som Dolby Pro Logic?

 

Kan også velge "PLII Music", "PLII Movie", "Stereo" og "Stereo x2"

 

Hva er rett?? Kan ikke si at noen av disse alternativene er Dolby Pro Logic men :)

 

 

 

2) Dette er mitt første sourround-anlegg. Er det vanlig at center-høyttaleren skal hørest så mye bedre enn de 4'e andre høyttalerne? Vet at det går an å skru ned volumet på center-høyttaleren, men da synes jeg ikke det blir så bra og klar lyd !

6454779[/snapback]

 

 

Forskjellen på PLII Music og Movie er enkel. Ved movie velges stemmer osv å sendes til senter kanalen. Dette skjer også ved bruk av stereo som omgjøres. Vokalene vil komme mer direkte fra senter kanalen.

 

Ved bruk av Music, så vil Stereo sporet bli mer intakt og spres mer til bakkanalene, og vokalene vil bli spred mer gjevnt mellom alle kanalene, slik at det høres mer ut som vi er vant med fra vanelig stereo.

 

Har testet en del frem og tilbake, og funnet ut at det beste er å bruke Music til musikk bruk og Movie til film og spill bruk

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

1) Når jeg spiller av, er det vanlig da at bakhøytallerne skurrer litt?? (ikke lager så klar lyd som de fremme?)

 

Med meg er det sånn:

Center-høytalleren lager høyest lyd, så kommer fronthøytallerne og tilslutt bakhøyttalerne.

 

2) Sånn som feks. Harry Potter filmen, jeg finner ikke noe plass der jeg kan skifte på lyden. Med meg står det bare "play movie", "scene selections" og "languages"??

Lenke til kommentar
1) Når jeg spiller av, er det vanlig da at bakhøytallerne skurrer litt?? (ikke lager så klar lyd som de fremme?)

 

Med meg er det sånn:

Center-høytalleren lager høyest lyd, så kommer fronthøytallerne og tilslutt bakhøyttalerne.

6459513[/snapback]

Alle skal lage like høg lyd, men det er stor forskjell på kor dominerande lyden er, bakhøgtalarane skal som sagt ikkje lage så mykje lyd som dei framme. Centerhøgtalaraen blir brukt til vokal, er kanskje derfor den blir oppfatta som høgare?

 

2) Sjå på baksida av coveret, der pleier det å stå kva lydformat filmen har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg koblet opp anlegget mot Ps2 og Pc.

 

Har noen spm. til pc-koblingen:

1) Når jeg skal sette i ledningene i lydkortet (har postet bildet av det tidligere) så skal orangsje i organsje, grønn i grønn, og svart i svart ja?

2) Når jeg skal velge "effect" på kontrollenheten og bruker "6 ch direct" så virker ikke center-høytalleren. Men når jeg velger "PLII Music" eller "PLII Movie" så funker den. Hvilken effect skal jeg bruke?

3) Jeg har nå satt på "5.1 surround lyd-høytallere" på "Lyder, tale og lydenheter" på min PC. (Har XP) Er det noe annet jeg skal fikse på?

4) Har noen funnet ut noe mere om hva som er best av å ha av "Diagnostic off" og "Diagnostic on"?

 

Takk

Lenke til kommentar
Da har jeg koblet opp anlegget mot Ps2 og Pc.

 

Har noen spm. til pc-koblingen:

1) Når jeg skal sette i ledningene i lydkortet (har postet bildet av det tidligere) så skal orangsje i organsje, grønn i grønn, og svart i svart ja?

2) Når jeg skal velge "effect" på kontrollenheten og bruker "6 ch direct" så virker ikke center-høytalleren. Men når jeg velger "PLII Music" eller "PLII Movie" så funker den. Hvilken effect skal jeg bruke?

3) Jeg har nå satt på "5.1 surround lyd-høytallere" på "Lyder, tale og lydenheter" på min PC. (Har XP) Er det noe annet jeg skal fikse på?

4) Har noen funnet ut noe mere om hva som er best av å ha av "Diagnostic off" og "Diagnostic on"?

 

Takk

6521628[/snapback]

1) JA.

2) Er det ved PC-bruk du mener? Om du har koblet høyttalerne til PCen med kabelen med tre minijacks i hver ende, så er det 6 ch direct du skal bruke. I hvilken situasjon/hvilke(t) program er det center-høyttaleren ikke fungerer? Du vil nok ikke få lyd i alle høyttalerne i alle programmer.

3) Hvis driverne til lydkortet ditt har et kontrollpanel, har du sjekket instillingene der?

4) Diagnostic Mode er jo bare en testmodus for å sjekke at anlegget er koblet opp riktig og fungerer som det skal.

 

Værsågod. :)

Lenke til kommentar
Da har jeg koblet opp anlegget mot Ps2 og Pc.

 

Har noen spm. til pc-koblingen:

1) Når jeg skal sette i ledningene i lydkortet (har postet bildet av det tidligere) så skal orangsje i organsje, grønn i grønn, og svart i svart ja?

2) Når jeg skal velge "effect" på kontrollenheten og bruker "6 ch direct" så virker ikke center-høytalleren. Men når jeg velger "PLII Music" eller "PLII Movie" så funker den. Hvilken effect skal jeg bruke?

3) Jeg har nå satt på "5.1 surround lyd-høytallere" på "Lyder, tale og lydenheter" på min PC. (Har XP) Er det noe annet jeg skal fikse på?

4) Har noen funnet ut noe mere om hva som er best av å ha av "Diagnostic off" og "Diagnostic on"?

 

Takk

6521628[/snapback]

1) JA.

2) Er det ved PC-bruk du mener? Om du har koblet høyttalerne til PCen med kabelen med tre minijacks i hver ende, så er det 6 ch direct du skal bruke. I hvilken situasjon/hvilke(t) program er det center-høyttaleren ikke fungerer? Du vil nok ikke få lyd i alle høyttalerne i alle programmer.

3) Hvis driverne til lydkortet ditt har et kontrollpanel, har du sjekket instillingene der?

4) Diagnostic Mode er jo bare en testmodus for å sjekke at anlegget er koblet opp riktig og fungerer som det skal.

 

Værsågod. :)

6543010[/snapback]

 

Ang. spm 4:

1) Det tror jeg ikke stemmer altså. Tror det er forskjell på disse to. (i alle fall i følge "zeph").......?

 

 

 

2) Det er ved pc-bruk jeg mener ja. Satte "effect" på "6-ch-direct" og prøvde å spille av i både Winamp, iTunes og Media Player. Når jeg brukte denne effekten (altså 6-ch direct) så fungerte ikke center-høytalleren.

Er det PLII Music som er det beste valget når jeg skal spille av sanger på pc'n?

3) Eneste innstillinger jeg har satt på, er at jeg har et "5.1 høytaller-anlegg". (les forrige post) Hvor kan jeg finne kontrollpanelet til lydkortet??

 

mvh.

lunDiNjO :D

Endret av lundinjo
Lenke til kommentar
Da har jeg koblet opp anlegget mot Ps2 og Pc.

 

Har noen spm. til pc-koblingen:

1) Når jeg skal sette i ledningene i lydkortet (har postet bildet av det tidligere) så skal orangsje i organsje, grønn i grønn, og svart i svart ja?

2) Når jeg skal velge "effect" på kontrollenheten og bruker "6 ch direct" så virker ikke center-høytalleren. Men når jeg velger "PLII Music" eller "PLII Movie" så funker den. Hvilken effect skal jeg bruke?

3) Jeg har nå satt på "5.1 surround lyd-høytallere" på "Lyder, tale og lydenheter" på min PC. (Har XP) Er det noe annet jeg skal fikse på?

4) Har noen funnet ut noe mere om hva som er best av å ha av "Diagnostic off" og "Diagnostic on"?

 

Takk

6521628[/snapback]

2) Utan å være for bastant meiner eg dette er riktig: I 6 channel direct blir lydsignalet frå PCen til anlegget distribuert vidare til høgtalarane utan noko endring av signalet (forutan forstering sjølvsagt). Forutsetningen at du får surround med denne innstillingen er at lydkortet faktisk gir 5.1 ut. I spel som støtter surround vil spelet sende signaler til dei forskjellige kanalane (5.1), gjennom lydkortet og ut til høgtalarane.

I det tilfellet er det ikkje nødvendig for Logitech-settet å endre på signalet og det kan vidaresende signalene direkte til høgtaralane. Derav har du navnet 6 channel direct. Har du ein film med 5.1 så vil 6 channel direct være riktig.

 

PLII er som nevnt før ikkje eit ekte surroundsignal, det blir pakka inn i eit stereosignal og pakka ut igjen i lydanlegget. Har du ein film utan surround kan du bruke PLII Movie for å få surround på filmen. Musikk kjem vel stort sett alltid i stereo, ved å bruke PLII Music får du også dette i surround på eit vis.

 

Bruker du 6 channel direct og har ei signalkjelde på PCen som ikkje sender ut 5.1-signal vil du ikkje få lyd i alle høgtalarane sidan Logitech-settet sender signalet direkte vidare.

 

3) Når du speler spel og ser på film er det viktig å velge riktig audioinnstilling, ellers skal det ikkje være meir. Du kan teste det ved å stille anlegget på 6 channel direct og sende testsignaler frå PCen.

 

1) Det tror jeg ikke stemmer altså. Tror det er forskjell på disse to. (i alle fall i følge "zeph").......?

 

2) Det er ved pc-bruk jeg mener ja. Satte "effect" på "6-ch-direct" og prøvde å spille av i både Winamp, iTunes og Media Player. Når jeg brukte denne effekten (altså 6-ch direct) så fungerte ikke center-høytalleren.

Er det PLII Music som er det beste valget når jeg skal spille av sanger på pc'n?

 

3) Eneste innstillinger jeg har satt på, er at jeg har et "5.1 høytaller-anlegg". (les forrige post) Hvor kan jeg finne kontrollpanelet til lydkortet??

 

mvh.

lunDiNjO :D

6543328[/snapback]

1) Poenget med Diagnostics mode er å finne ut kva lydsignal du får inn på anlegget. Nokre DVD-spelarar står som standard på stereo og vil derfor ikkje gi ut noko meir. Har du oversikten og kontrollen på kva signal du får frå lydkjeldene vil du ikkje ha behov for denne funksjonen.

 

2) PLII Music er riktig ja, av den grunn eg forklarte før. På 6 channel direct får du ikkje lyd i fleire kanalar på anlegget enn det du får frå PCen, og musikk er i stereo, ikkje surround. Eg har testa dette sjølv og PLII Music er utan tvil den beste innstillingen for musikk.

 

3) Kva lydkort har du? Pleier å ligge eit ikon på systray (heilt nede i høgre hjørne av skjermen). Dersom du har installert all programvare skal det også ligge i Programmer under startmenyen vil eg tru.

 

For øvrig har eg no fått testa mitt eige anlegg og kan informere om at kontrollenheten viser kva signal du har inn. Speler du av ein film med DTS så står det DTS på skjermen, har du Dolby Digital så står det Dolby Digital.

 

Og igjen vil eg påpeike at eg kan ha gitt feilopplysningar, i så tilfelle ser eg veldig gjerne at dykk korrigerer meg.

 

Er ei stund sidan du var her no lundinjo, var redd du hadde forlatt oss ei stund ;)

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Da har jeg koblet opp anlegget mot Ps2 og Pc.

 

Har noen spm. til pc-koblingen:

1) Når jeg skal sette i ledningene i lydkortet (har postet bildet av det tidligere) så skal orangsje i organsje, grønn i grønn, og svart i svart ja?

2) Når jeg skal velge "effect" på kontrollenheten og bruker "6 ch direct" så virker ikke center-høytalleren. Men når jeg velger "PLII Music" eller "PLII Movie" så funker den. Hvilken effect skal jeg bruke?

3) Jeg har nå satt på "5.1 surround lyd-høytallere" på "Lyder, tale og lydenheter" på min PC. (Har XP) Er det noe annet jeg skal fikse på?

4) Har noen funnet ut noe mere om hva som er best av å ha av "Diagnostic off" og "Diagnostic on"?

 

Takk

6521628[/snapback]

2) Utan å være for bastant meiner eg dette er riktig: I 6 channel direct blir lydsignalet frå PCen til anlegget distribuert vidare til høgtalarane utan noko endring av signalet (forutan forstering sjølvsagt). Forutsetningen at du får surround med denne innstillingen er at lydkortet faktisk gir 5.1 ut. I spel som støtter surround vil spelet sende signaler til dei forskjellige kanalane (5.1), gjennom lydkortet og ut til høgtalarane.

I det tilfellet er det ikkje nødvendig for Logitech-settet å endre på signalet og det kan vidaresende signalene direkte til høgtaralane. Derav har du navnet 6 channel direct. Har du ein film med 5.1 så vil 6 channel direct være riktig.

 

PLII er som nevnt før ikkje eit ekte surroundsignal, det blir pakka inn i eit stereosignal og pakka ut igjen i lydanlegget. Har du ein film utan surround kan du bruke PLII Movie for å få surround på filmen. Musikk kjem vel stort sett alltid i stereo, ved å bruke PLII Music får du også dette i surround på eit vis.

 

Bruker du 6 channel direct og har ei signalkjelde på PCen som ikkje sender ut 5.1-signal vil du ikkje få lyd i alle høgtalarane sidan Logitech-settet sender signalet direkte vidare.

 

3) Når du speler spel og ser på film er det viktig å velge riktig audioinnstilling, ellers skal det ikkje være meir. Du kan teste det ved å stille anlegget på 6 channel direct og sende testsignaler frå PCen.

 

1) Det tror jeg ikke stemmer altså. Tror det er forskjell på disse to. (i alle fall i følge "zeph").......?

 

2) Det er ved pc-bruk jeg mener ja. Satte "effect" på "6-ch-direct" og prøvde å spille av i både Winamp, iTunes og Media Player. Når jeg brukte denne effekten (altså 6-ch direct) så fungerte ikke center-høytalleren.

Er det PLII Music som er det beste valget når jeg skal spille av sanger på pc'n?

 

3) Eneste innstillinger jeg har satt på, er at jeg har et "5.1 høytaller-anlegg". (les forrige post) Hvor kan jeg finne kontrollpanelet til lydkortet??

 

mvh.

lunDiNjO :D

6543328[/snapback]

1) Poenget med Diagnostics mode er å finne ut kva lydsignal du får inn på anlegget. Nokre DVD-spelarar står som standard på stereo og vil derfor ikkje gi ut noko meir. Har du oversikten og kontrollen på kva signal du får frå lydkjeldene vil du ikkje ha behov for denne funksjonen.

 

2) PLII Music er riktig ja, av den grunn eg forklarte før. På 6 channel direct får du ikkje lyd i fleire kanalar på anlegget enn det du får frå PCen, og musikk er i stereo, ikkje surround. Eg har testa dette sjølv og PLII Music er utan tvil den beste innstillingen for musikk.

 

3) Kva lydkort har du? Pleier å ligge eit ikon på systray (heilt nede i høgre hjørne av skjermen). Dersom du har installert all programvare skal det også ligge i Programmer under startmenyen vil eg tru.

 

For øvrig har eg no fått testa mitt eige anlegg og kan informere om at kontrollenheten viser kva signal du har inn. Speler du av ein film med DTS så står det DTS på skjermen, har du Dolby Digital så står det Dolby Digital.

 

Og igjen vil eg påpeike at eg kan ha gitt feilopplysningar, i så tilfelle ser eg veldig gjerne at dykk korrigerer meg.

 

Er ei stund sidan du var her no lundinjo, var redd du hadde forlatt oss ei stund ;)

6543791[/snapback]

 

Jeg forlater dere aldri, mine venner ;);)

 

Men jeg driter i dette, nå setter jeg PLII Music når jeg spiller av mp3 på pc'n, og bruker PLII Movie når jeg ser video.

 

Gidder ikke prøve ut mere, lyd er lyd ;)

 

Skal aldri bruke "effecten" 6-ch-direct altså?

 

Finner heller ikke dette ikonet ned i høyre hjørne.

Lenke til kommentar
Jo, du skal bruke 6 channel direct når du får surround ut frå lydkortet. For eksempel frå ein DVD som har 5.1 eller spel.

6552749[/snapback]

 

Så for å finne ut om jeg får sourrund ut fra lydkortet, kan jeg sjekke om ALLE 5 høytallerne funker?? Som sagt; akkurat nå er det alle uten center-høyttaleren

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Akkurat skaffet meg dette settet og anbefaler alle som sitter med de 3 lydledningene som leveres med settet til å bytte til optisk. Du får 1.5m med optisk kabel for 109,- på Claus Ohlson og 5m til litt over 200,-.

Sitter med en laptop med optisk 3.5mm jack ut og har koblet den til Z-5500.

 

To gode argumenter:

1: Bedre lyd.

2: mindre ledninger :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...