Gå til innhold

Logitech Z-5500. Ang. kabler m.m.


Anbefalte innlegg

Hadde vært fint med svar gutter! :) (...og jenter?)

6437574[/snapback]

Ikke for å være ekkel, men hva med å prøve litt selv. Følger jo med både bruksanvisning til både lydkort og anlegg. Kom heller tilbake om du IKKE Får det til.

6441099[/snapback]

 

Problemet er det at jeg ikke får det til. Hvor skal de forskjellige phono-pluggene inn i de hullene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er det at jeg ikke får det til. Hvor skal de forskjellige phono-pluggene inn i de hullene?

6441419[/snapback]

 

Jeg hadde tenkt å hjelpe deg, men med den holdningen der gadd jeg rett og slett ikke. Det står jo ULTRA-ENKELT forklart i manualen til lydkortet og anlegget. Manual til lydkortet finner du på nettet hvis du vil. :nei:

Lenke til kommentar
Problemet er det at jeg ikke får det til. Hvor skal de forskjellige phono-pluggene inn i de hullene?

6441419[/snapback]

 

Jeg hadde tenkt å hjelpe deg, men med den holdningen der gadd jeg rett og slett ikke. Det står jo ULTRA-ENKELT forklart i manualen til lydkortet og anlegget. Manual til lydkortet finner du på nettet hvis du vil. :nei:

6442282[/snapback]

 

Sikkert litt off-topic, men om brukeren ikke har manualen(er faktisk ikke alltid denne følger med) så er det ikke alltid like enkelt å finne den på nettet. Har man ikke gjort det før, eller veiledning underveis er det ikke bare-bare å finne produsent, webside, modell, revisjon og deretter manual.

 

Men om du har manualen, eller den guiden som følgte med Z5500(som faktisk følger med) bør du ta en titt til. Der står det forklart hvordan du skal gjøre det steg for steg(inkludert jackpluggene). Dersom det da allikevel ikke fungerer tror eg problemet ligger et annet sted.

 

Et tips er å følge fargekodene som står på Z5500, matche disse med kablene og deretter lydkortet. Brorparten av pc-lydkort/kabler kommer i dag med fargekoder og er rimelig enkle å finne ut av. Det er dog ingen garanti, men kan hjelpe et stykke på vei.

Lenke til kommentar

Takk nomore.

 

Problemet ligger i det at jeg har kjøpt det brukt, av en person på QXL. Jeg har derfor ikke manual og annet.

 

Det jeg nå lurer på er om:

1) De phono-pluggene, de skal følge med ja?? Det gjorde de ikke meg meg :(

2) Hvor kan jeg finne manualen? Kanskje noen som kan sende den til meg??

3) Meg meg var det bare ledningene til høytallerne som fulgte med, hva mer skal egentlig være med?? Jeg har ikke noen ledninger til å ha i kontrollsenteret nå!

 

mvh.

Lenke til kommentar

Det som var i esken min, og i følge Logitech selv, er bla ledningene for 6ch direkte. Dvs, de du mangler.

 

Det viktigste for deg akkurat nå er å være skråsikker på hvilke plugger og ledninger du trenger. I kontrollsenteret er det innganger for optisk, coax og 3 stk jack stereo. Nå du snakker om phono regner eg med at det er det du har ut i fra lydkilden? Dersom ikke er det, men for eksempel et lydkort med 5.1 lyd ut på 3 plugger skal du ha 3 av denne typen her.

 

Her ser du hvordan en minijack/jack ser ut.

Her ser du hvordan en phono/rca ser ut.

Lenke til kommentar

Hvis du har mye film osv videre på PCen så vil jeg på det sterkeste anbefale at du bruker analogt på den, dette fordi at PCen ikke sender surround signal via de digitale utgangene, kun stereo. Selv Creative sine dedikerte lydkort gjør dette.

 

Hvis du koplet DVD spilleren med Coax, Playstation 2 med optisk, og PC på de tre analoge.

 

VHS spilleren gir såpass dårlig lyd uansett at den kan du bruke fra TVen. Da er det bare parabolen igjen. Hvis du bruker analogt fra den så må du nok ha en switch på den, sammen med PC og VHS.

 

Men du kan også hvis du vil kjøre tre analoge stereo sport på den, slik at du kan kople til 5 enheter uten annen switch enn logitech sin innebygde. Dette styrer du på en bryter bak på panelet.

Lenke til kommentar

Okey, får å få dette oppklart.

 

1) Hvor på komplett kan jeg finne en switch som dere snakker om?

2) Kan switchen brukes kun på 6ch direct?

3) Bak på kontrollenheten er det en knapp der du kan skifte mellom 6ch direct og stereo 1-3, når skal jeg bruke de forskjellige?

4) På siden av kontrollenheten eer det bilde av et headset, og en note. Hva står denne noten for?

5) Har jeg bruk for denne minijack-greiene??

6) Hva er forskjellen på minijack og phono-plugger?

7) Hvilken kabel må jeg ha fra6ch direct bak på kontrollenheten, til lydkortet/hovdekortet mitt?

Her er bilde av den:

pc19gb.jpg

 

På forhånd TUSEN TAKK for svar, jeg er svært takknemmelig for at dere tar dere tid til å hjelpe en "manual-løs" mann :)

Lenke til kommentar

Det er mykje fram og tilbake i denne tråden, eg prøver å samle opp litt.

Du skal ha lyd på settet ditt til følgande enheter:

 

*DVD-spiller

*VHS-spiller

*Playstation 2

*TV (Parabol)

*PC

 

På anlegget har du følgande innganger:

 

*Coax digital

*Optisk digital

*3 x minijack analog

*Stereo minijackinngang

 

PS2: Denne har ein digital optisk utgang samt ein stereoutgang. PS2 har både Dolby Digital og DTS, noko som vil gje surround i spel ved bruk av optisk tilkopling.

 

DVD: Du må komme med informasjon om kva lydutganger du har på denne, ta gjerne bilete. Eg ser for meg å bruke digital coax eller optisk her.

 

VHS: Også her har eg lyst på bilete, men det er sannsynleg at du ikkje har meir enn stereo på denne. Kor ofte er denne i bruk til daglig? Her kan det være aktuelt å bruke stereoinngangen på sida av kontrollenheten.

 

TV (Canal Digital): Kva tuner har du? Finner du den på denne lista? Ta gjerne eit bilete av baksida på den og. Det er jo eit spørsmål kor mange filmar som blir sendt i 5.1 og kor mykje av dette du faktisk ser på. Alternativene her er digital coax eller optisk, eventuelt stereo.

 

PC: Lydkortet ditt har 5.1 fordel på 3 Minijack-portar, det lettaste er å kople rett i lydkortet ditt. Om eg forsto AndersT2 rett så får du berre stereo på den digitale utgangen frå lydkortet i PCen, du kan med andre ord gløyme den. Frå kontrollenheten har du ein kabel med 3 minijack-pluggar i endane, desse plugger du i lydkortet og brytaren skal stå på 6ch direct, dette betyr at anlegget tar imot 2, 4 eller 6-kanals lyd og du får surround. Ved å velge 1-3 i staden for har du 3 separate stereoinnganger på dei 3 Minijack-pluggane, noko du ikkje er interessert i.

 

Så for å svare på spørsmålene:

 

1) Hvor på komplett kan jeg finne en switch som dere snakker om?

Svar: Gløym denne switchen i denne omgang, me må ha informasjon om kva lydutganger du har på utstyret.

 

2) Kan switchen brukes kun på 6ch direct?

Svar: Eg har forklart 6ch direct over, men igjen, gløym switchen foreløpig.

 

3) Bak på kontrollenheten er det en knapp der du kan skifte mellom 6ch direct og stereo 1-3, når skal jeg bruke de forskjellige?

Svar: 6ch direct betyr at anlegget tar imot eit 2, 4 eller 6-kanals analogt lydsignal frå f.eks. din PC. Stereo 1-3 betyr at kvar enkelt av dei 3 minijack-pluggane frå kontrollenheten er ein separat stereoinngang.

 

4) På siden av kontrollenheten er det bilde av et headset, og en note. Hva står denne noten for?

Svar: Noten går eg ut frå er stereoinngangen på anlegget, headsetsymbolet står ved sidan av den utgangen der du kan kople til eit headset eller liknande.

 

5) Har jeg bruk for denne minijack-greiene?

Svar: I utgangspunktet ikkje, men eg må få vite meir om utstyret ditt.

 

6) Hva er forskjellen på minijack og phono-plugger?

Svar: Kort fortalt, minijack og phono er to forskjellige koplingsmåtar. Normalt er minijack eit stereosignal (høgre og venstre), mens Phono har ein plugg for kvar side, stort sett med raud og kvit farge. Grunnen til at phono er nevnt er at du sannsynlegvis har phonoutgang på VHS-spelaren og det kan bli aktuelt å bruke phono på tuneren

 

7) Hvilken kabel må jeg ha fra6ch direct bak på kontrollenheten, til lydkortet/hovdekortet mitt?

Svar: Du må bruke den kabelen som henger fast i. Meiner desse pluggane er grønn, svart og oransje, dei ser sånn ut:

cavopc.jpg

 

8) Nå når jeg ikke har noen kabler, kan jeg ikke bruke dette da? teste om det virker.. (har ikke fått gjort det enda=/) Jeg har AUX-kabler, kan det funke til noe??

Svar: Du kan kople til dei 3 minijack-pluggane som eg viste på punkt 7 til PCen. Etter det må du velge 5.1-oppsett på lydinnstillingane til lydkortet ditt og så kan du teste høgtalarane direkte frå PCen med Creative sin testfunksjon.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange nyttige svar.

 

Du er kongen zeph :thumbup:

 

Vi kan egentlig bare "drite i" VHS, den blir brukt SVÆRT sjelden.

 

TUNER: Det er denne jeg har: http://www.canaldigital.no/templates/gener...le____5916.aspx

 

1) Hvordan blir det da når jeg har denne tuneren?

Leste en plass at det var noe som het "Diagnostics Mode", du kan velge enten on eller off.

2) Skal diagnostics mode være av eller på, og hvilken "effect" skal jeg bruke når jeg

a) Spiller ps2?

b) Ser DVD?

c) Ser fotballkamp?

d) Spiller pc?

e) Hører musikk?

 

Har hørt STOR forskjell når jeg skifter "effect" på kontrollenheten. Det er sikkert litt smak og behag, men jeg ønsker meg den lyden som de fleste liker. (som gir best lyd :))

 

Nok en gang takk, jeg er evig takknemmelig for dette forumet :)

Endret av lundinjo
Lenke til kommentar

Ville ikke det enkleste være å koble alt av enheter til TV'n, for så å koble TV'n til anlegget? Hvis dere skjønner, PS2, ParabolTuner, og DVD. Koble Lyd og bilde i TV, og så lyd ut fra TV til anlegget. Du skal vel uansett ikk ha lyd fra alle på en gang, så dette må da bli det enkleste?

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar
Ville ikke det enkleste være å koble alt av enheter til TV'n, for så å koble TV'n til anlegget? Hvis dere skjønner, PS2, ParabolTuner, og DVD. Koble Lyd og bilde i TV, og så lyd ut fra TV til anlegget. Du skal vel uansett ikk ha lyd fra alle på en gang, så dette må da bli det enkleste?

6452611[/snapback]

 

Men da får man ikke surround på det mediet som har dette tilgjengelig, eks dvd/ps2. Brorparten av alle tv'er som selges i dag har kun stereo inn og stereo ut, og da blir alt i stereo. Samtidig vil da et 5.1 høytalersett være poengløst. :)

Lenke til kommentar

TUNER: Det er denne jeg har: http://www.canaldigital.no/templates/gener...le____5916.aspx

 

1) Hvordan blir det da når jeg har denne tuneren?

Så vidt eg kan sjå er det ein Nokia 9310, desverre lite informasjon å hente om denne på nettet, linken til manualen på Nokia sine nettsider er også død. Men du ser kanskje sjølv kva du har av tilkoplingar på den?

 

Leste en plass at det var noe som het "Diagnostics Mode", du kan velge enten on eller off.

2) Skal diagnostics mode være av eller på.

Veit ikkje heilt kva denne Diagnostics Mode er for noko, dårleg med resultat ved ein Google-søk og.

 

Og hvilken "effect" skal jeg bruke når jeg bruker de forskjellige enhetene?

 

a) Spiller PS2?

Dolby Pro Logic eller Dolby Digital kan nok være det beste her, sett at du får brukt digitalutgangen. Det er visst dårleg med surround i PS2-spel, unntaket er filmsnuttane, kan dog ikkje bekrefte dette. Uansett trur eg Dolby Pro Logic vil fungere greit

b) Ser DVD?

Om du har ein DVD-spelar med DTS så er det absolutt å anbefale, DTS er per i dag det foretrukne lydformatet i heimekinoar. Dette formatet kom i 1999 på markedet og du vil derfor ikkje finne DTS-lyd på filmar lansert før dette. Det er heller ikkje alle filmar i dag som kjem med DTS, det står på coveret om filmen har DTS. Ser du filmar utan DTS vil Dolby Digital eller Dolby Pro Logic være det beste, alt etter kva lydformat filmen har.

 

c) Ser fotballkamp?

Det kjem nok ikkje med surround, men kanskje med Dolby Pro Logic, altså vil DPL-innstillingen gå fint.

 

d) Spiller pc?

Du har surround, altså vil 6-kanals direkte lyd gjere nytten

 

e) Hører musikk?

Anlegget har ein Dolby Pro Logic musikkeffekt, denne vil fungere greit.

 

Kjøpte meg ein Z-5500 nyleg sjølv, men har ikkje fått prøvd ut alle funksjonar og effektar endå, er på ferie no og har ikkje tilgang til anlegget, men om du ikkje har funne ut av effektane innan ei veke kan eg være behjelpelig der og.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Ville ikke det enkleste være å koble alt av enheter til TV'n, for så å koble TV'n til anlegget? Hvis dere skjønner, PS2, ParabolTuner, og DVD. Koble Lyd og bilde i TV, og så lyd ut fra TV til anlegget. Du skal vel uansett ikk ha lyd fra alle på en gang, så dette må da bli det enkleste?

6452611[/snapback]

 

God ide, Det kan han gjøre med TV og VHS samt PS2 hvis han ikke har digital kabel. Men må TVen eller VHS spilleren ha stereo utgang. Mest sannsynlig så har VHS spilleren det. Og han må ha enn 21 pins Scart mellom VHS og TV. Da sender TVen signalet tilbake til VHSspilleren, tror det er slik min funker om dagen.

Lenke til kommentar
e) Hører musikk?

Anlegget har ein Dolby Pro Logic musikkeffekt, denne vil fungere greit.

 

1) Jeg har nå satt inn den optiske kabelen i PS2 og spiller av cd'er derifra.

 

Så nå har jeg en optisk kabel mellom kontrollenheten og ps2.

 

Men på "effect" står det nå "PLII MUSIC", er dette det samme som Dolby Pro Logic?

 

Kan også velge "PLII Music", "PLII Movie", "Stereo" og "Stereo x2"

 

Hva er rett?? Kan ikke si at noen av disse alternativene er Dolby Pro Logic men :)

 

 

 

2) Dette er mitt første sourround-anlegg. Er det vanlig at center-høyttaleren skal hørest så mye bedre enn de 4'e andre høyttalerne? Vet at det går an å skru ned volumet på center-høyttaleren, men da synes jeg ikke det blir så bra og klar lyd !

Lenke til kommentar

PLII står for Pro Logic 2, kva forskjellen er på Music og Movie veit eg ikkje, men kan tenke meg det er equaliserinnstilligar eller noko sånt.

 

Pro Logic er ikkje ekte surround, for å bruke eit Microsoft-uttrykk, det er eit fleirekanalssignal som er koda om til stereo før det blir sendt ut på f.eks. TV-sendingar eller på ein DVD og på anlegget blir lyden dekoda så du får surround med 5.1-oppsett.

 

Dolby Pro Logic 1 er eit 4.0-signal (4 kanaler, ikkje subwoofer) som blir koda om til eit stereosignal. Dette blir brukt på TV-sendingar og mange filmar. Dolby Pro Logic 2 (PLII) kan kode om stereosignalet til 5.1, her får du med subwoofer og ein senterhøgtalar. Trur også PLII er i stand til å kode om 4.0-signal frå PLI til 5.1-signal.

 

Dolby Digital er det mest brukte surroundsignalet på DVD-filmar, sjølv om DTS er i ferd med å komme sterkare på markedet.

 

Om du brukar digitalkabel, enten optisk eller coax og har ei signalkjelde med Dolby Digital eller DTS er dei å foretrekke, med DTS på førsteplass. Om du må aktivere DTS eller DD på signalkjelda først før du kan velge det på anlegget veit eg ikkje, har ikkje prøvd sjølv enda, men PLII Movie er ikkje den innstillingen du då skal bruke.

 

Lydnivået i alle høgtalarane skal oppfattast likt frå der du sitter. Dette kan du stille inn ved å bruke ein testtone og ta ein høgtalar om gangen. På denne måten får du den lyden som filmprodusenten har meint du skal få. Sjølv om du gjer dette vil du nok merke at surroundkanalane har mykje mindre lyd enn dei andre, dette er sånn det skal være fordi surroundkanalane kun skal brukast til å gje romfølelse og effektar.

 

Centerhøgtalaren blir brukt til tale, dei høgare frekvensane og det er for så vidt naturlig at lyden blir oppfatta som dårlegare når du skrur den ned. Det finnes testverktøy for å få det riktigaste lydoppsettet, men det viktige er at du synest lyden er god. Det er lurt å teste litt med film, forskjellige scenar, med musikk tale, kamp og liknande.

Lenke til kommentar

Jo, når filmen ikkje har DTS eller Dolby Digital kan du bruke PLII Movie.

 

Korleis du velger DTS\DD veit eg ikkje, men det er ikkje umogleg at effekten kjem opp når du setter i ein film med det formatet nei. Har som sagt ikkje prøvd sjølv enda.

Lenke til kommentar
Jo, når filmen ikkje har DTS eller Dolby Digital kan du bruke PLII Movie.

 

Korleis du velger DTS\DD veit eg ikkje, men det er ikkje umogleg at effekten kjem opp når du setter i ein film med det formatet nei. Har som sagt ikkje prøvd sjølv enda.

6455780[/snapback]

 

Prøvde å sette inn Harry Potter i PS2-konsollen min for å se den. Da gikk det fortsatt bare an med PLII Movie.

Men kan det ha en sammenheng med at PS2 har en svært dårlig DVD-spiller innebygd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...