Gå til innhold

Sony hevder Microsoft kopierer ideer (PS3)


Anbefalte innlegg

Skjønner hva han mener angående HDDVD. PS3 tvinger på deg blueray ja men det Sony har forsikret seg om er at Blueray nettopp blir standarden.

6404391[/snapback]

Jaha? Hvordan har de gjort dette? Neste generasjons DVD format er ikke valgt ennå. Hadde BR vært standarden, slik som du påstår Sony har gjort, hadde ikke Microsoft fortsatt jobbet med HD-DVD.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle konsoller må ha et lagringsmedium av noe slag, så hvordan man kan si at Sony "påtvinger" folk et nytt format? Akkurat dette er bare strategi, og en rimelig bra en også. Hvis PS3 blir allemannseie vil det nesten være ensbetydende med at HD-DVD kan gå hjem og legge seg.

 

Uansett: At Sony beskylder MS for plagiat er så dumt at jeg bare må le. Hva var PlayStation til å begynne med? Jo - et samarbeidsprosjekt mellom Nintendo og Sony om en CD-spiller til SNES. Sony hadde skumle planer om å slippe en konsoll ved siden av dette som kunne kjøre både SNES-kassetter og Sonys egne cd-er, noe Nintendo selvfølgelig ikke kunne finne seg i. Derfor ble samarbeidet avblåst. PlayStation var faktisk planlagt helt til ett år før lansering å kunne kjøre SNES-kassetter, men dette ble skrinlagt. Poenget er uansett: Det er nærliggende å tro at mer enn litt av Nintendos ingeniørkunst ble overført til PlayStation, siden det Sony først og fremst bidro med var den optiske teknologien.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det skal jo sies at Sony har en ganske stor fordel i og med at deres maskiner (PS3) vil alle ha BR og en harddisk. Dermed kan produsenter av spill og utstyr belage seg på at alle har dette, og lage produkter ut ifra det.

 

På Xbox 360, der harddisk ikke er standard, og HD-dvd ikke vil bli det heller, må alle spill og utstyr lages etter laveste fellesnevner prinsippet, altså uten å basere seg på HD og HD-DVD. Programmerere av PS3 spill vil da få mye mer ressurser de kan bruke, og mye større spillerom, og potensialet en PS3 er sånn sett MYE større enn hva Xbox 360 kan skilte med...

 

Derfor kan man si at PS3 er et mye mer langsiktig produkt, og jeg tror personlig at hvis lanseringen går bra, og de får en fot i markedet, vil de bli der...lenge!

Lenke til kommentar

Er så enig med deg, baltie. Jeg blir så provosert av måten Sony prøver å dekke over sine egne, dårlige forretningsbeslutninger ved å henlede oppmerksomheten på noe de mener konkurrentene har gjort feil. Enda det er de selv som er løkene...

 

Kunden: "Den er for dyr"

Sony: "Det er en PS3. Jeg mener, PS3... Det sier seg jo selv. Det forstår du vel."

Kunden: "Det er fremdeles for dyrt..."

Sony: "Jammen den har jo Cell teknologi. Og Blu-Ray! Og 1080p!"

Kunden: "Jeg har ikke tv med så høy oppløsning og er ikke interessert i Blu-Ray..."

Sony: "Da skal du vite hvor dumme Microsoft er. Tenk å ikke inkludere neste generasjons dvd-format i konsollen."

Kunden: "Jeg syns det er greit med valgfrihet."

Sony: "Men Microsoft bare kopierer. Alt på Xbox 360 er kopiert fra oss. De finner jo ikke på noe selv."

Kunden: [gir opp og går]

Sony: "Jammen, Ridge Racer, da! Riiiiiiiidge Racer!"

:p

 

Forøvrig lurer jeg på om det er noen måte å ignorere innlegg fra konkrete brukere. Kunne egentlig tenke meg å slippe å lese innlegg som de Avean kommer med, men jeg klarer ikke helt å la vær. Omtrent på samme måte som at man bare kikke på en trafikkulykke...

Lenke til kommentar

Stemmer Tjohei, sånn vil en samtale foregå mellom meg og en evt sony selger.

Uansett, @dominizer:

Er det ikke et Final Fantasy spill på XBOX 360 som krever HDD? Og tingen er det at DVD9 holder i et par år til. Og når det begynner å bli lite, så har overgangen vært så lang at flere og flere har skaffet seg HD-DVD spilleren, og da er det klart for at spill blir lansert i dette formatet.

Lenke til kommentar

Ja, men poenget er at xbox 360 programmerere aldri kan programmere med tanke på harddisk og HD-DVD, uten å enten se vekk fra en potensielt stor del av kundemassen, eller de må lage 2 produkter.

 

For PS3 vil alle alltid ha samme grunnleggende funksjonene, og der er da mye enklere og billigere og lage produkter til PS3, som tar i bruk disse fordelene

Lenke til kommentar
Det skal jo sies at Sony har en ganske stor fordel i og med at deres maskiner (PS3) vil alle ha BR og en harddisk. Dermed kan produsenter av spill og utstyr belage seg på at alle har dette, og lage produkter ut ifra det.

 

På Xbox 360, der harddisk ikke er standard, og HD-dvd ikke vil bli det heller, må alle spill og utstyr lages etter laveste fellesnevner prinsippet, altså uten å basere seg på HD og HD-DVD. Programmerere av PS3 spill vil da få mye mer ressurser de kan bruke, og mye større spillerom, og potensialet en PS3 er sånn sett MYE større enn hva Xbox 360 kan skilte med...

 

Derfor kan man si at PS3 er et mye mer langsiktig produkt, og jeg tror personlig at hvis lanseringen går bra, og de får en fot i markedet, vil de bli der...lenge!

6404622[/snapback]

Ehm... De kan jo lett implementere støtte for HD i spillene sine uten noe om og men (noe som forøvrig allerede er gjort i noen). Her er det snakk om at det er enten eller, ikke som på PC, hvor det finnes millioner av forskjellige komponenter man må ta hensyn til.

Det med optisk media er noe annet... Men dersom MS bestemmer seg for allikevel å slippe spill på både HD-DVD og DVD9 er det ingen problem for dem å dele opp på flere DVD9 plater.

Men så kommer den eveige diskusjonen om man virkelig trenger schwæææære CGI-filmer, og om det kanskje virkelig holder med DVD9.

Men slik du argumenterer for at utvikklerene vil ha et mye større spillerom, og at PS3en har større potensiale er feil...

Lenke til kommentar
20 GB-modellen bør byttes ut med en modell som ikke har Blu-ray men har 40GB harddisk og er en tusenlapp rimeligere, ca 3000 kr.

6404401[/snapback]

Då ville ein del av poenget med BR vere borte. Dersom BR ikkje er standardutstyr, vil spelutviklarar måtte velge mellom:

1. Å lage spel som kun kan spelast av dei som har kjøpt BR-spelar.

2. Å lage to versjonar av eit spel, ein som får plass på DVD, og ein som er større og får plass på Bluray.

3. Å lage spel på DVD.

 

Nummer 1 vil begrense kundemassa vesentleg. Nummer 2 vil medføre ekstrakostnadar, og kan òg føre til at dei utan BR vil vere mindre nøgde fordi dei ikkje får "heile spelet". Nummer 3 blir truleg det som blir valgt. Då er vi like langt, og sit på samme teknologi for optiske media som i forrige generasjon.

 

Det verkar som om mange er litt låst i tankegongen som seier at BR kun er nyttig for film. BR-spelaren har absolutt ein verdi i høve til filmavspeling, slik den tilsvarande DVD-funksjonaliteten i PS2 (og XBox, trur eg?) hadde det i forrige generasjon. Men den har òg ein verdi i at den gir utviklarane friare rammer i høve til lagringsplass og overføringshastigheit (sistnmemnde blir ofte gløymt). Med DVD som standard, og BR som ekstrautstyr, ville dei fortsatt måtte forhalde seg til minste fellesnemnar, DVD.

 

For å gå litt on-topic: Eg synest godt at Kaz kunne ha spart seg å kommentere på Microsoft på denne måten. At dei "stel" idèar er sant, det har dei alltid gjort. Men det gjer òg Sony, og mange andre. So lenge det ikkje patenterte idèar det er snakk om, ser eg ikkje heilt problemet.

 

Kay

Lenke til kommentar
Skjønner hva han mener angående HDDVD. PS3 tvinger på deg blueray ja men det Sony har forsikret seg om er at Blueray nettopp blir standarden. Og med at du MÅ ha blueray så forsikrer dette distribueringsselskap verden rundt at Ola Nordmann greier å se blueray filmer og spill.

6404391[/snapback]

Jaja, det er bra for Sony at argumentene deres i alle fall spises rått og levende av hardbarkede fanboys.

 

Men logikken din feiler på ett punkt. For at det skal slå til at Sony forsikrer distribueringsselskapene verden rundt om at Ola Nordmann kan se Blu-Ray-filmer, fordrer det at Ola Nordmann kjøper PS3. Men vil Ola Nordmann gjøre det når konsollen koster 5-6000,-? Jeg kjenner flere som ikke kommer til å kjøpe på grunn av prisen alene, og jeg tviler sterkt på at foreldre kommer til å hive seg over PS3 fordi poden ønsker seg det. Spesielt når alternativet koster nesten det halve... (Forøvrig.. om Warner et al egentlig bryr seg om hva slags format Ola Nordmann kan spille av, er jeg jammen ikke så sikker på).

 

Og det er mulig du blir overrasket over dette, Avean, men det har nok blitt solgt ufattelig mange flere DVD-spillere enn det har blitt solgt PS2. Og jeg kan love deg at PS3-salget vil ikke ha noen betydning for om Blu-Ray blir en suksess.

 

Men når vi først er inne på markedsprojeksjoner ispedd litt Sony-mystikk, har egentlig Sony hatt noen suksess med formater de har frontet? Betamax? UMD? Didn't think so. Så begynn å tenke sjæl, Avean. Bare fordi Sony har sagt det, så er det ikke sikkert at det blir slik.

 

Personlig er jeg litt irritert over at HDDVD har overlevd så langt. Det som kommer til å skje er at vi får både blueray og HDDVD filmer på markedet så du må ha en spiller som tar begge deler. Dette blir som DVDR+ og DVDR- . Alle husker vel på det kaoset ? Tror jeg holdt på å klikke til tider. Så jeg håper PS3 blir større enn PSX og PS2 sammenlagt så de tvinger HDDVD ut av markedet for godt.

6404391[/snapback]

Ja, det er en stygg fare for at det blir et lignende kaos hvor man må passe på at man kjøper filmen med den riktige logoen. Men at man skal bli irritert på HD-DVD? Seriøst? Skal vi synes synd på stakkars Sony med sitt Blu-Ray-format? At det antageligvis vil bli kaos kan du takke begge aktører for.

 

Når det gjelder DVDR+ og DVDR-.. Om jeg husker det kaoset? Sist jeg sjekket eksisterte nå begge formater fortsatt. Tror jammen jeg fortsatt kan velge mellom DVDR+ og DVDR- når jeg er i butikken. Og syntes du det var kaotisk, ja da tror jeg du kan glede deg til det kommer HD-DVD-brennere og Blu-Ray-brennere. Er vi skikkelig heldig får vi pluss, minus og RAM-varianter på begge to. ;)

 

Og til slutt ang signaturen din om Heavenly Sword... Ja det har vi aaaaldri hørt før om et spill... Get real, Avean.

Lenke til kommentar
Ehm... De kan jo lett implementere støtte for HD i spillene sine uten noe om og men (noe som forøvrig allerede er gjort i noen). Her er det snakk om at det er enten eller, ikke som på PC, hvor det finnes millioner av forskjellige komponenter man må ta hensyn til.

Det med optisk media er noe annet... Men dersom MS bestemmer seg for allikevel å slippe spill på både HD-DVD og DVD9 er det ingen problem for dem å dele opp på flere DVD9 plater.

Men så kommer den eveige diskusjonen om man virkelig trenger schwæææære CGI-filmer, og om det kanskje virkelig holder med DVD9.

Men slik du argumenterer for at utvikklerene vil ha et mye større spillerom, og at PS3en har større potensiale er feil...

6404678[/snapback]

 

Det jeg mener er at de kan for eksempel programmere et spill til å legge innhold fra optisk medium til harddisken, som har mye lavere aksesstid. Dermed vil spill gå kjappere. De kan ikke utelukkende programmere spill til å gjøre dette om ikke ALLE som har xbox 360 har en harddisk, i motsetning til PS3. Så PS3 kan dermed ta i bruk mye flere ressurser enn Xbox 360, fordi de er garantert at alle har de ressursene som kreves tilgjengelig.

 

Om det skal kunne brukes på 360, må det eventuelt programmeres inn kode som sjekker hvilke maskinvare som er tilstede, og deretter kjøre riktig funksjon eller metode, men dette vil bli enda mer tidkrevende, ressurskrevende og ekstra arbeid for programmerere.

 

Om de bruker DVD eller HD-DVD er vel mye det samme tror jeg, bare at man slipper å eventuelt bytte DVD hvis det er flere, men det er sikkert flere muligheter som produsenter og programmerere vet om som kan forbedre spillopplevelsen på PS3.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at de kan for eksempel programmere et spill til å legge innhold fra optisk medium til harddisken, som har mye lavere aksesstid. Dermed vil spill gå kjappere. De kan ikke utelukkende programmere spill til å gjøre dette om ikke ALLE som har xbox 360 har en harddisk, i motsetning til PS3. Så PS3 kan dermed ta i bruk mye flere ressurser enn Xbox 360, fordi de er garantert at alle har de ressursene som kreves tilgjengelig.

6404678[/snapback]

Tja, bruker de HD-en på 360, så bruker de HD-en. PS3 har ikke fler HD-ressurser tilgjengelig enn en X360 med HD, bortsett fra en større HD på toppmodellen.

 

Om det skal kunne brukes på 360, må det eventuelt programmeres inn kode som sjekker hvilke maskinvare som er tilstede, og deretter kjøre riktig funksjon eller metode, men dette vil bli enda mer tidkrevende, ressurskrevende og ekstra arbeid for programmerere.

6404678[/snapback]

Tro meg, det er hverken tidkrevende eller ressurskrevende å sjekke om det eksisterer en HD i oppstarten av spillet. Litt ekstra arbeid for programmererne er det, i og med at man må støtte lesing fra både DVD og HD. Men det ekstra arbeidet vil bare være en bitte liten dråpe i havet av annet programmeringsarbeid som må gjøres...

Lenke til kommentar
Er det ikke et Final Fantasy spill på XBOX 360 som krever HDD?

6404647[/snapback]

Football Manager 2006 krever i hvert fall harddisk.

6404759[/snapback]

 

Hvis det stemmer at disse 2, med kanskje flere, KREVER en harddisk, viser det jo at det er endel funksjoner man MÅ ha en harddisk for da. Alle spill som må lagre masse data over lengre tid må jo ha en harddisk, og når mange av de som ikke har xbox 360 har harddisk, vil jo de gå glipp av de spillene. Dette problemet vil Ps3 unngå

Lenke til kommentar

Billigere hadde det blitt uten blueray ja men det er sjelden at jeg hører at enkelte IKKE vil ha bedre spill og filmer. Personlig elsker jeg tanken på blueray og da spesiellt til spill. Med tanke på at man får high definition filmer på disse platene så får jeg frysninger over å tenke på hvor mye kult de har plass til på blueray.

 

Shadow of the Colossus 2 f.eks eller God of War 3 ...holy crap. De spillene kommer til å ta av helt med PS3.

Lenke til kommentar

Eg vil berre legge til litt når det gjeld BR si nytte til spel. Det er ikkje slik som enkelte får det til å høyrast ut, at ein berre kan ta eit komplisert programsystem, slik eit moderne konsollspel er, og klippe det opp i små bitar som so kan fordelast ut over fleire plater utan problem. Dersom eit spel skal vere lagra på meir enn ei plate, stiller dette spesielle krav til korleis det er strukturert. Kor greit dette er, er avhengig av spelet. For noko slikt som Monkey Island, var dette aldri noko stort problem. Der trengte du forskjellige data avhengig av kor langt du var komt i den fullstendig lineære historia. Når du var ferdig med disk 1, trengte du han ikkje lenger. For spel med ein struktur som t.d. i Oblivion, blir situasjonen ein heilt annan. I slike spel kan òg overføringshastigheita frå medium til minne ha ein del å seie.

 

Der er sjølvsagt mange mellomting, og der finst òg forskjellige løysingar, som har forskjellige fordelar og ulemper. Eg er ikkje ute etter nokon lang diskusjon omkring dei tekniske detaljane her, men eg vil at folk skal forstå at dette ikkje er noko som er heilt rett-fram, og at det å ha eit større og raskare medium verkeleg gir utviklarane vesentleg friare rammer.

 

Når det gjeld det om ein eigentleg treng/klarar å gjere nytte av lagringskapasiteten til Bluray, har eg tidlegare vore med på tilsvarande argument sjølv. Den gongen var det CDROM det var snakk om. Erfaringa mi er at når utviklarane får friare rammer, nyttar dei seg av det. Eg trur vi vil få sjå ein del spel i denne generasjonen som gjer god nytte av Bluray-teknologien. Kanskje ikkje det første året, men eg trur det vil skje. Det er mogleg at utviklinga på dette området i denne generasjonen kan bli holdt litt attende av XBox 360 og Wii (mange spel blir trass alt i dag utvikla samstundes for fleire plattformer). Når neste generasjon kjem, og alle konsollane har anten Bluray eller eit tilsvarande format, trur eg det vil bli fleire.

 

Kay

Lenke til kommentar

Fy fader så dritt lei jeg begynner å bli denne overlegne holdningen til Sony.

Er så jeg vurderer å holde meg unna all slags Sony produkter.

Vurderte ett hjemmekino anlegg fra de, men nå trur jeg jammen jeg finner meg noe annet bare fordi det står Sony på det.

 

Håper så inderlig at PS3 flopper stort, så jeg kan peke en visst bestemt finger å le mens den ene etter den andre toppsjefen får sparken!

 

Hm... "ta-seg-en-tur" i hjemmet å se om man finner noe med Sony man kan knuse!

Lenke til kommentar
Heh, der er fleire store selskap som fortenar boikott vel so mykje som Sony. Eit av dei driv til òg med med konsollar...

 

Kay

6405201[/snapback]

Med tanke på at både MS og Sony selger sine konsoller med tap, er det beste du kan gjøre for å boikotte dem faktisk å sette sammen en gruppe mennesker som kjøper opp alle konsollene de selger, for deretter ikke å kjøpe software.

 

Så det er bare å begynne å spare :)

Lenke til kommentar
Heh, der er fleire store selskap som fortenar boikott vel so mykje som Sony. Eit av dei driv til òg med med konsollar...

 

Kay

6405201[/snapback]

Med tanke på at både MS og Sony selger sine konsoller med tap, er det beste du kan gjøre for å boikotte dem faktisk å sette sammen en gruppe mennesker som kjøper opp alle konsollene de selger, for deretter ikke å kjøpe software.

 

Så det er bare å begynne å spare :)

6405237[/snapback]

Hehe, det har du rett i. :D

 

Kanskje vi endeleg har funne noko fornuftig å bruke oljefondet på?

 

Kay

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...