Gå til innhold

Burde mopeder forbys på norske veier?


Anbefalte innlegg

Et kjøretøy burde ikke ha lov å ferdes på veier som har høyere fartsgrense enn hva kjøretøyet har lov/makter å kjøre i.

6398209[/snapback]

Enig, det er derfor mopeder bør sperres til 60km/t og dermed kan ferdes nogenlunde trygt innenfor bygrensene.

 

Kravet for å kunne ta lappen bør selvsagt også skjerpes, per dags dato er det alt for enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tohjulinger er vanskelige å få øye på i bytrafikk som bilist, så lenge de ikke kjører foran deg, de har god mulighet for å snike seg inn i blindsonen som man ikke ser med et raskt sideblikk heller.

 

En mulighet for å trygge de trege tohjulingers sikkerhet og forsikringspremien til oss bilister, hadde vært å enten plassere dem i fortauet (kjører jo ikke noe fortere enn syklister og har brede nok dekk til å tåle litt dårlig standard, eller å reservere noen veier med farlig trafikk for mopeder/scootere..

 

edit: kan støtte LarsP sitt innlegg rett over dette også..

edit2: er det noen andre en de som bor på bygda (som meg) som har bruk for en slik innretning i det hele tatt? :p

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
ravet for å kunne ta lappen bør selvsagt også skjerpes, per dags dato er det alt for enkelt.

6398221[/snapback]

de er skjerpet nå.

6398642[/snapback]

Like vanskelig som å ta førerkort klasse B?

6398655[/snapback]

 

nei, men 25% ++ stryker. Så litt bedre har det blitt :p

Lenke til kommentar
edit: kan støtte LarsP sitt innlegg rett over dette også..

edit2: er det noen andre en de som bor på bygda (som meg) som har bruk for en slik innretning i det hele tatt? :p

6398274[/snapback]

Jeg bor utpå bygda, faktisk veldig nærme deg ;)

 

Men alldri følt no behgov for å ha moped, er så små avstander at man kan godt sykle, eller gå foir den saks skyld..

 

Jeg syns mopeder burde få lov til å gå litt fortere, mener det er tryggere en at man skal drive og kjøre forbi de hele tiden..

Lenke til kommentar
Jeg bor utpå bygda, faktisk veldig nærme deg ;)

 

Men alldri følt no behgov for å ha moped, er så små avstander at man kan godt sykle, eller gå foir den saks skyld..

 

Jeg syns mopeder burde få lov til å gå litt fortere, mener det er tryggere en at man skal drive og kjøre forbi de hele tiden..

6398705[/snapback]

hvor? eller.. akershus sier jo nok da.. akershus er norges største bygd..

jeg har heller ikke moped og aldri tenkt på å skaffe meg heller.. buss, sykkel, bein=nok.

moped og scooter er for jenter.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
moped og scooter er for jenter.

6398978[/snapback]

Det er det vertfall ikke! moped og scooter er kjøretøy for vanlige folk som må kunne komme seg fra en plass til en annen, akuratt som en bil eller sykkel.

 

Mopedprøven burde blitt mer krevende og opplæringen mer omfattende slik at mopedførere lærer seg mer med trafikk og trafikksikkerhet.

Hadde dette blitt gjort kunne mopedister etter min mening fint klart å holde samme fartsgrenser som bil og motorsykkel.

Lenke til kommentar

det med at moped og scooter er for jenter var med et smil om munnen siden jeg ikke kjører 2-hjuling selv:P (fått meg Nissan Terrano 93 nå)..

 

alle statistikker viser at (har ingen konkret for hånden, men ser det på nyheter flere ganger i uka osv) de som kjører små lette tohjulinger er veldig utsatt for ulykker.

 

en liten oppsummering + nytt av hva som kan (og noe som absolutt bør) gjøres:

-heve sjåførkvaliteter (opplæring, hardere krav)

-heve fortsmuligheten for kjøretøyene

-behode dagens fart og sette mopeder til fortauet (fortsatt med høyere kvalitetskrav på kjøring)

-sikre sjåførene ved å pålegge teite refexvester eller opprette soner med høy skaderisiko og illegalisere kjøring for mopeder her

 

edit: evt følge idéen i topic og forby det på offentlige (tilgjengelige) norske veier. jeg er ingen tilhenger av dette, selv om det åpenbart ville ført til færre ulykker. isåfall måtte kollektivtilbudet bli bedre for dem som bor ulendt til.

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Fjern hele førerkortklasse M, definer alt under 125cc som lettmotorsykkel, krev klasse A1 før føring av alle slike kjøretøy. Da kan mopedene gå så fort de er bygget for, dette skal heller ikke være noe problem, fordi førerne er skolert nok til å skulle håndtere slikt.

Lenke til kommentar
Ah, det skulle vært som Hellas i norge.

 

Ingen plomber, og ingen hjelm :p

6409332[/snapback]

Har du noe ulykkesstatistikk å vise til?

6409387[/snapback]

Trenger da ikke slikt. Survival of the fittest. Skadestatistikken hadde nok være høy i begynnelsen, men så begynner de som krasjer å dø ut, og vi havner på et akseptabelt nivå. :)

Lenke til kommentar
nei, men 25% ++ stryker. Så litt bedre har det blitt :p

6398689[/snapback]

Strykprosenten sier ingenting om testenes vanskelighetsgrad.

6398728[/snapback]

Når strykprosenten går fra 0% til 25% tror jeg vi kan konkludere med at den er blitt vanskeligere. :p

 

Edit: Kanskje ikke på selve testen, men på å få lappen.

 

Hvordan er prisforskjellen på moped- vs lett-mc-lappen i dag? Da jeg tok mopedlappen kosta det et par tusinger. Det skulle vært lov å kjøre uplombert moped med A1-lappen. Da har man et rimelig alternativ til lett motorsykkel. Pris er jo en veldig viktig faktor når man er 16. Hadde det ikke vært det hadde alle kjørt lett-MC i stedet for moped. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jo, med mindre "de som bestemmer" ikke klarer å lage nye, smartere regler for mopeder, så synes jeg mopeder burde forbys. Og da burde også 125ccm klassen overta, med samme priser og avgifter som mopeder.

 

;)

 

EDIT: Det ble feil formulert. Er enda feil formulert, men er for trøtt til å forstå hva som er feil. :roll:

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

når mopeden går i 45 km/t er det ikke rart mange velger å trimme den. men om mopeden blir trimmet til 60 km/t er den ulovelig og da kan man jo like godt trimme den til den går over hundre, uten å få noen strengere straff.

Men hvis mopedene hadde gått 65-70 km/t orginalt, ville ferre kjørt mopeder som går styggfort, som er ansvarlig for de fleste ulykkene

Lenke til kommentar
At idiotiske sjåfører i bil absolutt skal presse seg forbi mopeder er ikke mopedenes feil. De følger trafikkreglene som alle andre. Ingen har vondt av å ligge bak en moped til man forsvarlig kan gjøre forbi.

6395040[/snapback]

Egoisme er noe dritt. :thumbdown: En mopedist kan kjøre til siden og slippe bilene forbi med gjevne mellomrom, i stedet for å blokkere trafikken.

 

Etter min mening er ikke hovedproblemet mopedene i seg selv, men at det er så mange egoister med holdningen som valentino forfekter her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...