Gå til innhold

Burde mopeder forbys på norske veier?


Anbefalte innlegg

Personlig syns jeg mopeder kan sammenlignes med drapsmaskiner fra helvete. Jeg kjører hverken bil moped eller noe annen motorisert kjøretøy og kan dermed kanskje ikke utale meg så mye om saken, men jeg har satt i en bil som har holt på å kjøre på en moped på grunn av at den lagde kø og siden de er så små så ikke skåføren mopeden før alle hadde kjørt forbi den, og det var bare så vidt vi kom oss på siden og forbi. Mopeder kunne kanskje blitt tryggere hvis de kunne fårr kjøre litt fortere. En kjenning av meg ville kjøre mopeden litt tryggere ved å trimme den litt så han kunne holde følge med de andre bilene, og han endte opp med 9000kr i bot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke forby mopeder, eneste minuset er at de lager stygge bulker i panseret. :| Nei, får ikke være slem. Ser ikke hvordan kameraten din skulle kunne gjøre den mopeden tryggere ved å trimme den? Men om mopeder kunne fått holde 60, slik at de kunne kjørt utenfor byens grenser uten at de lagde kø, kunne økt sikkerhet i forhold til forbikjøringer.

 

Selv virker det som om opplæringen til moped er det som er problemet. Når lillesøster tok det fikk jeg følelsen av at det var å betale 2000 kr for en lapp hvor det sto at hun fikk lov til å kjøre, ikke noe mer. Ser ut som noen(mange) sliter med å forstå seg på trafikkbildet, og skaper ut i fra dette farlige situasjoner ved å ikke gjøre de riktige valgene.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke mopeder burde forbys på norske veier. Det er et lite og lett fremkomstmiddel for de som ønsker å ikke være avhengi av bussen og foreldre. Det er også kjempebra at ungdommene tidligere får erfaring i å lese trafikken slik at de har potensialet til å bli gode sjåfører på bil. Det er selvsagt ikke noen regel som sier at jo mer timer en har på veien dess bedre sjåfør er man. Jeg mener bare at erfaringen gjør at man er tryggere på seg selv når man etter hvert går over til bil.

 

At idiotiske sjåfører i bil absolutt skal presse seg forbi mopeder er ikke mopedenes feil. De følger trafikkreglene som alle andre. Ingen har vondt av å ligge bak en moped til man forsvarlig kan gjøre forbi.

 

Dersom man ønsker et kjøretøy som kan følge den generelle trafikken som 16 åring kan man ta lappen på lettmotorsykkel. Den klarer så vidt jeg vet å holde alle norske fartsgrenser.

Lenke til kommentar
Naivt av kameraten din å tro at han skulle komme med unna med å bryte reglene fordi han mente det var tryggere, vet ikke om han mente det, men det var da uansett dumt.

6395357[/snapback]

 

Høyesterett har kanskje et annet syn på saken.

 

Men igjen, det er MYE tryggere når en moped gjør 60.

Da kan den følge trafikken på de veiene den har noe å gjøre på.

Ellers er det sugent.

 

Min moped gikk orginalt i 90, så ble den voldtatt av EU og Norges restriksjoner.

Samme bremser og "kasse" ( :p ) på modellen med 125CC.

 

Norge er så sugent på så mange forskjellige måter uansett.

Lenke til kommentar

Dette har jeg strengt tatt ikke peiling på, så bær vel egentlig ikke blande meg inn.

Uansett, det er nok en grunn til at det er regler og restriksjoner på fart når det gjelder mopeder. EU og Norge gjør ikke dette for morro skyld, og det er en kjent sak at Større fart gir større skade ved kolisjon og mindre kontroll og oversikt ved mange situasjoner, så dette må selvfølgelig bli tatt med i betraktning vist fartsgrenen på mopeder skal økes.

Lenke til kommentar

Jeg kan gjenta meg selv. Større fart gir større skader ved kollisjon og mindre kontroll og oversikt ved mange situasjoner, det er ikke alltid bremser hjelper vet du.

 

Hvorfor mener du EU og Norge er skutt? De som bestemmer dette har garantert bedre innsikt og forståelse i dette enn de fleste, sansynligvis også deg, uten at jeg kjenner til dine kunnskaper om emnet. Det er tross alt høyt utdannede mennesker som tar disse avgjørelsene, og dette kommer ikke fra en Ja til EU-fyr vist du lurte.

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du EU og Norge er skutt? De som bestemmer dette har garantert bedre innsikt og forståelse i dette enn de fleste, sansynligvis også deg, uten at jeg kjenner til dine kunnskaper om emnet. Det er tross alt høyt utdannede mennesker som tar disse avgjørelsene, og dette kommer ikke fra en Ja til EU-fyr vist du lurte.

6395767[/snapback]

 

Det er ganske så rett, jeg kunne vært enig med trådstarter om opplæring for moped hadde vært mer omfattende/grunding. Da jeg tok mopedopplæring for 3 år siden bar det rundt på skoleplassen noen ganger for å "lære" seg gassing og bremsing, så var det rett inn til by'n i kollonekjøring om værsågod her er lappen som faktisk var blitt til sertifikat merket "M".

 

45 Km/t er mer enn nok, de fleste skulle aldri vært i trafikkbildet.

Lenke til kommentar

Etter min mening er regelen med at mopeder kun skal gå i 45km/t tåpelig!

Mopedene er konstuert for å takle mer, langt mer! i Spania foreksempel kan en moped kjøre 90km/t lovlig i 90 sonen, så hvorfor kan ikke en moped gjøre det i Norge?

 

Det er klart at det finns bedre vegforhold i Spania men alikevell burde en moped få gå 80km/t slik at den holder følge med resten av trafikken.

Jeg synst at det skulle blitt gjennomført en større opplæring under mopedsertfikatet slik at førere av moped lærer seg mer om trafikksikkerhet og blir bedre førere.

 

I en undersøkelse gjort av mopedportalen.com viste det seg at 85% av mopedførere trimmer mopedene sine fordi de kun går 45km/t!

Hadde mopedene i Norge fått kjørt i 60km/t mener jeg det ville blitt langt mer trafikkulykker enn det er nå!

 

Mvh Erling

Lenke til kommentar
Etter min mening er regelen med at mopeder kun skal gå i 45km/t tåpelig!

 

 

Hadde mopedene i Norge fått kjørt i 60km/t mener jeg det ville blitt langt mer trafikkulykker enn det er nå!

 

Mvh Erling

6396112[/snapback]

 

45 km/t - nei?

60 km/t - nei?

80 km/t - ja?

 

Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at strykprosenten på mopedlappen er tilnærmet null. Kjørelæreren min sa meg at han absolutt ikke så det som en fordel å ha mopedlappen når man begynner å ta billappen, da mopedkjørere flest kan null og niks om trafikkregler.

Lenke til kommentar

Tok selv mopedlappen da jeg var 16. Trodde da at jeg kunne en del om trafikkregler osv. Men ser i ettertid at jeg egentlig ikke visste en dritt :p .

 

Når vi var ferdige med mopedkurset spurte forresten kjørelæreren oss "vil dere ha teoriprøven eller skal vi bare skippe den?". Dere kan jo selv gjette svaret. Dette sier jo litt om hvor vanskelig det er å ta dette beviset. :ermm:

 

Mulig dette har endret seg de siste årene men alikevel ser jeg nesten daglig mopedister i trafikken som ikke forstår en dritt av trafikkbildet. Skaper ofte farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at strykprosenten på mopedlappen er tilnærmet null. Kjørelæreren min sa meg at han absolutt ikke så det som en fordel å ha mopedlappen når man begynner å ta billappen, da mopedkjørere flest kan null og niks om trafikkregler.

6396185[/snapback]

 

Vel feil, det har blitt store forandringer nå. Vi måtte ta traffikalt gk bare for og øvelse kjøre. I tillegg må vi til veistasjonen og ta teoriprøven etter vi har fylt 16.

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du EU og Norge er skutt? De som bestemmer dette har garantert bedre innsikt og forståelse i dette enn de fleste, sansynligvis også deg, uten at jeg kjenner til dine kunnskaper om emnet. Det er tross alt høyt utdannede mennesker som tar disse avgjørelsene, og dette kommer ikke fra en Ja til EU-fyr vist du lurte.

6395767[/snapback]

 

Det er ganske så rett, jeg kunne vært enig med trådstarter om opplæring for moped hadde vært mer omfattende/grunding. Da jeg tok mopedopplæring for 3 år siden bar det rundt på skoleplassen noen ganger for å "lære" seg gassing og bremsing, så var det rett inn til by'n i kollonekjøring om værsågod her er lappen som faktisk var blitt til sertifikat merket "M".

 

45 Km/t er mer enn nok, de fleste skulle aldri vært i trafikkbildet.

6395949[/snapback]

Siden jeg er 14 år har jeg ikke pøkk peiling på opplæringen du får. Men er den dårlig må den selfølgelig bli bedre i takt med farten på kjøretøyet.
Lenke til kommentar
Hvorfor mener du EU og Norge er skutt? De som bestemmer dette har garantert bedre innsikt og forståelse i dette enn de fleste, sansynligvis også deg, uten at jeg kjenner til dine kunnskaper om emnet. Det er tross alt høyt utdannede mennesker som tar disse avgjørelsene, og dette kommer ikke fra en Ja til EU-fyr vist du lurte.

6395767[/snapback]

 

Si ikke det. Var et intervju med en politiker i avisen for noen år siden, der debatten var om mopeder skulle få lov til å kjøre fortere. Der sa hun nei, og grunnen var at mopedene var ikke bygget for å kjøre fortere enn 45km/t. Sannheten er at 90% av mopedene er bygget for å kjøre i 90km/t. Dette gjør meg så forbannet. Når folk som skal være med å avgjøre skjebnen til mopedister ikke vet hva de snakker om, da er det gale.

Lenke til kommentar

Politikere har ikke peiling, de bare sier det de leser i avisen.

 

Nyere scootere er restriktert ned til 45km/t, de er ikke bygd for det. Har selv kjørt scooter lenge, og hatt mange "nærepådøden" øyeblikk med forbipasserende trafikk.

 

Men å kjøre både motorsykkel og moped i trafikken er skummelt imo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...