Gå til innhold

Burde mopeder forbys på norske veier?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tar du ut plomberingene i svanehalsen på en tsx går den lett over 60.

6411532[/snapback]

 

Det finnes ingen plomberinger i svanehalsen på TSX. Bare på nyere tsx'er er det en plombe. Den sitter ikke i svanehalsen men i innsuget.

 

Et argument mange bruker er at bremser og ramme på mopeder ikke tåler høyere fart enn 45km/h. Burde vi ikke da sette en maksfart på 25 km/t på tråsykler? tongue.gif felgbremsene på en sykkel tåler ingenting i forhold til hydrauliske skivebremser, eller kraftige nav-bremser til en moped. Og den spinkle alu-rammen på trå-sykkelen er ingen ting sammenlignet med en moped-ramme. Selv har jeg alldri opplevd at sykkelrammen har bøyd seg, selv om jeg har godt over 60 på en humpete vei uten dempere på sykkelen. Jeg har heller aldri opplevd at bremsene svikter i stor fart.

Når en sykkel tåler hastigheter på 70 km/t uten problemer, tåler i alle fall en moped det.

 

Hvis du kjørte 60 med en tråsykkel på en humpete vei så må du være veldig sprek og ganske flink til å sykle. En sykkel kan ikke sammenlignes med en moped. Det kan du vel se selv. Tyngden, motoren, hjulene. Prøv å sett sykkelbremser på en moped. Kanskje vi snakkes i himmelen en dag.

 

Ikke alle mopeder har hydrauliske bremser. Moped rammene tåler heller ikke at du øker kreftene alt for mye. Setter du inn en cross motor i en moped så vil rammen ganske raskt være ubrukelig. Tviler på at du har sterke nok føtter til å sykle så hardt at sykkelrammen bøyer seg. Kom med realistiske argumenter før du utaler deg ;)

 

Mener at 60 Kan være en ganske grei fart for en moped. Men har dere tenkt over at hvis man skal øke hastigheten på ett kjøretøy beregnet på 45km/t så man man også forsterke alt annet = dyrt

Endret av trond89
Lenke til kommentar

En Moped som ikke er plombert går raskere enn 45km/t... En skulle tro at fabrikken visste hva mopeden var kapabel til og bygget den deretter? Spesiellt med tanke på at de samme modellene, uten sperren, kjører i 60-90km/h i andre land enn Norge hver eneste dag.

 

Bensinforbruket og ikke minst lydnivået går som regel ned ifølge en kompis av meg som har testet før og etter fjerning av plombe.

 

45km/h grensen skaper farlige situasjonen i trafikken. Enkelt og greit.

Selv har jeg aldri kjørt moped, men jeg ser det hver dag hvor farlig det er og hvilke stygge situasjoner utrimmede mopeder skaper i 60 sonene...

 

Edit: Samtidig er jeg også for mye strengere regler på hvem som får kjøre moped. Det må bli ett oppstrammet regelverk og skikkelig testing og opplæring av dem som skal ut på veiene!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hvis du kjørte 60 med en tråsykkel på en humpete vei så må du være veldig sprek og ganske flink til å sykle. En sykkel kan ikke sammenlignes med en moped. Det kan du vel se selv. Tyngden, motoren, hjulene. Prøv å sett sykkelbremser på en moped. Kanskje vi snakkes i himmelen en dag.

 

Ikke alle mopeder har hydrauliske bremser. Moped rammene tåler heller ikke at du øker kreftene alt for mye. Setter du inn en cross motor i en moped så vil rammen ganske raskt være ubrukelig. Tviler på at du har sterke nok føtter til å sykle så hardt at sykkelrammen bøyer seg. Kom med realistiske argumenter før du utaler deg ;)

 

Mener at 60 Kan være en ganske grei fart for en moped. Men har dere tenkt over at hvis man skal øke hastigheten på ett kjøretøy beregnet på 45km/t  så man man også forsterke alt annet = dyrt

6422654[/snapback]

 

mopedene er bergnet på 80-90km/h. De blir blombert i Norge. Tror du virkelig at skive bremser ikke holder 100 km/h? Samme med mopedrammene, jo de tåler 80km/h.

 

hvem har sagt at man skal sette cross motorer inn i en moped? Det er snakk om og bruke det som alerede er der. Hvis en corvette fra 1974 greier og gå 60 på flata. Tror du ikke en nymoderne crossmoped kan gjøre det?

Lenke til kommentar

Plombering av mopeder er jo egentlig bare unødvendig, så lenge en mopedist holder fartsgrensen mener jeg at det skulle være greit å kjøre uten plombering. Biler har jo ikke lov til å kjøre fortere en 80km\t i en 80-sone selv om de kan kjøre mye fortere enn det

 

+ at plomberingen gjør slik at motoren slites fortere

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
mopeder budre ikkje gått i 45, men i minimum 60. 45km/t regelen er noe forbanna tullball :mad:

6418290[/snapback]

Det er kanskje tullball, men det er i samsvar med reglene i andre land. 45 km/t ser ut til å bli standardgrense i EU etterhvert. Canada, Russland, Australia, New Zealand med flere har 50, USA har 48 (30 miles.)

 

Geir :)

6419178[/snapback]

Viser bare hvor idiotiske de er.

Lenke til kommentar

Å forby dei blir dumt, noko må ungdommen få lov å kjøre når dei blir 16, men er veldig enig i at mopedane burde få lov å kjøre i 60 km\t. 45 km\t er heilt på trynet, du ligger under grensa i 50-sone og langt under i 60-sone, for ikkje å snakke om 80-sone.

 

Årsaken til veldig mange forbikjøringar er at traffikantar kjører under fartsgrensa. Eg kjører sjeldan forbi bilar som kjører etter fartsgrensa, helst 5-10 km\t over, men blir eg liggande i 70 i 80-sona så kjører eg forbi dersom det er snakk om ein lengre tur. Møter stadig mopedistar i 45 i 80 og 60-soner, det er klart at når 30 bilar skal kjøre forbi deg blir det farleg.

Lenke til kommentar
mopeder budre ikkje gått i 45, men i minimum 60. 45km/t regelen er noe forbanna tullball :mad:

6418290[/snapback]

Det er kanskje tullball, men det er i samsvar med reglene i andre land. 45 km/t ser ut til å bli standardgrense i EU etterhvert. Canada, Russland, Australia, New Zealand med flere har 50, USA har 48 (30 miles.)

 

Geir :)

6419178[/snapback]

Viser bare hvor idiotiske de er.

6422888[/snapback]

 

 

Hvor mange i USA gidder å kjøre på moped, når de kan kjøre bil når de er 16? SHRUG

Lenke til kommentar
Mener at 60 Kan være en ganske grei fart for en moped. Men har dere tenkt over at hvis man skal øke hastigheten på ett kjøretøy beregnet på 45km/t  så man man også forsterke alt annet = dyrt

6422654[/snapback]

 

Du glemmer en ting: De er nemlig konstruert for langt høyere hastigheter enn 45 km/t. Så og si alle nye mopeder er konstruert for ca 80-90 kmt. Det er i norge de blir plombert.

Lenke til kommentar
Mener at 60 Kan være en ganske grei fart for en moped. Men har dere tenkt over at hvis man skal øke hastigheten på ett kjøretøy beregnet på 45km/t  så man man også forsterke alt annet = dyrt

6422654[/snapback]

 

Du glemmer en ting: De er nemlig konstruert for langt høyere hastigheter enn 45 km/t. Så og si alle nye mopeder er konstruert for ca 80-90 kmt. Det er i norge de blir plombert.

6432196[/snapback]

De fleste nye mopeder er konstruert til å klare 120km/t. :)

Lenke til kommentar

Det virker som om norsk veipolitikk stortsett går ut på å bruke myke traffikanter som et midddel for å få ned hastigheten i trafikken Og når jeg sier myke mener jeg alle som ikke sitter trygt inne i ei tung stålkasse med belte på. Med de nye reglene for bruk av barnesikring i bil så virker det helt høl i hue at podene går rett fra overbeskytting i baksete til lifsfarlig kjøring på egenhånd med et kjøretøy som best kan beskrives som en hump i veien for de fleste biler.

 

Har vært på bilferie på kryss og tvers i Danmark 2 år på rad, og aldri opplevd problemer med mopeder der, det virker som om danskene har forstått at kjøretøy som ikke kan ta seg frem på veien uten å være en fare for seg selv og andre bør kjøre på en annen vei. Men det vil jo koste penger å gjøre noe med det norske veinettet, og siden vi bor i ett av verdens fattigste land så kan man jo ikke bruke penger på noe så idiotisk som en effektiv infrastruktur.

Lenke til kommentar
Det virker som om norsk veipolitikk stortsett går ut på å bruke myke traffikanter som et midddel for å få ned hastigheten i trafikken Og når jeg sier myke mener jeg alle som ikke sitter trygt inne i ei tung stålkasse med belte på. Med de nye reglene for bruk av barnesikring i bil så virker det helt høl i hue at podene går rett fra overbeskytting i baksete til lifsfarlig kjøring på egenhånd med et kjøretøy som best kan beskrives som en hump i veien for de fleste biler.

 

Har vært på bilferie på kryss og tvers i Danmark 2 år på rad, og aldri opplevd problemer med mopeder der, det virker som om danskene har forstått at kjøretøy som ikke kan ta seg frem på veien uten å være en fare for seg selv og andre bør kjøre på en annen vei. Men det vil jo koste penger å gjøre noe med det norske veinettet, og siden vi bor i ett av verdens fattigste land så kan man jo ikke bruke penger på noe så idiotisk som en effektiv infrastruktur.

6432444[/snapback]

Jeg vil nesten gå så langt som å si at alt som eies av staten er noe dritt.
Lenke til kommentar
I dag når grensa er 45km i timen er det jo håpløst å gjøre på E18 f.eks. Når du kjører halvparten så fort som alle andre er det farlig.

6425204[/snapback]

 

nå er det ikke log og kjøre på e18 og motorvei da! men det som er gansek sykt er at det eneste som stopper ungdommen fra og kjøre fort er penger. har du penger kan du ta 125 lappen.. opplæringa er blitt veldig streng på moped de siste åra og ensete som skiller fra 125 lappen er at du må ha oppkjøring på 125 og dermed også kjøretimer.

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg mopeder kan sammenlignes med drapsmaskiner fra helvete. Jeg kjører hverken bil moped eller noe annen motorisert kjøretøy og kan dermed kanskje ikke utale meg så mye om saken, men jeg har satt i en bil som har holt på å kjøre på en moped på grunn av at den lagde kø og siden de er så små så ikke skåføren mopeden før alle hadde kjørt forbi den, og det var bare så vidt vi kom oss på siden og forbi. Mopeder kunne kanskje blitt tryggere hvis de kunne fårr kjøre litt fortere. En kjenning av meg ville kjøre mopeden litt tryggere ved å trimme den litt så han kunne holde følge med de andre bilene, og han endte opp med 9000kr i bot.

6394970[/snapback]

 

Skjønner ikke helt spørsmålet dit, men forstår det slik at det er den LAVE farten som er farlig?

 

Hva da med syklende, gående, rullestoler, rullatorer bør de også forbyes eventuelt motoriseres for og øke farten?

 

Har hele tiden trodd at det var FARTEN som dreper, hadde alle kjørt i 20 km hadde vel ikke alle de store dødsulykker hendt.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt spørsmålet dit, men forstår det slik at det er den LAVE farten som er farlig?

 

Hva da med syklende, gående, rullestoler, rullatorer bør de også forbyes eventuelt motoriseres for og øke farten?

 

Har hele tiden trodd at det var FARTEN som dreper, hadde alle kjørt i 20 km hadde vel ikke alle de store dødsulykker hendt.

6433464[/snapback]

Jeg mener at mopedene er i veien for bilene. PGA den lave farten. Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...