Gå til innhold

Edderkopp i kokkosnøtt, dagens overraskelse ;-)


Anbefalte innlegg

Dette har vel ikke direkte noe med fotografering å gjøre, annet enn som dokumentasjon av en litt creepy opplevelse...

Jeg er velig glad i eksotisk frukt, og pleier derfor å gå til innkjøp av et passe utvalg når det nærmer seg helg...

Så gjorde jeg også denne helgen, og deriblandt plukket jeg ut en kokkosnøtt...

Disse pleier å kreve litt jobbing for å åpne, men den jeg plukket ut denne gangen hadde et ganske stort hull, så iom melken i de som oftest er tørket inn, tenkte jeg at det ville sikkert bidra til mindre jobb med å få åpnet den...

 

I dag tok jeg frem kokkosnøtten, og tenkte jeg skulle åpne den.....

Jeg ristet litt på den, uvisst av hvilke grunn, og hørte det var noe inni den...

Da jeg har en til tider litt nyskjerrig hund, bestemte jeg meg for å ta frem en bøtte, og prøve å riste det som var inne nøtten nedi den...

 

Til min overraskelse viste innholdet seg å være diger edderkopp....

Den poserer her oppå nøtta, og dette er det største beistet av en edderkopp jeg har sett... ;-)

 

Jeg legger ved noen bilder her, kanskje det er noen her som har litt peilig på slikt og kan fortelle meg hva det er for slags type....

For alt jeg vet kan det jo være en typisk norsk "skogsedderkopp," men jeg tar ikke i når jeg sier den var 3-4 ganger så stor som det jeg vanligvis ville karakterisert som en svær edderkopp på disse kanter... (Ålesund)

001.jpg

 

002.jpg

 

003.jpg

Endret av cycorax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er garantert av den giftige, utenlandske sorten. Du ser den har 2 tjukke giftkjertler framme ved "munnen". Ikke gjør noe dumt når du ikke vet hva slags eddie det er snakk om. Biter den kan det gå ille på en lørdagskveld med ubemannede legevakter.

 

Han har vel haiket med nøtta fra karibien eller hvor den nå kom fra.

Evt. har du fått deg et nytt kjæledyr.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Genialt! Det er ikke første gang at skumle dyr haiker til Norge. Man har funnet mye rart i fruktdisken i dagligvarebutikkene gjennom tidene. Dette er jo en fin sak for avisene, og et spark til kvalitetskontrollen (selv om de ikke er forpliktet til å sjekke INNI frukten de selger).. du kan til og med tjene spenn på å selge bildene. :)

 

Tøff edderkopp, grattis med nytt kjæledyr.

Lenke til kommentar

LeGranDuc: Jeg bommet nok litt med fokusen på det første ja....ikke det rakkeren stod stille så lenge, men jeg tenkte det om ikke annet viste litt størrelsen på den....

Jeg vil si at kroppen er på størrelse med en 20-kroning....

 

Som sagt, jeg regner med det finnes en 4-500 forskjellige arter edderkopper i norge, så det kan jo også være en norsk edderkopp som har haiket for alt jeg vet, men noe så svært har jeg aldri sett i Norge......!! ;-)

 

SirMaximus: Tror nok ikke jeg får de til å sjekke inni frukten nei, men hadde kunne jo være verdt et forsøk ;-)

Endret av cycorax
Lenke til kommentar

Etter litt googling tror jeg det kan være en vandreedderkopp.

Den Brasilianske utgaven er visstnok en av de giftigste i verden.

Men det er ikke alltid den bruker gift, og hvis den gjør det er det ofte små mengder.

Her er en. Du ser at den er ganske lik bortsett fra fargen på giftkjertlene.

Så bare pass på slik at du ikke blir bitt. På min søken idag så jeg mange ekle bitt.

Selv om det kansje ikke er akkurat samme edderkopp.

"Better safe then sorry!"

Vet du hvor kokkosnøtten kom fra?

Vi (hverfall jeg) hadde satt pris på et bilde ved siden av noe. Feks en 20 kroning.

Lenke til kommentar

"Better safe then sorry!"

Vet du hvor kokkosnøtten kom fra?

Vi (hverfall jeg) hadde satt pris på et bilde ved siden av noe. Feks en 20 kroning.

6379354[/snapback]

 

Da jeg ventter barn i hus igjen er det siste desverre ikke mulig....Jeg fant ut det er godt mulig den kan komme fra Norge, men det er også 50% sjans for det motsatte og den ikke er helt trygg, så den fikk en rask avgang i går, først kverket, og deretter sendt ut på de syv hav gjennom kloakken....

Kanskje dumt av meg, men så lenge man ikke er 100% sikker så er det best å ikke ta noen sjanse......

 

Kunne kanskje ligne litt på bildet av den brasilianske, men den var sort og ikke rød foran......

Lenke til kommentar

Det var veldig likt, ja. Fylgjande er kopiert frå den sida det vart linka til:

 

"There is one second species, Dolomedes plantarius, unfortunately threatened, and registered on the IUCN red list."

 

Oops... Kanskje du får dyrebeskyttelsen på døra i næraste framtid, cycorax... :p

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...