Gå til innhold

We don't need no stinkin' GTA


Dinsdale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle har rett til å ha en mening, og ytre den fritt. Derfor vil jeg si meg direkte uenig i meningen hans :)

 

Men sett fra en annen side kan han faktisk være inne på noe: Selv om GTA-serien kanskje var den største "system seller" i forrige generasjon, må nok noe av æren også tilegnes media, som enten skrøt spillet opp i skyene, eller trykket nye artikler daglig om ramaskriket fra enkelte politikere og andre samfunnstopper om at spillet burde forbys. All PR er som sagt god PR, og når aviser og TV forteller at du i spillet står fritt til å følge alle dine perverse lyster - enten det er å banke gamle damer med balltre, gjøre oppdrag for diverse narkokartell eller pule horer i en stjålet bil, sier det seg selv at en hel skare, som kanskje ikke engang har rørt et spill før, straks vil bli litt mer interessert.

 

Så spørs det da, om GTA4 vil få samme oppmerksomhet i media, eller om det blir en "been there, done that"-stemning.

Lenke til kommentar

selfølgelig vil sony merke at gta ikkje er ekslusivt til ps2..

 

 

gta san andreas solgte 15 millioner eksemplar åleine i usa den første veka..

 

og det er 15 millioner til ps2..

 

også har du europa...i norge solgte san andreas 35000 eksemplar på to dagar..

 

men sony vil ikkje innrømme tapet..den største spill franchisen noensinne på en konsoll som er halvparten så dyr..med akuratt samme grafikk...det SVIR..!!

Lenke til kommentar
men sony vil ikkje innrømme tapet..den største spill franchisen noensinne på en konsoll som er halvparten så dyr..med akuratt samme grafikk...det SVIR..!!

6361127[/snapback]

I tillegg er det vel også, så vidt jeg vet, annonsert eksklusivt, nedlastbart innhold til 360-versjonen. Tror nok muligens det svir mer enn Tretton liker å gi uttrykk for ja.

Lenke til kommentar
selfølgelig vil sony merke at gta ikkje er ekslusivt til ps2..

 

 

gta san andreas solgte 15 millioner eksemplar åleine i usa den første veka..

 

og det er 15 millioner til ps2..

 

også har du europa...i norge solgte san andreas 35000 eksemplar på to dagar..

 

men sony vil ikkje innrømme tapet..den største spill franchisen noensinne på en konsoll som er halvparten så dyr..med akuratt samme grafikk...det SVIR..!!

6361127[/snapback]

 

 

er 36'en så mye billigere da ?? er jo 3600 for en ps3 i usa ;/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg kjenner iallefall ganske mange som kjøpte seg PS2 mye basert på at de da fikk GTA3 eller GTA: Vice City 6 mnd før alle andre platformer, så ja - jeg tror dette vil skade salget litt.

Lenke til kommentar

Folk kjøper ikke seg Playstation bare pga GTA serien. Det er vel den som er minst Playstation av dem alle. GTA startet på PC og har vel aldri blitt sett på som ett Playstation varemerke. Final Fantasy, Resident Evil, Tomb Raider og Metal Gear Solid er vel titler som folk forventer å se på PS3 konsollen. De spillene er jo verdt maskinen alene men de kommer jo også med splitter nye titler som ser VELDIG lovende ut. Eight Days må jeg si ser helt fabelaktig ut for å ikke snakke om Motorstorm :O

Lenke til kommentar
Folk kjøper ikke seg Playstation bare pga GTA serien. Det er vel den som er minst Playstation av dem alle. GTA startet på PC og har vel aldri blitt sett på som ett Playstation varemerke. Final Fantasy, Resident Evil, Tomb Raider og Metal Gear Solid er vel titler som folk forventer å se på PS3 konsollen. De spillene er jo verdt maskinen alene men de kommer jo også med splitter nye titler som ser VELDIG lovende ut. Eight Days må jeg si ser helt fabelaktig ut for å ikke snakke om Motorstorm :O

6362121[/snapback]

Nå er det først og fremst snakk om GTA fra og med nr. 3 i serien - de foregående titlene solgte ikke i nærheten av hva de nye gjorde.

 

Det som er så spesielt med GTA3 og oppover, er at de fungerte som "gateway"-spill, og dermed bidro til at mange mennesker som vanligvis ville ha brukt pengene sine på andre ting, kjøpte seg en spillkonsoll - PS2.

 

Den listen av spillfranchiser du presenterer her har en ting til felles: de har alle sett sine glansdager salgmessig sett. Av de fire mestselgende spillene på PS2 finner vi, foruten Gran Turismo 3 A-spec: GTA3, GTA:VC og GTA:SA - alle med godt over 10 millioner solgte.

Disse tallene taler for seg selv, og selv om Sony ikke er avhengig av GTA-serien, tror jeg nok likevel det er litt bittert å (sannsynligvis) måtte dele disse inntektene med Microsoft.

Lenke til kommentar
Folk kjøper ikke seg Playstation bare pga GTA serien. Det er vel den som er minst Playstation av dem alle. GTA startet på PC og har vel aldri blitt sett på som ett Playstation varemerke. Final Fantasy, Resident Evil, Tomb Raider og Metal Gear Solid er vel titler som folk forventer å se på PS3 konsollen. De spillene er jo verdt maskinen alene men de kommer jo også med splitter nye titler som ser VELDIG lovende ut. Eight Days må jeg si ser helt fabelaktig ut for å ikke snakke om Motorstorm :O

6362121[/snapback]

 

Snakker ikke om at GTA-spillene kommer til å senke skuta, men jeg tror ikke på at det ikke vil ha noen påvirkning. Det er rart å påstå det. Samtidig kan ikke en sjef fokusere på det negative, det tror jeg er grunnen til svaret.

 

At det kommer masse spill som gjør at denne at maskinen er verdt å handle er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar
Folk kjøper ikke seg Playstation bare pga GTA serien. Det er vel den som er minst Playstation av dem alle. GTA startet på PC og har vel aldri blitt sett på som ett Playstation varemerke. Final Fantasy, Resident Evil, Tomb Raider og Metal Gear Solid er vel titler som folk forventer å se på PS3 konsollen. De spillene er jo verdt maskinen alene men de kommer jo også med splitter nye titler som ser VELDIG lovende ut. Eight Days må jeg si ser helt fabelaktig ut for å ikke snakke om Motorstorm :O

6362121[/snapback]

Nå er det først og fremst snakk om GTA fra og med nr. 3 i serien - de foregående titlene solgte ikke i nærheten av hva de nye gjorde.

 

Det som er så spesielt med GTA3 og oppover, er at de fungerte som "gateway"-spill, og dermed bidro til at mange mennesker som vanligvis ville ha brukt pengene sine på andre ting, kjøpte seg en spillkonsoll - PS2.

 

Den listen av spillfranchiser du presenterer her har en ting til felles: de har alle sett sine glansdager salgmessig sett. Av de fire mestselgende spillene på PS2 finner vi, foruten Gran Turismo 3 A-spec: GTA3, GTA:VC og GTA:SA - alle med godt over 10 millioner solgte.

Disse tallene taler for seg selv, og selv om Sony ikke er avhengig av GTA-serien, tror jeg nok likevel det er litt bittert å (sannsynligvis) måtte dele disse inntektene med Microsoft.

6362213[/snapback]

 

De har ikke sett sine glansdager. Final Fantasy, Metal Gear Solid og Resident Evil har vel ikke akkurat tapt seg. Final Fantasy har revolusjonert systemet sitt og kvittet seg fra Turnbased slåssing, det er en GANSKE stor ting å gjøre med tanke på alle millionene som spiller disse spillene. Metal Gear Solid avslutter sin serie for godt på PS3 noe som vil bety VELDIG mye for veldig mange. Resident Evil 2 og 3 har gjort det jævlig dårlig. Ingen som kunne måle seg med Resident Evil 1 helt til Resident Evil 4 kom, så fanbasen er større nå enn før.

 

Tomb Raider har fått tilbake sin skaper og er sterkere enn noensinne så det er mange grunner til å returnere til disse spillseriene. GTA er populært uansett og jeg personlig synes det er smart av Rockstar å gi ut på så mange konsoller som mulig. PS3 vil ikke tape på det, det som skjer er at GTA 4 vil trykkes opp i flere utgaver enn om det normalt ville ha kommet på PS3 bare. Så dette er bare positive nyheter. Playstation spillere er playstation spillere....sånn har det alltid vært. Xbox360, Playstation 3 og Wii har 3 forskjellige målgrupper.

Lenke til kommentar
De har ikke sett sine glansdager. Final Fantasy, Metal Gear Solid og Resident Evil har vel ikke akkurat tapt seg. Final Fantasy har revolusjonert systemet sitt og kvittet seg fra Turnbased slåssing, det er en GANSKE stor ting å gjøre med tanke på alle millionene som spiller disse spillene. Metal Gear Solid avslutter sin serie for godt på PS3 noe som vil bety VELDIG mye for veldig mange. Resident Evil  2 og 3 har gjort det jævlig dårlig. Ingen som kunne måle seg med Resident Evil 1 helt til Resident Evil 4 kom, så fanbasen er større nå enn før.

 

Tomb Raider har fått tilbake sin skaper og er sterkere enn noensinne så det er mange grunner til å returnere til disse spillseriene. GTA er populært uansett og jeg personlig synes det er smart av Rockstar å gi ut på så mange konsoller som mulig. PS3 vil ikke tape på det, det som skjer er at GTA 4 vil trykkes opp i flere utgaver enn om det normalt ville ha kommet på PS3 bare. Så dette er bare positive nyheter. Playstation spillere er playstation spillere....sånn har det alltid vært. Xbox360, Playstation 3 og Wii har 3 forskjellige målgrupper.

6362327[/snapback]

Ingen av spillene du nevner har dårlige salgstall, men alle er på vei ned fra det de engang var. FF er vel et mulig unntak, alt etter hvor lenge FFX2 har vært ute.

 

Og hvis ingenting kunne måle seg med RE1, hvorfor er da toern fremdeles den mestselgende?

 

Og hele "Playstation-spillere er Playstation-spillere"-logikken funker fint her inne på et forum omhandlende spill hvor folk interesserer seg for bransjen. Hadde den fungert like godt i virkeligheten, ville Nintendo fremdeles ha styrt spillverdenen med jernhånd, slik de engang gjorde i min barndom. Det er en grunn til at jeg har gått fra Nintendo (NES og SNES) til Sony (Playstation) og så videre til Microsoft (Xbox og 360) - folk går etter konsollen som tilbyr dem spillene de vil ha, og viser ikke særlig mye lojalitet overfor konglomeratet som står bak konsollen.

Lenke til kommentar
Folk kjøper ikke seg Playstation bare pga GTA serien. Det er vel den som er minst Playstation av dem alle. GTA startet på PC og har vel aldri blitt sett på som ett Playstation varemerke. Final Fantasy, Resident Evil, Tomb Raider og Metal Gear Solid er vel titler som folk forventer å se på PS3 konsollen. De spillene er jo verdt maskinen alene men de kommer jo også med splitter nye titler som ser VELDIG lovende ut. Eight Days må jeg si ser helt fabelaktig ut for å ikke snakke om Motorstorm :O

6362121[/snapback]

 

GTA kom da først på Playstation, ikke PC. Og jeg har allttid forbundet GTA med Sony, det du sier at "ingen kjøper Playstation kun for GTA", kan vel heller ikke du si. For det er nok ganske mange som har kjøpt en rimelig playstation/playstation 2 primert for å spille GTA-spillene. Sony vil nok merke at de må dele salget med Microsoft, men det er klart at de ikke "taper krigen" bare på grunn av dete! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...