Gå til innhold

Går streiken utover webshoper?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke enkelte kort, men problemet i dette tilfellet er at systemet som nettbutikkene bruker vil også bli slått av sammen med betalingsterminaler.

 

Streiken/lockouten omfatter alle elektroniske betalingsløsninger(kortterminal/minibank/nettbank/nettbetaling/efaktura/avtalegiro osv osv osv). Det er KUN kontanter som vil fungere.

 

Og ja, det er ganske vanlig med streik i lønnsforhandlingsperioder ;)

Som det er hvert år :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nei, tror at vi fortsatt kan betale med kredittkort. Så om du har kredittkort så vil du kunne handle der tror jeg ;)

6282881[/snapback]

 

Slik jeg har oppfattet meldingen fra min(e) banktjeneste-leverandør(er) vil *ingen* transkasjoner utføres under streiken.. og all kortbruk i Norge vil bli stoppet av streiken (egentlig arbeidsgivers lockout).

Dvs. at alle små/store bedrifter som baserer seg på netthandel vil bli "noe" berørt.. på samme måte som kundene bare med motsatt fortegn. :)

Dette er alvorlig nok for de (webshops) det gjelder..

Det som er verre er at ikke alle har(eller bør ha) kontanter "liggende" for å betale f.eks. livsnødvendig medisin under en evt. streik/lockout.

Jeg håper partene "besinner seg" evt. at regjering griper inn så snart som mulig før det blir full stans i en del virksomheter..

Det som er provoserende (for meg) er at aksje/valutahandel ikke blir berørt.. :mad:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Siste gang det var streik varte den i 3 dager.

6283000[/snapback]

 

Etter det jeg hørte var det på 70-tallet.

Den gangen var praktisk talt mange av dagens banktjenester ikke "oppfunnet".

Betalingskort var et ukjent fenomen, og det samme var nettbank og minibanker. ;)

For min egen del gikk jeg i banken med en "bankbok" når jeg var unge, enten det var for å sette inn eller ta ut penger.

 

Så at webshop-er vil bli berørt er det vel liten tvil om. Kredittkort er etter det jeg har forstått det eneste som kan brukes til betaling utenom kontanter.

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

Streiken går utover alt kjøp og salg av varer. Rett og slett fordi folk ikke får tak i pengene sine... derfor vil den også lamme hele samfunnet. Derfor kan ikke regjeringen sitte å se på at denne streiken skjer.

 

Vi vil kunne oppleve scenarier der millionærer må gå til sosialen for å få penger til mat.

 

Det blir nok tvungen lønnsnemd før vi engang hører at denne streiken har startet.

Lenke til kommentar

Hvorfor snakker dere alle sammen om streik? Bankfunksjonærene striker ikke. De er utestengt fra arbeidsstedet av arbeidsgiver. Dette kalles lockout.

 

Det vises også til forrige gang der var arbeidskonflikt i finans. Dette var i 1976 (tredve år siden). Det ble tvunget lønnsnemd på dag tre - men det formelle var først klar på dag fem - dermed varte konflikten 5 dager (en uke).

 

Det viktigste punktet i dagens konflikt er pensjonene. Arbeidsgiver ønsker å kunne fjerne dennesamt personalforsikring uten å forhandle med de ansatte.

Lenke til kommentar
Streiken går utover alt kjøp og salg av varer. Rett og slett fordi folk ikke får tak i pengene sine... derfor vil den også lamme hele samfunnet. Derfor kan ikke regjeringen sitte å se på at denne streiken skjer.

 

Vi vil kunne oppleve scenarier der millionærer må gå til sosialen for å få penger til mat.

 

Det blir nok tvungen lønnsnemd før vi engang hører at denne streiken har startet.

6283173[/snapback]

 

De har vel råd til å reise til utlandet for å ta ut penger for så å dra til norske banker for å veksle dem inn i norske kroner. Men ingen har svart på om dette har en virkining på utenlandske webshoper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Streiken går utover alt kjøp og salg av varer. Rett og slett fordi folk ikke får tak i pengene sine... derfor vil den også lamme hele samfunnet. Derfor kan ikke regjeringen sitte å se på at denne streiken skjer.

 

Vi vil kunne oppleve scenarier der millionærer må gå til sosialen for å få penger til mat.

 

Det blir nok tvungen lønnsnemd før vi engang hører at denne streiken har startet.

6283173[/snapback]

 

De har vel råd til å reise til utlandet for å ta ut penger for så å dra til norske banker for å veksle dem inn i norske kroner. Men ingen har svart på om dette har en virkining på utenlandske webshoper.

6283820[/snapback]

 

hvordan kan de veksle i bankene når de har lockout?? :hmm:

Og på grunn av denne lockouten vil man heller ikke kunne ta ut penger i utlandet med norske bankkort, ihvertfall etter hva jeg har hørt...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
De har vel råd til å reise til utlandet for å ta ut penger for så å dra til norske banker for å veksle dem inn i norske kroner. Men ingen har svart på om dette har en virkining på utenlandske webshoper.

6283820[/snapback]

 

hvordan kan de veksle i bankene når de har lockout??  :hmm:

Og på grunn av denne lockouten vil man heller ikke kunne ta ut penger i utlandet med norske bankkort, ihvertfall etter hva jeg har hørt...

6283889[/snapback]

 

Ingen betalingsløsninger vil fungere som går på norske kort/banker.

 

Scenario A: Du skal handle i en butikk med kort, hvor butikkens betalingssystem går igjennom et norskt system, og kortet ditt er norskt. Dette går ikke.

 

Scenario B: Du skal handle i en utenlandsbutikk med ditt norske kort. Dette går ikke.

 

Scenario C: Du skal handle i en norsk butikk med utenlands kort(konto i sveits, anyone?). Dette går heller ikke da butikken bruker norske banker.

 

Scenario D: Du skal handle i en utendlandsk butikk med kort fra sveits. Ingen problem da ingen av partene bruker norsk bank.

 

 

At du kan ta ut penger i utlandet er fullt ut mulig da dette slår inn på reserveløsning. Det varierer da både på kortet du har, og stedet du tar ut på, hvor mye du får.

 

Og som flere påpeker, det vi snakker om her er ikke streik, men lockout. Streiken har vart i en uke allerede, og de truer nå med å utvide. Dette gjør sjefene litt nervøse og kjører i gang en lockout. Som i bunn og grunn betyr at INGEN får lov til å gå på jobb i de aktuelle bransjene.

 

Og hvorfor virker ikke kortet fordi det ikke sitter folk i kassa i banken lurer mangen? Dette er fordi det ikke er bare de som sitter i kassen som streiker, men hele bransjen. Dette innebærer ikke bare bankene, men også de som drifter betalingssystemet. Dette er et omfattende system, og sårbart under situasjoner som streik. Derfor, for å være på den sikre siden, blir systemet slått av. Det ville jo vært litt kjipt å oppdage at du har 60.000 i minus på kontoen din etter en streik pga innen kunne kontrollere transaksjonene? ;)

 

 

som i 1995 så  vil streiken vare i noen dager

6283934[/snapback]

 

Fælt så varierende årstall det er for forrige streik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...