Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne en diger gran?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en litt merkelig problemstilling. Jeg har et hus. Inntil huset, ca 3-4 meter unna står det en kjempegran. Grana anslår jeg til å være 10-15 m høy uten å ha målt nøyaktig. Treet er vel i nærheten av 1 m i diameter ved rota. Problemet er at jeg er svært redd for at treet skal falle over huset eller et av nabohusene når det blåser som verst. Det har nok stått der i 20 - 30 år uten at noe har skjedd hittil, men jeg tar ikke sjansen. Jeg vil ha det fjernet.

 

Jeg kan ikke bare hugge treet ved rota og håpe på at det faller en retning hvor det ikke vil gjøre noen skade. Uansett hvilken retning det tar gjør det skade av noe omfang. Det er også litt vanskelig å komme til treet med en hogstmaskin da det står nære hushjørnet og en del mindre trær rundt.

 

Noen som vet om brannvesenet kan ta sånne trær? Gratis? Mot betaling? Hvor mye vil et skogshogstfirma ta for å fjerne det ene digre treet? Hvis de får tømmeret selv?

 

Takker for all hjelp.

 

Ps. Visste ikke helt om en passende kategori for dette problemet.

post-96633-1149434647_thumb.jpg

post-96633-1149434657_thumb.jpg

post-96633-1149434668_thumb.jpg

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Uansett hvilken retning det tar gjør det skade av noe omfang." Dermed hjelper det ikke så mye, intheass.

 

Trådstarter: Tviler på at et skogshogstfirma av noe slag tar på seg jobben mot å ta tømmeret, de har nok noen trær selv, og å dra ut til deg vil ikke være lønnsomt...

 

 

Hva med å klatre opp i treet med en motorsag, og ta det litt og litt ovenfra?

Lenke til kommentar

Hvis du har normalt god balanse og litt skilz med motorsag gjør du følgende:

 

Forberedelser:

 

- Skaff en stige

- Skaff en motorsag

- Skaff verneutstyr

- Skaff en person til å hjele deg

- Skaff et tau til å sikre deg med

 

Gjennomføring:

 

- Start med å kviste treet nedenfra og oppover. Stå på stigen og sag av en og en gren til du til slutt har en rett påle igjen.

- Sag denne opp i biter på ca. 1 - 2 meter. Start øverst og jobb deg nedover. Fest tau over og under sagstedet så har du kontroll på hvor bitene faller. Sørg for at personen som støtter stigen din har hjelm på seg...

 

En god del jobb, men det funker. Hvis du vil være litt mer lazyboy leier du en lift, eller et firma til å gjøre jobben for deg. Du skal ha rimelig flaks hvis brannvesenete gjør jobben for deg, ihvertfall vederlagsfritt, men sjansen er ganske stor for at de har nummer til et firma som tar slike oppdrag. Jobbet på 110-sentral selv for noen år siden, og det ringte folk for å få gjort alle mulige slags drittjobber grastis. No dice. Men vi kunne som regel hjelpe dem med hvor de skulle hendvende seg. (PS: IKKE ring 110... ;) )

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar

Hehe, takk for tipset dostojevski. Jeg har ikke så fryktelig lyst til å gjøre jobben selv, da jeg har normalt god balanse, men ikke så veldig mye skills med motorsag. (Kapping av små trær og litt ved). Ender vel opp med å ringe et firma som kan fikse sånne ting. Noen som vet om noen her på østlandet?

 

Kommer ikke til å ringe 110. ;)

Lenke til kommentar

Vi har fjerna 2 STORE furu trær i hagen vår, og her er det hus på nesten alle kanter.

Pappa lånte sånne stolpe sko som man bruker til å klatre i telefonstolper med.

 

Skjærte først vekk alle greiner oppover mot toppen.

Så bant han et tau ikke langt fra toppen, også kappet han det omtrent på midten mens 7-8 mann stod og dro som bare faen i tauet.

Landa kontrollert på asfalten det, så skjærte han det av nederst med samme prosedyre.

 

Gikk egentlig veldig fint det, men man burde ikke være redd for høyder om man skal oppi der :p

Lenke til kommentar

Takk for tipset kjehaako. Skal ringe og be om prisoverslag, vil gjerne at de rydder opp og tar med seg hele driten også. :)

 

Hi-Fi Lasse, det høres ut som en god prosedyre det også. Er litt redd for høyder. Går helt fint opp til fire-fem meter, og over en viss høyde igjen. Og treet havnet midt i redd-sonen. ;)

Lenke til kommentar

Hør med everket ditt, da disse har stor erfaring med slik kutting. Har du flaks kan det hende de gjør det vederlagsfritt; det skader ikke å spørre.

 

Om du ikke har brukt motorsag før (høres slik ut når du ikke vet hvordan man kutter til en bestemt fallvinkel), er det farefullt om du klatrer opp på egenhånd for å dle treet mens du sitter i det.

Lenke til kommentar

Jacer, hmm... kanskje forsikringsselskapet vil betale for det ja.. men det tviler jeg sterkt på egentlig. De kommer sikkert bare til å kreve meg mer i forsikring til jeg har fjernet det.

 

Zethyr, E-verket er kanskje en god ide ja. Jeg har brukt motorsag før, og jeg vet hvordan man kutter et tre så det faller i en bestemt retning. Men poenget er at uansett hvilken retning det faller, så gjør det skade av en viss betydning. ;)

 

Enden, Jeg er litt lat.. hvis det ender opp med at jeg feller buska selv, så kommer jeg nok til å invitere stefaren min til en kveld med vaffler og vedhogst mot at han får halvparten av veden. Hvis noen andre tar grana gratis for meg, så skal de gladelig få veden selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...