Gå til innhold

Qtek 9100, hvilken erfaring har dere med den?


Anbefalte innlegg

Jeg vuderer å gå til annskaffelse av en Qtek 9100.

Lurer litt på om det er noen her inne som har noen erfaringer med den? Posetive og negative :)

 

Jeg har ikke et eksakt behov for den, men ser klart fordelen ved å ha en ;)

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Det er flere tråder på forumet om denne telefonen. Du vil nok få mange svar ved å søke etter "9100" og lese hva folk har skrevet om den.

 

-snubbel

6239860[/snapback]

 

For å summerer opp noen erfaringer med K-Jam ganske kjapt:

 

PROS:

 

- Genialt med litt stor skjerm.

- Genialt med qwerty tastatur, det går MYE raskere å skrive feks lange meldinger.

- Helt ok batterilevetid. Du kan lade både fra Sync kabel (usb) og vanlig lader (samme mini usb pluggen :)).

- Oppdaterer Firmware enkelt selv.

 

 

CONS:

 

- Den er rimelig stor.

- Den er dessverre altfor treg. Da tenker jeg både på responsen i operativsystemet og som PPC generellt. Det tar altfor lang tid å påne meldinger, sende meldinger, lukke den delen av programmet. Du kan bare glemme Skype på et fornuftig vis...det blir bare irriterende.

- Vekkeklokken er et mysterium i seg selv...

- Dårlig lydkvalitet..det virker som om prosessoren slår inn på lyden og lager forstyrringer, akkurat som på et dårlig integrert PC lydkort. Egner seg ikke som MP3 spiller.

- Dårlig kamera...i alle fall ikke bra.

- Veldig tungvindt med MMS.

 

 

Skal du ha en HTC modell så gå heller for de nye telefonene som kommer, dem som etterfølger wizard (K-Jam/9100) og de andre. Disse kommer med et sånt scrollhjul som SE's P-serie har. Det vil forenkle den generelle bruken av telefonen MYE.

 

Men jeg oppfordrer deg til å heller prøve ut Symbian hvis du ikke har spesifikke behov men ønsker mulighetene med en smarttelefon. Har hatt Nokia N80, og er strålende fornøyd med det jeg har erfart. Eneste er at batteritiden kunne vært mye bedre, men jeg lader hver natt med normalt mye bruk og er fornøyd med det. Den har en sinnsykt bra skjerm, og absolutt bra lyd. Mp3 spiller funksjonen er også bedre på denne enn den på WM5 noen gang var.

 

Nokia PC suite imponerte også stort. Da Microsoft sitt Active Sync kunne være kranglete til tider, er jo funksjonaliteten til PC suite dønn stabil hos meg, og har i tillegg mye mer funksjonalitet...virker det som. (et stoort IMO forbehold her).

 

Jeg gleder meg også til å teste ut SE's P990 Med Symbian UIQ 3. Den blir spennende, men jeg tror jeg kommer til å finne den for stor da jeg er meget fornøyd med størrelsen på min N80.

 

 

Når alt kommer til alt må du tenke på, hva er du mest ute etter? en liten PC, eller telefon? Bruker du den mye til tekstmeldinger, MMS, vekkeklokke og slikt som man gjerne bruker telefonen til, blir dessverre K-Jam/9100 for tungvindt, og det er fare for at du fort vil gå lei.

 

 

Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar

Takk for et veldig informativt svar.

Jeg er mest på jakt etter en liten pc for jeg ser klart det kan være en fordel å være tilgjengelig til tider man ellers ikke er det, uten å måtte drasse på pcen hele tiden. Fint å kunne lese mail og svare på mail, uten at det blir alt for knotete. Mange ganger har jeg kun behov for å lese og da er Lofiversjonen helt klart ok, men jeg ønsker også å kunne gi et svar hvis det er påkrevd, uten å måtte reise hjem eller likn. Den største fordelen er nok å kunne være online og mer tilgjengelig.

Jeg vudere også å anskaffe meg tvillingkort slik at jeg kan bruke den andre mobilen de ganger jeg ikke har behov for å ha med meg Qteken ;)

Lenke til kommentar
Dårlig lydkvalitet..det virker som om prosessoren slår inn på lyden og lager forstyrringer, akkurat som på et dårlig integrert PC lydkort. Egner seg ikke som MP3 spiller.

Helt greit med et headset, men selve høyttaleren på telefonen er ikke mye å skryte av... kan sammenliknes med en mobil.

Dårlig kamera...i alle fall ikke bra.

Er 1,3mp som ikke tar så veldig gode bilder, nei, men det er jo ingen av disse avanserte enda som har et kamera som er noe å skryte av.. men det er vel det man overhodet ikke trenger på en pda.

Veldig tungvindt med MMS.

Jeg synes faktisk det er veldig lettvint... ta bildet, gå på valg og velg send som mms... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ligger på xda-developers et sted tror jeg..

6314599[/snapback]

 

Gå inn på www.smartmobil.no eller som nevn ovenfor, www.xda-developers, og søk på "omap clock"

 

Problemet er at hver gang du "skrur av enheten" vil programmet tilbakestille seg, og vil derfor medføre at når du "vekker" den igjen, er prosesorhastigheten tilbakestilt til normalt...

 

Med andre ord krever det at etter telefonen har gått i dvale og du vekker den igjen, må du manuelt åpne omap clock og overkloke prosessoren igjen, og igjen og igjen og igjen...

 

Nå finnes det derimot en guide til hvordan du få omap clock til å autostarte med egendefinert prosessorhastighet ved oppstart, men det krever litt fikling og jeg husker ikke hvor jeg fant det (prøv www.smartmobil.no) men det er ikke så forferdelig vanskelig

 

Og til trådstarter:

Til vanlig bruk tror jeg ikke du vil oppleve den som treg. Den er dog ikke spesielt glad i multitasking, og jeg anbefaler deg å gå til anskaffelse av et "task-manager" program, som virkelig lukker aplikasjonene etter bruk.

(f.eks: SPB Pocket Plus (www.spbsoftwarehouse.com))

 

(WM5 minimerer kun programmene dine når du trykker på X, noe som medfører at programmer i bakgrunnen sluker minne)

 

Ellers vil jeg ønske deg til lykke med Qtek 9100 - det er et fantastiskarbeidsverktøy og det finnes et hav av 3. parts programvare og tweaks som ytterligere vil bidra til å øke funksjonaliteten på enheten din.

 

www.smartmobil.no - veldig bra forum på norsk

www.xda-developers.com - enda bedre forum på engelsk

Endret av dai_ca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...