Gå til innhold

På tide å bli kvitt femtiøringen?


Vil du bli kvitt 50-øringen?  

348 stemmer

  1. 1. Vil du bli kvitt 50-øringen?

    • Ja
      269
    • Nei
      46
    • Kanskje
      21
    • Blank
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det gjelder tusenlappen så er den veldig praktisk for folk som jobber med penger. Men femhundrelapper så må man jo telle dobbelt så mye. Og det er ganske kjedelig når det er snakk om mye penger.

6232356[/snapback]

 

Som for eksempel narkodealere? ^^

 

I banker og slikt har man uansett apparater til å telle sedler, og andre som jobber mye med penger teller raskt uansett.

Lenke til kommentar
Vil fjerne tusenlappen.

 

Det var den artikkelen jeg tenkte på.

6232017[/snapback]

 

Bra noen er enige med meg. Jeg klarer heller ikke komme på et eneste godt argument for å beholde tusenlappen. Som det sies over, så har bankene tellemaskiner til slikt når det er snakk store verdier. Det skal bli ganske mange 500-lapper før det blir vanskelig eller tungtvint å telle. Du teller de jo parvis, så det blir 1, 2, 3 osv. Nei, jeg satser på at det en gang i nær fremtid blir èn seddel mindre. Kanskje to, hvis 50-lappen fjernes? Har ingen formeninger om det.

Lenke til kommentar

Har lest tråden og blitt overbevist. 50-øringen kan godt forsvinne.

 

I disse spillegalskaptider... Når man ikke kan spille med 50-øringer på spilleautomatene, da sier det seg selv, da burde 50-øringen forsvinne. Da er det null bruk for den brune mynten.

 

Men, det kan brukes ved bomringer var det en som sa, så vi burde kanskje vente litt...

 

OT: Å forby seddelbruk ved spilleautomater er det lureste jeg har hørt angående hele saken.

Lenke til kommentar
*snip*

OT: Å forby seddelbruk ved spilleautomater er det lureste jeg har hørt angående hele saken.

6233551[/snapback]

 

Men er det ikke litt poengløst dersom 50-krona blir metallstykke?

 

Nei nå vet jeg det: Kun 50-ører på spilleautomater :p I alle fall gevinsten :p

*muhaha*

Lenke til kommentar
*snip*

OT: Å forby seddelbruk ved spilleautomater er det lureste jeg har hørt angående hele saken.

6233551[/snapback]

 

Men er det ikke litt poengløst dersom 50-krona blir metallstykke?

 

Nei nå vet jeg det: Kun 50-ører på spilleautomater :p I alle fall gevinsten :p

*muhaha*

6233965[/snapback]

Eller slike enarm banditter, slik som på danskebåten. Ikke mange som spiller bort trygda si da nei.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at *alle* mynter bør fjernes, helst også sedler. Kort ftw. Men så er ikke landet modent for dette enda, så da bør vi starte med femtiøren. Tar bare opp plass :(

6233482[/snapback]

Er du spik hakke gærn? Enkelte av oss ønsker faktisk ikke å legge igjen elektroniske spor over alt!

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at *alle* mynter bør fjernes, helst også sedler. Kort ftw. Men så er ikke landet modent for dette enda, så da bør vi starte med femtiøren. Tar bare opp plass :(

6233482[/snapback]

Er du spik hakke gærn? Enkelte av oss ønsker faktisk ikke å legge igjen elektroniske spor over alt!

6235328[/snapback]

 

Er veldig greit å ha noe kontanter etc. ja, kort er ikke praktisk overalt. Overvåkning er jo et poeng, men likevel - jeg annser den sammfunnsmessige trusselen fra kriminelle større enn den som skyldes overvåkning i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Dersom man fjerner femtiøringen kommer folk bare til å klage på kromestykkene i stedet. Fjerner man tusenlappene vil man klage på alle de kriminelle som har 500-lapper og de ubrukelige 500-lappene folk bruker som stjeler så mye vekslepenger.

Folk blir aldri fornøyde.

Lenke til kommentar
tenk å kjøpe en bil til 100k med femtiøringer  :tease:

tror du selgeren hadde godtatt det? :p

6231171[/snapback]

Det er jo godkjent som et betalingsformat eller hva jeg nå skal kalle det, det er jo penger, så han kan sikkert ikke si nei :p

6231257[/snapback]

 

Faktisk ikke

Norges bank

# Hva menes med tvungent betalingsmiddel?

Landets sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel og kan brukes i alle betalinger som gjøres opp på stedet. Både betaler og betalingsmottaker har rett til å kreve oppgjør i sedler og mynter. Sentralbankloven gir likevel en begrensning : ”Ingen er pliktig til i en betaling å ta i mot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.”

 

Er enig i at vi verken trenger 50øringen eller 1000-lapper egentlig. Den eneste plassen jeg bruker kontanter regelmessig er på bussen (bruker kort alle andre steder, inkl. parkometre).

Lenke til kommentar
Når det gjelder tusenlappen så er den veldig praktisk for folk som jobber med penger. Men femhundrelapper så må man jo telle dobbelt så mye. Og det er ganske kjedelig når det er snakk om mye penger.

6232356[/snapback]

 

Som for eksempel narkodealere? ^^

 

I banker og slikt har man uansett apparater til å telle sedler, og andre som jobber mye med penger teller raskt uansett.

6232913[/snapback]

 

Spiller ingen rolle om man teller raskt eller ikke. Det blir en mye større bunke når gamlingene kommer på posten for å ta ut trygden på 10k, eller alle sparepengene sine på 30k. Tusenlapper trengs fordi gamlinger vil ha dem :p

 

50øringene derimot, de er bare bortkastet. Det er de myntene det går minst inn og ut av.

Lenke til kommentar

Eneste gangen jeg har hatt 1000 lapper, er da jeg skulle kjøpe bil cash. Det var alt. Mannen i banken lurte fælt på hva jeg skulle bruke de til. Spurte og gravde om hvilken årsmodell bilen var osv :p

 

Nei, 50 øringen tar bare opp plass. Bli kvitt den sammen med tusenlappen.

Lenke til kommentar
tenk å kjøpe en bil til 100k med femtiøringer  :tease:

tror du selgeren hadde godtatt det? :p

6231171[/snapback]

Det er jo godkjent som et betalingsformat eller hva jeg nå skal kalle det, det er jo penger, så han kan sikkert ikke si nei :p

6231257[/snapback]

selger han privat kan han nok takke nei, men ikkje hvis det er hos en forhandler :cool:

6231366[/snapback]

Det må testes en gang :p

I banken: "hei jeg skal ta ut 100 000kr i 50-øringer jeg"

6232187[/snapback]

Hvor mange banker har hvelvet fylt med 200 000 50 øringer da? :tease:
Lenke til kommentar

Man pleier vel uansett å bestille slike beløp på forhånd, slik at man kan lage det klart. Men husk også på at i banker har man mynter på rull, så det virker ikke så mye som hvis man har dem "løst". Er også spent på hvordan man skulle klart å frakte med seg 200k femtiøringer. Det er ganske tungt.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Man pleier vel uansett å bestille slike beløp på forhånd, slik at man kan lage det klart. Men husk også på at i banker har man mynter på rull, så det virker ikke så mye som hvis man har dem "løst". Er også spent på hvordan man skulle klart å frakte med seg 200k femtiøringer. Det er ganske tungt.

6235690[/snapback]

 

200k i femtiører er over fem paller mynt, regnet i norges bank std. størrelser ;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder tusenlappen så er den veldig praktisk for folk som jobber med penger. Men femhundrelapper så må man jo telle dobbelt så mye. Og det er ganske kjedelig når det er snakk om mye penger.

6232356[/snapback]

 

Som for eksempel narkodealere? ^^

 

I banker og slikt har man uansett apparater til å telle sedler, og andre som jobber mye med penger teller raskt uansett.

6232913[/snapback]

Er ikke bare narkodealer som bruker store summer. Jeg jobber på en halvstor matbutikk, og hvis jeg måtte telle tusenlappene som femhundrelapper i stedet hadde jeg blitt ganske irritert.

 

Jeg har forresten heller aldri sett noen narkodealer med mange tusenlapper ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...