Gå til innhold

IFPI: - Allofmp3.com er ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedpoenget til IFPI er vel at Plateselskapene IKKE får like mye penger hvis folk kjøper musikken sin fra allofmp3..det ser unektlig ut som om de gir F i artistene..Det er på høy tid med en forandring i musikkbransjen...ser at det er flere artister som tar hånd om egne plater,og gir dem ut på egne nettsider..gir blanke i plateselskapene....nei..la allofmp3 få lov til å leve videre..liker den siden..thx.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig fortjener de pengene de kan få! Om ikke alle. Men da snakker jeg kun om artister.

 

Det er selvfølgelig ikke en beviselig sammenheng mellom kvalitet og salg. Søppelet kan erstattes med musikk. Men om ingen hører det så er det da ganske likegyldig.

 

Poenget var vel akkurat det motatte, jeg sier ganske klart at en ikke kan bruke:

1 Argumentet om at noen artister vasser i penger og det derfor ikke gjør noe

2 Argumentet at alle artister ikke er rike.

Mao Like galt å stjele fra Røkke som uteliggeren der av utsagnet.

 

Musikkbransjen blir ikke mer rettferdig om en stenger ned Allofmp3 ol. Midlene kommer ikke til å bli mer rettferdig fordelt. Gutta må fortsatt kjøre buss med dårligere bremser, spears får seg et nytt fly osv.

Status Que

 

Mitt mening utenom overnevnte er:

 

Som det fremgår av mine tidligere innlegg så må musikk industrien reformeres og billige, enkle nettbasertre løsninger må komme frem. Som er nettopp hva jeg ønsker skal komme istede for bransjen. Allofmp3 representerer et eksempel på hvordan det kunne gjennomføres i lovlige former.

Kanskje da gutta får fikset bremsene på bussen siden de har en omsetning.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare IFPI som sier de ikke er det, men blant annet politiet i Moskva, som bare ikke klarer å få med statsadvokaten på at de kan klare å få dem dømt.

Og inntil det evt. skjer må selvfølgelig tjenesten være for lovlig å regne. :shrug:

6210549[/snapback]

Mener du at all virksomhet er lovlig inntil man blir dømt? Om jeg begynner med heleri og selger varene fra en bod på torget, er det da en lovlig virksomhet så lenge statsadvokaten si ikke har tid til å reise påtale i saken?

 

Om du kjøper en Rolex av meg der for 49,90 i original eske, kan du da gå ut fra at "selvfølgelig er det lovlig, for han har jo ikke blitt dømt ennå"?

 

Eller er det sånn at noen ting faktisk er ulovlig, uavhengig av om man blir avslørt og dømt? Og at det i denne saken bare er snakk om å få saken prøvet for en bindende rettsinstans?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Mener du at all virksomhet er lovlig inntil man blir dømt? Om jeg begynner med heleri og selger varene fra en bod på torget, er det da en lovlig virksomhet så lenge statsadvokaten si ikke har tid til å reise påtale i saken?

6210599[/snapback]

Nei, men poenget her er jo at statsadvokaten ikke ønsker å gå til sak nettopp fordi lovene ikke klart sier at dette er noe galt. Hadde de hatt en klar lov som sa at det var forbudt hadde jo saken vært grei. At rettsvesenet avviser en sak er en rimelig klar indikasjon på hva som dekkes av lovverket og hva som er lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Mener du at all virksomhet er lovlig inntil man blir dømt? Om jeg begynner med heleri og selger varene fra en bod på torget, er det da en lovlig virksomhet så lenge statsadvokaten si ikke har tid til å reise påtale i saken?

6210599[/snapback]

Nei, men poenget her er jo at statsadvokaten ikke ønsker å gå til sak nettopp fordi lovene ikke klart sier at dette er noe galt. Hadde de hatt en klar lov som sa at det var forbudt hadde jo saken vært grei. At rettsvesenet avviser en sak er en rimelig klar indikasjon på hva som dekkes av lovverket og hva som er lovlig eller ikke.

6210673[/snapback]

Ja, det er jeg forsåvidt enig i. Men statsadvokaten er ikke rettsvesenet. Sistnevnte har ikke fått anledning til å avvise saken, fordi den ikke blir reist. Og en slik rettsbehandling ville vært med på å klargjøre lovfortolkningen.

 

Statsadvokaten er vel for opptatt med å forfølge nyrike Komsomol-medlemmer, og gidder ikke ta saker med lav prestisje og dårlige odds... :innocent:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Rent prinsippiellt heller jeg nå til at det er bedre og laste ned fra en torrent-site drevet non-profit av og for musikkentusiaster som hjelper hverandre.

Var selv en ivrig bruker av allofmp3 tidligere, men å sende penger til tvilsomme forretningsmenn i moskva gir en litt vond bismak, selv om brukervennligheten er skyhøyt over itms og msn/urge osv.

Lenke til kommentar
Det er vel på tide at musikkbransjen selv får opp øynene.. men de er vel mer opptatt av å gjøre det umulig å spille av lovlig kjøpte CD-er i bilen og DVDspilleren..  ..

6208069[/snapback]

 

Et lovlig eksempel som de store plateselskapene burde ta lærdom av: www.mindawn.com

 

Fornuftige priser - og man kan hente ned låter for gjennomlytting før kjøp. Ikke DRM, og sangene tilgjengelige i både lossless og komprimerte formater (hhv. FLAC og OGG om jeg erindrer korrekt).

 

Og fornuftig prisdifferensiering på formatene også; og "rabattpris" på kjøp av hele album.

Lenke til kommentar
om allofmp3 har sitt på det tørre eller ikke så bør platebransjen se at folk faktisk er villige til å betale for nedlastbar musikk, så lenge dem får den i ett format osv som dem ønsker. om pirat-tankegangen til platebransjen holdt vann så hadde ikke allofmp3 hatt livets rett...

6209872[/snapback]

:w00t:

 

Men er det ikke det som er problemet her da Vice, at folk håper/tror/antar/hevder at allogmp3 er lovlig fordi de (allofmp3) sier selv at de er det?

 

Det er ikke bare IFPI som sier de ikke er det, men blant annet politiet i Moskva, som bare ikke klarer å få med statsadvokaten på at de kan klare å få dem dømt.

 

Geir :)

6210497[/snapback]

Og politiet i Norge, ved økokrim mente Jon Lech Johansen hadde bedrevet ulovlige aktiviteter under hans arbeid relatert til deCSS. Og rettsvesenet fiket dem i trynet med en breiflabb. Politiet bestemmer heller ikke hva som er ulovlig. :p

Lenke til kommentar
Men er det ikke det som er problemet her da Vice, at folk håper/tror/antar/hevder at allogmp3 er lovlig fordi de (allofmp3) sier selv at de er det?

 

Det er ikke bare IFPI som sier de ikke er det, men blant annet politiet i Moskva, som bare ikke klarer å få med statsadvokaten på at de kan klare å få dem dømt.

 

Geir :)

6210497[/snapback]

Og politiet i Norge, ved økokrim mente Jon Lech Johansen hadde bedrevet ulovlige aktiviteter under hans arbeid relatert til deCSS. Og rettsvesenet fiket dem i trynet med en breiflabb. Politiet bestemmer heller ikke hva som er ulovlig. :p

6214179[/snapback]

 

Sant nok. Hvilket jeg også poengterte i et innlegg ovenfor:

 

Ja, det er jeg forsåvidt enig i. Men statsadvokaten er ikke rettsvesenet. Sistnevnte har ikke fått anledning til å avvise saken, fordi den ikke blir reist. Og en slik rettsbehandling ville vært med på å klargjøre lovfortolkningen.

 

Statsadvokaten er vel for opptatt med å forfølge nyrike Komsomol-medlemmer, og gidder ikke ta saker med lav prestisje og dårlige odds... :innocent:

 

Geir :)

6210750[/snapback]

Lenke til kommentar

Saken kan også være slik at Putin eller nære venner av han muligens har investert i selskapet som driver allofmp3.com

 

Og derfor så får de selvsagt drive på, fordi det er jo trossalt bedre at de gjør noe seriøst i stedet for at de kunne ha drevet på med noe alvorlig snusk som f.eks. Narkotika, Våpen, Hallikvirksomhet, Terror eller liknende

 

Dessuten så ser vel russerne på IFPI med et smil, ler og tar seg en vodka til... De har jo fanken meg andre ting å ta seg til, enn å drive å tulle med slike utenlandske imperalistiske tullinger som tror det er musikkverdens svar på George W Bush.

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=158806

 

Det er som det står der, at rent juridisk har Kulturdepartementet slått fast at det er lovlig å handle hos Allofmp3.com.

 

Men om du ønsker at artistene skal få igjen for sitt arbeide, så er dette ikke stedet å handle. Jeg har brukt stedet til å teste ut litt forskjellig, og til å kjøpe musikk av artister som har nok med penger allerede.

 

Når jeg ønsker å støtte andre mindre (og større) artister/grupper, så kjøper jeg andre steder, da gjerne så direkte som mulig fra dem selv, slik at plateselskapene får så lite som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...