Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig en Microbølgeovn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ballene burde greie seg temmelig bra, de har god kjøling. Grunnen til at øynene svikter er at de har "dårlig kjøling" - hornhinnen har veldig få blodårer som kan frakte vekk varmen og dumpe den mindre sensitive/påvirkede steder eller i nærheten av svettekjertler etc.

 

Forøvrig er grå stær en ganske langsom prosess ;)

6399885[/snapback]

mikrobølger koker både øyna og ballene på 2 sek. spiller ingen rolle hva slags kjøling de har. tror det er fordi øynene består av mest vann at de koker først.

6403259[/snapback]

 

Grunnen til at øynene er mest utsatt er ikke at de har "mest vann" (det tviler jeg STERKT på), men at de ikke greier å frakte vekk varmen effektivt.

Lenke til kommentar
Ballene burde greie seg temmelig bra, de har god kjøling. Grunnen til at øynene svikter er at de har "dårlig kjøling" - hornhinnen har veldig få blodårer som kan frakte vekk varmen og dumpe den mindre sensitive/påvirkede steder eller i nærheten av svettekjertler etc.

 

Forøvrig er grå stær en ganske langsom prosess ;)

6399885[/snapback]

mikrobølger koker både øyna og ballene på 2 sek. spiller ingen rolle hva slags kjøling de har. tror det er fordi øynene består av mest vann at de koker først.

6403259[/snapback]

 

Grunnen til at øynene er mest utsatt er ikke at de har "mest vann" (det tviler jeg STERKT på), men at de ikke greier å frakte vekk varmen effektivt.

6404441[/snapback]

vet du det her eller bare gjetter du?, jeg gjetter :p

Lenke til kommentar
Ballene burde greie seg temmelig bra, de har god kjøling. Grunnen til at øynene svikter er at de har "dårlig kjøling" - hornhinnen har veldig få blodårer som kan frakte vekk varmen og dumpe den mindre sensitive/påvirkede steder eller i nærheten av svettekjertler etc.

6399885[/snapback]

Ballene tåler egentlig ikke kroppstemperatur engang, det er derfor de henger utenfor.

 

I KNM Kvikk-saken er det ballene (og derfor avkommet) det har gått verst utover.

Lenke til kommentar
Ballene burde greie seg temmelig bra, de har god kjøling. Grunnen til at øynene svikter er at de har "dårlig kjøling" - hornhinnen har veldig få blodårer som kan frakte vekk varmen og dumpe den mindre sensitive/påvirkede steder eller i nærheten av svettekjertler etc.

 

Forøvrig er grå stær en ganske langsom prosess ;)

6399885[/snapback]

mikrobølger koker både øyna og ballene på 2 sek. spiller ingen rolle hva slags kjøling de har. tror det er fordi øynene består av mest vann at de koker først.

6403259[/snapback]

 

Grunnen til at øynene er mest utsatt er ikke at de har "mest vann" (det tviler jeg STERKT på), men at de ikke greier å frakte vekk varmen effektivt.

6404441[/snapback]

vet du det her eller bare gjetter du?, jeg gjetter :p

6405955[/snapback]

 

Dette er ting jeg vet, har blitt fortalt etc. Kan desverre ikke grave opp en referanse på stående fot, men jeg vet at blant annet folk som jobber med radiomaster har en overhyppighet av grå stær av denne grunn.

 

Ballene burde greie seg temmelig bra, de har god kjøling. Grunnen til at øynene svikter er at de har "dårlig kjøling" - hornhinnen har veldig få blodårer som kan frakte vekk varmen og dumpe den mindre sensitive/påvirkede steder eller i nærheten av svettekjertler etc.

6399885[/snapback]

Ballene tåler egentlig ikke kroppstemperatur engang, det er derfor de henger utenfor.

 

I KNM Kvikk-saken er det ballene (og derfor avkommet) det har gått verst utover.

6406203[/snapback]

 

Men virkingsmekanismen til dette er ennå ikke avdekket. For alt vi vet kan det ha vært en annen faktor ombord i denne båten som er den egentlige årsaken, eller en syk tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

6213257[/snapback]

At maten avgir stråling etter å ha vært varmet i mikrobølgeovn er like sannsynlig som at den begynner å lyse etter at du har brukt lommelykt på den...

;)

6230285[/snapback]

Klart den avgir stråling. Masse varmestråling, altså elektromagnetisk stråling i den infrarøde området. :)

 

Men stråling i seg selv er ikke farlig. Det er enkelte typer stråling som er farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...