Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig en Microbølgeovn?


Anbefalte innlegg

Hadde en konversasjon med en kunde her forleden hvor vi kommer inn på temaet microbølgeovn;

 

Visste dere at det er totalforbud mot microbølgeovn i Russland? Og at de faktisk er i Russland den ble oppfunnet.

 

Visstnok fordi cellenivået / de hvite blodlegmene var like høyt i blodet hos dem som har brukt microbølgeovn i en stund som det er i kreftpasienter.

 

En skremmende tankevekker. Så nå lurer jeg på om jeg skal pælme ut microbølgeoven på gata..

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke noe slags skjerming da? De blir vel testet, og om de er farlige kommer de ikke ut på markedet? Spørs hvordan det er med de gamle da.

6207375[/snapback]

Det finnes krav på hvor lite av strålingen som skal lekke ut av en ny mikrobølgeovn. Det er lite sammenlignet med strålingen inni ovnen og stråling fra mobiltelefoner, men det kan forstyrre både WLAN og Blåtann, som bruker samme frekvensområde.

 

Forresten tror jeg forbudet i Russland ble fjernet på 80-tallet.

Lenke til kommentar

Har en god gammal ovn fra 80-tallet, som funker finfint. Så lenge du ikke stikker hue inni, er det neppe farlig ;)

 

Er ikke akkurat ioniserende stråling inni der heller da. Ikke at det er sunnt å bo foran en kraftig radar eller noe slikt, som bruker ca. samme frekvensområde.

Lenke til kommentar
Er det ikke noe slags skjerming da?

6207375[/snapback]

Er jo bl.a. et gitter i vinduet som stopper strålingen.

6207632[/snapback]

 

Har det vært noen test på dette ?

 

 

Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

 

 

Visstnok fordi cellenivået / de hvite blodlegmene var like høyt i blodet hos dem som har brukt microbølgeovn i en stund som det er i kreftpasienter.

 

Samme sier treneren jeg benytter meg av.

Litt rart at folk bruker de enda...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke mikrobølgeovner er så veldig farlig, men pleier å la maten hvile en stund før jeg spiser den.

 

Ettersom jeg har hørt oppsto idéen til mikrobølgeovner under krigens dager. De oppdaget at fugler som forvillet seg inni radarer, av en eller annen grunn alltid var kokte...

Lenke til kommentar

Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

 

 

Hoho, må si det der hørtes litt søkt ut. No offence. Lette litt rundt på nettet og fant dette:

 

Some people claim that there exist more subtle dangers than the ones listed above associated with cooking in a microwave oven and these may include:

 

  1. that microwave cooking causes more loss of nutrients than conventional cooking, and

  2. that microwave radiation leads to chemical reactions in the food that are different from those occurring during conventional heating and which can cause cancer or other ill effects if consumed, particularly due to the formation of a group of suspected carcinogens called d-nitrosodiethanolamines.

 

There is no accepted scientific validity to these claims, and most scientists and skeptics consider such statements to be alarmist and pseudoscientific. It is widely accepted that microwaves merely heat food, and don't affect chemical bonds directly. Because of this, microwave ovens are actually considered safer than other forms of cooking, like grilling and broiling, for instance, which are known to produce carcinogens.

Lenke til kommentar

dagens mikrobølgeovn er nok såpass sjermet at de ikke er farlige, sikkert noalla mobiler og Wlan osv

og maten blir ike ødelagt av mikroen, mikrobølgene som treffer maten har en så høy frekvens at den treffer resonansen til cellene i maten og det fører til at dem begynner å koke, etter hva jeg har forstått iaffall

Lenke til kommentar
Er det ikke noe slags skjerming da?

6207375[/snapback]

Er jo bl.a. et gitter i vinduet som stopper strålingen.

6207632[/snapback]

 

Har det vært noen test på dette ?

 

Vel, vinduet og mikroen er jo et Faraday-bur så lenge nettingen er elektrisk ledende, og hullene er mindre en bølgelengden - og det er den jo...

 

Ellers så er det ikke såååå vanskelig å måle feltet utenfor en mikro da :)

 

Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

 

Hva mener du? Er ikke akkurat snakk om nøytronstråler dette her :p

 

Visstnok fordi cellenivået / de hvite blodlegmene var like høyt i blodet hos dem som har brukt microbølgeovn i en stund som det er i kreftpasienter.

 

Samme sier treneren jeg benytter meg av.

Litt rart at folk bruker de enda...

6213257[/snapback]

 

 

Jeg tror ikke mikrobølgeovner er så veldig farlig, men pleier å la maten hvile en stund før jeg spiser den.

 

Ettersom jeg har hørt oppsto idéen til mikrobølgeovner under krigens dager. De oppdaget at fugler som forvillet seg inni radarer, av en eller annen grunn alltid var kokte...

6213563[/snapback]

 

Jeg har også hørt at det var en radarforsker som stusset over at sjokoladen han hadde i lomma smeltet...

Lenke til kommentar
Er det ikke noe slags skjerming da?

6207375[/snapback]

Er jo bl.a. et gitter i vinduet som stopper strålingen.

6207632[/snapback]

Har det vært noen test på dette ?
Selvsagt. Dvs. det stilles krav til nye mikrobølgeovner. F.eks. i USA er kravet at strålingen skal være lavere 1 mW/cm2 ved 5 cm fra ovnen. Det er meningsløst å stille sånne krav uten å etterprøve dem. Noe spesielt vanskelig er det heller ikke.
Lenke til kommentar

Fluks på 1 milliwatt pr. kvadratcentimeter? 5 cm i fra? Det er da mindre enn et Wlan-kort eller en mobil (tror de ligger rundt 100mW/800mW for en helomsluttende flate, dvs. total sendestyrke - for en cm² så er det bare å tenke seg en kule som slutter rundt kilden med radius like langt som du er i fra, og så dele med overflaten av den kula i cm²)

 

(elmag-stråling fra en punktkilde faller av som 1/r², fra et uendelig stort plan så faller det ikke av i det hele tatt vil jeg tro, så det blir vel noe i mellom - er du veldig nære så blir det sånn ca som et uendelig stort plan, er du temmelig bra unna så blir det sånn ca som en punktkilde)

 

Er det virkelig så lite? Wow.

Lenke til kommentar

De tallene du oppgir for WLAN og GSM stemmer, dvs. WLAN har adaptiv forsterkning, så den kan sende på lavere effekt (~1 mW tror jeg, vanskelig å finne tall). Men husk at dette er tall for sendeeffekten. Tallet for mikrobølgeovnen er mottatt effekt fordelt på en overflate. Så selv om størrelsesordenen er sammenlignbar, er det ikke riktig at det tilsvarer direkte.

 

Kan jo også legge til at det er nye ovner som testes. Behandler du f.eks. døren dårlig nok vil mer stråling lekke ut.

Lenke til kommentar
Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

6213257[/snapback]

Hvis du kan noe om det elektromagnetiske spekteret, så går det et skille mellom ioniserende og ikke-ioniserende stråling mellom UV-stråling og synlig lys. Ioniserende stråling er stråling som kan rive kjemiske bindinger fra hverandre, men ikke-ioniserende stråling ikke kan det.

Ikke-ioniserende stråling kan altså ikke forandre på noen som helst kjemiske strukturer i maten. Det eneste mikrobølgeovenen gjør, er trenge gjennom mate og sette vannmolekylene i sving på veien, slik at det dannes varme som sprer seg til resten av maten.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

6213257[/snapback]

Hvis du kan noe om det elektromagnetiske spekteret, så går det et skille mellom ioniserende og ikke-ioniserende stråling mellom UV-stråling og synlig lys. Ioniserende stråling er stråling som kan rive kjemiske bindinger fra hverandre, men ikke-ioniserende stråling ikke kan det.

Ikke-ioniserende stråling kan altså ikke forandre på noen som helst kjemiske strukturer i maten. Det eneste mikrobølgeovenen gjør, er trenge gjennom mate og sette vannmolekylene i sving på veien, slik at det dannes varme som sprer seg til resten av maten.

6224591[/snapback]

 

Med andre ord - Alt en mikro gjør, er å koke ting - innenfra.

Lenke til kommentar
Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

6213257[/snapback]

At maten avgir stråling etter å ha vært varmet i mikrobølgeovn er like sannsynlig som at den begynner å lyse etter at du har brukt lommelykt på den...

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...