Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig en Microbølgeovn?


Anbefalte innlegg

Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

6213257[/snapback]

At maten avgir stråling etter å ha vært varmet i mikrobølgeovn er like sannsynlig som at den begynner å lyse etter at du har brukt lommelykt på den...

;)

6230285[/snapback]

 

Det er vel faktisk mindre sannsynlig - lysbølgene er mer energirike pr. foton :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_oven

 

Har kanskje ikke så mye med saken å gjøre, men det ser ikke ut til å være noen russisk oppfinnelse. Tipper wikipedia ville nevnt det om den var totalforbudt i Russland også.

 

 

Edit:

Fra en (om ikke akkurat pålitelig) random side om hvor farlig mikrobølgeovnen er:

 

"As a result microwave ovens were banned in Russia in 1976; the ban was lifted after Perestroika."

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann folkens!

 

Dette med oppvarming av mat med mikrobølger er noe jeg har undersøkt litt nærmere de siste dagene. Jeg har i lengre tid lagd det meste av mat i en mikroovn med crisp- og varmluftfunksjon, og hadde store problemer med å se troverdigheten i artikler som denne:

 

Følgende artikkel virker derimot en del mer troverdig, og kan være god lesning for dere som har blitt skeptiske til mikrobølgemat.

Lenke til kommentar
Uansett, om det er skjerming eller ei, du spiser jo maten som du koker inni der...så den skjermingen er vel til ingen nytte.

6213257[/snapback]

At maten avgir stråling etter å ha vært varmet i mikrobølgeovn er like sannsynlig som at den begynner å lyse etter at du har brukt lommelykt på den...

;)

6230285[/snapback]

 

Det er vel faktisk mindre sannsynlig - lysbølgene er mer energirike pr. foton :p

6230818[/snapback]

 

men en mikrobølgeovn er vel på...500 watt.

 

De fleste lyspærer er på maks 20 watt, så helt sammenlignbart er det ikke.

Lenke til kommentar

Joda - det er mange FLERE fotoner, så en mikrobølgeovn kan påvirke FLERE molekyler pr. tidsenhet. Men hvert av disse fotonene er ganske pinglete, og påvirkningen er kvantisert - det vil si at ett foton reagerer med ett molekyl/atom. Og fordi det er så pingle, så greier det bare å varme opp bittelitt, ikke endre kjemiske bindinger :)

 

Men hvorfor skulle egentlig mikrobølger være "skumlere" enn f.eks. en varm stekepanne, eller en åpen flamme på en grill, eller rett og slett kokende vann?

Lenke til kommentar

Jeg så en video (på YouTube e.l.) en gang hvor noen puttet en (helt vanlig) lyspære inn i en microbølgeovn. Når de skrudde ovnen på lyste pæren sterkt lilla, dimmet sakte over til blått og så til flere farger.

 

Noen som vet hvorfor dette skjer?

 

PS: Skal se om jeg finner videoen ...

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd å brenne meg på en mikrobølgeovn.

 

Var på besøk hos en fyr, og skulle varme meg mat i mikrobølgeovnen hans. Det jeg ikke visste var at bryteren som gjør at ovnen slår seg av når du åpner døra var ødelagt. Så når jeg skulle sjekke om maten var varm, så åpnet jeg døra, stakk inn hånda for å ta ut maten, og ovnen var enda på. Kjentes ut som jeg hadde putta hånda nedi en bolle glovarmt vann. Ikke moro :(.

 

Men, hånda mi muterte ikke iallefall :D

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

Ballene burde greie seg temmelig bra, de har god kjøling. Grunnen til at øynene svikter er at de har "dårlig kjøling" - hornhinnen har veldig få blodårer som kan frakte vekk varmen og dumpe den mindre sensitive/påvirkede steder eller i nærheten av svettekjertler etc.

 

Forøvrig er grå stær en ganske langsom prosess ;)

Lenke til kommentar
Ballene burde greie seg temmelig bra, de har god kjøling. Grunnen til at øynene svikter er at de har "dårlig kjøling" - hornhinnen har veldig få blodårer som kan frakte vekk varmen og dumpe den mindre sensitive/påvirkede steder eller i nærheten av svettekjertler etc.

 

Forøvrig er grå stær en ganske langsom prosess ;)

6399885[/snapback]

 

litt offtopic men...

er det derfor man blunker med øynene, fordi at øyelokka kjøler eller varmer ?

eller om øynene er tørre eller våte osv..

Lenke til kommentar
Ballene burde greie seg temmelig bra, de har god kjøling. Grunnen til at øynene svikter er at de har "dårlig kjøling" - hornhinnen har veldig få blodårer som kan frakte vekk varmen og dumpe den mindre sensitive/påvirkede steder eller i nærheten av svettekjertler etc.

 

Forøvrig er grå stær en ganske langsom prosess ;)

6399885[/snapback]

mikrobølger koker både øyna og ballene på 2 sek. spiller ingen rolle hva slags kjøling de har. tror det er fordi øynene består av mest vann at de koker først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...