Gå til innhold

Problemer med reinstallering og partisjoner


Anbefalte innlegg

Skal reinstallere XP Home for første gang.

 

Det viser seg å være to partisjoner:

Partisjon1 C: (NTFS) på ca. 235GB og

Partisjon2 -: (EISA-programmer) på ca. 4,8GB.

 

Når jeg prøver å slette partisjon1 C: får jeg denne meldingen:

Kan ikke utføre den forespurte operasjon på den valgte partisjon da denne partisjon inneholder midlertidige installasjonsfiler som kreves for å fullføre operasjonen.

Eneste valget jeg får, er å gå tilbake.

 

Prøver jeg å taste "P" for å opprette en partisjon på det upartisjonerte området, så skjer det ingen ting. Uansett om part1 eller part2 er merket.

 

Prøver jeg å installere XP på part1 får jeg advarsel om at det ikke bør installeres mer enn et OS pr partisjon.

Jeg bør vel heller ikke installer XP på part2, eller??

 

Jeg ønsker i utgangspunktet å lage 3 partisjoner.

 

Hva gjør jeg ev. feil og hva bør jeg gjøre?

Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har noe viktig data på diskene, bør du formatere disken med kommandolinja i Windows-CDen. Dette gjør du ved å boote opp med CDen, velge reparer og du kommer inn på en kommandolinje, der skriver du administratorpassordet først (hvis du blir spurt om det), så velger du hvilken partisjon du vil at kommandolinja skal gjelde, og du velger selvsagt C: siden det er den du vil formatere. Så skriver du format C:.

 

Administratorpassordet er det passordet du valgte da du installerte Windows XP forrige gang.

 

Jeg bruker ikke Windows selv, så jeg vet ikke helt eksakt hvordan format C: fungerer. Søk på nettet og du vil finne mye informasjon.

 

EDIT: Du formaterer selvsagt partisjonen C: så det blir helt tomt så booter du opp Windows XP-cden på vanlig måte og lager partisjonene.

 

Husk backup.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Når jeg prøver å slette partisjon1 C: får jeg denne meldingen:

Kan ikke utføre den forespurte operasjon på den valgte partisjon da denne partisjon inneholder midlertidige installasjonsfiler som kreves for å fullføre operasjonen.

6196705[/snapback]

Kan høres ut som du prøver å utføre operasjonen fra Windows. Som nevnt må du boote fra CD for å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...