Gå til innhold

TEST: Intel Pentium D 805


Anbefalte innlegg

Synes det er latterlig at de skiller ut overklokkingen i en egen del. Egentlig ganske latterlig test til å begynne med da det er skrevet opp vedtatt, ved utallige tester for relativt lenge sia, at denne cpuen er et råskinn som kan klokkes over 4Ghz om man kjøler den godt nok..

Det at den er TREG @ stock vet vi allerede, men det er ikke derfor den er (eller idet minste var) blant de mest populære cpuene i priguiden.

 

HW.no - skjerpings! sats på klokking! ingen grunn til å teste cpuer @ stock, bortkasta bytes! dessuten kan denne infoen (altså @stock) oppdrives på mange andre nettsteder..

overklokking.no - kan ingen kjøpe opp det navnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hvorfor slik oppstyr over denne første deltesten?

Det er/var en helt grei test av en helt grei CPU.. Dersom man vil være konstruktiv kan man kritisere at ikke alle aktuelle CPU'er er med i sammenlikningstester..

Dvs.. i alle deltester skal både Intel og AMD CPU'er vises.. ikke slik som her hvor kun Intel CPU'er er testet innbyrdes..i en rekke tester...

Nå har Rolf/Hw.no skrevet at testen følges opp med en oveklokkings del.. og det er vel slett ikke slik at alle tester er veridløse uten å ta med overklokking.. ?

Overklokking av en gitt CPU i en test kan ikke uten videre overføres til en tilsvarende CPU man anskaffer selv.. og heller ikke at en gitt CPU klokker like bra i flere ulike hk.. Men det visste nok mange av dere allerede... :)

 

Ps og Edit:

@Lord_Linus:

Er den klokken der benchable?

(Følg forøvrig linker til PCMark04/05 i min sig for detaljer rundt klokk/VCore.. over 1.55 for 24/7 er helt uaktuellt etter min mening uten DI/LN2/Vapochill med en 805D).. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

HW.no - skjerpings! sats på klokking! ingen grunn til å teste cpuer @ stock, bortkasta bytes! dessuten kan denne infoen (altså @stock) oppdrives på mange andre nettsteder..

overklokking.no - kan ingen kjøpe opp det navnet?

6185360[/snapback]

 

Det er ikke så mange som driver med overklokking, og de fleste som klokker er bare hobbyklokkere som blir fornøyd om de klarer noe få 100MHz.

 

Ingen prosessorer klokker likt uansett. Om de klarer å få denne til 3.4GHz eller 4GHz bryr jeg meg fint lite om -Bare en håndfull som er interessert i det, og de som interessert i det har for lengst fått med seg hvor omtrent hvor mye denne prosessoren kan klokkes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kjørt i mellom både superpi, 2001se og 2005 foreløpig, tempraturen kommer opp noen 60 grader, men resultatene er ikke de helt store, selv om de er bra for en slik prosessor. Alt er vannavkjølt selvlfølgelig

6185576[/snapback]

 

Bra! :thumbup:

Du har nok bedre vannkjøling enn det jeg har...

Ved dual prime (SP2004) så går temp opp i 65 grader ved [email protected]...(når vannet har blitt varmet opp)

Men selvsagt.. Bios-temp kan jo være så mangt.. og kan jo variere fra hk/Bios-versjon (Jeg har P5WD2 Premium - Bios 0709).

 

Edit:

SuperPi..(en core) og 3DMark stresser ikke 805D/dual i særlig grad..

PCMark04.. og særlig PCMark05 gjør derimot det.. I mitt tilfelle er det ca. 10 grader høyere temp under PCMarknn.. enn under 3DMarknn

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det er ikke så mange som driver med overklokking, og de fleste som klokker er bare hobbyklokkere som blir fornøyd om de klarer noe få 100MHz.

 

Ingen prosessorer klokker likt uansett. Om de klarer å få denne til 3.4GHz eller 4GHz bryr jeg meg fint lite om -Bare en håndfull som er interessert i det, og de som interessert i det har for lengst fått med seg hvor omtrent hvor mye denne prosessoren kan klokkes.

6185657[/snapback]

 

På vegne av Overklokking.no takker vi alle trofaste lesere og bidragsytere som har fulgt nettstedet disse årene. Vi håper dere fortsatt vil lese stoffet om overklokking og kjøling som produseres av Hardware-nettverket, som i fremtiden altså blir å finne her på Hardware.no.

 

Vi lover å gjøre vårt ypperste for å produsere relevante og spennende artikler om både kjøling, overklokking og annet. Skulle du ha noen tanker eller ideer til artikler er du mer enn gjerne velkommen til å tipse oss!

Resten kan lese HER.

 

Synes at hw.no ikke holder sine lovnader når det gjelder overklokkings delen. Etter sammenslåinga mellom ok.no og hw.no har overklokking nesten overhodet ikke blitt nevnt , annet enn entusiast-minne.. Rart..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes at hw.no ikke holder sine lovnader når det gjelder overklokkings delen. Etter sammenslåinga mellom ok.no og hw.no har overklokking nesten overhodet ikke blitt nevnt , annet enn entusiast-minne.. Rart..

6185738[/snapback]

 

Dette er definitivt ikke on-topic, men jeg er fullstendig enig...

Særlig forumet (overklokkings-delen) lider meget av sammenslåing slik jeg ser det.

Trådene der formelig drukner i andre (for meg svært uinteressante) tråder.. og det kan se ut som om "siste poster" på forsiden (hw.no) eksluderer disse fora (rett meg om jeg tar feil)..

Bortsett fra det har nok "Falcon" ganske så rett i sitt inlegg over her.. :)

Lenke til kommentar

Viss du venter til 23 July blir Pentium d 805 enda billigere,

Det er iallefall det Digitimes sier :D

 

Her er Link D805 til 93 dollar:)

 

 

Også til Hw.no

Har dere mulighet til å gjennomføre noen flere tester?

Ville gjerne sett noen 64 bits tester so man veit korleis D805 yter der.

Der kunne gjerne slengt inn noen Linux tester.

Ein eller 2 er vel ikkje for mye å spørre om :innocent:

 

Og ikkje minst Smp tester so vi kan se kor godt Dualcoren til Intel funker versus single core i programmer som er optimalisert for Flertråder:)

 

Håper Iallefall noe av dette lar seg gjøre.

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Kjørt i mellom både superpi, 2001se og 2005 foreløpig, tempraturen kommer opp noen 60 grader, men resultatene er ikke de helt store, selv om de er bra for en slik prosessor. Alt er vannavkjølt selvlfølgelig

6185576[/snapback]

 

Bra! :thumbup:

Du har nok bedre vannkjøling enn det jeg har...

Ved dual prime (SP2004) så går temp opp i 65 grader ved [email protected]...(når vannet har blitt varmet opp)

Men selvsagt.. Bios-temp kan jo være så mangt.. og kan jo variere fra hk/Bios-versjon (Jeg har P5WD2 Premium - Bios 0709).

 

Edit:

Selvsagt.. SuperPi..(en core) og 3DMark stresser ikke 805D/dual i særlig grad..

PCMark04.. og særlig PCMark05 gjør derimot det.. I mitt tilfelle er det ca. 10 grader høyere temp under PCMarknn.. enn under 3DMarknn

6185691[/snapback]

Jeg får vel teste litt PCMARK 05 også da..

 

 

Edit:

 

Kom helskinnet gjennom testen, prosessoren kom opp i hele 73grader.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg får vel teste litt PCMARK 05 også da..

 

 

Edit:

 

Kom helskinnet gjennom testen, prosessoren kom opp i hele 73grader.

6186414[/snapback]

 

Takker Lord'en.. :) (Hva ble score?)

Ikke overrasket over temp.. selv med bra vannkjøling...

805D med høy VCore genererer bortimot 200watt extra.. ref. THG's test..

Jeg kan derfor ikke anbefale "vanlige" klokkere/brukere å kjøre denne morsomme chip'en uten "vernesutstyr"... og ett (dyrt) kvalitets S775 hk er ett "must" (dvs. P5WD2++).

For de av oss som liker å klokke.. *hardt*.. og har bra vannkjøling må jeg si at 805D er billig morro..

Selv har jeg "lagt meg på" [email protected] VCore (Bios) til stabil 24/7 drift.. Da kjøres allt av bencher... Prime (SP2004) stabilt dual core.. og mer enn grei ytelse.. :thumbup:

(den klarer fint å benche på 4Ghz med 1.55VCore, men er da ikke stabil.. høyere VCore enn det vil jeg ikke da vannkjøinga ikke klare å holde CPU under 70 grader).

Lenke til kommentar
Denne gangen har vi valgt å dele testen opp i to deler. Den første delen tar for seg prosessoren i ikke-overklokket tilstand, men del 2 fokuserer utelukkende på overklokkingsbiten.

 

dette er et flott tiltak :yes: håper på flere slike fremmover. viktig og ha fokus på at pcn har like stor leke verdi som nytte verdi... siden det er gøy og klokke

 

 

var flott test, og utrolig arti cpu her er noen bruker erfaringer fra pris guiden ser nesten ut som om man er garantert 4 ghz hvis man klarer og høndtere varmen.

 

Lord_Linus: 1,65 volt er jo helt villt når den er så varm orginalt.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Så vi nøler ikke med å anbefale prosessoren for brukere på et budsjett som ønsker seg en dobbelkjerneprosessor. I denne prisklassen er det strengt tatt ingen alternativer.

I de testene der Athlon64 3500+ er med ser det ut til at P-D 805 ofte blir slått grundig. Jeg tror Athlon64 3200+ (som også koster rundt tusenlappen og overklokker svært bra) kan være en sterk konkurrent til tross for enkel kjerne om vi dømme ut fra disse resultatene. (Dog, det hadde selvfølgelig vært interresant å se hvordan den yter i multitasking)

6183619[/snapback]

 

Mener videre man ikke kan samenliken pris direkte pga. AMDs integrerte minnekontrollere.

 

Når man snakker pris og ytelse bør man måle system (hovedkort og CPU) mot hverandre.

 

Typisk koster Intel HK en del mer enn AMD (sikkert mye pga. minnekontrolleren=

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mener videre man ikke kan samenliken pris direkte pga. AMDs integrerte minnekontrollere.

 

Når man snakker pris og ytelse bør man måle system (hovedkort og CPU) mot hverandre.

 

Typisk koster Intel HK en del mer enn AMD (sikkert mye pga. minnekontrolleren=

6190355[/snapback]

 

Sjekket prisguiden i det siste?

 

Budsjettkort for Intel er råbillige... det finnes tilsvarende rimelige for AMD (S939)..

Toppkort for begge sokler er dyre.. Ingen større forskjeller...

Integrert minnekontroller er så til de grader "hypet" av svært mange "arkitektofiler" vil jeg si..

Det har aldri vært det helt store mht. ytelsesforskjeller mellom Intel/AMD pga. integrert minnekontroller..

Conroe, Merom, Yonah er skole-eksempler på at det er mange andre faktorer enn integrert minnekontroller som betyr noe for ytelsen.

Men det er selvsagt greit å messe videre om denne integrerte minnekontroller for de som synes det er viktig.. Jeg synes ikke det.. og denne tråden handler om 805 D..

:hrm:

Lenke til kommentar

Dette blir jo på langt nær ingen billig prosessor om man vil overklokke den. Den spyr jo ut så mye varme at man må koste mer på kjøling til den enn hva det koster å kjøpe en prosessor som yter like godt som denne gjør overklokket.

 

Har man utstyret ferdig fra før er det jo greit nok men da har man ofte en bedre prosessor fra før også.

Lenke til kommentar

Mener videre man ikke kan samenliken pris direkte pga. AMDs integrerte minnekontrollere.

 

Når man snakker pris og ytelse bør man måle system (hovedkort og CPU) mot hverandre.

 

Typisk koster Intel HK en del mer enn AMD (sikkert mye pga. minnekontrolleren=

6190355[/snapback]

 

Sjekket prisguiden i det siste?

 

Budsjettkort for Intel er råbillige... det finnes tilsvarende rimelige for AMD (S939)..

Toppkort for begge sokler er dyre.. Ingen større forskjeller...

Integrert minnekontroller er så til de grader "hypet" av svært mange "arkitektofiler" vil jeg si..

Det har aldri vært det helt store mht. ytelsesforskjeller mellom Intel/AMD pga. integrert minnekontroller..

Conroe, Merom, Yonah er skole-eksempler på at det er mange andre faktorer enn integrert minnekontroller som betyr noe for ytelsen.

Men det er selvsagt greit å messe videre om denne integrerte minnekontroller for de som synes det er viktig.. Jeg synes ikke det.. og denne tråden handler om 805 D..

:hrm:

6191498[/snapback]

 

Og de er et skole eksempler på hva en intregrert kontroller gjør for båndbredde i et flerprosessor system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...