Gå til innhold

TEST: Intel Pentium D 805


Anbefalte innlegg

Jeg får vel teste litt PCMARK 05 også da..

 

 

Edit:

 

Kom helskinnet gjennom testen, prosessoren kom opp i hele 73grader.

6186414[/snapback]

 

Takker Lord'en.. :) (Hva ble score?)

Ikke overrasket over temp.. selv med bra vannkjøling...

805D med høy VCore genererer bortimot 200watt extra.. ref. THG's test..

Jeg kan derfor ikke anbefale "vanlige" klokkere/brukere å kjøre denne morsomme chip'en uten "vernesutstyr"... og ett (dyrt) kvalitets S775 hk er ett "must" (dvs. P5WD2++).

For de av oss som liker å klokke.. *hardt*.. og har bra vannkjøling må jeg si at 805D er billig morro..

Selv har jeg "lagt meg på" [email protected] VCore (Bios) til stabil 24/7 drift.. Da kjøres allt av bencher... Prime (SP2004) stabilt dual core.. og mer enn grei ytelse.. :thumbup:

(den klarer fint å benche på 4Ghz med 1.55VCore, men er da ikke stabil.. høyere VCore enn det vil jeg ikke da vannkjøinga ikke klare å holde CPU under 70 grader).

6186710[/snapback]

Klarer jo ikke å få noe resultat. Står bare at jeg mangler media player 10, kjører media player 11. Når testen er ferdig står det at jeg må kjøre system suite for å få et resultat, løsning på dette mottaes med et takk, vil gjerne vite hvor mye prosessoren min scorer før den havnet på bruktmarkedet..conroe skal inn nemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Klarer jo ikke å få noe resultat. Står bare at jeg mangler media player 10, kjører media player 11. Når testen er ferdig står det at jeg må kjøre system suite for å få et resultat, løsning på dette mottaes med et takk, vil gjerne vite hvor mye prosessoren min scorer før den havnet på bruktmarkedet..conroe skal inn nemlig.

6191742[/snapback]

 

Når du ikke får noe resultat er det fordi en (eller flere) av deltestene feiler.. Det er (nesten) alltid pga. ustabil CPU/for høy klokk.

Trykk da på "Detail results".. og du vil typisk se at en av deltestene "failed"..

For PCMark04 vil det som regel være en "Grammar test" (multithread-/-core test).. for PCMark05 vil det som regel være "Image processing" (ditto).

Klokk ned/mer VCore (du har etter min mening allerede for høy VCOre.. og prøv igjen..) :)

 

Jeg kan kjøre PCMark04 på [email protected].. og PCMark05 på [email protected] uten feil (går ikke med 4.0Ghz.. da jeg ikke vil over 1.55VCore).

Kjører man gjennom PCMark05 feilfritt må man som regel likevel opp ett hakk eller to for å kunne kjøre dual prime stabilt..

Pga. den enorme varmeutviklingen på Smitfield(Presler) kommer man fort i en "Catch22-situasjon" hvor man ikke kan få det stabilt.. Mer VCore.. høyere temp = krasj/ustabilitet...

Min X2 er merkelig sånn sett...

Kjører greit dual prime ved [email protected] VCore... men feiler i PCMarknn.. Hjelper ikke å øke VCore utover 1.5 for å få det stabilt ved f.eks 2.7, men 3DMarknn kjører feilfritt ved 2.7 (evt. 2.75).

Jeg har som regel å holde max. klokk/VCore kombo for stabil 24/7 drift.. og er ikke ute etter "suicide shot/bench-OC".. men det er nå bare meg da... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dette blir jo på langt nær ingen billig prosessor om man vil overklokke den. Den spyr jo ut så mye varme at man må koste mer på kjøling til den enn hva det koster å kjøpe en prosessor som yter like godt som denne gjør overklokket.

 

Har man utstyret ferdig fra før er det jo greit nok men da har man ofte en bedre prosessor fra før også.

6191557[/snapback]

 

Tror jeg har nevnt akkurat det allerede, men som du sikkert er klar over bruker de som er "hekta" på klokking.. inkludert AMD.. "high-end" kjøling... samt tyr til det ekstreme.

Derfor faller argumentene på stengrunn... og konklusjonen er fremdeles at 805D er pt. billigste.. og noe av det mest klokkevennlige du kan finne.. spesielt dersom dual core er tema..

 

Og båndbredde.. er ikke en faktor som slår særlig ut.. Det ble argumentert den gang Intel (Netburst) først var ute med dual channel..og var overlegen ADM i ren thruput mht. båndbredd.. og gjelder like mye nå som AMD er "best" akkurat i den benchen.

Lenke til kommentar

En ting som jeg synes er merkelig er hvorfor en AMD 3500+ er så "mye" varmere enn FX 57 under load.

 

FX 57 "skal" jo være en god del varmere enn den. (pga høyere volt osv..)

 

BTW: Jeg har aldri fått 3500+'en så høyt som 54 grader. Selv med Boxed kjøler og overklokking.

(koste seg alltid rundt 43-46 grader load, selv med flere av kabinettkjølerne skrid av)

Lenke til kommentar

Mener videre man ikke kan samenliken pris direkte pga. AMDs integrerte minnekontrollere.

 

Når man snakker pris og ytelse bør man måle system (hovedkort og CPU) mot hverandre.

 

Typisk koster Intel HK en del mer enn AMD (sikkert mye pga. minnekontrolleren=

6190355[/snapback]

 

Sjekket prisguiden i det siste?

 

Budsjettkort for Intel er råbillige... det finnes tilsvarende rimelige for AMD (S939)..

Toppkort for begge sokler er dyre.. Ingen større forskjeller...

Integrert minnekontroller er så til de grader "hypet" av svært mange "arkitektofiler" vil jeg si..

Det har aldri vært det helt store mht. ytelsesforskjeller mellom Intel/AMD pga. integrert minnekontroller..

Conroe, Merom, Yonah er skole-eksempler på at det er mange andre faktorer enn integrert minnekontroller som betyr noe for ytelsen.

Men det er selvsagt greit å messe videre om denne integrerte minnekontroller for de som synes det er viktig.. Jeg synes ikke det.. og denne tråden handler om 805 D..

:hrm:

6191498[/snapback]

Du missforstår meg kanskje; skryter ikke av hva integrert minnekontroller har å si, men konstaterer at dette er integrert på CPU - noe som gjør at de blir litt dyrere - og at det er en mindre utgift på hovedkortet av samme grunn. Dermed er det mer fornuftig å teste systemer opp mot hverandre - i hvertfall ved sammenlikning av pris.

 

At AMD bruker int. minnekontroller har vel økt ytelsen merkbart i enkelte systemer - grunnen til int. minnekontroller var vel og det faktum at mange laget disse med mindre hell (dårligere), eks. var VIAs K7-brikkesett ikke allverden å skryte av kontra nVidia, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du missforstår meg kanskje; skryter ikke av hva integrert minnekontroller har å si

<snip>

6195873[/snapback]

 

Ja.. jeg misforstod deg.. beklager det..

:blush:

Når det gjelder pris på hk for AMD/Intel med tanke på integrert (på CPU) minnekotnroller.. eller som Intel (NB/chipset) så ser det ut som det ikke gjør noe utslag i noen retning.. mener jeg.. :)

Lenke til kommentar

Første s939 andre LGA

 

MSI K8N Diamond - nForce 4 - SLI - typisk pris: 1290*

MSI P4N Diamond - nForce4 -Intel SLI - typisk pris: 1360*

 

Prisene er fra femt billigste shappe. Nærmeste jeg kom "like" kort, men s939 ver. har WiFi i tillegg!

 

Dette beviser nada, men taler litt til min fordel... blir vanskelig å sammenlikne ulike kort.

 

Dersom det er tilfelle at AMD hovedkort er billigere pga. ulik CPU arkitektur, bør dette taes med i betrsktningen i "Intel vs AMD"-tester.

 

edIT:

Og for guds skyld fokens; INGEN AMD vs. INTEL DISKUSJON NÅ :ohmy:

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Og båndbredde.. er ikke en faktor som slår særlig ut.. Det ble argumentert den gang Intel (Netburst) først var ute med dual channel..og var overlegen ADM i ren thruput mht. båndbredd.. og gjelder like mye nå som AMD er "best" akkurat i den benchen.

6192634[/snapback]

 

Tja såvitt jeg har fått med meg var det faktisk Nforce 1 som introduserte dual channel DDR.

Lenke til kommentar
Når kommer klokketesten av denne prosessoren?

6222167[/snapback]

 

Vi håper at det ikke tar alt for lang tid. Erik fra tidligere OK.no er ferdig med å teste med luft. Han driver vel med vannkjøling nå tror jeg.

 

På luft gikk den opp til 3,8 eller 3,9 stabilt mener jeg, så hold ut litt til..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når kommer klokketesten av denne prosessoren?

6222167[/snapback]

 

Vi håper at det ikke tar alt for lang tid. Erik fra tidligere OK.no er ferdig med å teste med luft. Han driver vel med vannkjøling nå tror jeg.

 

På luft gikk den opp til 3,8 eller 3,9 stabilt mener jeg, så hold ut litt til..

6222267[/snapback]

 

:thumbup:

Ser ut som dere har fått tak i ett bra eksemplar...

Erik er mannen som kan tyne den maks vil jeg tro.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...