Gå til innhold

Edit 2: Hjelp til recovery ;)


Anbefalte innlegg

LES NEDERSTE POST

 

Hei.

 

Jeg har for øyeblikket følgeende harddisker i pc'en min.

 

3GB

120GB

200GB

 

Disse er delt inn i 5 partisjoner, altså:

 

C: (3GB)

E: (5GB / 120GB)

F: (5GB / 120GB)

G: (110GB / 120GB)

H: (200GB)

 

Det jeg ønsker er å kvitte meg med 3 GB diskene, pga av at den er gammel og tar kun opp plass egentlig. Jeg ønsker da å dele inn i 120GB-disken med enda en partisjon. Altså slik at jeg har en partisjon for

- Operativ system

- Temp

- Programmer

- Media, filmer osv

 

Hvordan kan jeg gjøre dette uten å måtte innstallere ting på nytt?? Er det noen mulighet for å lage et image av C,E og F, og kopiere f.eks C: inn på E:, E: inn på F: og F: inn på ny paritsjon??

 

Tror jeg har Norton Ghost et sted, kan jeg bruke dette?

 

EDIT: Sliter med at de filene jeg klarer å hente ut fra disken ikke fungerer. Hvis jeg f.eks. prøver å åpne en word-fil, så får jeg kanskje kun 4 sider med firkanter istedenfor tekst. Feilmeldingen fra excel står på neste side.

Endret av 31137
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norton Ghost er ypperlig til slikt. Selv bruker jeg versjon 2003.

 

Det enkleste er å velge disk-to-disk, såkalt kloning. Da vil du kopiere absolutt alt på en disk over til en annen. Du får anledning til å justere størrelsen på partisjoner. Alt det gamle forsvinner da fra disk 2, så du får planlegge operasjonen slik at du beholder data.

Det er også mulig å kopiere en partisjon til en annen.

 

Det er egentlig ikke så lurt å ha mange partisjoner. Det pleier å bli lite fleksibelt.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du mener. Fjerne 3 gb partisjonene? Du har en av "dem".

 

Norton Ghost som sagt for å clone 3 GB'en over på en dvd eller no. Ellers må du jo lage plass (hvis du trenger) for evt. andre partisjoner du lager for å erstatte den/de disken(e) du tar bort. Det bruker du Partitionmagic til.

 

Partitionmagic er utmerket program for å messe med partisjoner. Data på de partisjonene du fjerner kan du jo kopiere over til 200gb partisjonen før du lager partisjonene du vil ha på de andre diskene.

Endret av brazir
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva du mener. Fjerne 3 gb partisjonene? Du har en av "dem".

 

Norton Ghost som sagt for å clone 3 GB'en over på en dvd eller no. Ellers må du jo lage plass (hvis du trenger) for evt. andre partisjoner du lager for å erstatte den/de disken(e) du tar bort. Det bruker du Partitionmagic til.

 

Partitionmagic er utmerket program for å messe med partisjoner. Data på de partisjonene du fjerner kan du jo kopiere over til 200gb partisjonen før du lager partisjonene du vil ha på de andre diskene.

6174216[/snapback]

 

Hvis jeg forstod deg rett.

 

3GB er en egen HD som jeg ønsker å fjerne. Men på denne disken ligger operativsystemet, som jeg ønsker å få inn på en 3gb partisjon på 120gb-disken.

 

Grunnen til all flyttinga, og ikke bare lage en ny partisjon var en tanke om å ha operativsystemet innerst på disken. Hvorfor vet jeg ikke, sikkert noe jeg har lest en gang.

 

Spørsmålet er bare om jeg klarer å kopiere operativsystemet uten å brenne det ut på dvd? Altså klone 3gb disken over på en ny partisjon på 120gb-disken direkte i windows?

 

 

Menhvis jeg bruker Norton Ghost, vil dette fungere:

1. Kloner innhold på C: over på en dvd-plate.

2. Kopierer innholdet fra dvd-platen over på en partisjon vi kaller E: som er en del av 120GB-disken.

3. Skrur av maskinen.

4. Fjerne 3GB disken og setter 120GB-disken som master.

5. Starter opp maskinen og boot fra windows partisjonen på 120GB-disken..

Lenke til kommentar

Jaja.. Norton Ghost hadde en funksjon som kunne klone en partisjon til en annen partisjon. Yes, tenkte jeg, dette passer jo perfekt.

 

Men etter å ha satt igang prosessen, skull Norton restarte maskinen, og jeg skulle få opp et "Norton"-vindu.

 

Istedenfor dette, skjedde ingenting og da jeg startet maskinen om igjen, fikk jeg mulighet til å starte operasjonen igjen. Når jeg gjør dette, er den såvidt innom "norton"-vinduet, før jeg får en feilmelding som lyder:

----------------------------------------------------------------------------

ABORT: 36000, A GeneralException occurred

Abort details output to GHOSTERR.TXT

Please contact Symantec Technical Support

at http://service.symantec.com

--------------------------------------------------------------------------

Jeg kommer meg ikke inn i windows, pga Norton Ghost.

 

Det som skjer er at PC'en prøver å kommer seg inn i Windows, men da kommer dette opp på skjermen:

---------------------------------------------------------------------------

(blablablabla-irrelevant)

 

The previous operation has failed.

Please enter the number of the action you wish to take:

[1] Exit to DOS

[2] Return to Windows

[3] Retry the operation

 

If no action is selected, the computer will return to Windows in [X] seconds

Returning to Windows...

 

 

 

 

Warning! This disk does not contain any non.hidden, primary partitions. The computer will not restart correctly if the Virtual Partition is removed. Please enter the number of the action you wish to take:

[1] Exit to DOS

[2] Remove the Virtual Partition

--------------------------------------------------------------------------------

Hvis jeg velger alternativ [3] på det første valget får jeg feilmeldingen øverst.

Velger jeg [1]:

------------------------------------------------------------------------------

([2] Remover the Virtual ........... )

Exiting to DOS...

 

Unable to return to Windows - ghreboot failed

To return to Windows, type ghreboot and press Enter

C:\GHOST\(blinkende _)

-----------------------------------------------------------------------------

Hvis jeg prøver å skrive ghreboot:

-----------------------------------------------------------------------------

C:\GHOST\ghreboot (og trykker enter)

Warning! This disk does not contain any non.hidden, primary partitions. The computer will not restart correctly if the Virtual Partition is removed. Please enter the number of the action you wish to take:

[1] Exit to DOS

[2] Remove the Virtual Partition

-----------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Hva er nå neste skritt? Fra DOS får jeg ikke til å formatere E:(som er en del av 120GB--disken, og har en Windows-clone som ikke virker.

Må jeg bare innstallere Windows på nytt? Det er litt kjipt siden Windows-cd'en min ligger i hjemme hos foreldrene mine, mens jeg bor 100mil unna.

Lenke til kommentar

Norton Ghost og andre lignende programmer lover gull og grønne skoger. Min erfaring er at det enkleste og beste alltid er å reinnstallere windows. Dersom du bruker PCen mye og legger inn og fjerner mange spill/programmer så bør du innstallere på nytt en gang i året for å bli kvitt grumset som samler seg opp i windows.

Lenke til kommentar
Norton Ghost og andre lignende programmer lover gull og grønne skoger. Min erfaring er at det enkleste og beste alltid er å reinnstallere windows. Dersom du bruker PCen mye og legger inn og fjerner mange spill/programmer så bør du innstallere på nytt en gang i året for å bli kvitt grumset som samler seg opp i windows.

6180309[/snapback]

Og her er det Norton Ghost kommer inn, man lager ett image som man putter på en DVD og kan dra frem når alt går åt skogen.

 

Norton Ghost brukt riktig er gull verdt. Forøvrig bruker jeg kun ghost i dos modus, har liten tro på programmer som skal ta image gjennom windows, da filer er i bruk osv :)

Lenke til kommentar
altså... hvis du skal klone over på en SATA-disk så blir det problemer når du skal kjøre recovery og lignende.... det står det advarsler om i den Ghost-utgaven jeg bruker....

6180685[/snapback]

Bra jeg ikke har systemdisk på sata da :p Neida, stort sett er ikke dette noe kjempe problem, da det på flere hovedkort går an å kjøre dem i IDE kompatibel modus. Forøvrig finnes det muligheter for å komme rundt dette problemet, etter hva jeg har forstått, men dette har jeg ikke undersøkt så veldig mye.

Lenke til kommentar
Bra jeg ikke har systemdisk på sata da :p Neida, stort sett er ikke dette noe kjempe problem, da det på flere hovedkort går an å kjøre dem i IDE kompatibel modus. Forøvrig finnes det muligheter for å komme rundt dette problemet, etter hva jeg har forstått, men dette har jeg ikke undersøkt så veldig mye.

6180783[/snapback]

 

systemdisken må være på PATA så vidt jeg har skjønt og backup kan være på enten dvd/cd, PATA-disk eller nettverk...

Lenke til kommentar

Ok, nå er jeg litt sånn treg generelt sett på å hoppe over på det nyeste å hippeste, så jeg kjører fremdeles systemene mine på P-ATA. Lagringsdisker har jeg endel av som går på s-ata. Satte opp ett system her forleden dag, brukte p-ata til systemdisk der også.

 

Regner vel forøvrig med at Symantec kommer ut med en revidert utgave av ghost. Mener å huske at det var Symantec som kjøpte Norton Ghost pakka, men det skal jeg ikke si for sikkert.

Lenke til kommentar

Siden slike tråder kan løse eller skape nye problemer det er av interesse om du tar litt tid til å forklare om the missing part her.

-Installerte du GHost på C:\...3GB og prøvet å klone partisjon på en DVD, en ny 3GB partisjon på 120GB, eller hva?

 

-Og er den gamle 3GB disk som nekter å boote igjen?

-Har du Fat eller Ntfs file system på den?

 

-Og hvordan ser ut disken fra DOS ? Er det fortsatt en C:\ partisjon på den eller det er opprettet en ny C:\ på 8MB og den gamle C:\ er renamed til D:\?

-OS ? Hva har du?

Lenke til kommentar
Siden slike tråder kan løse eller skape nye problemer det er av interesse om du tar litt tid til å forklare om the missing part her.

-Installerte du GHost på C:\...3GB og prøvet å klone partisjon på en DVD, en ny 3GB partisjon på 120GB, eller hva?

Installerte Ghost på F:. Deretter prøvde jeg å klone C: over til E: (D: er DVD-rom)

 

-Og er den gamle 3GB disk som nekter å boote igjen?

Ja, den nekter å boote til Windows. Jeg har riktignok ikke prøvd å boote med KUN den disken.

 

-Har du Fat eller Ntfs file system på den?

Har FAT32 på både C: og E:

 

-Og hvordan ser ut disken fra DOS ? Er det fortsatt en C:\ partisjon på den eller det er opprettet en ny C:\ på 8MB og den gamle C:\ er renamed til D:\?

Den ser fortsatt ut som den gjorde. Kun en partisjon på disken, og det er C:\.

 

-OS ? Hva har du?

WIN XP HOME

 

 

 

Dragavon: Les hva jeg skrev. Jeg har ingen Windows CD enda..

Lenke til kommentar

Det er noen meldninger der som er vanskelig å forstå. (fra Ghost sin side)

Riktig nok har jeg ingen erfaring med Ghost men allikevel ser for meg at forholdene er ikke de samme når Ghost rebooter for å utføre kloningen.

Med det mener jeg, ut fra det faktum at disk /partisjoner og bokstaver er ikke alltid de samme fra Bios sin side når Pc-en restarter og ellers hvordan du ser dem fra i Windows.

 

Hvor du har koblet diskene er viktig her i forhold til kanalene., master/slave tror jeg.

 

Har du det på C:\ nå?--------------- C:\GHOST\(blinkende _)

Hva står det der ---------------------- Abort details output to GHOSTERR.TXT

Og for de som har erfaring med Ghost----- Remove the Virtual Partition---betyr at partisjon har en bokstav, og hvordan styres den?

 

Kan du ikke utføre kloning med å boote fra CD?

Kan du ikke bruke en av harddisk produsents verktøy for å klone partisjon med å starte fra en disk/floppy?

 

Og selvfølgelig tenker på at en partisjon må merkes som active for at det skal funker, i boot sammenheng.

Så hvis du kan starte fra C:\ 3GB igjen, å kople diskene riktig vil væra nødvendig tror jeg og prøve på nytt.

 

Det vil være fint om andre med erfaring fra kloning kommenterer.

Lenke til kommentar
Det vil være fint om andre med erfaring fra kloning kommenterer.

6183453[/snapback]

Som nevnt før, min erfaring begrenser seg til Ghost 2003. Det er et DOS program som gjør jobben på en grei og lettfattelig måte. Drive Image (dvs Ghost 9 / 10) er sikkert enkelt å bruke når det fungerer, men det er så komplekst at det er vanskelig å finne ut av når det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Det vil være fint om andre med erfaring fra kloning kommenterer.

6183453[/snapback]

Som nevnt før, min erfaring begrenser seg til Ghost 2003. Det er et DOS program som gjør jobben på en grei og lettfattelig måte. Drive Image (dvs Ghost 9 / 10) er sikkert enkelt å bruke når det fungerer, men det er så komplekst at det er vanskelig å finne ut av når det ikke gjør det.

6184198[/snapback]

 

Da er det mest sannsynlig at programmet blir bukt feil eller at forutsetninger er ikke til stedet for å utføre kloning.

Lenke til kommentar

Hvilken Ghost versjon bruker trådstarter?

 

Ghost 9/10 er som Hårek nevnte ikke lik som f.eks 2003, det er "drive image" fra powerquest og funker ikke helt likt, man kan f.eks. lage images direkte fra windows med den faren at filer som er i bruk kan bli forandret etc.

Og den lager ikke bootbar image, så man må installere det ifra recovery konsollen etterpå.

 

Uansett... hvis du klonet C: til en annen partisjon, kan du få visse problemer. Ghost tar en komplett kopi av disken, også stasjonsbokstaven...så kanskje har du nå prøvd å lage to C: drives, og det blir feil. (Eller den nye partisjonen er ikke riktig størrelse, selv om den sier 3GB kan det være litt forskjellig siden en liten disk og en stor disk har forskjellig cluster oppbygging og dermed blir ikke størrelsen nødvendigvis helt lik).

 

Du kan prøve å ta ut den disken du klonet til og se om du får startet da?

Evnt prøv å boote i safemode, men har mine tvil.

Ellers kan du prøve å kansellere operasjonen i DOS, eller bruke DOS fdisk til å slette den nye partisjonen, så vil muligens ghost finne ut at målpartisjonen ikke eksisterer og dermed forhåpentligvis avslutte operasjonen og la windows boote.

 

Jeg bare gjetter her, for jeg har aldri prøvd å klone C: til en annen partisjon direkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...