Gå til innhold

Den Store paintball tråden.


Anbefalte innlegg

Paintball FAQ

 

Paintball Begrep.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Spillområde - definert område som brukes til paintballspill. Her skal det ALLTID brukes maske.

Nøytralt område - alle steder som ikke er definert som spillområde.

Gyldig markering - når ballen treffer og sprekker på hvilken som helst del av kropp eller utstyr.

Aktiv spiller - en spiller som deltar i paintballspill og som ennå ikke er eliminert.

Eliminert spiller - en spiller som har markert seg ute i løpet av et spill.

Wiping - å tørke bort maling fra en gyldig markering med den hensikt å fortsette spillet ulovlig. Lavmål for en paintballspiller.

Løpsplugg - sikkerhetsanordning som alltid skal benyttes utenfor spill.

Markør - det som brukes for å skyte paintballer på motspillere. Skal kun avfyres under spill eller på anvist sted for prøveskyting.

Maske - heldekkende maske som er beregnet på paintballspill. Skal ALLTID benyttes under spill.

 

Hva er Paintball?

Paintball er en sport der man skal bruke "markører" til å skyte på sine motstandere.

Markørene er drevet av Luft eller Co2.

 

Hva trenger jeg for å spille?

Du trenger en markør, ball, luft/co2, maske og et område å spille på.

 

Hvor kan jeg spille?

Du kan spille enten på bane eller i skogen, begge anbefales å prøves.

På bane går det mye fortere og en runde kan være over på ca 3min.

I skog er det mer sniking og bruk av kamoflasje, holder på mye lengre en bane.

 

Er det aldersgrense Paintball?

Det er ingen regler på hvor gammel man må være for å spille, men det er 18års grense på å eie en "markør".

 

Gjør det vondt å bli "markert"

Som regel, nei.

Kommer an på hvor nærme han som skøt sto, og hvor du ble truffet.

Du kommer sikkert til å få noen blåmerker etter en periode med spilling.

 

Hvor mye koster det å drive med det?

Paintball er en dyr sport, markøren kommer nok til å koste over 2000(med tank), pluss maske og ball.

Du får en pakke med 2000ball for ca 400kr.

 

Sikkerhet:

Når det ikke spilles skal markøren ha løpskondom eller løpsplugg.

Det skal ikke skytes utenom området der man spiller.

Maske skal brukes hele tiden når det spilles.

 

Norske sider som selger/leier ut Paintball utstyr:

Sandefjord Paintball

Paintball Web

Paintball Service

NTNUI Paintball

Westsport

Sniper Paintball

Oslo Paintball

Paintball24

GameOn

 

Paintball produsenter:

Tippmann

Smartparts

Kingman, Spyder

Diablo

BT Paintball

Indian Creek

Endret av Sebbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og noen venner spilte en del paintball i fjor. Du skal huske at man ikke kan spille hvor som helst. I utgangspunktet er det strenge regler å forholde seg til. Så vidt jeg vet er det hovedsaklig to plasser som det spilles på her i Trondheim. Den ene plassen er oppe på åsen ved hoppbakken på Sverresborg, den andre er på en åker ved forbrenningsanlegget på Heggstadmyra. Army Shop i fjordgata driver med utleie av paintballutstyr. Det koster ca. 300 kr i døgnet for komplett utstyr. Til sammenligning koster det ca. 3000 kr for en startpakke med kvalitetsmarkør fra Tippmann.

 

Du skal også vite at det er mye fordommer mot sporten, spesielt hos de som er litt eldre, derfor er det viktig at man tenker på hvordan man opptrer. Det er også viktig at man tenker på hvordan man ordlegger seg. "Våpenet" kalles for markør, "kulene" kalles for baller, og når man blir skutt, sier man ganske enkelt at man har blitt markert. Tenk også på sikkerhet. Ikke spill dersom det er andre folk i området. Markøren skal behandles som et våpen. M.a.o. tenk på hvor du peker løpet når du ikke er på banen. Baller kan gjøre stor skade på kloss hold hvis man ikke har beskyttelse og blir truffet i ansiktet.

 

En enkel måte å spille på er å dele opp i to lag som starter fra hver sin ende på banen. Når begge lagene har gitt klarsignal starter kampen. Når man blir markert så er man ute. Da skal man løfte markøren over hodet og gå av banen. Det laget som representeres av den eller de personene som står igjen, vinner. Med det sagt, så er det vel bare å samle en gjeng og sette i gang.

 

http://www.splat.no/

 

Edit:

Enigma er et mer eller mindre seriøst lag som holder til i Trondheim:

Enigma Paintball Team

Endret av TBO
Lenke til kommentar

robB: Oh, hvordan er presisjonen på den? Regner med det bedrer seg ganske mye med det løpet der i forhold til "vanlig"/det jeg har prøvd.

Du skal ligge halvveis opp på fjelltoppene du, altså? :p

 

On topic så har jeg spilt èn gang, og det var gøy. Men presisjonen på de markørene vi brukte var elendig, så det måtte litt spraying til :wee:

Lenke til kommentar

Har drevet med Paintball et år nå, og det er ufattelig artig. Du kommer til å bruke mye penger vist du blir hekta, og det blir du..!

 

Når det gjelder merker, så er min yndling Tippmann, det er de "enkleste" og mest robuste markørene jeg har prøvd. Desuten koster de relativt lite.

Du kan se litt i dennebutikken som er min favoritt.

 

Når du kjøper markør, bør du tenke litt økonomisk og mest hva du vil spille. "Rec" som fåregår i skogen er veeeldig spennende og sosialt.. "Speedball" som foregår på en bane, er skikkelig actionfylt og artig. Begge ting bør prøves. :thumbup:

 

Ellers er http://www.pbreview.com en genial side der folk fra hele verden, forteller om paintball-ting de har prøvd.

 

Håper dere får det artig. (det får dere)

Lenke til kommentar
robB: Oh, hvordan er presisjonen på den? Regner med det bedrer seg ganske mye med det løpet der i forhold til "vanlig"/det jeg har prøvd.

Du skal ligge halvveis opp på fjelltoppene du, altså? :p

 

Har ikke fått prøvd enda pga jeg ikke har fått tilgang til luft, men i morgen får jeg det. Så da blir det testing!

Hehe, har planer om å ligge halvveis opp på fjelltoppene ja. :p

Lenke til kommentar

Vist du begyner med paintball kommer du til å ville oppgradere litt, og da kan jeg gi et tips der. Denne rekkefølgen er best!:

 

1. Nytt Løp (orginale på tippmann, er tragisk)

2. Elektonisk magasin (Slipper du at markører "klipper" ball)

3. Alt annet som finnest der ute.

 

Og når det gjelder Maske og Magasin er det ingen vits i å spare på penga. For Det kan du bruke selv om du kjøper en annen markør seinere. :)

Lenke til kommentar
Vist du begyner med paintball kommer du til å ville oppgradere litt, og da kan jeg gi et tips der. Denne rekkefølgen er best!:

 

1. Nytt Løp (orginale på tippmann, er tragisk)

2. Elektonisk magasin (Slipper du at markører "klipper" ball)

3. Alt annet som finnest der ute.

 

Og når det gjelder Maske og Magasin er det ingen vits i å spare på penga. For Det kan du bruke selv om du kjøper en annen markør seinere. :)

6172524[/snapback]

 

 

 

hehe..

1. tippmann "vet" at alle kjøper custom løp uansett, så det er derfor de ikke sløser bort penger på ett ok løp når alle uansett kjøper ett godt eller supert løp etterpå :)

2. elektro mag til f.eks. A5? tja...

3. Ikke bli så opphengt i utstyr. En av de beste jeg kjenner (som fikk mest markeringer) på rec. spiller med en gammal, rusten Tippmann M98 med standard løpet. Han vinner fordi han vet å bruke terrenget og taktikk. (og sikkert p.g.a. han er sånn ca i 10 ganger bedre form enn oss andre :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...