Gå til innhold

Jobb innen hardware?


maskot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil tro Dataingeniør eller nanoingeniør er noe for trådstarter. Det er bare å finne frem matte, fysikk og kjemiboka. :)

6152837[/snapback]

 

Å by deg på masse masse realfag

6152849[/snapback]

Kva er realfag? :blush:

 

Eg har ikkje prøvd programmering, men syns det må være utrulig kjedlig å sitte å skrive inn kodar til sånn som f.eks. heimeside i lengda.. (Det er vel samme greiene, eller tar eg heilt feil no?) Eg har store interessa for hardware og sånt, eg lika teknologi og alt som er moderne. Derfor må eg liksom ha penga til å ha det moderne :p

 

Kan noken forklare eller gi meg en link der det står om kva vi gjer som programerar?

6154472[/snapback]

 

Du kan bruke programmering til ganske så mye. Du har da Visual Basic, Java, C++ osv. Dette er forskjellige programmeringsspråk men går ut på det samme, du skal lage programmer, spill osv. Noen synes det er kjekt, jeg personligt har Java på skolen og blir glad når jeg kan velge det vekk nå på tredje og siste året. Rett og slett pga at jeg er nesten som deg liker selv teknologi, HW osv så mye bedre.

Lenke til kommentar
Vil tro Dataingeniør eller nanoingeniør er noe for trådstarter. Det er bare å finne frem matte, fysikk og kjemiboka. :)

6152837[/snapback]

 

Å by deg på masse masse realfag

6152849[/snapback]

Kva er realfag? :blush:

 

Eg har ikkje prøvd programmering, men syns det må være utrulig kjedlig å sitte å skrive inn kodar til sånn som f.eks. heimeside i lengda.. (Det er vel samme greiene, eller tar eg heilt feil no?) Eg har store interessa for hardware og sånt, eg lika teknologi og alt som er moderne. Derfor må eg liksom ha penga til å ha det moderne :p

 

Kan noken forklare eller gi meg en link der det står om kva vi gjer som programerar?

6154472[/snapback]

 

Du kan bruke programmering til ganske så mye. Du har da Visual Basic, Java, C++ osv. Dette er forskjellige programmeringsspråk men går ut på det samme, du skal lage programmer, spill osv. Noen synes det er kjekt, jeg personligt har Java på skolen og blir glad når jeg kan velge det vekk nå på tredje og siste året. Rett og slett pga at jeg er nesten som deg liker selv teknologi, HW osv så mye bedre.

6154864[/snapback]

 

 

Det hørdest litt ut som meg, for eg lika veldig godt hardware og sånt ;)

Lenke til kommentar

Faktum er at når det kommer til driftsoperatører, så er faktisk folk med fagbrev som serviceelektroniker mer etterspurt enn de som har gått IKT, dette fordi serviceelektronikerne er utdannet innen det hardwaremessige i tillegg til det softwaremessige som IKT-folk utdannes innen.

 

Løpet er da for øyeblikket (helvetes reformer);

GK Elektro ->VK1 Elektronikk -> VK2 Serviceelektroniker -> Læretid

Lenke til kommentar
Så IKT er ikke så bra lønnet?

Hva med den jobben i f.eks et firma som YIT?

6150080[/snapback]

Stilling som ikt driftsoperatør er ikke bra lønnet.

IKT er mye mer enn bare det, og jam det finnes noen godt lønnet arbeidsstillinger der, men de får du ikke med bare fagberev i ikt fra vgs

6150168[/snapback]

 

Jeg jobber som serviceelektroniker og syns jeg tjener fett.

 

Men du må komme i et firma som har andre faglærte i tillegg, feks yit.

Lenke til kommentar
Så IKT er ikke så bra lønnet?

Hva med den jobben i f.eks et firma som YIT?

6150080[/snapback]

Stilling som ikt driftsoperatør er ikke bra lønnet.

IKT er mye mer enn bare det, og jam det finnes noen godt lønnet arbeidsstillinger der, men de får du ikke med bare fagberev i ikt fra vgs

6150168[/snapback]

 

Jeg jobber som serviceelektroniker og syns jeg tjener fett.

 

Men du må komme i et firma som har andre faglærte i tillegg, feks yit.

6156834[/snapback]

Kan du forklare kva det går ut på? Vær så snill? :innocent:

Lenke til kommentar
Faktum er at når det kommer til driftsoperatører, så er faktisk folk med fagbrev som serviceelektroniker mer etterspurt enn de som har gått IKT, dette fordi serviceelektronikerne er utdannet innen det hardwaremessige i tillegg til det softwaremessige som IKT-folk utdannes innen.

 

6156755[/snapback]

Huff, alltid folk som skal skrive det de ikke kjenner til. IKT-Driftsfag er en utdannelse innenfor drift og support både innfor programvare og maskinvare. Såvidt jeg vet så blir og servicelektronikere utdannet mer innfor generell elektronikk og de vil dermed ikke få samme dybden som de som studerer mot IKT Drift og programvare i 3 år.

 

Ja jeg er fullt utdannet IKT-Driftsoperatør. :)

 

Hadde det vært mer utbredt med høyere utdannelse innenfor elektronikk for f.eks det elektrikeryrket hadde det der og blitt vanskeligere å fått jobb med bare fagbrev.

 

 

maskot: Ta allmenn på videregående og fortsett å susle med PCer så har du litt lengre tid å bestemme deg på og har da og fått vurdert mer om hvilke områder du kan utdanne deg innen. Uansett har du flest valgmuligheter etter allmennfag.

 

Tråden er forøvrig flyttet til utdanningsforumet.

Lenke til kommentar
Faktum er at når det kommer til driftsoperatører, så er faktisk folk med fagbrev som serviceelektroniker mer etterspurt enn de som har gått IKT, dette fordi serviceelektronikerne er utdannet innen det hardwaremessige i tillegg til det softwaremessige som IKT-folk utdannes innen.

 

Løpet er da for øyeblikket (helvetes reformer); 

GK Elektro ->VK1 Elektronikk -> VK2 Serviceelektroniker -> Læretid

6156755[/snapback]

 

Elektrikere og IKT-Driftsopratører er de MINST etterspurte i hele landet. Bare så det er sagt. Om du tenker at Serviceelektronikk går på å sette sammen i pc så tar du grusende feil. Det er mere om å reparere komponenter for eksempel, generelt reperasjon av elektrisk utstyr.

 

Ny reform

 

VG1 Elektrofag - VG2 Data og elektronikk -VG3 Dataelektronikerfager (2år)/Studiespesialisering (1år)

 

NB! Et lærlinge år telles på lik linje som skoleår, så etter 2 år på skole og ett år som lærling har du brukt opp dine 3 års rett på videre utdanning.

Lenke til kommentar
Huff, alltid folk som skal skrive det de ikke kjenner til.

6156980[/snapback]

 

Jeg videreformidler bare det jeg har fått vite når jeg har fått foredrag om diverse linjer innen faget jeg, du får ta opp eventuell misinformasjon med Vinstra VGS.

6157568[/snapback]

 

Da skal jeg personlig banke foredrag holderen.

Lenke til kommentar
Faktum er at når det kommer til driftsoperatører, så er faktisk folk med fagbrev som serviceelektroniker mer etterspurt enn de som har gått IKT, dette fordi serviceelektronikerne er utdannet innen det hardwaremessige i tillegg til det softwaremessige som IKT-folk utdannes innen.

 

6156755[/snapback]

Huff, alltid folk som skal skrive det de ikke kjenner til. IKT-Driftsfag er en utdannelse innenfor drift og support både innfor programvare og maskinvare. Såvidt jeg vet så blir og servicelektronikere utdannet mer innfor generell elektronikk og de vil dermed ikke få samme dybden som de som studerer mot IKT Drift og programvare i 3 år.

 

Ja jeg er fullt utdannet IKT-Driftsoperatør. :)

 

Hadde det vært mer utbredt med høyere utdannelse innenfor elektronikk for f.eks det elektrikeryrket hadde det der og blitt vanskeligere å fått jobb med bare fagbrev.

 

 

maskot: Ta allmenn på videregående og fortsett å susle med PCer så har du litt lengre tid å bestemme deg på og har da og fått vurdert mer om hvilke områder du kan utdanne deg innen. Uansett har du flest valgmuligheter etter allmennfag.

 

Tråden er forøvrig flyttet til utdanningsforumet.

6156980[/snapback]

 

Du kan gå på serviceelektronikk linjen og bli lærling som ikt drift, men ikke omvendt hvis jeg ikke tar helt feil.

Dessuten så er det ikke så stor forskjell på disse to fagbrevene.

 

Men slik jeg har forstått det er VK2 serviceelektronikk nå serviceelektronikk ferdig med det. Før var VK2 delt i 9 deler eller noe slikt og det fantes 9 forskjellige fagbrev. Det ene av dem het Serviceelektronikk data og kontor. Det er det som er veldig likt IKT. Finner du en av de skolene som tidligere hadde denne linjen så er sjansen stor for at du lærer mer data enn feks sykehuselektronikk, alarmanlegg, radio/tv osv.

Men som sagt så er det forrandret veldig mye på denne utdanningen de siste årene.

 

Samtidig som du er avhengig av å komme i et firma der du får tarifflønn etter hvor lenge du har hatt fagbrev osv.

Lenke til kommentar
Faktum er at når det kommer til driftsoperatører, så er faktisk folk med fagbrev som serviceelektroniker mer etterspurt enn de som har gått IKT, dette fordi serviceelektronikerne er utdannet innen det hardwaremessige i tillegg til det softwaremessige som IKT-folk utdannes innen.

 

6156755[/snapback]

Huff, alltid folk som skal skrive det de ikke kjenner til. IKT-Driftsfag er en utdannelse innenfor drift og support både innfor programvare og maskinvare. Såvidt jeg vet så blir og servicelektronikere utdannet mer innfor generell elektronikk og de vil dermed ikke få samme dybden som de som studerer mot IKT Drift og programvare i 3 år.

 

Ja jeg er fullt utdannet IKT-Driftsoperatør. :)

 

Hadde det vært mer utbredt med høyere utdannelse innenfor elektronikk for f.eks det elektrikeryrket hadde det der og blitt vanskeligere å fått jobb med bare fagbrev.

 

 

maskot: Ta allmenn på videregående og fortsett å susle med PCer så har du litt lengre tid å bestemme deg på og har da og fått vurdert mer om hvilke områder du kan utdanne deg innen. Uansett har du flest valgmuligheter etter allmennfag.

 

Tråden er forøvrig flyttet til utdanningsforumet.

6156980[/snapback]

 

Du kan gå på serviceelektronikk linjen og bli lærling som ikt drift, men ikke omvendt hvis jeg ikke tar helt feil.

Dessuten så er det ikke så stor forskjell på disse to fagbrevene.

 

Men slik jeg har forstått det er VK2 serviceelektronikk nå serviceelektronikk ferdig med det. Før var VK2 delt i 9 deler eller noe slikt og det fantes 9 forskjellige fagbrev. Det ene av dem het Serviceelektronikk data og kontor. Det er det som er veldig likt IKT. Finner du en av de skolene som tidligere hadde denne linjen så er sjansen stor for at du lærer mer data enn feks sykehuselektronikk, alarmanlegg, radio/tv osv.

Men som sagt så er det forrandret veldig mye på denne utdanningen de siste årene.

 

Samtidig som du er avhengig av å komme i et firma der du får tarifflønn etter hvor lenge du har hatt fagbrev osv.

6158438[/snapback]

 

Folk som går serviceelektroniker skal i prinsippe IKKE kunne bli lærling i IKT Driftsfag. Men med unntak der eleven ikke finner seg no jobb så er det mulg å lage en IOP (Individuel opplæringsplan) til denne eleven. Han kan da få tilbud om å ta deler av IKT Driftsfaged ettersom ingen søker etter lærling i serviceelektroniker faget.

 

Med en IOP så vil han ikke fylle hele læreplanen, men han vil på lik linje som de med full læreplan motta et kompetansebevis om fagprøven blir bestått.

 

Forskjellen er at han med IOP får listet opp målene som er bestått på sitt kompetanse bevis.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne hatt link til skular eg kan gå på eller jobb som kanskje kan passe meg? Kor kan eg finne ut av sånt?

6156613[/snapback]

 

Her på Universitet i Oslo har vi egne linjer for mikroelektronikk. Det virker som det kunne være noe for deg. Masse å velge i. Ta en allmennfaglig videregående med matte og fysikk som fordypning og evt engelsk da mesteparten av pensum er på dette språket.

 

Mer info finner du her:

 

Mikroelektronikk

Lenke til kommentar

Om det virkelig er Hardware du vil jobbe med så er Siv.Ing Elektronikk på NTNU også et klokt valg. Velger en linjen Krets- og Systemkonstruksjon her så lærer en å bli IC-designer. (Både analog og digital) Kan sikkert få deg jobb både hos AMD og Intel dersom du er ekstremt flink :)

 

Det var faktisk en i fjor som skrev masteroppgaven sin for Nvidia i USA som gikk Siv. Ing. elektro. Det skal sies at denne personen var ganske mye mer en gjennomsnittlig smart :)

 

Å jobbe med Hardware i denne forstand betyr også MYE programmering, så det kan en lære seg først som sist. Er det derimot Hardware som i "det er moro å bygge PC", så er det like greit å få seg en jobb hos ei PC-sjappe. Der kan en sikkert bygge pc'er til den store gullmedalje :cry:.

 

Jeg er forøvrig straks ferdig Siv. Ing. Elektronikk, og for de som lurer så er gjennomsnittlig begynnerlønn i dette yrket ca. 350 000,- i året.

Lenke til kommentar
Jeg har fagbrevet i Serviceelektronikk, men fikk ikke noe lærlingplass. men kfikk tatt fagbrevet via skolen. Hvor er det egentlig jeg kan søke på jobber da? går for tiden som arbeidsledig.

6182279[/snapback]

hvor bor du da?

 

I Stavanger kan du velge å vrake i jobber for tiden.....

Lenke til kommentar

Jeg gjør så og si ingenting i år (gå i fjellet og finne seg selv år :blush: ), så neste år blir det påbygg og 2mx på kveld for meg.

Har en drøm om å ta en master i programmering, informatikk etc.

Tror ikke det er så altfor høye krav for å komme inn heller.

 

:D:D

 

Stavanger ja, jeg finner ikke læreplass i Bergen som elektriker. Men de sa at tar jeg en tur til stavanger skulle det være i boks. :wee:

Endret av chills
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...