Gå til innhold

Hvor hurtige er prosessorene i år 2005?


Pomfri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håpløst å bruke GHz som eneste betegnelse på ytelse.

Om 3-4 år vil en 1GHz cpu yte 10 ganger bedre enn en 3Ghz idag. Hvis i det hele tatt GHz-betegnelsen er i bruk på den tiden.

 

Uansett vil det bli nødvendig å tenke nytt når det gjelder cpuer veldig snart, for de har snart ikke mere å bygge på med den teknologien de bruker idag.

 

Jeg vil tippe man vil bruke lys-cpuer e.l. om noen år. Eller hva med biologisk? :grin:

Lenke til kommentar

64-bits prossesering har da IBM hatt servere på siden 1980-tallet.

Selvagt koster disse noe mer enn vanlige desktop-PC.

 

http://www-1.ibm.com/servers/eserver/iseri...ware/mod8xx.htm

 

EDIT:

Sjekk ut Hardware på denne.

< iSeries i890 >

 

Støtter:

32 CPU'er

72 TB Diskplass

256 GB RAM

 

Mer leser du på linken over

 

 

 

________________

Jeg har en überrockymegasatancomputer, så hva er poenget med spec. til PC'en?

 

[ Denne Melding var redigert av: Shicca på 2002-10-07 19:33 ]

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-10-07 13:06, skrev blackbrrd:

moores lov sier at prosessorhastigheten dobles hver 18 mnd, statistisk sett har den økt med 1,59 for hver 12 mnd. som en fyr sa, 27 mnd til 2005, dvs 2,25 år, 1,59 opphøyd i 2,25 = 2,83, 2,83 * 2,8 ghz = 8 ghz... :smile:


moores lov betyr ikke at hastigheten fordobles hver 18 mnd, men at broduksjonsmetoden blir halvert hver 18mnd foreksempel fra 0.18 micron til 0.09 micron
Lenke til kommentar

Dette kan være morsomt å lese om noen år, å le av hvor feil alle antakelig tar.

Mest sannsynlig er det vel at det bryter ut atomkrig mellom russland, kina, usa og noen land i midtøsten. Da vil både intels og amds fabrikker bli sprengt, slik at vi må sitte her med 2 og 3 ghz klumpene våre...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 22:56, skrev streeter:

Dette kan være morsomt å lese om noen år, å le av hvor feil alle antakelig tar.

Mest sannsynlig er det vel at det bryter ut atomkrig mellom russland, kina, usa og noen land i midtøsten. Da vil både intels og amds fabrikker bli sprengt, slik at vi må sitte her med 2 og 3 ghz klumpene våre...


 

Helt feil, det som kommer til å skje (nesten sikkert) er følgende:

 

Bush blir garantert ikke gjenvalgt, USA velger da en ny president (les: meg) som insetter en haug smarte folk som tar seg av presidentjobben mens jeg kutter forsvarsbudsjettet til USA med 10% som isteden brukes på utvikling av ny pc-teknologi (8%) og gode formål ellers, som å innføre 1gbit inn til hvert eneste hus, i et nettverk som ellers ikke har noen flaskehalser fordi teknikerne har løst alle problemene. Når nettet er ferdig utviklet i 2007 setter alle ingeniørene igang et nytt prosjekt: nemlig å utvikle hardware videre. Denne gangen er målet ytelse, og vi satser friskt og målet er en tidobling av ytelsesøkningen hver 18. måned.

 

Ellers ansetter jeg en haug folk som utvikler et helt nytt opensource OS som er 100% windows kompatibelt uten alle bugs, noe som heldigvis kommer til å gjøre Microsoft konkurs.

Dette vil igjen føre til masse elendige arbeidsledige bugfiksere, disse sendes til Irak for å hjelpe til med utvikling av irakiske rakettvåpen (dvs styringssystemer basert på Windows ME eller 95 (førsteutgaven), har ikke helt bestemt meg enda)

 

Ellers skal jeg bruke makten George W. Bush har opparbeidet til å sparke KRF fra regjeringen i Norge, samt å sende Valgjerd Svarstad Haugland til en leilighet rett over Amsterdams største bar for homofile, helst med utenlandsk opprinnelse. Bondevik kan forøvrig gjøre hva han vil for meg, det viktigste er at han slutter å kjempe for banansaker som Gerd fra Bygda.

 

hmm.. har masse andre bra ting på valgprogrammet mitt, hvis dere ønsker meg som verdensdiktator; si ifra! :wink:

 

(Redigert: finner noen denne meldingen støtende er det kanskje greit å informere om at dere enda ikke har sett et bilde av meg... DET er støtende det :razz:

og en ting til; ingen som har tvunget deg til å lese så mye bullshit som dette på en gang...)

_________________

Thor W.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: thorwb på 2002-10-07 23:19 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: thorwb på 2002-10-07 23:21 ]

Lenke til kommentar

Dere som drømmer om 128-bit PC'er i 2005 må bare drømme vidre for det kommer nok ikke før 2050 i hvertfall.. Jeg tipper 7-8 GHz 64-bit prosessorer med 10GBit/s tilknytning til HK/ram osv. GPU'er har sikkert 30-100x dagens ytelse. Ram har kanskje 8Gbit båndbrede og 1ns latency.

 

16 bit = max 64kB minne med direkte rask tilgang

32 bit = max 4GB minne med direkte rask tilgang

64 bit = max 18.446.744.073 GB minne med direkte rask tilgang

 

16 bit grensen ble fort for lite så de lagde måter å omgås grensen på som minket minneytelsen betraktelig. (fler stegs adressering osv.)

32-bit grensen nærmer vi oss med stormskritt nå, og det er på tide å gå over til 64 bit. Men grensen til 64-bit er jo enorm og jeg ser ikke noen grunn til å gå over til 128 bit på veeeeldig mange år.

 

Når det gjelder hvor mye som prosesseres paralellt så har det ikke noe å gjøre med denne 64-bit betegnelsen. Man har da allerede prosessert i 128bit (eller var det 256bit) bredde i Transmeta crusoe-prosessoren. Minneadresseringen er likevel bare 32bit, og det er det som er grunnlaget for navnet 32-bit prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...