Gå til innhold

Hvor hurtige er prosessorene i år 2005?


Pomfri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pentium 4 :

3GHz nå x 2 (Moores lov, dobling hver 18-24mnd).

2005 er om 27mnd.

Jeg gjetter at Pentium 4 ligger på 8 - 10GHz.

 

Ny teknologi, vel; næreste fremtid vil sannsynligvis bare bringe mindre produksjonsteknologi for P4 sin del.

 

For AMD sin del vil jeg ikke gjette. Hammer vil utføre mer arbeid på lavere klokkefrekvens enn hva AthlonXP gjør i dag.

Lenke til kommentar

Quote:


Riktig spørsmål er nok ikke hastighet, men hvor kraftige de vil være.


 

Dette er nok mere riktig. Kankjse så tidlig som 2010 kan vi se quantum prossessorer. De vil ikke opperere på en fast frekvens, men mer som en asynkron cpu som jobber så fort dataene kommer inn. Det er nok for tidlig at denne type teknologien kommer ut innen 2005, men vi vil ihvertfall se asynkrone løsninger i tillegg til bredere pross (større databus (32bit idag på vei til 64bit, men ganske sikkert 128bit/256bit iløpet av 2005 osv.).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-07 09:40, skrev PIIIpower:

og siden den har fungert fra 198x(?) så brude den da gjelde enda.... det er værre med minne da...


Moores lov har vært ganske riktig helt siden midten av 60-tallet. Den sier at ytelsen dobler seg ca hver 18 måned. (Altså ikke at frekvensen dobler seg.)

 

Min gjetting er altså at de raskeste prosessorene går på ca 6-8GHz men yter ca 4-5 ganger mer enn dagens P4-2800 og Athlon XP2800+. Sansynligvis blir det mer fokus på bærbarhet og lavt strømforbruk så da tror jeg at moores lov om 18 måneder vil strekke seg til minst 24 måneder.

 

Jeg tipper også at båndbredden på minne vil følge med i denne galoppen, mens latencyen vil bli relativt treg i forhold til båndbredden.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 13:06, skrev blackbrrd:

moores lov sier at prosessorhastigheten dobles hver 18 mnd, statistisk sett har den økt med 1,59 for hver 12 mnd.


 

Nå har vel Moore selv gått ut og sagt at lovens hans ikke gjelder lenger, og at det heretter vil ta mer tid før man får oppleve dobling av ytelsen...

 

Dog vil vi sikkert få oppleve innføringer av flere "tricks" av typen hyper-threading som vil bringe hastigheten til tårnende høyder ved endel scenarier.

Lenke til kommentar

Intel har selv sagt at 10 Ghz grensen brytes ikke før i 2007. 5 Ghz 64bit CPU er mer sannsynlig. Men dette her er jo bare spekulasjoner :smile:

 

Men det som blir spennende er når grafikken i spill blir like bra som 3D animasjonene i de nyeste Hollywood filmene! Og når de bytter ut harddisker med roterende plater med krystaller og laser for lagring av informasjon... Teknologi som kanskje er enda på tegnebrettet, men som er mulig, og mye raskere enn noe vi kan tenke oss. Ikke snakk om hvor mange MB/s eller GB/s i overføringshastighet, men her skjer alt øyeblikkelig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 17:44, skrev Dollar:

Gleder meg til maskinen min kan lære frykt (uten er ikke kunstig intelligens noe vits) men med frykt hadde den fått jobben gjort... *ellers*


Hehe




 

:evil: :"Den FSB'en SKAL opp ett hakk til ellers SMELLER det"

 

:lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-10-07 18:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 17:35, skrev The DiM:

Jeg tipper at prosseorene ligger på en 7mhz, men ytelsen kommer til å være høyere en hva den en mhz skulle teoretisk tillsi i dag. 64bit prosseorer er standard, og 128bit er på vei inn.


64-bits har du nok rett i, men det tar nok mer enn 3 år før vi begynner å se de første 128 bits cpu'ene. Tenk bare på hvor lang tid det tok å gå fra 32bits til 64, det har ikke skjedd enda engang.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 18:03, skrev PanzerFaust:

Quote:


Den 2002-10-07 17:35, skrev The DiM:

Jeg tipper at prosseorene ligger på en 7mhz, men ytelsen kommer til å være høyere en hva den en mhz skulle teoretisk tillsi i dag. 64bit prosseorer er standard, og 128bit er på vei inn.


64-bits har du nok rett i, men det tar nok mer enn 3 år før vi begynner å se de første 128 bits cpu'ene. Tenk bare på hvor lang tid det tok å gå fra 32bits til 64, det har ikke skjedd enda engang.

 

64bits CPU'er har nok vært her en stund, bare oss vanlige dødelige som ikke kan få tak i det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 17:35, skrev The DiM:


Jeg tipper at prosseorene ligger på en 7mhz, men ytelsen kommer til å være høyere en hva den en mhz skulle teoretisk tillsi i dag. 64bit prosseorer er standard, og 128bit er på vei inn.


-GJ-


 

Tror nok de har litt høyere klokkefrekvens en 7mhz om 3 år :smile:

Lenke til kommentar

3 år i fremtiden.. hvem vet, muligens dukker det opp helt ny teknologi :smile: Tviler også på om CPUer kommer til å bli målt i GHz på samme måte som i dag, før eller siden blir de så kraftige at slike mål blir helt irrelevante for oss hjemmebrukere.

 

64 og senere 128 bits CPUer får et ganske så "spesialisert" bruksområde. Jeg tipper at vi kommer til å bruke 32 bits CPUer i lang tid fremover, slike overganger krever nye programmer etc. Hammer kommer vel strengt tatt å støtte 64 bit, men tviler på at mange hjemmebrukere kommer til å benytte seg av 64 bits prosessering. I praksis vil slike CPUer også tilby heller svak 32 eller 64 bits prosessering. For Hammer vil det i følge utspill fra AMD være 64 bits prosesseringen som kommer til å bli svak, dvs relativt til f.eks Itanium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...