Gå til innhold

Smallville - Alle sesonger (USA-sendetid) Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt nå, og det virker som versjonen vi er vant til, er den aller første publiserte historien om Supermann. Action Comics 1 fra 1938, :
The original panels were rewritten and redrawn to create the first page of Action Comics #1:

Baby Superman is sent to Earth by his scientist father in "hastily-devised space ship" from "a distant planet" which "was destroyed by old age".

After the space ship lands on Earth "a passing motorist, discovering the sleeping babe within, turned the child over to an orphanage".

The baby Superman lifts a large chair overhead with one hand, astounding the orphanage attendants with "his feats of strength".

When Superman (now named Clark) reaches maturity, he discovers that he can leap 1/8th of a mile, hurdle 20-story buildings, "raise tremendous weights", out-run a train, and "that nothing less than a bursting shell could penetrate his skin".

Clark decides that "he must turn his titanic strength into channels that would benefit mankind, and so was created 'Superman', champion of the oppressed..." [8]

 

Beklager å si det, men nei, han der er nok fra Earth One. Vår er fra Earth Two. Den første Superman er svært sterk, kan hoppe veldig høyt og er usårbar, men det er alt. Han har ikke noe røntgetsyn, ikke no ild-fra-øyene greier, kan ikke fly og så videre. Det står heller ingenting om at han ble funnet av Jonathan og Martha Kent. I tillegg hadde han krefter helt fra han var liten, men han brukte dem ikke til å redde folk før han ble voksen. Ifølge den versjoen av Superman har dermed Superboy aldri eksistert.

Earth one og two er konsepter som ble laget i 1986. Altså nesten 50 år etter at Supermann først ble til.

Jeg personlig syns infinate crisis-forklaringen høres totalt ræva ut, og er kun en dekkoperasjon laget for å skjule alle svakhetene Superman-tegneserien har blitt utsatt for. En haug med sidehistorier og alternative virkeligheter, som et resultat av at altfor mange mennesker har skrevet historier om han. Ren kommersialisering fremfor kvalitet altså. Så jeg skjønner godt at filmene har holdt seg så nærme de kan til den orginale fortellingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du egentlig frem til? Ja, hele Crisis-fortellingen ble til for å fjerne alle de forskjellige variantene av superheltene og kun beholde en av hver. Det er ikke dermed sagt at det automatisk er alle superheltene fra samme verden som overlevde. Superman fra Earth One ble drept, men hvilken Superman som overlevde får du finne ut av selv. Det samme gjelder Batman, Wonder Woman, Green Arrow, Green Lantern og alte andre. Jeg digget den historien, og særlig oppfølgeren 52. I den har Batman, Superman og Wonder Woman tatt seg et friår, så hele historien handler om året etter Crisis. Hele verden er i kaos, og for en gangs skyld kan man ikke lenger forvente at de tre store hjelper til. Interessant nok heter den 62 delvis fordi det foregår over ett helt år (dvs 52 uker), men også fordi den er delt opp i 52 deleer, der hver del ble laget over en uke. Det ble litt stress etterhvert, men resultatet ble bra. :)

 

Edit: For øvrig dukket multiverset opp første gang i "Flash of two worlds" i 1961.

 

Men nok om det. Likte dagens episode av Smallivlle. Mye action, og dagens skurk var ganske interessant. Håper han dukker opp ijgen. :) Det er bare en ting jeg undrer litt på.

 

 

Er Chloe død? Hun tok gift og alt det der, og hun er borte fra introen. Men vil en så viktig karakter dø offscreen?

 

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Hva vil du egentlig frem til? Ja, hele Crisis-fortellingen ble til for å fjerne alle de forskjellige variantene av superheltene og kun beholde en av hver. Det er ikke dermed sagt at det automatisk er alle superheltene fra samme verden som overlevde. Superman fra Earth One ble drept, men hvilken Superman som overlevde får du finne ut av selv. Det samme gjelder Batman, Wonder Woman, Green Arrow, Green Lantern og alte andre. Jeg digget den historien, og særlig oppfølgeren 52. I den har Batman, Superman og Wonder Woman tatt seg et friår, så hele historien handler om året etter Crisis. Hele verden er i kaos, og for en gangs skyld kan man ikke lenger forvente at de tre store hjelper til. Interessant nok heter den 62 delvis fordi det foregår over ett helt år (dvs 52 uker), men også fordi den er delt opp i 52 deleer, der hver del ble laget over en uke. Det ble litt stress etterhvert, men resultatet ble bra. :)

 

Edit: For øvrig dukket multiverset opp første gang i "Flash of two worlds" i 1961.

 

Men nok om det. Likte dagens episode av Smallivlle. Mye action, og dagens skurk var ganske interessant. Håper han dukker opp ijgen. :) Det er bare en ting jeg undrer litt på.

 

 

Er Chloe død? Hun tok gift og alt det der, og hun er borte fra introen. Men vil en så viktig karakter dø offscreen?

 

Bare fordi DC lagde infinate crisis, så trenger vi ikke godkjenne den for det. De kan jo ikke bare si at 50 år med Supermann plutselig er feil. Så det jeg vil fram til er at "earth one" osv er helt ugyldige argumenter. For meg er Supermann bare én karakter, ikke en haug med alternative varianter. Han er den som ble skapt på 30 og 40-tallet, som filmene har fortalt oss om, og som de fleste forbinder med Supermann. Det er dét som betegner kunsten, hva folk forbinder med den, ikke hva selskapet bak sier.

 

Jeg kommer aldri til å godkjenne Kara og Krypto som karakterer i Supermann-sagaen. Akkurat som jeg aldri vil godkjenne Darth Vaders læregutt som en del av Star Wars-sagaen, bare fordi han er med i Force Unleashed.

Lenke til kommentar

Han første som ble skapt kunne ikke fly. Han i filmene kunne det. Hvilken av dem er den ekte, sa du? :p

Huff vet du hva. Supermann er bare et eneste stort rot!

Jeg leser og leser om alle de forskjellige historiene på Wikipedia, og tror jeg gir opp snart. Jeg lar være å ta noe standpunkt, siden jeg ikke har tenkt til å skrive fordypningsoppgave om Supermann. Dette er bare virvar.

 

Bare for å si det kort, nei til Superboy, Supergirl, Krypto, Superbaby, Superfetus

Lenke til kommentar

Problemet er at det blir bare mer rotete av multiverset du snakker om. Selv om DC ønsket å rydde opp, så er jo fortsatt alle fortellingene fortalt i femti år før den tid, og de blir ikke visket ut av den grunn.

 

Jeg tror at det jeg og de fleste vanlige mennesker forbinder med Supermann, er de historiene som ikke roter og bryter med den opprinnelige fortellingen så mye. De kan godt legge til nye ting og utvide konsepter. Men når de tar den lette veien ut, og for eksempel sier at Kal El plutselig ikke var den eneste som ble sendt til jorden fra Krypton lenger, men at Kara også ble det. Da er det for lettvint. Da kan de jo bare finne på nye karakterer hele tiden, noe de ser ut til å ha gjort. Kanskje de kommer ut i 2011 og sier "vet du hva, det var faktisk enda en til, storebroren til Kal-El, han var bare så feit at det tok lengre tid for skipet å nå fram".

 

Det er også derfor Smallville har opprørt meg, og flere jeg kjenner. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid sett for meg at Supermann ikke ville møte Doomsday, Darkseid og disse superskurkene, før han var rundt 30-40 år gammel. Jeg har liksom inntrykket av at begynnelsen av livet hans kun har Lex Luthor som skurk, og ikke en haug med andre. Det var derfor de første fem sesongene av Smallville var så bra, for de holdt utskeielsene på et minimum.

 

Jeg husker jeg tenkte "åh, så han møtte Lex før han ble voksen jaaaa" - og det var kult, for det ga serien en sjanse til å forklare hvorfor det var skikkelig dårlig blod mellom Supermann og Lex. Og jeg syns det var helt greit at han tok småjobber og hjalp politiet og sånt med enkle saker som voldtekter, ran osv.

 

Men når han enda ikke kan fly, og plutselig har beseiret alle superskurkene i hele supermann-sagaen før han har tatt på seg drakten, så bryter det for mye med den opprinnelige historien.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt før var han ikke Superman som vi kjenner ham i den opprinnelige versjonen. Han kunne ikke fly, hadde ikke røntgetsyn og alt det der. Han kunne løpe raskt, hoppe høyt, tålte det meste og var svært sterk, men selv disse kreftene er ikke engang i nærheten av den Superman vi kjenner i dag og fra filmene. Egentlig tviler jeg på at du kjenner den opprinnelige Superman i hele tatt, men blander ham og den andre versjonen.

 

At du ikke liker multiverset er ærlig talt ikke interessant. Det er like offisielt som Lex Luthor og Doomsday. De lagde det for å rydde opp, og jeg vil påstå de gjorde en svært bra jobb med det. Nei, det visker ikke ut alle historiene som har skjedd før, men det hindrer at det blir nye forvirringer. Den Superman vi ser i tegneseriene nå er den som overlevde at multiverset ble ødelagt. Du får finne ut selv om han er den originale eller ikke.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt dette. Supermann for meg er den filmene handler om. Jeg har ikke lest en eneste tegneserie med ham, og kommer aldri til å gjøre det heller.

 

Jeg lurer på hvordan mesteparten av verden har oppdaget han, tegneseriene eller filmene.

 

For meg er filmene autoriteten på den ekte historien. Jeg vet det er totalt ukorrekt å si, men etter det du forteller om tegneseriene, og det jeg har lest om dem selv, fremstår de bare som et massivt virvar av kommersialiserte og nerdete historier.

 

Det blir til slutt et spørsmål om hva som er den beste historien. Hva er det som henger sammen best og gir mest mening. Det er for meg helt klart at historiene om Supermann er dårligere enn karakteren er. Han er den perfekte superhelten, men mange av fortellingene om han er langt fra perfekte.

 

Jeg lurer også på hva du mener med den opprinnelige versjonen, ettersom han ble utviklet i flere år i Action Comics av de samme skaperne, som fikk sjansen til å utvide historien hans. Det er denne jeg mener som orginal. Og her lærte han å fly bare to år etter Action Comics 1. Og skaperne Siegel og Shuster ventet jo med nesten 150 utgaver før de godkjente Superboy-fortellingene som Supermanns fortid. Da var han godt etablert som en helt, og det er på dette tidspunktet jeg mener alt begynte å gå til helvete. Da flere og flere folk blandet seg inn i fortellingen, og ble klare over den kommersielle suksessen til figuren.

Lenke til kommentar

Superman har vært til stede siden 30-tallet og er aktiv den dag i dag i tegneseriene. vi har hatt fem filmer med ham samt tre, fire tv-serier. Jeg vil nok tippe de aller fleste oppdaget ham gjennom tegneseriene.

 

Du mener det blir et spørsmål om hvilken historie som er best og gir best mening? Jeg er enig der, men det blir helt feil å si det kun er film-Superman vs tegneserie-Superman. Grunnen til hvorfor det er så mange varianter av Superman er fordi de har restarta hele karakteren flere ganger. Den versjonen du ser i filmene er bare én versjon. Smallville-versjonen er en annen og har ikke sammenheng med noen av de andre. En tegneserie-versjon var aldri Superboy, mens en annen versjon kræsjet i Sovjetunionen i stedet for Smallville og ble derfor en slem kommunist

 

Alt i alt vil jeg heller si Superman er Superman. Alle vet hvem han er, men hvem som er den ekte versjonen er ganske likegyldig. "Min" Superman er han som kan fly, har røntgensyn og alt det der. Om han var Superboy, om han traff superskurker, har giftet seg med Lois og alt mulig annet tull er ikke interessant.

 

Ta Batman som et bra eksempel. Eller rettere sagt Robin. Hvem er han egentlig? De fleste vil nok si Dick Grayson, men det stemmer ikke helt. Dick Greyson forlot etterhvert Gotham og startet en ny karriere med ny uniform og kalte seg Nightwing. Bruce Wayne lekte Batman på egenhånd en liten stund før han fikk en ny medhjeper i Jason Todd, som ble den andre som kalte seg Robin. Jason ble etterhvert drept av Joker, så Batman fikk etterhvert enda en Robin. Denne gang en fyr kalt Tim Drake. Med andre ord har det vært minst tre forskjellige Robin'er, men hva så? Robin er Robin. Fyren under masken er ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Vi er nok så enige som vi kan bli.

 

Jeg så nettopp de nyeste tegnefilmene om Superman, Apocalypse og Public Enemies.

Jeg er glad disse ikke blir gjort om til ekte filmer, for da tror jeg de hadde skuffet mange.

 

Jeg syns egentlig at Supermann fungerer best når han er den eneste superhelten i verden. Han er liksom ikke så super når det finnes ti-tjue andre helter som kan fly, løpe raskt, er supersterke, og banke han.

 

Ett untak syns jeg er Batman, disse to fungerer godt sammen, siden de er så veldig forskjellige, og kanskje litt på grunn av den ikoniske verdien begge har. Og Batman er liksom et vanlig menneske også, som representerer oss med teknologi og utstyr.

 

Men aller helst er Supermann best når han er den eneste av sitt slag i verden, slik filmene har det til.

Lenke til kommentar

Du bør definitivt lese Showcase Presents: Superman Team-ups og Showcase Presents: Batman: The Brave and the Bold (som tegnefilmserien er basert på.) Logisk nok handler de om Superman og Batman respektivt, men de møter hele tiden andre helter og slår seg sammen med dem i en historie pr helt (skjønt hver historie kan strekke seg over flere episoder). Jeg vil tippe du da vil få et helt annet syn på Superman og Batman. ;)

 

Btw Superman tåler alt mulig, flyr raskere enn lyset, kan skyte flammer ut av øynene og så videre, men gi ham en liten bit kryptonitt, og ler han helt hjelpeløs. Joda, perfekt superhelt det der. :p

Lenke til kommentar

Du bør definitivt lese Showcase Presents: Superman Team-ups og Showcase Presents: Batman: The Brave and the Bold (som tegnefilmserien er basert på.) Logisk nok handler de om Superman og Batman respektivt, men de møter hele tiden andre helter og slår seg sammen med dem i en historie pr helt (skjønt hver historie kan strekke seg over flere episoder). Jeg vil tippe du da vil få et helt annet syn på Superman og Batman. ;)

 

Btw Superman tåler alt mulig, flyr raskere enn lyset, kan skyte flammer ut av øynene og så videre, men gi ham en liten bit kryptonitt, og ler han helt hjelpeløs. Joda, perfekt superhelt det der. :p

 

vet ikke men for meg blir det litt feil at det ikke skal være andre superhelter i samme verden, jeg bare føler at noen er introdusert i tidligste laget, filmer om batman, daredevil,superman,osv må få handle om kun dem allefall første film, men ute i den store verden der er de alle sammen ,de vokser opp og finner ut hvem dem er og hva de kan gjøre, slik ser nå jeg det for meg :)

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar

Hvem har sagt noe om film? Jeg snakker om tegneseriene. Du har fått med det at Superman og Batman dukket opp på 30-tallet? De holdt det gående i flere år før noen fant ut at de skulle møtes.

 

Og når du først nevner Daredevil, hva med DC Comics vs Marvel? I en tegneserie driver to kosmiske skapninger og denger løs på hverandre, og som resultat åpnes portaler fra DCs verden til Marvels verden. Resultatet er en rekke folk fra DC i kamp mot en rekke folk fra Marvel. :)

 

Hva med Marvel Zombies? Eller Marvel Zombies vs Army of Darkness? Marvel 1604? Marvel: What if? (en rekke historier om alternative Marvel-univers, f.eks der Magneto lagde X-Men i stedet for Prof X osv)

 

Det er en hel drøss varianter av både Marvel og DC. Hvorfor henge seg opp i detaljer i stedet for å nyte historiene for det de er?

Lenke til kommentar

Ferdig med å se på alle sesongene (1-9) og nå kjeder jeg meg rett og slett xD Det å se på Smallville har jo rent vært som en avhengighetsgreie. Skuespillerne er upåklagelige, og jeg gleder meg ekstremt mye til sesong 10! =)

Håper Justin Hartley fremdeles er med... :)

Lenke til kommentar

Mulig at jeg kommer litt midt inni samtalen rundt flere helter i samme verden, det er jo planlagt at Iron Man, Hulken og Wolverine(?) skal komme i samme film en gang i 2011/2012 hvis jeg ikke tar helt feil. Holder du ut etter rulleteksen, er det sekvenser i de siste filmene som linker historiene litt sammen (Det er vel Samuel L Jackson som står for dette..)

 

Liten rask titt på IMDB avslørte at filmen heter The Avengers

 

Og etter hva jeg klarer å telle opp, skal Iron Man, Hulken (dessverre ny skuespiller IGJEN!), Thor, Captain America i samme film, kan virke som at noen av fiendene i de foregående filmene skal dukke opp her også..

Lenke til kommentar

Samuel L. Jackson dukket først opp som Nick Fury i en teaser etter rulleteksten til Iron Man, om jeg ikke husker feil. (du kan også se skjoldet til Cap America i en scene om du følger nøye med.) Deretter dukket han opp i The Hulk (den nye, ikke den gamle). Etter rulleteksten i Iron Man 2 får vi en teaser med en viss hammer. Aner ikke om Thor-filmen, men filmen med Captain America vil hete Captain America: The first Avenger. Alle disse filmene vil introdusere heltene en etter en, før de samles i The Avengers.

 

Når det gjelder Wolverine dukker han nok opp i X-Men: First Class, som sannsynligvis har premiere neste år. (gidder ikke sjekke.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...