Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ohnoes, hvitost har tatt ledelsen! Osten er jo gul! Derfor heter den GULost!

Akkurat som BRUNost heter BRUNost fordi den er BRUN og ikke GUL :---/

6136169[/snapback]

 

Dette har vi vært over flere ganger allerede.

 

Hvilken farge har hvitvin?

Hvilken farge er etniske nordmenn?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Lar du osten ligge ute av pakken i romtemeratur i tilstrekkelig lang tid slik at den begynner å ruste, vil den etterhvert bli hvit, og kanskje til og med grønn. Så hvit- og grønnost er også helt akseptable navn dersom det er den visuelle fargen man skal bedømme etter :p

Lenke til kommentar

Jarlsberg er gulost. Men det ville være galt å si noe annet enn Jarlsberg.

Geitost er laget av melk fra geit. Brunost er fra ku. Og geitost kan være hvit (vanlig utenfor Norge - men også norske produsenter lager hvit geitost. Mange smøreoster er hvite - de kan ikke sammenlignes med gulost, hverklen i smak eller konsistens. Gammelost er brun - men ingen ville kalle den brunost. Parmecan er gul, Manchego er gul. Blåskimmelost er ikke blå - den er vit med blått i seg.

 

Flere som vil bli forvirret?

Lenke til kommentar
Hvis man kan kalle gulost for hvitost, kan man da kalle brunost for svartost? :hmm:

6136316[/snapback]

I teorien ja. Men tror ikke ordet "svartost" er så utbredt at folk automatisk vil forstå du snakker om det som vanligvis kalles for "brunost", så tror at for enkelhetens skyld så burde vi bruke "brunost".

 

I tilfellet med hvit- og gulost er begge ganske utbredte, og vi ville finne ut hva som er mest brukt slik at vi kan konkludere med at osten heter hvit- eller gulost. Ikke om selve osten er gul eller hvit i farge :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Hvis man kan kalle gulost for hvitost, kan man da kalle brunost for svartost? :hmm:

6136316[/snapback]

 

 

Nei det er logisk kortslutning.

 

En gul ost heter hvitost. En brun ost heter selvfølgelig brunost. Er ikke vanskelig å forstå dette her.

Bare trykk hvitost du, stol på meg ;)

Lenke til kommentar
Her stemmer jeg hvitost, og jammen er det ikke den som jevner det ut (sikkert ikke første gang). Dette ser ut til å bli en stor sak.

 

Jeg trodde hvitost og gulost var to forskjellige ting, jeg.

6136699[/snapback]

 

Det er meget mulig, men mange (dumme folk) omtaler gulost (Norvegia, Synnøve Finden osv.) som hvitost (noe som alle smarte folk vet at er feil).

 

:whistle:

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...