Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Jeg har allerede send en melding med rapport-greien til moderatorgjengen  :)  Da kan vi se hva forumfolket mener om det ultimate spørsmålet.

6129490[/snapback]

 

Yes yes! Når vi har fått inn mange svar kan vi sende resultatet til de store vitenskapelige tidsskriftene slik at folk slipper å ligge våkne om natta og spekulere! :)

6129527[/snapback]

 

Jeg vil nok sove langt bedre når jeg finner ut av dette mysteriumet. Kvitost høres mer bææærgensk ut en gulost synes jeg. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil nok sove langt bedre når jeg finner ut av dette mysteriumet. Kvitost høres mer bææærgensk ut en gulost synes jeg.  :yes:

6129561[/snapback]

 

Ja, jeg venter spendt! *ta på hvit forskerfrakk* :)

I Troms og Nordland sier de kvitost med k, men i Finnmark sier de hvitost med h. Er født i Alta hvor man sa hvitost. Men hva man sier i Bææææææærgen!!1 aner jeg desverre ikke :)

Lenke til kommentar
er det ikke to forskjellige ting?

6129594[/snapback]

 

Nei

 

 

Norvegia heter gulost, imens First Price sin ost heter hvitost. Osten ser så og si identisk ut.

6129647[/snapback]

Det kommer vel an på dialekten, eller om produsenten velger å skrive bokmål eller nynorsk?
Lenke til kommentar
Osten er gul så selvfølgelig heter det hvitost. ;)

 

Det er ingenting som er innlysende når det kommer til ost. Gulost er for meg noe som ikke eksisterer.

6129898[/snapback]

 

Godt sagt. Ser det på akkurat samme måte. Gulost høres bare rart ut - eller ikke eksisterende om du vil :p

Lenke til kommentar
Jeg føler en sterk trang til å begå valgfusk her. Man sier da ikke gulost! Hva er dette for en verden? Har folk mistet fullstendig fatningen her?

 

Det neste blir vel at man kaller hvitvin for blankvin. Skremmendes.

6130160[/snapback]

 

Gulost leder, bra at folk har tatt til fornuft :tease:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...