Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gulost. Osten er gul, ikke hvit. Ang. dette med at hvitvin heter hvitvin selv om den ikke er hvit, hadde gjennomsiktighetsvin, eller blankvin klinget bedre? ;)

6133636[/snapback]

 

Tror du misforsto. Det er ikke det visuelle vi har avstemning om, men navnet på tingen.

Hvit/gulost hadde vært akkurat det samme om det hadde hetet melkeost. Da hadde vi nok hatt en poll om det hadde hett melkeost eller mjølkeost istedet :tease:

 

Edit: Hvitost leder *danse robotdans*

 

Gulost: 99 - 47.60%

Hvitost: 101 - 48.56%

Annet: 8 - 3.85%

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Kommer vel an på hvilken del av landet man kommer fra.

Jeg er fra Oslo-området, og her heter det gulost.

Elverum-folk har jeg hørt si hvitost.

 

Men det er akkurat som geitost og brunost, selv om jeg bruker akkurat de om hverandre.

6129459[/snapback]

Geitost er geitost, og brunos er Rauost :p

 

Men er vel bare forskjellig ettersom hvor du kommer fra, jeg sier Kvitost!

Lenke til kommentar

Jeg ser ned på alle som sier hvitost/kvitost og synes vi burde sendt dem til Grønland. Kriminaliteten ville sunket drastitsk og Norge ville vært langt bedre å leve i. :yes: Gamle folk kunne gått i de værste strøkene midt på natten og drap hadde vært noe man kun hadde hørt om på amerikanske action-filmer.

 

 

 

 

 

:p

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Jeg ser ned på alle som sier hvitost/kvitost og synes vi burde sendt dem til Grønland. Kriminaliteten ville sunket drastitsk og Norge ville vært langt bedre å leve i. :yes:

:p

6134715[/snapback]

Hør, hør! Bare vent til jeg blir diktator, da blir det vei i vellinga! Du skal få bli adjutant! Den første leiren skal hete Camp Norvegia!

Lenke til kommentar
Kommer vel an på hvilken del av landet man kommer fra.

Jeg er fra Oslo-området, og her heter det gulost.

Elverum-folk har jeg hørt si hvitost.

 

Men det er akkurat som geitost og brunost, selv om jeg bruker akkurat de om hverandre.

6129459[/snapback]

Geitost og brunost er da vitterlig to forskjellige ting! Geitost er ost laget av kun geitemelk (Se ekte geitost), og er mye mer syrlig og sterkere enn vanlig brunost (Grudbrandsdalsost) som i hovedsak er laget av kumelk. :innocent:

 

 

Og ja, det er GULOST for faen!

Endret av Killerquo
Lenke til kommentar
Geitost er ost laget av kun geitemelk (Se ekte geitost), og er mye mer syrlig og sterkere enn vanlig brunost (Grudbrandsdalsost)

6134843[/snapback]

 

Gudbrandsdalsost er faktisk en ost som ble laget på 70-80tallet.

Den er relativt ny.

(Ble laget av bla damas bestefar, eneste grunnen til at jeg vet det.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...