Gå til innhold

Hvordan starte firma ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flott tiltak du holder på med, men om du skal starte firma og virke noenlunde seriøs, anbefaler jeg deg å gå over rettskrivingen din.

6110513[/snapback]

 

Jaja, disse svarene her er jo skrivd i farta.

Når det vikelig gjelder, setter jeg meg inn for å skrive ordentlig,

Tar meg til til å lage en sikkelig tekst/svar eller hva den måtte være,

og ser over hva jeg har skrivd osv..

 

Men det er svar på spørsmålene min jeg vil ha,

ikke "klager" på rett skrivningen min.

Var sikkert ikke ment noe uheggelig ment, Men det er så jævla mange på forumet her som ikke gjør annet enn å klage!

Men takk for tipset. ;)

Endret av Radi
Lenke til kommentar
Det var ikke "klaging", det var et råd som jeg håper du tar til deg slik at du blir en racer av en forretningsmann.

6110949[/snapback]

Ja, det er veldig viktig med rettskriving for å bli tatt seriøs. Man kan like godt skrive rett og riktig her, så venner du deg til det og blir enda flinkere å skrive.

Lenke til kommentar
Det var ikke "klaging", det var et råd som jeg håper du tar til deg slik at du blir en racer av en forretningsmann.

6110949[/snapback]

 

Ja, det jeg tenkte meg, men som sagt, det er mange som klager her.

Og ikke har noe nyttig å komme med i posten de eventuelt klager i.

Takk for tipset, skal huske på det.

Endret av Radi
Lenke til kommentar
Utan at eg har noko direkte kjelder å referere til så trur eg nok ein må vere over 18 for stå ansvarleg i ei firmaregistering.

Juridisk er ein ikkje ansvarleg for slikt før ein er over 18.

6113754[/snapback]

 

Jeg skal ikke være ansvarlig.

Det er faren min som skal starte firma (hvis vi starter)

Og han som skal være ansvarlig,

 

Men jeg som tar meg av allt det andre;

dealing, innkjøp, salg osv... Jeg som har alle kontaktene. Og ideen,

I got it all figured out! :D

 

Trenger egentlig bare faren min til å opprette firma, og den biten

Ellers hadde jeg hatt ett oppegående firma allerede! :p

Endret av Radi
Lenke til kommentar
Er det noen som vet noe om Enkeltmannsforetak?

 

Hva det koster?

Regler?

Alders grenser?

Osv..

- Må man være myndig for å opprette enkeltmannsforetak også?

 

- Finnes det firma typer som man kan opprette uten å være myndig?

6114408[/snapback]

Man må vel være myndig uansett.

Er det enkeltmannforetak er det kun en person i firmaet, da kan ikke både do og faren din arbeide der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fint forum dette, mange snille og hjelpsomme folk her.

Anbefaler deg Radi å ikke starte firma, av hensyn til din far. Jeg har ikke sett maken til utakknemlige "takk for hjelp" i forumet. Du bør kanskje bli litt mere voksen og realistisk før du prøver.

Lenke til kommentar
Fint forum dette, mange snille og hjelpsomme folk her.

Anbefaler deg Radi å ikke starte firma, av hensyn til din far. Jeg har ikke sett maken til utakknemlige "takk for hjelp" i forumet. Du bør kanskje bli litt mere voksen og realistisk før du prøver.

6115322[/snapback]

 

HÆ! Hva mener du med det!?

Jeg har vært veldig takknemelig for all hjelpen jeg har fått!

Og hva mener du med; hensyn til min far?

 

Og jeg har ikke bestemt meg 100% for å opprette firma.

Jeg sjekker ut muligheten,

og lærer om hvordan det er å opprette firma og den delen.

Endret av Radi
Lenke til kommentar
Ja, det er veldig viktig med rettskriving for å bli tatt seriøs. Man kan like godt skrive rett og riktig her, så venner du deg til det og blir enda flinkere å skrive.

6110963[/snapback]

 

...flinkere TIL å skrive.. :tease:

 

 

On topic: Jeg ønsker deg lykke til, og så ønsker jeg meg at all den nyttige informasjonen som har kommet i denne tråden samles i den første posten, slik at denne kan bli sticky.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det enkeltmannforetak er det kun en person i firmaet, da kan ikke både do og faren din arbeide der.

6115173[/snapback]

 

For og klargjøre det så snakker du om eierskap, man kan selvsagt ha ansatte som enkeltmannsforetag så han kan fint "ansette" sønnen.

Lenke til kommentar
Eit enkeltmannsforetak kan ha inntil 5 personer ansatt, om det antallet gjelder inkludert eigar eller ekstra er eg ikkje sikker på, men eg trur det er eks, så at eit enkeltmannsforetak kan bestå av totalt 6 personer.

6153029[/snapback]

Hvis firmaet går bra og man har behov for ansatte utover 6 personer, kan man 'oppgradere' firmaet til et aksjeselskap da?

Lenke til kommentar

Fant dette på www.bedin.no:

 

Mange starter bedrift som et enkeltpersonforetak for senere å gå over til AS, for eksempel når bedriften blir større. Dette er en enkel sak. Det omvendte - altså å starte som AS og siden gå over til enkeltpersonforetak - er en mye verre operasjon.

 

Dersom du ønsker mer informasjon om selve prosessen bør du ta kontakt med brønnøysundregistrene da det er hos de endringen skal gjøres.

Lenke til kommentar

Hei og hå... jeg er i samme situasjon som trådstarter:

 

Et enkeltsmanns-foretak kan i teorien ha ganske mange ansatte;

 

1 til 5 ansatte - Ingen spesielle krav.

6 til 30 ansatte- Må registreres i Foretaksregisteret, gjelder også 1-5 ansatte der det drives varehandel med mer. Dette koster 2500 kr.

31 til X ansatte - Visse krav som gjelder Anvarlige Selskap blir innført.

 

 

Hvis firmaet går bra og man har behov for ansatte utover 6 personer, kan man 'oppgradere' firmaet til et aksjeselskap da?

 

Neste steg er Ansvarlig Selskap, siden Aksjeselskap krever at du har en ryddig økonomi og helst en del egenkapital til rådighet, men ikke nødvendigvis overskudd.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...