Gå til innhold

Hvordan starte firma ?


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg tenker på å starte firma,

men det er en del spørsmål som jeg trenger svar på først.

 

1. Er det alders grense på å starte firma.

 

2. Finnes det forskjellige typer firmaer? Forskjellene?

 

3. Koster det penger å starte firma? Hvor mye?

 

4. Hva er godene?

 

5. Hva er ulempene?

 

Takker for alle svar! :)

 

Stikky :whistle:

Endret av Radi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du bestemme deg for selskapsform. Hvis du kun er enkeltmannsforetak en selvfølge, det koster ingenting å registrere.

 

Hvis flere skal være med må du velge ANS (ansvarlig selskap), DA (delt ansvar) eller AS (aksjeselskap).

 

Er det en liten bedrift ville jeg valgt ANS, men viktig at dere kan stole skikkelig på hverandre for hvis bedriften da går konkurs kan banken gå på hver enkelt å kreve penger.

 

Goder og ulemper spørs jo hva du skal starte da... en gode må vel være at du slipper å drive med svart arbeid? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedtypene selskap som muligens kan være aktuelt for deg er:

 

Aksjeselskap, regulert gjennom Lov om aksjeselskaper (aksjeloven)

 

Fordelen med denne selskapstypen er at bedriften er en juridisk person. Som eier/aksjeholder er du ikke ansvarlig for mer enn det du har skutt inn i bedriften. Dersom bedriften går konkurs kan ikke banken eller andre kreditorer ta ditt hus, din bil, osv. Du betaler 28% av overskuddet i skatt, og får utsatt skattefordel ved underskudd.

 

Noe som kan være en ulempe er at stiftelse av aksjeselskap i Norge krever minimum 100'000 i innskudd + overdekning for stiftelsutgifter.

 

 

Dersom aksjeselskap ikke er noe for deg kan du starte enkeltmannsforetak, ansvarlig selskap eller delt ansvar.

Hvilke lover som omhandler enkeltmannsforetak vet jeg ikke.

ANS og DA blir regulert av Selskapsloven

 

Dersom du er alene kan du starte enkeltmannsforetak.

 

Dersom dere er 2 eller flere som starter bedrift sammen kan dere velge ANS. I denne selskapsformen er alle solidarisk ansvarlig for selskapets økonomiske forpliktelse. Dette betyr at dersom selskapet ditt har betalingsbroblemer i mer enn 14 dager kan kreditor kreve hele skylden fra en av partene. Der velger de ofte den første og beste og gjerne den som har best betalingsdyktighet. Denne parten må da kreve regress hos de andre partene. Det sier seg selv at dette kan være litt dumt dersom selskapet har noen hundre tusen eller kanskje en million i gjeld som du plutselig må betale.

 

For å unngå å være solidarisk ansvarlig for hele selskapets økonomiske forpliktelser kan dere danne et DA. Når dere gjør det må dere skrive i selskapsavtalen hvordan risikoen skal fordeles. Her kan det brukes brøkdeler etter hvor stor eierandel man har i bedriften. Dette gjelder dog ikke før det er registrert i Foretaksregisteret jf. sel. §2-4, 3. ledd.

 

Et bra sted å ta kontakt ved veldig spesifikke spørsmål om rutiner er Brønnøysundregistrene da det er disse som har de registre som du må registreres i. De sender deg også all den informasjonen du trenger for å starte bedrift dersom du ønsker det via denne siden

 

 

Dersom noe er uklart kan jeg prøve å forklare nærmere. Om jeg har skrevet noe som er galt håper jeg noen retter meg.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Mener det kostet rundt 2500,- å opprette nytt firma.

6108625[/snapback]

Det stemmer, men enkeltmannsforetak mener jeg er gratis. (var ihvertfall det>)

6108668[/snapback]

 

Det virker som datating har rett her. Hentet fra bedin.no

Alle enkeltpersonforetak kan (men har ikke plikt til å) registrere seg gratis i Enhetsregisteret i Brønnøysund. Enkeltpersonforetak har også rett til å registrere seg i Foretaksregisteret, men dette koster penger. Hvis enkeltpersonforetaket har minst fem ansatte eller driver varehandel, er det registreringsplikt i Foretaksregisteret.

Mange leverandører vil be om ditt organisasjonsnummer i Enhetsregistret i Brønnøysund (som et minimum på å sjekke en nystartet bedrifts seriøsitet), så også av denne grunn er det lurt å registrere firmaet ditt.

Lenke til kommentar

Tusen takk, Valentino! Du svarte veldig bra på mine spørsmål,

Og jeg fikk en god oversikt over det jeg trengte å vite.

 

AS firam er uaktuelt!

 

Men ansvarlig selskap er mer realistisk, og det jeg har tenkt på.

Det koster 2500,- noe jeg har rå til å ponge ut med.

 

Siden jeg er en gutt på 16år, så kan jeg ikke starte firma alene,

Og har derfor planer med fatter'n.

 

Han starter og vi driver firma sammen.

Det kommer til å bli jeg som styrer firma mest egentlig.

Jeg som kom på ideen, og har kontaktene, og alt over sikt osv..

Hadde det ikke vært for at man må være myndig for å starte firma hadde jeg hatt det alerede.

Jeg vet det er mye å holde orden på i ett firma, regnskap osv...osv...

 

Det er en ting jeg også lurer på foresten, Hvordan er det med regnskap og den delen? Man kan ikke føre regnskap selv, har jeg rett?

Hvor mye koster det å få en fyr til å gjøre regnskapet for et firma,

Det har sikkert mye med hvor sotrt det er osv.. Jo større, jo mer jobb. Det sier seg selv. Men det kommer ikke til å bli noe kjempe stort firma, ikke foreløbig i vertfall. Så hva ca. koster en regnskaps fører?

Endret av Radi
Lenke til kommentar
Er kun AS og ASA som trenger en revisor, starten du opp en ANS så kan du eller faren din fint gjøre regnskapet selv. :)

6109137[/snapback]

 

Okey, det var godt å høre.

Men er det alders grense på å være med i et firma?

Hva kan jeg gjøre i firmaet? Det er sikkert masse regler å rammer som må følges.

Lenke til kommentar
Er kun AS og ASA som trenger en revisor, starten du opp en ANS så kan du eller faren din fint gjøre regnskapet selv. :)

6109137[/snapback]

 

Okey, det var godt å høre.

Men er det alders grense på å være med i et firma?

Hva kan jeg gjøre i firmaet? Det er sikkert masse regler å rammer som må følges.

6109149[/snapback]

Du kan da gjøre det meste, men siden du ikke er myndig er det faren din som står ansvarlig.

 

Blir jo nesten som han starter opp et firma og ansetter deg og hva du blir ansatt som velger jo dere innad...

Lenke til kommentar

Dersom deres ANS har mindre enn 5 mill i salgsinntekter i året er dere ikke regnskapspliktig. Dette følger av regnskapsloven § 1-2, fjerde ledd.

 

Dette betyr ikke at dere ikke trenger å føre noen økonomisk oversikt. Det er fremdeles andre plikter dere har, som f.eks å føre momsregnskap. Ved å føre et enkelt regnskap vil ikke dette være vanskelig og økonomien blir mer oversiktlig dersom dere ønsker investorer i fremtiden.

 

Det er ikke vanskelig å føre regnskap, spesielt ikke ved bruk av programmer som f.eks levert av Mammut, men det krever litt å sette deg inn i reglene og rutinene. Dersom du tar bedriftsøkonomi på VGS vil du få de mest nødvendige tingene med deg. Økonomilæreren kan sikkert svare på spørsmål også.

 

Dersom du velger å ansette en regnskapsfører varierer nok prisen alt etter hvem du velger. En i familien min som har eneierforetak betaler 15'000 i året for tjenesten. Om dette er for mye får du vurdere selv, og jeg anbefaler deg å hente inn tilbud fra forskjellige profesjonelle firmaer.

 

Jeg har hele tiden tatt det som en selvfølge at du vil drive med salg av varer. Jeg vet ikke om dette stemmer så du får vurdere om mine tips er aktuelle. Dersom du skal selge varer anbefaler jeg deg å sette deg inn i forbrukerkjøpsloven som gjelder dersom din bedrift selger til privatpersoner og kjøpsloven som gjelder når din bedrift kjøper fra og selger til andre bedrifter.

 

Som nevnt tidligere bør du ta kontakt med brønnøysundregisteret for å høre hvilke plikter du har som eier av et ANS mtp. registreringer og meldinger.

Lenke til kommentar

Ja, du kan rett i det. Det er varer jeg skal selge.

Eller mer spesifisert EN bestent vare.

Kansje fler forskjellige typer innen for samme "tema" i framtiden.

 

Men foreløpig er det en enkelt vare jeg skal selge, til privat personer,

og andre firmaer også.

 

Tror jeg kan ta meg av regnskapet i starten ivertfall.

Da det ikke er så mye å ta deg av, og ikke så avansert.

Endret av Radi
Lenke til kommentar

Når du skal finne regnskapsloven § 1-2, fjerde ledd så finner du først frem til paragraf 1-2 i regnskapsloven.

For å finne 4. ledd paragrafen ser du enkelt å greit på hvilket siffer som står foran. du ser at den aktuelle paragrafen har 13 ledd som vist på www.lovdata.no

 

Du ser at jeg har streket under det som jeg refererte til i forrige post ang. 5 mill i salgsinntekter.

post-36441-1147715473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Når du skal finne regnskapsloven § 1-2, fjerde ledd så finner du først frem til paragraf 1-2 i regnskapsloven.

For å finne 4. ledd paragrafen ser du enkelt å greit på hvilket siffer som står foran. du ser at den aktuelle paragrafen har 13 ledd som vist på www.lovdata.no

 

Du ser at jeg har streket under det som jeg refererte til i forrige post ang. 5 mill i salgsinntekter.

6109620[/snapback]

 

Hmm,...Litt lange og knotete setninger.

 

Men det jeg har skjønt er at vi ikke trenger regnskaps fører,

Og at vi kan føre regnskapet selv.

 

Vi kommer til å bli to stk i firma.

Hva er alders grensen på å være "medlemm" i et firkam.

Jeg er 16 snart, så å opprette firma tar faren min seg va,

Men hva kan jeg gjøre og IKKE gjør i firma?

Endret av Radi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...