Gå til innhold

Hvorfor er ikke Wii kraftigere?


joac

Anbefalte innlegg

For det første så er ikke konsollen "ræva" som du så fint uttrykker det. For det andre så var det aldri Nintendos mål å ha en kraftigere maskin enn de andre.

6097556[/snapback]

 

Hardwaren er ræva når den er på nivå med forrige generasjon. Hva skulle den ellers være ? Imponerende neste generasjon teknologi ?

6097782[/snapback]

 

Hardwaren er kraftigere enn Xbox, forrige generasjons kraftigste kontroll, og små barn som liker Mario bryr seg ikke om HD/BR, Prosessorer som koster masse og noen fiksfanterier som gjør at burken koster 4000 spenn, de går billig for å nå ut til Hvermannsen.

Kontrolleren er det som gjør Wii next-gen.

Slutt å vær bastant, du er det Newgroundere (ja jeg er med der) lukter ALT av...

6097828[/snapback]

 

Nja, ikke mye kraftigere enn Xbox tror jeg. Men tråden handler jo vitterlig om hvorfor den ikke er kraftigere ? Ikke at "kontrolleren er hva som gjør den next gen". Hadde de hatt vanlig kontroller kunne de laget den kraftigere for samme pris. Kontrolleren som garantert koster en del mer enn andres går jo på bekostning av hardwaren.

Endret av Fedorov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et viktig poeng for Nintendo med Wii var å tiltrekke seg utviklere. Det som skjer med folk som utvikler spill til PS3 og 360 er at de må bruke 3-4 år på et spill, fordi grafikken alene krever så utrolig mye tid når alt er i HD og det stilles krav til fotorealisme i animasjoner, teksturer og design. 80% av utviklingen går med til grafikk. Et av poengene til Iwata på E3-pressekonferansen i fjor var at det skulle være enkelt og raskt å lage spill til Wii, i forhold til de andre konsollene.

Lenke til kommentar
Et viktig poeng for Nintendo med Wii var å tiltrekke seg utviklere. Det som skjer med folk som utvikler spill til PS3 og 360 er at de må bruke 3-4 år på et spill, fordi grafikken alene krever så utrolig mye tid når alt er i HD og det stilles krav til fotorealisme i animasjoner, teksturer og design. 80% av utviklingen går med til grafikk. Et av poengene til Iwata på E3-pressekonferansen i fjor var at det skulle være enkelt og raskt å lage spill til Wii, i forhold til de andre konsollene.

6097943[/snapback]

 

Det betyr jo også at veldig få 360 og PS3 spil vil komme til Nintendo. Vil være bortimout umulig å porte over til Wii. Ihvertfall uten masse ekstrarbeid for å nedgradere grafikken. Tror ikke så mange gidder det.

Lenke til kommentar
Det betyr jo også at veldig få 360 og PS3 spil vil komme til Nintendo. Vil være bortimout umulig å porte over til Wii. Ihvertfall uten masse ekstrarbeid for å nedgradere grafikken. Tror ikke så mange gidder det.

Hvilket også betyr at Wii får utrolig mange eksklusive spill. I og med at mange spill både kommer til PS3 og Xbox 360 kan man jo nesten gjette seg til at Wii får flest eksklusive spill hvilket egentlig bare er bra.

Lenke til kommentar
For det første så er ikke konsollen "ræva" som du så fint uttrykker det. For det andre så var det aldri Nintendos mål å ha en kraftigere maskin enn de andre.

6097556[/snapback]

Hardwaren er ræva når den er på nivå med forrige generasjon.

Det er jo det den ikke er. Den er helt klart en nestegenerasjons-maskin. Den er mye, mye kraftigere enn konsollene fra forrige generasjon.

Lenke til kommentar
For det første så er ikke konsollen "ræva" som du så fint uttrykker det. For det andre så var det aldri Nintendos mål å ha en kraftigere maskin enn de andre.

6097556[/snapback]

Hardwaren er ræva når den er på nivå med forrige generasjon.

Det er jo det den ikke er. Den er helt klart en nestegenerasjons-maskin. Den er mye, mye kraftigere enn konsollene fra forrige generasjon.

6098784[/snapback]

 

Er du helt på jordet ? Ingen av Wii spillene på E3 messen som viser det ihvertfall. Grafikken hittil er jo klart dårligere enn spillene som kom ut på lansering til Xbox f.eks.

 

Lover ikke all verden det.

Lenke til kommentar

Kan de som sier at Wii ikke er mer kraftig enn forrige generasjons konsoller vennligst slutte å se på tallene til maskinen? Ut i fra IGN antyder fra utviklere så er prosessoren ca. 2x den av Gamecube. Altså litt kraftigere klokkefrekvens enn Xbox. Så når Gamecube kunne ha like så fin grafikk som Xbox kunne, så sier det seg jo selv at Wii ikke er så dårlig som mange skal ha seg til å være. Wii bruker en PowerPC-prosessor som har bortimot 3-4 ganger mer ytelse pr. MHz den kjører på. Dessuten lager Nintendo alltid konsoller uten en eneste flaskehals, den er så optimalisert som den kan bli. Bare se på Gamecube sin arkitektur. Den kjører komprimering på mye av grafikken den viser, slik at den kan takle flere oppgaver raskere enn konkurrentene.

 

Spillene dere har sett til Wii nå er alfa/beta -versjoner. Som da ikke er representativ på hva Wii kan yte. Det nærmeste etter det jeg kan se er Mario Galaxy som ser ut til å være godt opp mot den ferdige maskinvaren til Wii. Det endelige utviklerverktøyet til Wii vil komme i juni en gang. Når disse blir sendt ut til utviklere kan de endelig skru opp grafikken i spillene.

 

Og som mange har påpekt er det kontrollen Nintendo har brukt mest penger på. Mange milliarder faktisk om jeg husker riktig. Det er her alt ligger, de kunne ikke spy på med like mye penger på selve konsollen. For Nintendo er et selskap som trenger å tjene penger på konsollen sin. De har ikke andre avdelinger som MS og Sony har. Derfor å må ha profitt. Noe som de alltid har hatt (bortsett fra før de fikk endret produksjonsmetodene til Gamecube).

 

Og Wii er ikke en neste generasjons konsoll, det er en ny generasjons konsoll. Den er for alle, derfor kan ikke prisen være høy. Lav pris betyr svakere maskinvare. Ellers vil de ikke kunne tjene penger på den. Wii vil uansett kunne presse ut grafikk som er bedre enn forrige generasjon. Det er det ingen tvil om, det kommer bare an om utviklere ønsker å gjøre det. Mange ser ut til å heller konsentere seg om å utnytte kontrollen i starten. Noe som er logisk, det skjedde også med Nintendo DS. Dette er en av de viktigste strategiene til Nintendo.

 

Vel, jeg orker ikke skrive mer om dette nå. Håper det er forståelig for noen.

Lenke til kommentar

Fra Gamespy. Ser ut til at det vi så på E3 er laget på Gamecube devkits:

 

"We were warned from the start that the version that we were playing was essentially a skeletal framework of the final product. It was running on GameCube development kits, because Nintendo had only sent out Wii dev kits a few weeks prior to the event, and frankly, no one can realistically throw down a playable demo on brand new dev kits in three weeks and not have it crash more times than a demolition derby. So, having gotten that out of the way, the presentation was less about trying to wow us visually.... It was all about demonstrating exactly what the experience of playing a shooter on the new system could be."

 

"The final version on Wii will have much more polished graphics".

 

Altså kan vi nok vente bedre grafikk med den endelige hardwaren. Vi vil nok se dette på andregenerasjonsspill. Grafikken/ytelsen til Wii vil nok ende opp som en mellomting mellom forrige generasjon og PS3/Xbox360. Uansett er ikke grafikk førsteprioritet til Nintendo.

Lenke til kommentar
Det betyr jo også at veldig få 360 og PS3 spil vil komme til Nintendo. Vil være bortimout umulig å porte over til Wii. Ihvertfall uten masse ekstrarbeid for å nedgradere grafikken. Tror ikke så mange gidder det.

6098114[/snapback]

 

Og så? Hele poenget er jo å lage spillene rundt den unike kontrollmetoden, og ikke fylle opp spillbiblioteket med middelmådige multiplattformspill.

Lenke til kommentar
Gameplay er ikke alt og Xbox360 og PS3 har rimelig ny gameplay i spillene sine de også. Wii satser på ett mer yngre publikum som de alltid har gjort virker det som, og de har ikke behov for ett realistisk Super Mario Bros f.eks .

6100057[/snapback]

jo, gameplay er faktisk "alt"

Lenke til kommentar
Gameplay er ikke alt og Xbox360 og PS3 har rimelig ny gameplay i spillene sine de også.

Ikke i forhold til Nintendo :)

 

Wii satser på ett mer yngre publikum som de alltid har gjort virker det som

Nei, de satser på å nå nye kundegrupper. Dette betyr alle fra 0 til 100. Du vil finne alt fra voldsspill til sukkersøte barnespill.

 

Men familien, og at mange spill skal være egnet for alle, er nok en del av det.

Lenke til kommentar

Hvordan er spillene på Xbox 360 innovative? Jeg ser da spill med funksjoner jeg har sett før. Det støste forandringene er jo i grafikken, som nå selvfølgelig er blitt mye bedre. Men bedre grafikk er jo mer en utvikling enn innovativt. Noter dere at jeg alikvevel skal ha konsollen dette pga. Test Drive: Unlimited. Playstation 3 skal jeg ikke utale meg for mye om. Men der har man hvertfall en tilt-sensor som kan brukes til å optimalisere spillene.

 

Med Wii får man jo en helt ny måte å spille på, og det er jo dette som er innovativt. Nintendo har jo vist seg å sette standarden for kontrollere siden NES, så denne stadige utviklingen og optimale måtene å spille på har jo kommet fra dem.

Lenke til kommentar

Det er kjempebra at nintendo prøver å være nyskapende, men jeg tror ikke man skal si at det er umulig å være innovativ med ps3 og 360. Jeg vil si at sing star, da buzz og guitar hero er det beste og mest innovative som har skjedd innen spillsjangeren de siste årene (også når man regner med Wii). Alle de spillene kom ut med sin egen kontroller, og det er ingenting som stopper utviklere fra å fortsette med det.

 

Det er heller ingen ting som stopper utviklere fra å slippe Wii-spill med "dårlig" grafikk, som er billige å utvikle, til ps3/360. Derimot er det mere som skal til for å få et "bra grafikk"-spill utgitt til ps3/360 til å kjøre på Wii.

 

Ser man bort ifra prisen, så er det vel ingen tvil om at bedre hardware faktisk er, vel... bedre. Så den eneste fordelen jeg ser ved at Wii stiller svakere hardware-messig (da tenker jeg grafikk) er at den bør bli en god del billigere. Og det er jo forsåvidt en ganske stor fordel.

Lenke til kommentar

Fant faktisk et ganske godt utsagn fra Itavisen som egentlig beskriver noe av Nintendos situasjon:

De fleste regner med at Sony og Microsoft kommer til å kjempe om seieren i konsollmarkedet fremover. Nintendo, med sin Wii-konsoll, skal liksom kjempe om restene

Altså "tilfeldige gamere" blir deres målgruppe.

Dog hadde jeg ikke vært direkte lei meg dersom PS3 priset seg selv ut av markedet, da til fordel for feks. Wii.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Hvordan er spillene på Xbox 360 innovative? Jeg ser da spill med funksjoner jeg har sett før. Det støste forandringene er jo i grafikken, som nå selvfølgelig er blitt mye bedre. Men bedre grafikk er jo mer en utvikling enn innovativt.

6100168[/snapback]

Ehhmm... Det er mer enn bare grafikk. Det er fysikk, interaktivitet, og størrelse. Det at man kan få digre verdener med realistisk fysikk og full interaktivitet og høy AI med figurer man kan styre bedre på grunn av nye fysikkbaserte animasjonssystemer, er faktisk rimelig viktig og innovativt. Åpner opp for veldig mye nytt gameplay.

 

Men.... Dersom Wii faktisk har en PPU så har de jo alt som skal til for å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Fant faktisk et ganske godt utsagn fra Itavisen som egentlig beskriver noe av Nintendos situasjon:
De fleste regner med at Sony og Microsoft kommer til å kjempe om seieren i konsollmarkedet fremover. Nintendo, med sin Wii-konsoll, skal liksom kjempe om restene

Altså "tilfeldige gamere" blir deres målgruppe.

Dog hadde jeg ikke vært direkte lei meg dersom PS3 priset seg selv ut av markedet, da til fordel for feks. Wii.

6100278[/snapback]

Hvordan utroper man en "vinner"? Er det den som selger mest?

 

I såfall vil Wii ligge godt an til å "vinne". Den vil selvsagt ikke kjempe om rester. Den vil kjempe om eksisterende gamere (og blant disse er det stor entusiasme for Wii), og de vil prøve å nå utenfor eksisterende kundegrupper.

 

De klarte det med DS, så jeg tror nok de vil ha stor mulighet til å gjøre det samme igjen. Og dermed vil de "vinne".

Lenke til kommentar

Trodde det også var noe greier om at de ønsker å ligge "ikke så langt unna" GameCube, slik at spillutviklerene ikke trenger å bruke så mye tid på å lære seg å lage Wii spill. (Ta f.eks PS3, som har 9 kjerner, det kommer til å ta en stund før utviklerene behersker å lage spill som utnytter alt den er god for.)

 

Et annet argument som var nevnt tidligere i tråden er at det skal være raskere å utvikle spill til Wii grunnet at grafikken "ikke blir så bra".

 

Selv har jeg lenge vært skeptisk til Wii, men de siste ukene har jeg blitt mer og mer imponert (spesielt etter å ha sett de ulike extensions til kontrollen, eller hva man skal kalle det, som ble vist på E3), og tror de klarer å kapre mange kunder, da spesielt de som ikke er hardcore gamere i dag. Hvis de kommer med noen bra "vorspiel-spill" også (tenk så gøy å fekte mot hverandre med kontrollene, f.eks.) så tror jeg grafikken og den "lave" ytelsen ikke har så mye å si. Hvis konsollen og spillene er rimelig i forhold til de andre, så kommer jeg nok til å kjøpe en bare "for å teste". ;)

 

Sp+

Lenke til kommentar
De klarte det med DS, så jeg tror nok de vil ha stor mulighet til å gjøre det samme igjen. Og dermed vil de "vinne".

Tiden vil vise. Vi får også se om de blir kvitt "barnekonsoll stempelet" noe som for tiden sikkert ikke drar dem opp dersom de vil kjempe om det samme markedet som PS3 og X360. Endret av Vice
Lenke til kommentar
Et annet argument som var nevnt tidligere i tråden er at det skal være raskere å utvikle spill til Wii grunnet at grafikken "ikke blir så bra".

 

Jeg klarer ikke helt å skjønne at dette skal være et argument. Man kan da lage noe raskt med "dårlig" grafikk selv om man har sterk hardware tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...