Gå til innhold

Hvorfor er ikke Wii kraftigere?


joac

Anbefalte innlegg

Ok, for å sette scenen litt:

 

Jeg synes Wii virker som en utrolig spennende konsoll og for første gang siden Super Nintendo kom ut vurderer jeg å kjøpe meg en Nintendo konsoll som ikke er bærbar.

 

Jeg forstår at kraft ikke er alt, men det jeg ikke skjønner er hvorfor Wii ikke har kraftigere motor når den nå lanseres. Når jeg sier at jeg ikke skjønner det, så mener jeg da fra et strategisk synspunkt. Enkelte vil hevde at det er pga prisen. Det kan jeg ikke helt skjønne. Wii er utrolig spennende og folk ville vel gjerne betalt 500( eller kanskje 1000) kroner for å få den hakket mer kraftig. De fleste anmeldelsene fra E3 går på at Wii kan se bra ut, men at den er et stykke unna hva 360 leverer (jeg holder PS3 utenfor her, da det fremdeles er uklart hvilke demoer som faktisk ble kjørt på en ekte PS3). Det forundrer meg litt at en maskin er så klart underlegen allerede så tidlig i lanseringsfasen.

 

Et annet argument er støy; JEg kan ikke helt se at dette skulle være utslagsgivende heller, vel bråker 360 en del. Men det burde da, 1 år etter lansering av 360 være mulig å lage en stillegående maskin med tilnærmet lik kraft?

 

Det kan jo potensiellt bli et problem med multiplatform spill hvis spranget mellom wii og 360/ps3 blir altfor stort?

 

Noen som har noen synspunkt?

 

Og ikke kom med at kraft ikke er alt. Kraft er ikke alt, men hvis man har valget mellom mye kraft og mindre kraft så velger man mest kraft ;) Jeg er interessert i å skjønner hvorfor nintendo har valgt lite kraft (relativt sett)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, for å sette scenen litt:

 

Jeg synes Wii virker som en utrolig spennende konsoll og for første gang siden Super Nintendo kom ut vurderer jeg å kjøpe meg en Nintendo konsoll som ikke er bærbar.

 

Jeg forstår at kraft ikke er alt, men det jeg ikke skjønner er hvorfor Wii ikke har kraftigere motor når den nå lanseres. Når jeg sier at jeg ikke skjønner det, så mener jeg da fra et strategisk synspunkt. Enkelte vil hevde at det er pga prisen. Det kan jeg ikke helt skjønne. Wii er utrolig spennende og folk ville vel gjerne betalt 500( eller kanskje 1000) kroner for å få den hakket mer kraftig. De fleste anmeldelsene fra E3 går på at Wii kan se bra ut, men at den er et stykke unna hva 360 leverer (jeg holder PS3 utenfor her, da det fremdeles er uklart hvilke demoer som faktisk ble kjørt på en ekte PS3). Det forundrer meg litt at en maskin er så klart underlegen allerede så tidlig i lanseringsfasen.

 

Et annet argument er støy; JEg kan ikke helt se at dette skulle være utslagsgivende heller, vel bråker 360 en del. Men det burde da, 1 år etter lansering av 360 være mulig å lage en stillegående maskin med tilnærmet lik kraft?

 

Det kan jo potensiellt bli et problem med multiplatform spill hvis spranget mellom wii og 360/ps3 blir altfor stort?

 

Noen som har noen synspunkt?

 

Og ikke kom med at kraft ikke er alt. Kraft er ikke alt, men hvis man har valget mellom mye kraft og mindre kraft så velger man mest kraft ;) Jeg er interessert i å skjønner hvorfor nintendo har valgt lite kraft (relativt sett)

6093110[/snapback]

Vel, jeg husker E3 fra 2005 da det ble sagt av Iwata: "The future is smaller" eller noe. Dessuten er budskapet deres at gameplay er viktigst, ikke grafikk.

 

Så mine svar:

 

- Gameplay blir satt høyere enn grafikk

- Konsollen skal bli liten

 

Og trailerene ser da ikke så ille ut, uansett? :hmm:

Lenke til kommentar

Nintendo syns grafikken i dagens spill er god nok. De mener grafikk-kappløpet er over og at vi må fokusere på andre ting.

 

De er også et selskap som er avhengig av å tjene penger på sine spill/konsoller. Derfor lager de en konsoll som er gunstig med tanke på utviklingskostnader. De lager en konsoll for alle, derfor må prisen ned.

 

De spillene du har sett på E3 er ikke ferdige titler, de kjører på beta-kit. De ferdige kommer i løpet av neste måned ut til utviklere. Nintendo er vel de som har de mest oppdaterte. Bare se på Mario Galaxy. Grafisk vil Wii aldri konkurrere med 360 og PS3, det er det ikke meningen den skal heller. Men ikke avskriv Wii ennå fra å ikke være en kraftig maskin, som ikke kan levere lekre titler.

 

Nintendo har lagt mest penger i kontrollen, mens konkurrentene har brukt dette på ren kraft, at Nintendo ikke har begge deler er at de satser på et annet marked. Og til det trenger de en billig konsoll som alle har råd til.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt tankegangen til nintendo denne gangen, de hadde nok klart å få maskinen litt kraftigere og med i allefall 720p output uten å gå over 360 i pris...

6093408[/snapback]

Ikke umulig, siden Xbox også klarte dette på noen titler. Wii er kraftigere enn Xbox så.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Det har vel sikkert endel med å gjøre hvilket marked konsollen er rettet mot. Det virker som om Nintendo prøver å rette seg mot den mer "tilfeldige gamer". Disse har lavere krav og følger i utgangspunktet ikke noe med på hva som "foregår på spillfronten". Hos en tilfeldig gamer er også pris og uteende på boksen av meget stor verdi.

Lenke til kommentar
Jeg tror du kan bli klokere om du leser filosofien deres som står her.

6093589[/snapback]

Hmmm, ble ikke særlig klokere av :

Editorial content on Nintendo.com is intended to be suitable for all ages. This game has not yet been rated by the ESRB. It is possible that some of the game content may not be appropriate for younger players.

;)

 

Men seriøst, mine antakelser om at de retter seg mot mer "tilfeldige gamere" blir faktisk bekreftet i filosofien deres.

Ser også helt klart at Nintendo har kastet seg på "Ipod-bølgen" som har bevist at små glatte plastprodukter med baderoms-design stort sett selger på design alene.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

En ting som det virker som folk glemmer:

 

Vi vet ikke hvor krafitg Wii er ennå.

 

Lett å glemme.

 

En ting som peker i positiv retning er dette sitatet:

 

Konami: Yes, the structure is very similar to GameCube, but you already knew that. The development was not that difficult, as the Wii system has built in physics simulation. That helped the process.

 

Hvis det virkelig er sant at Wii har innebygget fysikkort(Eventuelt for AI også), så vil det gjøre at Wii faktisk kanskje kan gjøre alt som 360 og Ps3 kan gjøre med tanke på gameplay. Og grafikken vet man at kommer til å bli bra. Bare se på de beste GC spillene. Wii kommer til å være kraftigere.

 

Så må man heller ikke glemme at Wii har veldig mye high-tech utstyr inni seg, fra internetløsningen til flashminne til kontrolleren. Og det virker som om kontrolleren vil ha eget minne, noe som også koster. Alt i alt virker Wii som høyteknologisk liten duppedings, som absolutt ikke trenger å skamme seg ved siden av de andre to konsollene. Nintendo har bare valgt å fokusere på ting som kan gjøre gameplay bedre, istedenfor bare grafikken.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Tok en titt på noen videoer fra det nye Wii Sonicspillet og synes det vitner om brukbart med krefter...

 

 

Ellers så er deg jo som mange sier her: Nintendo ønsker å tiltrekke seg folk utover det tradisjonelle spillemarkedet. Det er vanskelig nok fra før og da er det en fordel at prisen ikke er for høy. Det er mange hensyn å ta når man skal lage et produkt, hvor går smertegrensen for forbukeren? Hvis man kutter litt på feature x, kan man da selge maskinen z kroner billigere, slik at flere kjøper den etc...

Lenke til kommentar

Et spill som virkelig har fin grafikk er jo Super Mario: Galaxy. Dette er jo et spill som oser av grafisk kvalitet. Ikke bare er fargene og ikke minst fargekontraster veldig fine. Men det hele er veldig skarpt og ut fra videoen virket det ikke som om det var så mye alaising. Dessuten når Mario løper på den planeten med lavamonsteret ser man jo hvordan den størknede lavaen han løper på kaster lysrefleksjoner. Veldig pent spør du meg. Dessuten ryktes det jo at Wii har innebygd fysikkprosessor (ppu) hvilket kan bety at fysikken i spillet blir veldig bra!

Lenke til kommentar
Et spill som virkelig har fin grafikk er jo Super Mario: Galaxy. Dette er jo et spill som oser av grafisk kvalitet. Ikke bare er fargene og ikke minst fargekontraster veldig fine. Men det hele er veldig skarpt og ut fra videoen virket det ikke som om det var så mye alaising. Dessuten når Mario løper på den planeten med lavamonsteret ser man jo hvordan den størknede lavaen han løper på kaster lysrefleksjoner. Veldig pent spør du meg. Dessuten ryktes det jo at Wii har innebygd fysikkprosessor (ppu) hvilket kan bety at fysikken i spillet blir veldig bra!

6094076[/snapback]

Har du sett videoen med den digre roboten? Mario løper rundt på den "Shadow-of-the-Colossus-stil". Utrolig stilig.

Lenke til kommentar
Et spill som virkelig har fin grafikk er jo Super Mario: Galaxy. Dette er jo et spill som oser av grafisk kvalitet. Ikke bare er fargene og ikke minst fargekontraster veldig fine. Men det hele er veldig skarpt og ut fra videoen virket det ikke som om det var så mye alaising. Dessuten når Mario løper på den planeten med lavamonsteret ser man jo hvordan den størknede lavaen han løper på kaster lysrefleksjoner. Veldig pent spør du meg. Dessuten ryktes det jo at Wii har innebygd fysikkprosessor (ppu) hvilket kan bety at fysikken i spillet blir veldig bra!

6094076[/snapback]

Har du sett videoen med den digre roboten? Mario løper rundt på den "Shadow-of-the-Colossus-stil". Utrolig stilig.

6094466[/snapback]

Det har jeg, og den er indeed veldig stilig! Jeg tror spillet kan bli ganske absurd og morro.

Lenke til kommentar

For å spørre tilbake, hvorfor skulle Wii være spekket med kraftigere hardware? Folk som syns lensflares er toppen av lykke, vil antageligvis kjøpe 360 eller PS3 uansett.

 

Hvorfor ikke da lage en mindre kraftig, men rimelig konsoll? For min del virker Wii utrolig spennende, mye på grunn av kontrollsystemet. Om den da vil koste halvparten, eller en tredjedel av alternativene, så blir valget enda lettere.

 

Men, kanskje jeg er litt rar, siden jeg koser meg glugg i hel av spill i 320x200 og 256 farger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...