Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjelp til passord på router


Anbefalte innlegg

vi har en "belkin G high speed wireless router".

Vi vil beskytte oss mot andre som kan koble seg på routeren vår.

Men på platen som fulgte med finner vi ingenting om hvordan sette passord på den.

 

Hvis noen kan hjelpe oss med det hadde det vært flott.

 

edit: hvis dette er feil plass å poste dette så vil jeg gjerne at noen flytter emnet, i det at jeg vil få hjelp.

 

edit 2: takk for flyttningen

 

edit 3: link Routeren

Endret av _Evolution_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til kontrolpanelet på din router, som er din ip-adresse med 1 istedenfor for eks 123 til slutt. 192.168.0.1 eksempel.

Inne på kontrolpanelet har du mange opsjoner, så du skal nok klare å finne "endre passord" der.

 

Slik er fremgangsmåten på min:

 

opera (nettleser) -> 192.168.0.1 (standard local ip) -> skriver inn bruker navn og passord, som pleier å være admin(brukernavn) -ingenting-(passord) -> Admin -> New password

Lenke til kommentar

Å bruke administrasjons passord hindrer ikke andre i å koble seg på det trådløse nettet deres, hindrer kun andre i å endre instillingene i routeren.

 

For å beskyttet nettet: WEP eller WAP kryptering, Mac filtrering, event skjult SSID...

( Har ikke så mye peiling på dette selv, men kanskje andre her kan hjelpe deg )

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Dersom du ikke har gjort noen endringer i routerens grunnkonfigurasjon, er adressen 192.168.2.1. Denne adressen legger du inn i adressefeltet på nettleseren.

 

I navigasjonsmenyen til venstre, velger du security. Her kan du så velge hva slags kryptering du vil bruke. Jeg vil anbefale deg å bruke WPA - PSK, da dette er den sterkeste krypteringen som støttes i routeren. Velg en passphrase du kan huske, men som ikke er lett for andre å gjette seg til.

 

Du bør dessuten bytte SSID til noe annet enn standardinnstillingen Belkin54g. Det gjør du under valget "channel and SSID". Der kan det også være smart å ta vekk krysset for "broadcast SSID" Da vil ikke en tilfeldig nabo se nettet ditt.

 

Under "system settings" kan du dessuten sette passord på routeren, så ingen får kommet seg inn og tuklet med oppsettet i routeren.

 

Sørg for å ta vare på passphrasen du velger for WPA krypteringen, og den nye SSIDen du setter. Disse vil du trenge når du skal sette opp tilkoblingen på trådløskortet ditt.

 

Lykke til, og spør gjerne hvis det er noe du ikke får til eller om det er noe jeg har forklart på en uklar måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...