Gå til innhold

Nintendo komponerer framtida (DS/Wii)


Anbefalte innlegg

Det er da virkelig ikke noe automatikk i det, kan sikkert gjelde noen spill. Men bedre grafikk behøver slettes ikke gjøre et spill noe "bedre". "Penere" kanskje, men hvis vi er enige i at kjernen i et spill er spillbarhet blir jo ikke denne noe bedre selv om grafikken er bra.

Joda, kjernen i et spill er spillbarheten, men helheten trekkes unektelig opp hvis spillet i tillegg ser pent ut. De fleste av mine favorittspill er gamle og har ikke lenger særlig god grafikk. Det plager ikke meg, men naturligvis hadde jeg likt dem enda bedre dersom de hadde det.

 

Syns alle spill som har Mario i navnet er møkk, det gjelder forsåvidt også Metroid Prime og Zelda. Singstar, Buzz og andre "partyspill" går i samme bøtte.

 

Ikke gidder jeg bruke penger på spill som er kun morsomt om man drikker det morsomt først heller.

Du er av de asosiale typene du, da er selvfølgelig ikke Wii noe for deg. Noe mer er det vel ikke så mye å si.

Herre min hatt! Kan ikke du og alle dere andre som krangler med BTK bare akseptere at enkelte ikke er så fascinert av Wii?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men psykologistudier viser jo at mennesker generellt sett foretrekker "overbevisende fake" fremfor "nær realistisk". Spesiellt på menneskefigurer. Hjernen er jo trent opp til å identifisere tusenvis av små detaljer i f.eks. ansikt som gjør at den oppfatter en person som virkelig. Dette er detaljer datamaskiner er ganske langt unna å kunne replikere (iallefall uten X antal renderfarms og mange mnd. med for-prossesering). Når hjernen ser noe som ser halvveis hvirkelig ut, men mangler mange av disse små nyansene, blir en reaksjon avsky.

 

 

Har du noen lenker til disse studiene? Har du selv sett de beste stillbildene av "menensker" (altså en rendret dake) som man får til? Reagerer du med avsky når du ser de?

 

AtW

6086872[/snapback]

 

 

avsky er kanskje ekstremreaksjonen, men mange blir utilpass og liker det ikke iallefall. Skulle ønske jeg beholdt linken til den studien/referansen jeg nevner men jeg har lett tidligere også uten hell.

 

poenget er at "nesten realistisk" ofte vekker større negative responser enn "åpenbart ikke forsøkt på å være realistisk" fordi man ved urealismen ikke ubevisst prøver å se etter alle disse små detaljene som mangler... :)

6088212[/snapback]

 

Man blir mer obs på urealistikse detaljer om ting forsøker å være realistisk ja, men det kan jo diskuteres om dette er en negativ respons. Ble det ikke feks brukt datarendring (også av fjes) i de nyeste matrix-filmene? (i noen action-scener). Se på feks ringenes herre, og gollum, riktinok ikke en helt mnneskelig karakter, men ikke spesielt avskylig (ihvertfall ikke på grunn av realismen).

 

Igjen, jeg er kanksje annerledes enn gjennomsnittet, men reagerer du feks negativt på fjeset til venstre her:

 

http://www.gamer.hr/potd/velike/final_fant...s_within_02.jpg

 

Dama i filmen kom sågar på maxims hot 100-liste. Så det virker ihvertfall ikke som en allmenn negativ holdning.

 

AtW

6088457[/snapback]

 

Med gollum har man det faktum at man ikke prøver å se mennesklig ut igjen, han ser jo ut som ett monster, ogsåledes ser han bra ut.

 

Final fantasy dama er jo ett av virkelig få eksempler på riktig GOD animasjon. Jeg sier ikke at du ikke kan klare å få dataanimerte personer så nær virkeligheten at de overbeviser, men at det er utrolig vanskelig, og krever, mildt sagt, endel mer maskinkraft enn hva som er tilgjengelig for den gjennomsnittlige spillemaskin. Det er jo tross alt langt over det selv de ypperste PCer klarer å produsere i real time, og ganske langt over hva PS3 og Xbox 360 klarer også. Jeg tør faktisk si PS4 og Xbox 720 eller 1080 eller hva pokker de finner på senere, ikke vil være i nærheten heller.

 

(hva matrix filmene gjorde med animasjon har jeg ikke peiling på, så det kan jeg ikke kommentere)

Lenke til kommentar

 

Final fantasy dama er jo ett av virkelig få eksempler på riktig GOD animasjon.  Jeg sier ikke at du ikke kan klare å få dataanimerte personer så nær virkeligheten at de overbeviser, men at det  er utrolig vanskelig, og krever, mildt sagt, endel mer maskinkraft enn hva som er tilgjengelig for den gjennomsnittlige spillemaskin. Det er jo tross alt langt over det selv de ypperste PCer klarer å produsere i real time, og ganske langt over hva PS3 og Xbox 360 klarer også. Jeg tør faktisk si PS4 og Xbox 720 eller 1080 eller hva pokker de finner på senere, ikke vil være i nærheten heller.

6089336[/snapback]

 

Joda, det er jeg enig i, men var det et innspill i realistisl/negativ reaksjon-debatten, eller var det bare et generellt innspill?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Final fantasy dama er jo ett av virkelig få eksempler på riktig GOD animasjon.  Jeg sier ikke at du ikke kan klare å få dataanimerte personer så nær virkeligheten at de overbeviser, men at det  er utrolig vanskelig, og krever, mildt sagt, endel mer maskinkraft enn hva som er tilgjengelig for den gjennomsnittlige spillemaskin. Det er jo tross alt langt over det selv de ypperste PCer klarer å produsere i real time, og ganske langt over hva PS3 og Xbox 360 klarer også. Jeg tør faktisk si PS4 og Xbox 720 eller 1080 eller hva pokker de finner på senere, ikke vil være i nærheten heller.

6089336[/snapback]

 

Joda, det er jeg enig i, men var det et innspill i realistisl/negativ reaksjon-debatten, eller var det bare et generellt innspill?

 

AtW

6089539[/snapback]

 

Det var bare en forklaring på at ikke alt er svart/hvitt, det finnes mellomting :) Ikke all datagrafikk er "ekkel", og ikke all datagrafikk er like god som FF grafikken. ikke alle får den samme "ekkle følelsen" når de ser semirealistiske, fake mennesker, men mange gjør det.

 

Ett mer eller mindre godt eksempel er Halflife2 vs Doom 3. Personene i D3 ser rett og slett ekle ut, mens i HL2 er de ikke like ille. Det har mye med fargevalg og andre effekter å gjøre. HL2 legger seg på en helt annen linje når det gjelder art direction som gjør at helheten blir mye mer overbevisende enn D3, selv om D3 har lekker grafikk på sin egen måte - men det blir ett brudd når omgivelsene er så bra som de er, og menneskene er så ekkle som de er i det spillet. Da klarer Halflife2 å få frem en mye mer helhetlig fremstilling der figurene samsvarer mer med omgivelsene imho.

 

Uansett, poenget var å få frem at det ikke alltid er mest "avansert", mest detaljert og mest virkelighetstro grafikk som er "penest" og mest "gjennomført". I denne sammenhengen var det for å trekke frem at Wii ikke nødvendigvis trenger så mye rå maskinkraft hvis det ikke er lekker/detaljert/realistisk grafikk Nintendo går for. Du trenger ikke ha så mye avansert grafikk for at det fremdeles skal se fint ut. det gjelder bare å bruke det man har på riktig måte (i.e. gode art directors :p )

 

 

Det er også mye lettere å avsløre fake i animerte "personer" enn statiske, ettersom mye av den underbevisste identifiseringen går på bevegelser.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

 

Final fantasy dama er jo ett av virkelig få eksempler på riktig GOD animasjon.  Jeg sier ikke at du ikke kan klare å få dataanimerte personer så nær virkeligheten at de overbeviser, men at det  er utrolig vanskelig, og krever, mildt sagt, endel mer maskinkraft enn hva som er tilgjengelig for den gjennomsnittlige spillemaskin. Det er jo tross alt langt over det selv de ypperste PCer klarer å produsere i real time, og ganske langt over hva PS3 og Xbox 360 klarer også. Jeg tør faktisk si PS4 og Xbox 720 eller 1080 eller hva pokker de finner på senere, ikke vil være i nærheten heller.

6089336[/snapback]

 

Joda, det er jeg enig i, men var det et innspill i realistisl/negativ reaksjon-debatten, eller var det bare et generellt innspill?

 

AtW

6089539[/snapback]

 

Det var bare en forklaring på at ikke alt er svart/hvitt, det finnes mellomting :) Ikke all datagrafikk er "ekkel", og ikke all datagrafikk er like god som FF grafikken. ikke alle får den samme "ekkle følelsen" når de ser semirealistiske, fake mennesker, men mange gjør det.

 

Ett mer eller mindre godt eksempel er Halflife2 vs Doom 3. Personene i D3 ser rett og slett ekle ut, mens i HL2 er de ikke like ille. Det har mye med fargevalg og andre effekter å gjøre. HL2 legger seg på en helt annen linje når det gjelder art direction som gjør at helheten blir mye mer overbevisende enn D3, selv om D3 har lekker grafikk på sin egen måte - men det blir ett brudd når omgivelsene er så bra som de er, og menneskene er så ekkle som de er i det spillet. Da klarer Halflife2 å få frem en mye mer helhetlig fremstilling der figurene samsvarer mer med omgivelsene imho.

 

Uansett, poenget var å få frem at det ikke alltid er mest "avansert", mest detaljert og mest virkelighetstro grafikk som er "penest" og mest "gjennomført". I denne sammenhengen var det for å trekke frem at Wii ikke nødvendigvis trenger så mye rå maskinkraft hvis det ikke er lekker/detaljert/realistisk grafikk Nintendo går for. Du trenger ikke ha så mye avansert grafikk for at det fremdeles skal se fint ut. det gjelder bare å bruke det man har på riktig måte (i.e. gode art directors :p )

 

 

Det er også mye lettere å avsløre fake i animerte "personer" enn statiske, ettersom mye av den underbevisste identifiseringen går på bevegelser.

6092260[/snapback]

 

Det er ingen nødvendig sammenheng mellom teknisk bra grafikk, og bra grafikk nei. Men dette er jo en kjent sak. Og personene i doom sier du jo selv ikke er ekle fordi de er virklighetsnære, men av andre årsaker. Hvem er det som får den ekle følelsen når de ser realistiske mennesker? (pga av at realismen er høy, ikke av av andre årsaker) Jeg synes det hele koker ned i at dette er en ganske svakt fundert teori, og ikke akkurat noen sannhet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Joda, kjernen i et spill er spillbarheten, men helheten trekkes unektelig opp hvis spillet i tillegg ser pent ut. De fleste av mine favorittspill er gamle og har ikke lenger særlig god grafikk. Det plager ikke meg, men naturligvis hadde jeg likt dem enda bedre dersom de hadde det.

Selvfølgelig finnes det spill som sikkert blir bedre med bedre grafikk. Men det er ingen automatik i dette. Tetris blir ikke et bedre spill selv om det blir penere.

 

For å ta et annet medium: En bok blir vakrere med et penere omslag god papirkvalitet og en vakker skrifttype. Tror allikevel ikke noen vil påstå at dette gjør selve boka bedre.

Lenke til kommentar
Joda, kjernen i et spill er spillbarheten, men helheten trekkes unektelig opp hvis spillet i tillegg ser pent ut. De fleste av mine favorittspill er gamle og har ikke lenger særlig god grafikk. Det plager ikke meg, men naturligvis hadde jeg likt dem enda bedre dersom de hadde det.

Selvfølgelig finnes det spill som sikkert blir bedre med bedre grafikk. Men det er ingen automatik i dette. Tetris blir ikke et bedre spill selv om det blir penere.

 

For å ta et annet medium: En bok blir vakrere med et penere omslag god papirkvalitet og en vakker skrifttype. Tror allikevel ikke noen vil påstå at dette gjør selve boka bedre.

6092708[/snapback]

 

Det er litt urealistisk å sammenlikne det med en bok da, da det mediumet egentlig ikke bruker det visuelle som noe annet enn informasjonsbærer, bedre å sammenlikne det med en film eller noe da.

 

Jeg vil si alle spill blir bedre med bedre grafikk (her snakker vi grafikken som helhet, altså kunstnerisk og detaljer, mer teknisk avansert er ikke alltid bedre). (om ikke alltid så mye). Feks en tetris med forskjellig farger på brikkene er bedre enn en tetris der alle brikkene har samme farge.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vil si alle spill blir bedre med bedre grafikk (her snakker vi grafikken som helhet, altså kunstnerisk og detaljer, mer teknisk avansert er ikke alltid bedre). (om ikke alltid så mye). Feks en

Vel Tetris hadde i utgangspunktet forskjellige farger på brikkene, men dette var jo av naturlige årsaker ikke mulig på den originale Gameboyen. Utover det står jeg for at [?]spillet[/i] ikke blir noe bedre selv om grafikken blir penere.

 

Men, hvis vi kan være enige om å være uenige kan jeg godt gi meg med det, tror vi kan rusle rundt og bite hverandre i halen i evighet. ;)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig finnes det spill som sikkert blir bedre med bedre grafikk. Men det er ingen automatik i dette. Tetris blir ikke et bedre spill selv om det blir penere.

Som spill blir det naturligvis ikke bedre, men det blir mer fornøyelig å spille, ikke sant? Egentlig tror jeg vi er ganske enige her. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville nok påstå at det faktisk blir bedre som spill. Det visuelle er en del av belønningen, også i Tetris.

 

Eller for å ta et annet eksempel, som er kjent med mer flash: Lumines. Lumines ville fungert godt uten alle effektene på blokkene, og uten at blokkene endret karakter fra et brett til det neste, men disse effektene gjør ikke bare spillet "annerledes", de gjør det faktisk bedre. Variasjon og visuell premiering er direkte deler av spilldesignet.

 

Med andre ord er hele tanken om at grafikk og gameplay er to helt forskjellige ting, tøv. Grafikk er en del av spillopplevelsen og spilldesignet på linje med alt annet.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok påstå at det faktisk blir bedre som spill. Det visuelle er en del av belønningen, også i Tetris.

Morofaktoren øker utvilsomt, men konseptet forblir uendret. Når jeg sier "som spill", tenker jeg på de reglene spillet bygger på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Makan til debatt dette begynner å bli.

 

Selv har jeg vært en Playstation-fanboy i lang tid. Men jeg vil uansett mene at Nintendo har det beste konsollkonseptet denne gangen. Hva i all verden skal du med en mini-pc som uansett erstattes etter et par år? Kan gjerne forstå det om folk ikke er interessert i å bytte ut komponenter i pcene sine og sånt, men for de fleste gamere er vel dette dagligvare?

 

Minner egentlig litt om "Xbox360 vs PC"-diskusjonene som det var så mye av når Oblivion kom ut. Det er da helt usaklig at en konsoll vil utdanke en datamaskin på ytelse. Spesielt på sikt

 

Personlig syns jeg også at det er på tide med nytenking innen spill, spesielt på konsoll. Det er bare å gi opp grafikkjaget med mindre man begynner å åpne for oppgraderinger til konsoller, og da kan du like gjerne skaffe en PC.

 

Skal dere kjøpe konsoll basert på spillene som kommer så er det bare å sette i gang. Men det blir for dumt å diskutere hvilken konsoll som er på rett spor.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar
Herre min hatt! Kan ikke du og alle dere andre som krangler med BTK bare akseptere at enkelte ikke er så fascinert av Wii?

Jøss? Mitt forrige innlegget svarte klart og tydelig at jeg har akseptert at Wii ikke er noe for BTK.

Endret av HoLy_CoW
Lenke til kommentar
Herre min hatt! Kan ikke du og alle dere andre som krangler med BTK bare akseptere at enkelte ikke er så fascinert av Wii?

Jøss? Mitt forrige innlegget svarte klart og tydelig at jeg har akseptert at Wii ikke er noe for BTK.

Joda, men på en særdeles usympatisk måte. Du insinuerer at Wii er for de sosiale, og dermed at det må være noe "galt" med dem som ikke er interessert i denne konsollen. Jeg vil naturligvis trekke dette tilbake dersom du med hånden på hjertet kan fortelle meg at det ikke var dette du mente.

Lenke til kommentar
Herre min hatt! Kan ikke du og alle dere andre som krangler med BTK bare akseptere at enkelte ikke er så fascinert av Wii?

Jøss? Mitt forrige innlegget svarte klart og tydelig at jeg har akseptert at Wii ikke er noe for BTK.

Joda, men på en særdeles usympatisk måte. Du insinuerer at Wii er for de sosiale, og dermed at det må være noe "galt" med dem som ikke er interessert i denne konsollen. Jeg vil naturligvis trekke dette tilbake dersom du med hånden på hjertet kan fortelle meg at det ikke var dette du mente.

6100659[/snapback]

Ja, han sa det på en litt nedverdig måte. Men personlig så syns jeg også det er litt rart at Wii ikke er litt interessant i det hele tatt. Jeg har ikke sett/lest om en eneste sjel bortsett fra han som ikke ser ut til å synes den er spennende. Men det er jo såklart hans smak, men merkelig er det uansett spør du meg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...