Gå til innhold

Test: Nokia N80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er tøys. Rett og slett. Dere kan bare ikke gi en mobiltelefon trekk på alle delkarraketer fordi den er dyr. Slike regler ved evalueringer er det skrevet en god del om, hvis dere gidder å lete.

Dere får heller ha ett eget kriterie "value for money" eller no slikt hvor dere gir den 1, men dere kan ikke skjære ned på hver eneste karrakter for dette.

 

 

"Ferrari F430 har et utsøkt chassiss vi skjeldent har oppleved maken til, dessverre er bilen så dyr at den vi ikke kan gi den mer enn en sterk 3'er på chassiset heller"

Det blir for dumt? :hmm:

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar
Med Nokia N80 kan du styre huset med mobilen, ta bilder i 3,2 megapikslers oppløsning og høre på nettradio. Vi har hatt teknobomben i hus.

 

Les mer

6052644[/snapback]

 

Jeg kunne godt tenke meg om dere kunne ta med 'accessibility' som en test kategori. Jeg har (desverre) fått en N70 av jobben og den er totalt ubrukelig. Det er umulig å endre font størrelsen (som er ekstremt liten!) og folk uten perfekt syn vil slite med å bruke telefonen uten briller - og er man langsynt har man ikke trøbbel med å se i dagligdagen, så hvem gider gå med et par briller i lommen i tilfelde man må ta telefonen?? Den hadde et theme med større kontrast forskjelle som hjalp litt, men likevel blir øynene fort slitne av å se på den.

 

Eneste symbian telefon jeg har vært bare nogenlunde tilfreds med var 9500'ern som jeg hadde fra den tidligere jobben - og der kunne man endre font, no problem, men der var også skjermen så stor at man stort set ikke trengte det. Eneste store problem med den telefonen var den crasha hele tiden - og symbian-telefoner bruker jo minutter på å boote...

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Med Nokia N80 kan du styre huset med mobilen, ta bilder i 3,2 megapikslers oppløsning og høre på nettradio. Vi har hatt teknobomben i hus.

 

Les mer

6052644[/snapback]

 

Jeg kunne godt tenke meg om dere kunne ta med 'accessibility' som en test kategori. Jeg har (desverre) fått en N70 av jobben og den er totalt ubrukelig. Det er umulig å endre font størrelsen (som er ekstremt liten!) og folk uten perfekt syn vil slite med å bruke telefonen uten briller - og er man langsynt har man ikke trøbbel med å se i dagligdagen, så hvem gider gå med et par briller i lommen i tilfelde man må ta telefonen?? Den hadde et theme med større kontrast forskjelle som hjalp litt, men likevel blir øynene fort slitne av å se på den.

 

Eneste symbian telefon jeg har vært bare nogenlunde tilfreds med var 9500'ern som jeg hadde fra den tidligere jobben - og der kunne man endre font, no problem, men der var også skjermen så stor at man stort set ikke trengte det. Eneste store problem med den telefonen var den crasha hele tiden - og symbian-telefoner bruker jo minutter på å boote...

6064105[/snapback]

 

Jeg har iallefall ikke hørt om noen som sliter å lese tekst på mobilen, til og min farmor på 81 klarer det.

Lenke til kommentar
Dette er tøys. Rett og slett. Dere kan bare ikke gi en mobiltelefon trekk på alle delkarraketer fordi den er dyr. Slike regler ved evalueringer er det skrevet en god del om, hvis dere gidder å lete.

Dere får heller ha ett eget kriterie "value for money" eller no slikt hvor dere gir den 1, men dere kan ikke skjære ned på hver eneste karrakter for dette.

 

"Ferrari F430 har et utsøkt chassiss vi skjeldent har oppleved maken til, dessverre er bilen så dyr at den vi ikke kan gi den mer enn en sterk 3'er på chassiset heller"

Det blir for dumt? :hmm:

6062920[/snapback]

Hehe, well said. :p Må nesten si meg enig ja...

Lenke til kommentar
Fungerer slik at man hører på "nettradio" via WIFI, så man trenger jo en

PC,WIFI-router og internett, uten om det er det gratis.

6062860[/snapback]

 

Ikke mulig på min å velge "nettradio" via WIFI må velge tilgangspunkt fra NetCom eller Telenor. Da vil det koste penger uansett.

Lenke til kommentar

Vil først og fremst takke alle som engasjerer seg i diskusjonen. Tro meg, det er med på åforbedre testene våre.

 

Dette er tøys. Rett og slett. Dere kan bare ikke gi en mobiltelefon trekk på alle delkarraketer fordi den er dyr. Slike regler ved evalueringer er det skrevet en god del om, hvis dere gidder å lete.

Dere får heller ha ett eget kriterie "value for money" eller no slikt hvor dere gir den 1, men dere kan ikke skjære ned på hver eneste karrakter for dette.

 

Hvis du kunne gitt oss noen linker på det, så skal vi gjerne ta dem til etteretning.

 

"Ferrari F430 har et utsøkt chassiss vi skjeldent har oppleved maken til, dessverre er bilen så dyr at den vi ikke kan gi den mer enn en sterk 3'er på chassiset heller"

Det blir for dumt? :hmm:

6062920[/snapback]

 

Vel, hvis du tenker "value for money" og så sammenligner en Ferrari F430 og en Mercedes S-klasse, så tror jeg fort at du vil oppleve at du får mer for pengene med en Mercedes enn en Ferrari. Samtidig er det litt feil å sammenligne en bil med en mobiltelefon siden de fleste mobiltelefoner kommer i plast, og det er liten forskjell mellom dem. Tror for eksempel ikke at plasten i dekselet på Nokia N80 er noe mer eksklusiv enn plasten på for eksempel 6230i. Og der er det en prisforskjell på nesten 3000 kroner.

 

Jeg tror det vil bli vanskelig å bli enig på dette punktet, enkelt og greit fordi vi setter helt forskjellige kriterier. Når vi tester en telefon så skal vi ta stilling til om telefonen egner seg såvel for deg som student på 25 år, som for en eldre tante på Toten. I så måte er det klart at N80 da ikke stiller så sterkt. Skulle vi fjerne kriteriet pris i underkategoriene ville jo alle telefoner under 2000 få bare enere i alle kategorier, fordi de ikke klarer å stille opp mot dyrere modeller rent spesifikasjonsmessig. Og hvis vi da gir telefonen enere i alle kategorier, og så en firer, ville det bare forvirre leseren.

Lenke til kommentar

nå har jeg hatt n80 nesten 3 uker, så jeg tenkte jeg skulle si hva jeg mener... telefonen bruker mye strøm og må lades nesten litt mer enn en gang om dagen, det der wlan greiene skjønner jeg ikke en dritt av hva jeg skal bruke til...

bildene blir store, men man må ha godt lys og sitte musestille, den der blits lignende saken kunne de like godt ha spart seg for. den er helt naken...

men for å snakke litt pent om den også så kan jeg vel si at bildene blir veldig fine om det ligger til rette for det.. designet er fett og den er ikke SÅ stor som de vil ha det til i testen... tro meg jeg har trange bukser og den får plass. har en litt lei tendens til å åpne seg når man skal ta den ut av lomma. knappene er fine å trykke på også. var verdt pengene synes jeg i så fall, sånn alt i alt.

kan forresten være litt treg, men det var vel ikke akkurat nytt... burde også vært en enkel måte å lukke dritt som er åpent. da jeg stadig får beskjed om at det ikke er nok minne til å gjøre ting og den ber meg lukke programmer.

nå har heller ikke jeg lest manualen så hvem vet... kanskje det er noe til å fikse det med, husker jeg hadde et program til p900 som lukket alt som ikke burde være åpent når jeg lukket flippen...

 

over og ut

Lenke til kommentar

Hva med upnp?

 

Har hatt n80 en stund nå, og det jeg lurer på er om min telefon er full i bugs, eller om upnp i det hele tatt fungerer?? Telefonen blir bare stående i "søker etter enheter"-modus uten at noen verdens ting skjer. PC'en min finner heller ikke noen upnp-enhet som ligner på Nokia n80.... :nei:

 

En annen ting jeg reagerer på er det som er nevnt tidligere, at minnet blir fult under bruk. Fra tidligere erfaring med series 60 kunne meny-knappen holdes inne for å få en liste opp over åpne programmer. Meget hendig funksjon forresten, som gjør mulit-tasking enkelt. Dette fungerer ikke optimalt på n80. Mange programmer som er åpne, ligger rett og slett ikke i denne listen! Veldig frustrerende... Men finner ikke noen firmware-upgrade hos Nokia heller. Må jeg til forhandler for å få dette?

 

Strekkodefunksjonen har jeg forresten heller ikke sett noe til... en utenlandsk modell Amobil har testet??

 

Den låser seg jo også litt for ofte :( Irriterende å måtte starte denne telefonen på ny, når den bruker 5 år på å starte!

 

Surfing på nettsider fungerer for øvrig fint, så lenge du ikke får feilmeldingen "memory full" som betyr at du har for mange åpne tjenester (som du altså ikke får lukket)

 

Det skal ikke være så vanskelig

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem med minne som blir fullt under surfing, når jeg åpner

en tung side f,eks nettavisen, itavisen får jeg feilmelding eller så detter nettleseren rett ut.

Var på serviceverksted å fikk inn nyeste firmware idag, og ja du må levere den inn for å oppgradere firmware,like forbannet detter nettleseren ut på store nettsider.

Ser ut som dette er ett prob. på de fleste N80(alle?)

Lenke til kommentar
...

6066411[/snapback]

Hold inne menyknappen i standby. Du får opp en liste over programmer. Disse kan avsluttes med c-knappen eller du kan åpne dem.

 

Som vi ser her på forumet er den generelle holdningen til alle som kjøper N80 at den overhodet ikke er så stor som de trodde.

Lenke til kommentar
Hold inne menyknappen i standby. Du får opp en liste over programmer. Disse kan avsluttes med c-knappen eller du kan åpne dem.

6067102[/snapback]

 

Det er der du tar feil...

 

Hvilken firmware versjon har du nå da? Min er fra midten av april

Endret av Surrections
Lenke til kommentar
Det er der du tar feil...

 

Hvilken firmware versjon har du nå da? Min er fra midten av april

6067644[/snapback]

Sorry, har den ikke. Regnet med som at det var likt som alle andre S60-modeller, men det var det visst ikke. Hm, rart, da har de endret på det.

Lenke til kommentar
Det er der du tar feil...

 

Hvilken firmware versjon har du nå da? Min er fra midten av april

6067644[/snapback]

Sorry, har den ikke. Regnet med som at det var likt som alle andre S60-modeller, men det var det visst ikke. Hm, rart, da har de endret på det.

6067808[/snapback]

 

 

Listen eksisterer jo. Men den er buggy som f.! Bare noen få programmer som viser. Når en trykker på "rødt rør"-knapp, skal en jo komme til hvile-modusskjerm uten at programmet lukkes, og en kan da hente det opp igjen via denne menyen. Når en gjør dette på n80, kommer en til hvilemodus, men ingen programmer ligger i denne menyen. Get it?

Lenke til kommentar

Syns også denne testen er merkelig på mange måter. Fikk min N80 på fredag, og ble skuffet med engang jeg tok den ut av plastlommen. Det er slark i glidemekanismen når telefonen er slått sammen, faktisk så pass mye at det blir rakle lyd når man beveger toppdelen med skjermen :mad: Litt mindre slark når man skyver tastaturet ned. Både test og sniktitt av N80 sa at dette ikke eksisterte. Til og med han i resepsjonen hos norwegian telecom hadde så mye slark når jeg var der for å klage.

Flere som har slark på sin N80?

Lenke til kommentar

Pokker - mitt inntrykk av N80 er i ferd med å råtne på rot... Den virker jo helt "bajs" for å bruke et voksent uttrykk.

 

Dårlig byggekvalitet og for lite minne til å surfe på vanlige nettsider? Trodde minneproblemer forsvant med 286sx på 80-tallet.

 

Og jeg som har venta på denne i måååneder...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...