Gå til innhold

Test: Nokia N80


Anbefalte innlegg

Med Nokia N80 kan du styre huset med mobilen, ta bilder i 3,2 megapikslers oppløsning og høre på nettradio. Vi har hatt teknobomben i hus.

 

Les mer

6052644[/snapback]

 

Jeg kunne godt tenke meg om dere kunne ta med 'accessibility' som en test kategori. Jeg har (desverre) fått en N70 av jobben og den er totalt ubrukelig. Det er umulig å endre font størrelsen (som er ekstremt liten!) og folk uten perfekt syn vil slite med å bruke telefonen uten briller - og er man langsynt har man ikke trøbbel med å se i dagligdagen, så hvem gider gå med et par briller i lommen i tilfelde man må ta telefonen?? Den hadde et theme med større kontrast forskjelle som hjalp litt, men likevel blir øynene fort slitne av å se på den.

 

Eneste symbian telefon jeg har vært bare nogenlunde tilfreds med var 9500'ern som jeg hadde fra den tidligere jobben - og der kunne man endre font, no problem, men der var også skjermen så stor at man stort set ikke trengte det. Eneste store problem med den telefonen var den crasha hele tiden - og symbian-telefoner bruker jo minutter på å boote...

6064105[/snapback]

 

Det finnes et kjekt program som du kan endre fontene med, har bare selv testa det på min gamle 6600 med S60 og det funket utmerket!!

 

SYMBIAN-FREAK

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har kjøpt via "klart svar"? Venter på at de skal få den inn

i tønsberg.  Kommer jo aldri.. :(

6069407[/snapback]

 

 

Hvor har dere som har kjøpt telefonen,fått den fra? Jeg finner den ikke til salgs noen plasser. Og på nettbutikkene blir bare release-datoen forskyvet hele tiden!

 

Noen som vet hvor man kan få tak i telefonen uten abonnement,eller evnt når den kommer ut?

Lenke til kommentar
Noen som har kjøpt via "klart svar"? Venter på at de skal få den inn

i tønsberg.  Kommer jo aldri.. :(

6069407[/snapback]

 

 

Hvor har dere som har kjøpt telefonen,fått den fra? Jeg finner den ikke til salgs noen plasser. Og på nettbutikkene blir bare release-datoen forskyvet hele tiden!

 

Noen som vet hvor man kan få tak i telefonen uten abonnement,eller evnt når den kommer ut?

6105583[/snapback]

 

Jeg sitter med telefonen i hånda nuh..

den har vært ute en stund men i små partier...

Jeg kjøpte min på elprice til den nette sum av 5375 ;)

ikke billig nei.

Men de blir fort utsolgt så hvis du har lyst på den før juni må du nesten regne med å stå på venteliste.

 

Jeg har hatt min i snart en uke og har ikke noe slark på den og er strålende fornøy med kvaliteten på bilder og video.

Jeg som alle andre som har den vil legge merke til har den har problemer med minne. Dette burde kunne fikses med en oppdatering i nærmeste fremtid.

 

Telefonen fortjener 5 av 6.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Vil først og fremst takke alle som engasjerer seg i diskusjonen. Tro meg, det er med på åforbedre testene våre.

 

Dette er tøys. Rett og slett. Dere kan bare ikke gi en mobiltelefon trekk på alle delkarraketer fordi den er dyr. Slike regler ved evalueringer er det skrevet en god del om, hvis dere gidder å lete.

Dere får heller ha ett eget kriterie "value for money" eller no slikt hvor dere gir den 1, men dere kan ikke skjære ned på hver eneste karrakter for dette.

 

Hvis du kunne gitt oss noen linker på det, så skal vi gjerne ta dem til etteretning.

 

"Ferrari F430 har et utsøkt chassiss vi skjeldent har oppleved maken til, dessverre er bilen så dyr at den vi ikke kan gi den mer enn en sterk 3'er på chassiset heller"

Det blir for dumt? :hmm:

6062920[/snapback]

 

Vel, hvis du tenker "value for money" og så sammenligner en Ferrari F430 og en Mercedes S-klasse, så tror jeg fort at du vil oppleve at du får mer for pengene med en Mercedes enn en Ferrari. Samtidig er det litt feil å sammenligne en bil med en mobiltelefon siden de fleste mobiltelefoner kommer i plast, og det er liten forskjell mellom dem. Tror for eksempel ikke at plasten i dekselet på Nokia N80 er noe mer eksklusiv enn plasten på for eksempel 6230i. Og der er det en prisforskjell på nesten 3000 kroner.

 

Jeg tror det vil bli vanskelig å bli enig på dette punktet, enkelt og greit fordi vi setter helt forskjellige kriterier. Når vi tester en telefon så skal vi ta stilling til om telefonen egner seg såvel for deg som student på 25 år, som for en eldre tante på Toten. I så måte er det klart at N80 da ikke stiller så sterkt. Skulle vi fjerne kriteriet pris i underkategoriene ville jo alle telefoner under 2000 få bare enere i alle kategorier, fordi de ikke klarer å stille opp mot dyrere modeller rent spesifikasjonsmessig. Og hvis vi da gir telefonen enere i alle kategorier, og så en firer, ville det bare forvirre leseren.

6066071[/snapback]

 

Det der blir jo en helt feil nyansering. Folk som kjøper en Ferrari kjøper den enten fordi de har for mye penger, eller fordi de vil kjøre 280 på Autobahn. Tror du skal lete lenge for å finne en bestemor eller en åtteåring med N80. Det er en telefon som er laget for de kravstore og for forretningsmarkedet, og da blir det feil å bedømme den som en allroundtelefon.

 

Ellers mener jeg at en såpass avansert telefon fortjener en mer dyptgående og grundig test. Hvis du leter på tyske, franske eller britiske tester ser du at de har fordypet seg mye mer i funksjonen Wi-Fi, for eksempel.

 

Ellers er det er grei test, men savner litt fler bilder av telefonen i bruk.

Lenke til kommentar
Tror du skal lete lenge for å finne en bestemor eller en åtteåring med N80. Det er en telefon som er laget for de kravstore og for forretningsmarkedet, og da blir det feil å bedømme den som en allroundtelefon.

6684479[/snapback]

Har selv solgt en N80 til en dame på 65+. Både barn og barnebarn var med i butikken. :)

 

Kan legge til at jeg finner N80 ubrukelig pga kanskje verdens dårligste batteritid. En kollega som kun snakker i telefonen og sender meldinger (altså ikke bruker Wi-fi, MP3-spiller, kamera osv.) må lade den minst en gang om dagen. Når en så avansert telefonen holder en dag med basisfunksjoner, kan den umulig var en dag med avanserte funksjoner. :nei:

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...