Gå til innhold

Er norske webshopkunder tilbakestående?


Anbefalte innlegg

Er norske webshopkunder tilbakestående?

 

Det må iallfall være slik staten ser på oss forbrukere. Eller kanskje at alkoholforbruket iblant nordmenn er såpass stort at det er altfor mange som kjøper ting over nettet i beruset tilstand? Raser innom komplett en sen fredag mens man synger Frank Sinatra snøvlende og bestiller en bærbar pc til hvert eneste familiemedlem?

 

Hvorfor skulle vi ellers ha hele 14 dagers full returrett, inklusiv bruk av varen i den perioden?

 

Når vi går innom en vanlig (fysisk) butikk og kjøper en vare, selv uten å få testet den får vi IKKE 14 dagers full returrett av forbrukerloven. Hvorfor ikke?

 

Jeg kan forstå loven dersom noen ringer DEG hjem på telefon og overtaler deg (snakker deg rundt) til å kjøpe produkter. Men når vi går inn på en webshop, er det kun oss selv som bestemmer. Og det er få fysiske butikker som tilbyr test av alle produkter inne i butikken.

 

Men på en annen side er den ikke så verst! Jeg leste om en på nettet som ”kjøper” et råskinn av en stasjonær PC når han skal på LAN-party og konkurrere i gaming. Koser seg i to helger og spiller, også leverer han maskinen tilbake med kjøpslovens angrerett og får alle pengene tilbake. Alt han betalte var porto begge veier. 400,- for en maskin til 30 000,- i 14 dager er ikke ille det!

 

Eller vent. hva tuller jeg med! Det er STATEN og de som bestemmer dette som er tilbakestående. Forbrukerne får en decent leiepris på mange fine varer.

 

Lurer på om jeg skal ”leie” meg en 42” plasma og en DVD-spiller i 14 dager! Burde ikke bli så dyrt å ”leie” det... billigere enn thorn iallfall! Hvis jeg "kjøper" mellom 3-4 butikker av samme varer med 14 dagers mellomrom, har jeg 2 måneder med billig underholdning! Ingen butikker kan hindre meg i å kjøpe hos dem, og alle må gi meg alle pengene tilbake! Luuurt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg "kjøper" mellom 3-4 butikker av samme varer med 14 dagers mellomrom, har jeg 2 måneder med billig underholdning! Ingen butikker kan hindre meg i å kjøpe hos dem, og alle må gi meg alle pengene tilbake! Luuurt!

6045161[/snapback]

Selvfølgelig kan de nekte deg å kjøpe varer hos dem dersom du misbruker reglene! Dersom du gjør noe slikt vil du nok rimelig fort bli svartelistet hos alle forhandlerne du utnytter.

Lenke til kommentar

Syntes folk kan kutte ut de usaklige "alle klager" eller påpeke at denne tråden er i dere øyer helt utnødvendig. Har man ikke noe saklig å si, kan man heller yte sine meninger om tråden pr. PM til trådstarter.

----------------------------------------------------------

 

GlenH, gjerne bytt emnet til noe mer saklig enn så siden våre moderatorer setter ikke pris på slike emner. Heller bytt til f.eks "Hvorfor ikke utnytte angrefristen/åpent kjøp?"

 

Det er sikkert mange som utnytter dette på sitt fulle men det går ikke i lengen siden nettbutikker/butikker merker seg av trenden og nekter slike mennesker å handle hos dem. Selvfølgelig kan du nekte noen å handle fra butikken din hvis du skjønner at de utnytter en lov som mange setter pris på.

 

Når du returnerer en vare, taper butikken på dette siden de kan ikke selge varen til fullpris lenger.

 

Jeg utnytter ikke åpent kjøp eller angrefristen iheletatt. Jeg brukte faktisk min aller første angrefrist for en uke siden. Kjøpte et tv-kort fra SHG.no som ikke fungerte optimalt med min maskin. Jeg er glad at jeg kunne ta det på angrefrist siden det kostet flesk og jeg hadde ikke bruk for det.

 

Angrefristen og åpent kjøp er jo til for at folk skal være fornøyd med det de kjøper og kan angre på impulskjøp.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Selv om vinklingen til trådstarter var/er noe spissforumlert, så har han ett poeng.

Det som vi bør unngå er å lage lover/regler som kan frata ansvaret for hver enkelt av oss for egne handlinger.

Når det gjelder returretten, så er nok det ikke rett sted å starte.. :)

Den er der for nettopp slike tilfelle som "übergoliath" eksemplifiserer...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
... snip ...

Når vi går innom en vanlig (fysisk) butikk og kjøper en vare, selv uten å få testet den får vi IKKE 14 dagers full returrett av forbrukerloven. Hvorfor ikke?

... snip ...

 

Fordi du har muligheten til å teste, ta på og vurdere på en måte du ikke har ved postordrekjøp. Synes forskjellen er ganske åpenbar...

 

Men som med andre regler og goder; hvis mange nok utnytter og misbruker dem så blir de nok borte. Så stå på, du og lanpartyvennene dine, så kanskje dere klarer å få fjernet en regel som er til det beste for alle ærlige forbrukere.

 

Stein :-)

Lenke til kommentar

Forstår hva du er ute etter å si trådstarter. Og utviklingen er etter min mening uten tvil skummel. Ideen med loven er kjempe god, ingen som kan si noe annet en det. Ulempen er jo at folk ikke veit når nok er nok og dermed utnytter den.

 

En løsning på dette kunne jo vært om staten laget et register hvor alle sakene ble lagt inn. Så kunne hver og en butikk søke i dette for så å se om de ville godkjenne deg som kunde. Da ville vi som ikke ødelegger ordningen få nyte godt av den, og de som "leier" ting miste hele ordningen.

 

Det burde også være slik at kjøper betaler porto begge veier. Slik at butikkene ikke trenger dette, men at de heller kan velge å gjøre det til gode kunder hvis de har lyst.

 

Det eneste alternative ellers blir nok at hele loven forsvinner. Og det taper vi på. Har selv byttet to skjermkort hos komplett (de slapp porto riktignok da jeg hentet og leverte hos de) for de ikke fungerte med skjermen min. Skal også sies at komplett hadde null peil når jeg ringte og snakket med de etter at det første ikke fungert, og at kort nr 3 fra de fungerte fint (resultatet ble mailer til skjermkortprodusentene hvor jeg tilfeldigvis traff en som hadde samme skjerm og skjermkort).

Lenke til kommentar

Angrerett var jo for at forbrukere ikke skulle bli lurt i annonser osv...

 

Husker blant annet et blad som annonserte for en "kjempebra" radio, utrolig tilbud, osv... til no billig peng, de som hoppa på fikk tilsendt en mini-radio som gikk på sveiv-kraft ellerno...

 

Men jeg er helt enig med deg... Alt for mange utnytter dette for mye... Spesiellt dere som sender inn skjermer på angrerett pga pixelfeil...

 

Om dere ikke takler pixelfeil, kjøp CRT...

Lenke til kommentar
Angrerett var jo for at forbrukere ikke skulle bli lurt i annonser osv...

 

Husker blant annet et blad som annonserte for en "kjempebra" radio, utrolig tilbud, osv... til no billig peng, de som hoppa på fikk tilsendt en mini-radio som gikk på sveiv-kraft ellerno...

 

Men jeg er helt enig med deg... Alt for mange utnytter dette for mye... Spesiellt dere som sender inn skjermer på angrerett pga pixelfeil...

 

Om dere ikke takler pixelfeil, kjøp CRT...

6048311[/snapback]

er det no galt i å sende en lcd skjerm med pixelfeil i retur? Mange som ikke takler størrelsen og utseende til en crt skjerm og kjøper derfor en lcd skjerm, man må jo få kunne sende skjermen i retur hvis det er en pixelfeil.

Lenke til kommentar

Alle vet jo at de fleste skjermer er dekka av ISO-X standarden som bla dekker opp til flere pixelfeil på skjermer.

 

Når du sender inn en skjerm tilbake på angrerett pga det, er det nesten som å si til narvesen om at de reklamerte for gevinst på 1.000.000kr på flax lodd, men det var det ikke på din...

 

Det er en mangel som er godkjent av ISO, som du igjen godkjenner når du faktisk kjøper den...

Lenke til kommentar

Man må jo kvitere under på en lapp når man returnerer i en vanlig butikk da, og hvis navnet ditt blir en stamkunde i retur, tror jeg fort de nekter deg.

 

Men de spør jo ikke etter legitimasjon :hmm: Men siden man som regel bruker kort så er det vel ikke lett å bytte navn vær gang heller ;) Brått så blir man kriminell på mange måter på en gang ;)

 

Poenget mitt er at jeg tror ikke man skal drive med kjøp/retur kjøp/retur alt for lenge av gangen. Er jo butikken som taper på dette og hvis hele norge skulle drevet på slik tror jeg ikke mange butikker hadde overlevd :no:

Lenke til kommentar
Alle vet jo at de fleste skjermer er dekka av ISO-X standarden som bla dekker opp til flere pixelfeil på skjermer.

6048459[/snapback]

Tøys. En vanlig kunde skal ikke trenge å kunne alle ISO standarder for et produkt når han/hun kjøper det. Kunden forholder seg til det han/hun ser og opplever på selve produktet. Dersom det ikke er skikkelig merket kan man ikke forvente at kunden skal bli fornøyd med et produkt som har feil.

Lenke til kommentar
Alle vet jo at de fleste skjermer er dekka av ISO-X standarden som bla dekker opp til flere pixelfeil på skjermer.

6048459[/snapback]

Tøys. En vanlig kunde skal ikke trenge å kunne alle ISO standarder for et produkt når han/hun kjøper det. Kunden forholder seg til det han/hun ser og opplever på selve produktet. Dersom det ikke er skikkelig merket kan man ikke forvente at kunden skal bli fornøyd med et produkt som har feil.

6049439[/snapback]

 

nå har det jo teknisk sett ikke noe feil (mangel) hvis det er innenfor det som kan forventes. Og ja; det å sende tilbake fordi det er en død pixel på skjermen er bare dum oppførsel.

Lenke til kommentar
. Og ja; det å sende tilbake fordi det er en død pixel på skjermen er bare dum oppførsel.

 

For noe tull! Jeg mener kunden alltid har rett: Dersom skjermen har feil (en f.eks. en pixel er død) er det en selvfølge at skjermen skal erstattes med en feilfri vare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...