Gå til innhold

Hvilken lånemobil får man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si meg enig med de fleste her; å få låne en mobil er en grei service, men det er helt urimelig å kreve at man skal få samme/tilsvarende modell som den man leverer inn.

 

Å forvente at en mobilsjappe skal bruke mange hundretusener i året på å kjøpe nye modeller hver eneste måned for å 'samme type' lånetelefon til dem som leverer inn det siste nye er en betydelig økonomisk belastning. Bare å ha en håndfull W810i på lager i tilfelle tull koster jo fort butikken opp mot 20.000. Og det er EN type telefon, og vi vet jo alle at det tyter ut nye modeller absolutt hele tiden.

 

Lånetelefoner er rent tap; de kan neppe selges brukt fordi folk gir f når det gjelder å behandle dem pent; ''det er jo ikke min telefon...' er det mange som tenker.

Lenke til kommentar
du må skille behovene her også. jeg har forståelse for folk som ikke føler de klarer seg uten mobilen i 5-10 dager, men kan ikke si det samme om de som sier de ikke klarer seg uten en mp3-spiller.

 

de som argumenterer med at ting trengs i jobb osv, det har null betydning, og er ikke relevant i denne diskusjonen.

6047242[/snapback]

 

Selv om de trenger det i jobb må de kunne bevise at de er økonomisk skadelidende i den perioden telefonen med mp3 spiller er borte. Dvs en normal privat person har ikke krav på noe som helst annet enn å ringe å sende sms. Enkelt å greit. Er ikke no vits å diskutere dette engang.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
du må skille behovene her også. jeg har forståelse for folk som ikke føler de klarer seg uten mobilen i 5-10 dager, men kan ikke si det samme om de som sier de ikke klarer seg uten en mp3-spiller.

 

de som argumenterer med at ting trengs i jobb osv, det har null betydning, og er ikke relevant i denne diskusjonen.

6047242[/snapback]

 

Selv om de trenger det i jobb må de kunne bevise at de er økonomisk skadelidende i den perioden telefonen med mp3 spiller er borte. Dvs en normal privat person har ikke krav på noe som helst annet enn å ringe å sende sms. Enkelt å greit. Er ikke no vits å diskutere dette engang.

6051545[/snapback]

 

Nei, men det kan jo hende at man vil få problemer når telefonen med 3g ikke virker, og som man bruker til å koble seg opp til internett med. (ikke alle som har pcmcia port så de kan bruke 3G kort).

 

Men som hovedregel så holder det med en helt vanlig telefon med basis funksjoner.

Lenke til kommentar

Bare lurte på en ting,

 

Er det to ganger samme feil som man trenger for å oppheve kjøpet, eller tre?

 

Ringte til Tele2, der jeg kjøpte min mobil, og der sa de 3 ganger?

 

Den har allerede vært inne to ganger av samme feil (låset seg når den lå i ro ca. 5 min), også vært inne for andre feil... :(

 

Feilene bare kommer og går, etter den første feilen mistet jeg vanen å ta med meg mobilen overalt, så det blir bare til at den ligger i ro, men alikevel strømmer feilene!

Lenke til kommentar

Den har vært inne for;

 

1. Mikrofonen sviktet

2. Minnekortporten leste bare minnekort i ny og ne (og nei, minnekortet funker fint)

3. Låser seg etter ca. fem minutters ro

4. Låser seg etter ca. fem minutters ro

 

Betyr det at jeg har rett til å heve kjøpet, eventuelt bytte den inn i en annen?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Den har vært inne for;

 

1. Mikrofonen sviktet

2. Minnekortporten leste bare minnekort i ny og ne (og nei, minnekortet funker fint)

3. Låser seg etter ca. fem minutters ro

4. Låser seg etter ca. fem minutters ro

 

Betyr det at jeg har rett til å heve kjøpet, eventuelt bytte den inn i en annen?

6055644[/snapback]

Evt. 5. Låser seg etter ca. fem minutters ro.

Lenke til kommentar
du må skille behovene her også. jeg har forståelse for folk som ikke føler de klarer seg uten mobilen i 5-10 dager, men kan ikke si det samme om de som sier de ikke klarer seg uten en mp3-spiller.

 

de som argumenterer med at ting trengs i jobb osv, det har null betydning, og er ikke relevant i denne diskusjonen.

6047242[/snapback]

 

Selv om de trenger det i jobb må de kunne bevise at de er økonomisk skadelidende i den perioden telefonen med mp3 spiller er borte. Dvs en normal privat person har ikke krav på noe som helst annet enn å ringe å sende sms. Enkelt å greit. Er ikke no vits å diskutere dette engang.

6051545[/snapback]

 

Nei, men det kan jo hende at man vil få problemer når telefonen med 3g ikke virker, og som man bruker til å koble seg opp til internett med. (ikke alle som har pcmcia port så de kan bruke 3G kort).

 

Men som hovedregel så holder det med en helt vanlig telefon med basis funksjoner.

6052725[/snapback]

 

Da må du kunne bevise at du ikke kan leve en uke uten å lide økonomiske tap fordi du ikke har en mobil med 3G. Kan du det så får du låne en 3G mobil. Kan du ikke det får en som kan ringe å sende sms.

Lenke til kommentar
du må skille behovene her også. jeg har forståelse for folk som ikke føler de klarer seg uten mobilen i 5-10 dager, men kan ikke si det samme om de som sier de ikke klarer seg uten en mp3-spiller.

 

de som argumenterer med at ting trengs i jobb osv, det har null betydning, og er ikke relevant i denne diskusjonen.

6047242[/snapback]

 

Selv om de trenger det i jobb må de kunne bevise at de er økonomisk skadelidende i den perioden telefonen med mp3 spiller er borte. Dvs en normal privat person har ikke krav på noe som helst annet enn å ringe å sende sms. Enkelt å greit. Er ikke no vits å diskutere dette engang.

6051545[/snapback]

 

Nei, men det kan jo hende at man vil få problemer når telefonen med 3g ikke virker, og som man bruker til å koble seg opp til internett med. (ikke alle som har pcmcia port så de kan bruke 3G kort).

 

Men som hovedregel så holder det med en helt vanlig telefon med basis funksjoner.

6052725[/snapback]

 

Da må du kunne bevise at du ikke kan leve en uke uten å lide økonomiske tap fordi du ikke har en mobil med 3G. Kan du det så får du låne en 3G mobil. Kan du ikke det får en som kan ringe å sende sms.

6056217[/snapback]

 

nei, det står :

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

hvor i alle dager leser du at en må lide økonomisk tap for å få det gjennom?

Lenke til kommentar

Nå må du slutte å tulle. Det står ikke noe om lidt økonomisk tap i fkjl. § 30. Utmåling av erstatning pga. økonomisk tap utmåles av helt andre regler.

 

Det man skal vekte er forbrukers behov vs. selgers utgifter og kostnader. I normaltilfellene så holder det som sagt med en helt vanlig lånetelefon. Men man kan teoretisk få en kunde som har spesielle behov med mobiltelefonen.

Lenke til kommentar
Og en annen ting man kan tenke på - dersom man lider økonomiske tap som følge av å ikke ha en slik telefon - så gjelder mest sannsynlig ikke forbrukerkjøpsloven i ditt tilfelle, for telefonen brukes til næringsvirksomhet.

6058542[/snapback]

 

joda, det gjør den. Eventuelle økonomiske tap reguleres av §52-54

Lenke til kommentar
Og en annen ting man kan tenke på - dersom man lider økonomiske tap som følge av å ikke ha en slik telefon - så gjelder mest sannsynlig ikke forbrukerkjøpsloven i ditt tilfelle, for telefonen brukes til næringsvirksomhet.

6058542[/snapback]

 

joda, det gjør den. Eventuelle økonomiske tap reguleres av §52-54

6058584[/snapback]

Den dekker økonomiske tap som privatperson - ikke jobb-messige tap. Det er vanskelig å bevise økonomiske private tap, så det er næringsmessige tap som man som regel snakker om her. Og dermed gjelder ikke forbrukerkjøpsloven i så og si alle tilfeller det er snakk om økonomiske tap.

 

EDIT: Merk at jeg i mitt første innlegg sier mest sannsynlig - mens du bastant sier at alle økonomiske tap dekkes, næringsliv som forbruker.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Og en annen ting man kan tenke på - dersom man lider økonomiske tap som følge av å ikke ha en slik telefon - så gjelder mest sannsynlig ikke forbrukerkjøpsloven i ditt tilfelle, for telefonen brukes til næringsvirksomhet.

6058542[/snapback]

 

joda, det gjør den. Eventuelle økonomiske tap reguleres av §52-54

6058584[/snapback]

Den dekker økonomiske tap som privatperson - ikke jobb-messige tap. Det er vanskelig å bevise økonomiske private tap, så det er næringsmessige tap som man som regel snakker om her. Og dermed gjelder ikke forbrukerkjøpsloven i så og si alle tilfeller det er snakk om økonomiske tap.

 

EDIT: Merk at jeg i mitt første innlegg sier mest sannsynlig - mens du bastant sier at alle økonomiske tap dekkes, næringsliv som forbruker.

6058877[/snapback]

 

ikke legg ord i munnen min; sier eventuelle og henviser til sted for videre antydelse av hva som dekkes. Det er ikke vanskelig å bevise tap for forbruker; må jeg hente/levere telefonen på verksted så er følgende tap mulig:

 

- bensin

- buss tur / retur

- dekke av lånetelefon/ny telefon dersom forhandler nekter å gi ut

- dekke av verkstedkostander dersom forhandler nekter etc.

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting jeg, ser d er snakk om Tale og SMS som hovedfunksjoner i telefon. Så vist min 3G telefon blir ødelagt har jeg ikke krav på en telefon som har 3G? Og er ikke MMS og vertfall GPRS om ikke EDGE og 3G en basisfunksjon i telefonen? Forstår at en mobiltelefon ikke er en mp3 spiller lr kamera, men tale, SMS MMS GPRS EDGE og 3G må da være basisfunksjoner til en mobil i 2006.

Lenke til kommentar
Bare lurer på en ting jeg, ser d er snakk om Tale og SMS som hovedfunksjoner i telefon. Så vist min 3G telefon blir ødelagt har jeg ikke krav på en telefon som har 3G? Og er ikke MMS og vertfall GPRS om ikke EDGE og 3G en basisfunksjon i telefonen? Forstår at en mobiltelefon ikke er en mp3 spiller lr kamera, men tale, SMS MMS GPRS EDGE og 3G må da være basisfunksjoner til en mobil i 2006.

6062559[/snapback]

Basisfunksjoner er det alle mobiler i dag har... er vel fåtall som har det enda?

Er jo flere mobiler som har kamera og mp3-spiller en det du nevner også...

Endret av datating
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...