Gå til innhold

Hvilken lånemobil får man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Butikken kan da vel ha 100 lånetelefoner for å dekke alles behov? Det er da ikke noe iveien for det?

 

Dette er et eksempel, og er derfor ikke helt realistisk;

Hvis jeg hadde kjøpt meg en vaskemaskin med sentrifuge, utelukkende fordi vaskemaskinen faktisk hadde sentrifuge, og den hadde tatt kvelden, så hadde jeg krevd å få låne en vaskemaskin med sentrifuge. For i mitt ståsted er det ikke noen vits med en vaskemaskin uten sentrifuge.

Lenke til kommentar

Hvis en vanlig mobilsjappe skulle ha 100 lånetelefoner til disposisjon, der funksjonaliteten skal dekke "alles" behov, ville sjappa gått konkurs ganske fort. Det er enorme verdier det er snakk om, og heldigvis beskyttes selgere på dette punktet ved at brukeren bare har krav på tale/sms-funksjonen dekket.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Hvis en vanlig mobilsjappe skulle ha 100 lånetelefoner til disposisjon, der funksjonaliteten skal dekke "alles" behov, ville sjappa gått konkurs ganske fort. Det er enorme verdier det er snakk om, og heldigvis beskyttes selgere på dette punktet ved at brukeren bare har krav på tale/sms-funksjonen dekket.

 

-snubbel

6043145[/snapback]

 

Hvor står dette henne?

 

Eg forstår at det er vanlig praksis, men det står ingen steder?

Lenke til kommentar
Butikken kan da vel ha 100 lånetelefoner for å dekke alles behov? Det er da ikke noe iveien for det?

 

Dette er et eksempel, og er derfor ikke helt realistisk;

Hvis jeg hadde kjøpt meg en vaskemaskin med sentrifuge, utelukkende fordi vaskemaskinen faktisk hadde sentrifuge, og den hadde tatt kvelden, så hadde jeg krevd å få låne en vaskemaskin med sentrifuge. For i mitt ståsted er det ikke noen vits med en vaskemaskin uten sentrifuge.

6043125[/snapback]

Den store forskjellen er at vaskemaskiner er ganske like på funksjoner i forhold...

Vil du at alle butikkene skal gå konkurs?

 

...skal finne til loven om dette...

Lenke til kommentar
Jeg tillater å quote meg selv.
Dette er et eksempel, og er derfor ikke helt realistisk;

Leste du ikke dette?

6043276[/snapback]

Joda, men umulig å sammenlikne de to gruppene... (:p)

 

    Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres

Det står kun erstaningsgjenstand. Forbrukerens behov skal regnes med ja...

Er det noen som kan si at de grunnleggende funksjonene til en mobil ikke er sms og ringing?

 

Det står også at det ikke skal påføre bedriften ulempe...

Lenke til kommentar
Men om man kjøper en W800i så er det ofte/som regel pga musikkdelen, og da det reklameres heftig på akkurat det område vil det være en selvfølge at musikk/mp3/radio er en av basisfunksjonene. Samme med k750 som var kameratelefonen.

 

Da har man krav på basisfunksjonene som man kjøpte produktet med. Det står ikke ordrett i lovteksten at en lånetelefon skal kun brukes til å ringe og skrive sms med, men den er åpen for tolkningen. Og derav er det et definisjonsspørsmål.

6043090[/snapback]

Og det står også at bedriften også ikke skal ha for stor kostnad her... det vil de ha med å ha 100 lånetelefoner for å dekke alles "behov"....

6043099[/snapback]

 

Jeg leverte inn en crappy siemens fordi den var treig, og fikk en mer crappy siemens tilbake. Da hadde de bytta tastaer på telefonen jeg sendte inn, og det tok 4 uker. Lånetelefonen hadde ikke t9, som burde være ett minstekrav etter min mening. Min tolkning av forbrukerloven (og tolkningen som også blir brukt i Økonomi og informasjonsbehanlingssettet vi bruker) mener at lånetelefonen skal være tilsvarende den du leverer inn, dette bryr ikke meg sålenge den har tekst, tale og t9.

 

(til de som lurer, lånetelefonen jeg fikk var en siemens A35, og telefonen jeg sendte inn fikk nye taster, men fortsatt like treig. Kjøpet ble hevet, og ejg innså at telefonen var treig av seg selv, og at jeg aldri mer skulle ha en siemens)

Lenke til kommentar

jeg leverte for en stund siden in min w900i til rep, jeg måte sende den selv(fikk dekt porto), men fikk ingen Reserve mobil i det hele tat.. er dette loV? den har allerede vert inne i ei uke. og det med basis funsjoner, Wxxx serien er en walkman serie, der MP3 biten er en basis funksjon, da burde man kunne få en mobil med dette som "lånem mobil". i vertfall siden selgere og produsenter reklamerer med at dette er en MP3 spiller og mobil i et.

Lenke til kommentar
jeg leverte for en stund siden in min w900i til rep...

6043575[/snapback]

 

Hvis det dreier seg om en nettbutikk så er det en "vesentlig ulempe" for selgeren å gi deg en lånetelefon. De kan da nekte deg dette. Nok en grunn til å handle i vanlig butikk fremfor nettbutikk.

 

Basisfunksjonen i W-serien til SonyEricsson er tale og sms, samme om det står W foran eller ikke. Så lenge det er en mobiltelefon med MP3-spiller og ikke en MP3-spiller med mobiltelefon, er saken veldig grei.

 

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar
jeg leverte for en stund siden in min w900i til rep, jeg måte sende den selv(fikk dekt porto), men fikk ingen Reserve mobil i det hele tat.. er dette loV? den har allerede vert inne i ei uke. og det med basis funsjoner, Wxxx serien er en walkman serie, der MP3 biten er en basis funksjon, da burde man kunne få en mobil med dette som "lånem mobil". i vertfall siden selgere og produsenter reklamerer med at dette er en MP3 spiller og mobil i et.

6043575[/snapback]

Enten er du blind eller så leser du tilbake fra starten av denne tråden.

Du har ikke krav om at lånetelefonen skal ha MP3, kamera, GPS, Wi-Fi, osv.

Den skal KUN dekke basisfunkjoner: SMS OG TALE.

Hvis en kjede er så snill mot deg og gir deg en profftelefon til lån, er det fordi kjeden er snille.

Lenke til kommentar

Det er to faktorer som tas inn når det gjelder lånetelefon. Den skal dekke forbrukerens behov - OG samtidig ikke være til vesentlig kostnad for selger.

 

Alle som har en telefon har ihvertfall behov for å ringe og sende sms - dermed er dette ting som kan dekkes uten noen vesentlige kostnader for selger - alt utover dette er spesielle behov for kunde, noe som betyr at kostnadene for selger øker, og blir vesentlige.

 

Ser dere logikken? :).

 

Forøvrig er det hjemmeservice på hvitevarer, så eksempelet øverst er ikke helt fra virkeligheten - noe som selvfølgelig blir nevn av BeFs også, men allikevel - måtte bare :).

Lenke til kommentar

Vel hvordan forklarer dere at det står stor plakat i butikken knall tilbud på walkmanmobil.

 

Jeg mener da at hvis en person kjøper den og senere tid på sende inn bør få en walkman mobil og ikke en mobil.

 

På tide å forandre på loven, 5 Megapixel kamera er rundt hjørnet og må du sende det til service så får du en siemens mobil som ikke engang kundebehandeleren vet hvordan man bruker den.

Lenke til kommentar
Vel hvordan forklarer dere at det står stor plakat i butikken knall tilbud på walkmanmobil.

 

Jeg mener da at hvis en person kjøper den og senere tid på sende inn bør få en walkman mobil og ikke en mobil.

 

På tide å forandre på loven, 5 Megapixel kamera er rundt hjørnet og må du sende det til service så får du en siemens mobil som  ikke engang kundebehandeleren vet  hvordan man bruker den.

6043876[/snapback]

Det er to faktorer som tas inn når det gjelder lånetelefon. Den skal dekke forbrukerens behov - OG samtidig ikke være til vesentlig kostnad for selger.

 

Ser dere logikken? :).

6043859[/snapback]

Enten så klarer ikke Alastor å forklare det eller så vil ikke du/dere skjønne det.

Vet du HVOR MYE f.eks. Elkjøp kan tape på noe slikt?

 

Tenk at 5stk er inne hverdag for å levere mobilene sine.

La oss si at det tar 2 uker for reperasjonen.

4000kr verdi for telefonen.

5x14x4000= en god del penger.

Lenke til kommentar

vis jeg leverer in et kamera vil jeg ha et kamera, vis jeg leverer in en mp3 spiller vill jeg ha en mp3 spiller, vis jeg leverer in en MP3 mobil vill jeg ha en mobil som har det. loven kan let tolkes dit hen at jeg har rett til det. det er 2 produkter som er blanda her og det er ikke lenger snakk om rene mobiler. jeg kan got ta til takke med en vanlig mobil og mp3 spiller, for når jeg har kjøpt en mobil til 6000kroner forventer jeg lit servis fra forhandler, men i mit tilfelle fik jeg beskjed om at jeg ikke en gang komm til å få låne mobil, så jeg må ta til takke med en gammel en som nesten ikke funker lenger, noe som i gjen gør at i mitt tilfelle kan miste intekt...SURT

Endret av rexrudi11
Lenke til kommentar

det med skrive feil kan jeg desvere ikke hjelpe på.. dyseleksi. så sry for alle skrive feil. men er dere enige i det at vis dere leverer in et kamere har dere ret til å låne et mens det er til reperasjon(vis det tar mere en 7 dager). det kan hende det er her jeg forstår loven feil, men jeg mener det sammme da skal gjelde vis man leverer en Mobil, hvorav en av basis funksonene er Mp3 spiller, man trenger jo ikke en gang å skru på mobil biten for å høre på musikk...

Lenke til kommentar
det med skrive feil kan jeg desvere ikke hjelpe på.. dyseleksi. så sry for alle skrive feil. men er dere enige i det at vis dere leverer in et kamere har dere ret til å låne et mens det er til reperasjon(vis det tar mere en 7 dager). det kan hende det er her jeg forstår loven feil, men jeg mener det sammme da skal gjelde vis man leverer en Mobil, hvorav en av basis funksonene er Mp3 spiller, man trenger jo ikke en gang å skru på mobil biten for å høre på musikk...

6044070[/snapback]

Da kommer vi til samme poenget igjen.

Det skal ikke være til vesentlig kostnad for selger noe dette er.

 

Jeg håper at du engang kommer til butikken jeg jobber på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...