Gå til innhold

Hvilken lånemobil får man?


Anbefalte innlegg

Vel hvordan forklarer dere at det står stor plakat i butikken knall tilbud på walkmanmobil.

 

Jeg mener da at hvis en person kjøper den og senere tid på sende inn bør få en walkman mobil og ikke en mobil.

 

På tide å forandre på loven, 5 Megapixel kamera er rundt hjørnet og må du sende det til service så får du en siemens mobil som ikke engang kundebehandeleren vet hvordan man bruker den.

 

Som ramma_2pac sa, kommer dette til å bli veldi dyrt for butikkene!

En mobiltelefon er en mobiltelefon

 

Å viss du får låne en telefon med 5 megapixel, så skal du levere tilbake denne telefonen, å da blir bildene dine borte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså... lykke til med den tolkningen. Du får låne en TELEFON som dekker TELEFONENS basisfunksjoner, telefoni og SMS.

 

-snubbel

6043103[/snapback]

 

 

SE reklamerer telefonen for å være en walkman telefon. Like mye walkman som relefon. da vil det vel si at dette er en basisfunksjon til denne telefonen.

Lenke til kommentar
Vel hvordan forklarer dere at det står stor plakat i butikken knall tilbud på walkmanmobil.

 

Jeg mener da at hvis en person kjøper den og senere tid på sende inn bør få en walkman mobil og ikke en mobil.

 

På tide å forandre på loven, 5 Megapixel kamera er rundt hjørnet og må du sende det til service så får du en siemens mobil som  ikke engang kundebehandeleren vet  hvordan man bruker den.

6043876[/snapback]

 

Selv om jeg kjøper et kamera med 5 Mp kontra 7 mp, så er enda! hovedfunksjonen at det skal ta bilder. Det er ikke en hovedfunksjon at kamera skal levere 5 mp. For gudsskyld, MP sier ikke alt en gang.

Hovedfunksjonene til mobiler er sms, tale og etterhvert data (da de fleste har GPRS). Det er ikke snakk om at hovedfunksjonene blir eventuelle ekstra funksjoner som overhode ikke kan anses som virkelighetsbaserte behov, snarere luksusbehov for kunden. Får kunde en slik telefon så er det god kundeservice.

 

vis jeg leverer in et kamera vil jeg ha et kamera, vis jeg leverer in en mp3 spiller vill jeg ha en mp3 spiller, vis jeg leverer in en MP3 mobil vill jeg ha en mobil som har det. loven kan let tolkes dit hen at jeg har rett til det. det er 2 produkter som er blanda her og det er ikke lenger snakk om rene mobiler. jeg kan got ta til takke med en vanlig mobil og mp3 spiller, for når jeg har kjøpt en mobil til 6000kroner forventer jeg lit servis fra forhandler, men i mit tilfelle fik jeg beskjed om at jeg ikke en gang komm til å få låne mobil, så jeg må ta til takke med en gammel en som nesten ikke funker lenger, noe som i gjen gør at i mitt tilfelle kan miste intekt...SURT

6043980[/snapback]

 

loven kan ikke tolkes dithen at du har rett på ditt og datt, da er du A4 i synet på tolkningen. Det er en vurdering om du på DØD og LIV skal! ha en mobil med mp3 spiller, eller kan greie deg uten det i 1 uke. Og jeg har enda til gode å få høre en begrunnelse for hvorfor noen på død og liv må ha mp3 spilleren.

Lenke til kommentar
Vel hvordan forklarer dere at det står stor plakat i butikken knall tilbud på walkmanmobil.

 

Jeg mener da at hvis en person kjøper den og senere tid på sende inn bør få en walkman mobil og ikke en mobil.

 

På tide å forandre på loven, 5 Megapixel kamera er rundt hjørnet og må du sende det til service så får du en siemens mobil som  ikke engang kundebehandeleren vet  hvordan man bruker den.

6043876[/snapback]

Du hopper nok en gang over dette med vesentlig kostnad for selger.

 

Der jeg jobber, har vi til enhvertid ca 50 lånetelefoner ute til kunde. Om vi hele tiden skal ha lånetelefoner som er blant de nyeste og beste, la oss si ca halvparten av lånetelefonene våre skal være dette - og denne halvpart må skiftes ut 1 gang i året sånn ca, så får vi en årlig kostnad på ca 75000,- bare på innkjøp av disse telefonene.

 

I tillegg kommer risikoen for at telefonene skal bli stjålet av de som låner de (dette vil skje da folk får lånetelefoner som er bedre enn de de leverte inn feks, eller tilsvarende men uten feilsymptomene), telefonene kan gå istykker eller bli mishandlet av kundene osv osv.

 

Alt i alt en VESENTLIG kostnad for en middels stor butikk, disse kanskje 100 000,- i årlige økte kostnader kan gjerne utgjøre oppmot 5% på bunnlinja :). Det er ganske mye penger.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber har vi valgt å ta inn noen Siemens A57 fordi:

- ikke fargeskjerm så vi trenger ikke gå over hver enkelt telefon for å se etter bilder og alt mulig sånn, kun sms-innboksen

- de er ikke så attraktive å "stjele"/beholde

- de dekker basisbehovene; sms og tale

 

Såklart er det noen kunder som klager på telefonen, men det er som oftest de som ikke har så veldig gode telefoner. Nesten alle som har avanserte telefoner har en bedre selv de bruker isteden.

Lenke til kommentar

det med for store kostnader må en se i sammen heng, når jeg kjøper en vare som er dyr, må jo nødvenig vis bedriften ha en låneordning med tilsvarende varer.

Vis jeg hadde kjøpt en pc å levert in den, og si at jeg var heil avhengi av den (til jobb eller lignende) da måtte jo bedriften stilt med en pc til meg, og dette ville jo blit dyrt for bedriften. de kunne ikke bare sent meg en gammel 486 og sakt at det er allt jeg får vis jeg driver med 3max, bilde redigering eller lignende. da er jo den heilt u brukelig.

det samme burde gjelde for mobiler og, det er flere som i dag i jobb sammenheng er avhengie av mobiler med stort minne, 3g og lignende, til og med mp3 biten.. allt etter som hva man jobber med.

Lenke til kommentar
det med for store kostnader må en se i sammen heng, når jeg kjøper en vare som er dyr, må jo nødvenig vis bedriften ha en låneordning med tilsvarende varer.

Vis jeg hadde kjøpt en pc å levert in den, og si at jeg var heil avhengi av den (til jobb eller lignende) da måtte jo bedriften stilt med en pc til meg, og dette ville jo blit dyrt for bedriften. de kunne ikke bare sent meg en gammel 486 og sakt at det er allt jeg får vis jeg driver med 3max, bilde redigering eller lignende. da er jo den heilt u brukelig.

det samme burde  gjelde for mobiler og, det er flere som i dag i jobb sammenheng er avhengie av mobiler med stort minne, 3g og lignende, til og med mp3 biten.. allt etter som hva man jobber med.

6044166[/snapback]

Men skal butikken lide for at en persons behov da?

Og hvem greier seg ikke uten en en kalender og slikt på mobilen da? De fleste som bruker den i jobbsammenheng har jo synkronisert den med pcen...

 

Er det virkelig noen som har et STORT BEHOV for 3g og mp3? Dødviktig?

Lenke til kommentar

For n'te gang.

Uansett hva telefonen din har av funksjoner skal ikke lånetelefonen påføre selger vesentlig kostnad.

Hvis ikke vi allerede har en tilsvaende mobil som har vært brukt til lånetelefon før, sier det seg selv at det er en vesentlig kostnad om vi skal hente en ny salgspakning med W800i hver gang noen skal levere inn en W800i på service.

 

Og dette med "basisfunksjoner" vet jeg ike om det er noen rettspraksis på. Men det er nok en følge av punktet med vesentlig kostnad.

Har du levert en mobiltelefon, så får du låne en mobiltelefon uansett hva din mobil måtte har av funksjoner. Alt annet ville si selger altfor store utgifter. Lånetelfonene bli ikke akkurat behandler fint heller, så levetiden er begrenset. En slik praksis enkelte her tar til orde for ville aldri kunne fungere og virker helt urimelig.

 

å se situasjonen fra selges side. Vær glad for at dere får lånetelefon i det hele tatt. Prøv Det er ikke mange land som har så forbrukervennlige lovtekster som Norge.

Lenke til kommentar

I gjen det med kostnad, når en bedrift selger en dyr vare må de ta med i beregningen at det kan vere fæil på den og. så fortsat det med vesentlig kostnad kommer heilt an på produktet som er solgt.

 

 

ja faktisk, jeg veit om flere som i jobbsamen heng bruker kamer. for å vise problemer, eller ferdig stilt vare til Ingenører/kunde. da dette gjør at bedrifter let kan spare en del penger, da dette er en del letter en å få kjørt ut en Engener til arbeidsstede(type båt) eller hus osv. har ikke da Bilde biten blit en nesten viktigere del av mobilen en sms biten?....

Endret av rexrudi11
Lenke til kommentar

vi bruker nokia 1101 som lånetelefoner. det må være verdens beste telefon tror jeg. en ting er jo at kundene behandler lånetelefonene like ille som sine egne telefoner, en annen ting er at disse aldri går stykker, eller har softwarefeil. nesten sånn at jeg vurderer å kjøpe meg en slik selv ;)

Lenke til kommentar
ja faktisk, jeg veit om flere som i jobbsamen heng bruker kamer. for å vise problemer, eller ferdig stilt vare til Ingenører/kunde. da dette gjør at bedrifter let kan spare en del penger, da dette er en del letter en å få kjørt ut en Engener til arbeidsstede(type båt) eller hus osv. har ikke da Bilde biten blit en  nesten viktigere del av mobilen en sms biten?....

6044265[/snapback]

 

 

Jo, men det blir uansett en vesentlig kostnad.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
vi bruker nokia 1101 som lånetelefoner. det må være verdens beste telefon tror jeg. en ting er jo at kundene behandler lånetelefonene like ille som sine egne telefoner, en annen ting er at disse aldri går stykker, eller har softwarefeil. nesten sånn at jeg vurderer å kjøpe meg en slik selv ;)

6044267[/snapback]

OT: Christian86 - vi har funnet mobilen for deg! :D

Lenke til kommentar
vi bruker nokia 1101 som lånetelefoner. det må være verdens beste telefon tror jeg. en ting er jo at kundene behandler lånetelefonene like ille som sine egne telefoner, en annen ting er at disse aldri går stykker, eller har softwarefeil. nesten sånn at jeg vurderer å kjøpe meg en slik selv ;)

6044267[/snapback]

OT: Christian86 - vi har funnet mobilen for deg! :D

6044279[/snapback]

 

pass deg nå :p jeg er i så elendig humør pga ei jente at halve er nok.... :p

Lenke til kommentar
Vel hvordan forklarer dere at det står stor plakat i butikken knall tilbud på walkmanmobil.

 

Jeg mener da at hvis en person kjøper den og senere tid på sende inn bør få en walkman mobil og ikke en mobil.

 

På tide å forandre på loven, 5 Megapixel kamera er rundt hjørnet og må du sende det til service så får du en siemens mobil som  ikke engang kundebehandeleren vet  hvordan man bruker den.

6043876[/snapback]

Det er to faktorer som tas inn når det gjelder lånetelefon. Den skal dekke forbrukerens behov - OG samtidig ikke være til vesentlig kostnad for selger.

 

Ser dere logikken? :).

6043859[/snapback]

Enten så klarer ikke Alastor å forklare det eller så vil ikke du/dere skjønne det.

Vet du HVOR MYE f.eks. Elkjøp kan tape på noe slikt?

 

Tenk at 5stk er inne hverdag for å levere mobilene sine.

La oss si at det tar 2 uker for reperasjonen.

4000kr verdi for telefonen.

5x14x4000= en god del penger.

6043913[/snapback]

 

Vel det er mellom butikken og produsenten, det er vel butikkens egen skyld at de har valgt å selge en produkt som ikke er så bra, hvorfor skal jeg lide for en produkt som ikke holdt hva jeg ble lovet når jeg kjøpte den,

 

Hvis du kjøper ny Ferrari og er uheldig og får feil om må sende inn til service kan du ikke få en Lada som lånebil.

Lenke til kommentar

nei men det er med til å vise at Kamera og lignende er blit en VIktig bit av mobilen. skal man se bort i fra det med jobb eller lignende så trenger det fleste kunder ikke låne mobil i det heile tat jo, for den vanlige forbruker bruker bare mobilen til å snakke med folk, eller sende sms, og det er jo ikke viktig det heller i den forstand, men en luksus som vi unner oss, og som har skapt et marked for mobiler, og no når kamera og mp3 mobiler har kommet på banen er de med på å utvide markede for mobiler. og øke salget, dermed øker også fortjenesten til bedriften. osv osv, tror all veit vor jeg vill med dette..

Lenke til kommentar

Jo, det kan du få.

 

Og butikken velger ikke å selge et produkt som ikke er så bra - et produkt går i stykker av seg selv, det er ikke noe butikken har noe med å gjøre - og du som kunde har uflaks.

 

Dermed kan man iallefall gi deg et lite plaster på såret - slik at du kan få ringt og vært tilgjengelig selv om din mobil må repareres.

 

Du skal lide minst mulig, selger skal lide minst mulig. Ser dere ikke eksemplene jeg har kommet med om kostnadsoverslag? Er disse ikke nok?

 

EDIT: Fortjenesten på mobiler øker IKKE - den synker snarere, pga økt konkurranse i markedet :). Så det argumentet holder heller ikke.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Vel det er mellom butikken og produsenten, det er vel butikkens egen skyld at de har valgt å selge en produkt som ikke er så bra, hvorfor skal jeg lide for en produkt som ikke holdt hva jeg ble lovet når jeg kjøpte den,

 

Hvis du kjøper ny Ferrari og er uheldig og får feil om må sende inn til service kan du ikke få en Lada som lånebil.

6044294[/snapback]

Skal vi slutte å ta inn alle mobiler der der kan forekomme produksjonsfeil?

Da tror jeg du kommer og klager over begrenset utvalg neste gang.

Feil kan oppstå ethvert produkt, og sånn vil det alltid være.

 

Jeg skjønner ikke at du ikke skjønner denne loven.

 

Hvis ikke det hadde vært et punkt om lånegjenstand så hadde du ikke hatt krav på noen ting, uansett hva du hadde levert.

Nå er det et punkt om lånegjenstand, men det er et vilkår du ikke forstår: Det skal ikke påføre selger en vesentlig kostnad. Og hvis det gjør det, så har du ikke krav på en lånegjenstand uansett hvor stor ulempe det påfører deg. Sånn er det. Nå snakker jeg om hva du har krav på, og selges kan selvsagt være snill og gi deg låneprodukt selv om du ikke har krav på det. Det har jeg gjort selv mange ganger.

Lenke til kommentar
Vel hvordan forklarer dere at det står stor plakat i butikken knall tilbud på walkmanmobil.

 

Jeg mener da at hvis en person kjøper den og senere tid på sende inn bør få en walkman mobil og ikke en mobil.

 

På tide å forandre på loven, 5 Megapixel kamera er rundt hjørnet og må du sende det til service så får du en siemens mobil som  ikke engang kundebehandeleren vet  hvordan man bruker den.

6043876[/snapback]

Det er to faktorer som tas inn når det gjelder lånetelefon. Den skal dekke forbrukerens behov - OG samtidig ikke være til vesentlig kostnad for selger.

 

Ser dere logikken? :).

6043859[/snapback]

Enten så klarer ikke Alastor å forklare det eller så vil ikke du/dere skjønne det.

Vet du HVOR MYE f.eks. Elkjøp kan tape på noe slikt?

 

Tenk at 5stk er inne hverdag for å levere mobilene sine.

La oss si at det tar 2 uker for reperasjonen.

4000kr verdi for telefonen.

5x14x4000= en god del penger.

6043913[/snapback]

 

Vel det er mellom butikken og produsenten, det er vel butikkens egen skyld at de har valgt å selge en produkt som ikke er så bra, hvorfor skal jeg lide for en produkt som ikke holdt hva jeg ble lovet når jeg kjøpte den,

 

Hvis du kjøper ny Ferrari og er uheldig og får feil om må sende inn til service kan du ikke få en Lada som lånebil.

6044294[/snapback]

Hvorfor ikke? Den dekker jo det grunnleggende behovet: å kjøre!

Saken er at butikken har noen lånegjenstander, du kan enten si ja takk eller nei takk, du velger selv om du vil låne eller ei.

 

Norge har vel verdens beste forbrukerkjøpslov og enda så klager man... :nei:

Lenke til kommentar

En ting angående kamera i lånetelefon.

 

Før i tiden var det ikke alle mobiler som hadde SMS. Dersom det var en vesentlig kostnad for selger å ha SMS-mobiler som lånetelefoner hadde du ikke hatt krav på det den gangen (dersom forbrukerkjøpsloven er som i dag, noe den ikke var).

Den dagen det ikke er vesentlig kostnad for selger å låne deg en mobil med kamera, så har du krav på det også.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...