Gå til innhold

Skille Strømforsyninger og elektronikk kategorien?


Skille Strømforsyninger og elektronikk kategorien?  

167 stemmer

  1. 1. Skille Strømforsyninger og elektronikk kategorien?

    • Ja takk
      145
    • Nei takk
      22


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på tur innom denne delen av forumet en sjelden gang, nettopp for å ytre ett lite bønnerop om at disse to kategoriene skulle og tror du ikke temaet er til behandling allerede? Supert! ;)

 

Jeg er en aktiv bruker av "Strømforsyninger og elektronikk" og har, som mange andre, begynt å se meg lei på at alle postene om PSU drukner interessante tråder innen elektronikk. Vi har fått en hel haug nye underkategorier i det siste, noe som virkelig har ryddet godt opp. Får håpe det er denne kategorien sin tur nå. :)

 

Dere kan jo gjette hva jeg stemte. :p

Synes forresten at neisiden bør legge frem noen argumenter her, det er jo faktisk en del som stemmer det også ser jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er også for å skille PSU og elektronikk. Så ikke denne avstemningen før jeg leste NorthWave sin post, hvor det var linket til denne posten.

Personlig er jeg mest interessert i elektronikk og syntes som andre har sagt at det er direkte kjedelig og bla igjennom alle PSU spørsmålene om hvor mye watt i en PSU som er nok for mitt system.

Lenke til kommentar

Ja, dette har jo blitt tatt opp flere ganger tidligere, uten hell...

Håper det kan gjennonføres denne gangen. Jeg har også sett meg lei av alle PSU-spørsmål.

 

Jeg synes det er merkverdig at i skrivende stund er 10 stk som har stemt nei. En av gangene det ble tatt opp tidligere i år var de eneste to svarene negative til forslaget: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...lle+elektronikk

 

Jeg ser ingen holdepunkter i argumentene.

Lenke til kommentar

Jeg har vært aktiv en stund på det aktuelle forum, og ser at det blir stadig flere poster angående elektronikk, og tror at en egen kategori vil være med på å forsterke denne trenden. Dette ser vi jo feks i den nye kategorien "musikkskaping".

 

Vil bare få si at dersom dette skjer, så er jeg villig til å legge ned noen timer i en god guide og skjemasamling som tar opp de viktigste emnene for den nye kategorien. ;)

Lenke til kommentar
Ser at "Strømforsyninger og elektronikk" også oversvømmes av generell elektro og elektrotekniske spørsmål som absolutt ikke burde være i den kategorien.

 

Det burde skilles på følgende:

Elektronikk generelt, dvs. elektronikk slik Furyfax etterlyser.

Elektronikk til PC, dvs. display, voltmods, bytte av lysdioder, katoder, etc.

Strømforsyning: PCU, UPS, etc.

Elektro/Elektroteknikk, slikt som bl.a har med husinstallasjon å gjøre.

Dette er iallefall min mening.

6121539[/snapback]

 

Jeg antar at det vil føre til en del relativt døde underfora, men det kan vel være verdt forsøket.

Lenke til kommentar

SPLIT og HERSK!

 

jeg trur det vil bli mye bedre om det deles i to kategorier. alle som er interessert i generell elektronikk er lei PSU spørsmål...

 

Jeg kunne tenkt meg følgende:

PSU:

- spørsmål angående kjøp/bytte av ny psu

- spørsmål om PSUer er store nok.

- spørsmål om hvordan ting kobles til psu (volt på de forskjellige ledningene o.l.)

- modifiseringer av psu'er (ala viftebytting o.l.) slike kan kanskje få spørre i elektronikk om det er absolutt nødvendig...

- annet som angår PC PSUer…

 

Elektronikk:

- konstruksjon av egen elektroniske dingser

- viftestyring konstruksjoner og LED tilkoblinger (er mer som en klassiker på forumet, jeg er litt lei av de, men de passer bedre i en elektronikk kategori enn i PSU)

- spørsmål angående valg av komponenter (ICer, R,L og C osv)..

- egentlig alt som ikke er tatt med under psu og som er relatert til elektronikk med ikke PC PSUer...

- spørsmål angående bygging av egne strømforsyninger (fra bunnen av) bør etter min mening plasseres under elektronikk.

 

Blir dette en suksess og elektronikk blir en bra kategori kan den kanskje deles inn i flere deler, for eksempel en som om handler programmering av mikrokontrollere og lignende. Vet at den alt finnes et programmeringsforum her, men programmering for mikrokontrollere passer ikke helt der, dette fordi at en ofte bruker flere forskjellige språk for forskjellige og samme mikrokontroller, de som driver med programmering generelt vil ikke alltid tenke rett i forhold til programmering på slikt lavnivå og en er ofte avhengig av å se programmeringen sammen med resten av elektronikken som skal brukes.

Lenke til kommentar
Ser at "Strømforsyninger og elektronikk" også oversvømmes av generell elektro og elektrotekniske spørsmål som absolutt ikke burde være i den kategorien.

 

Det burde skilles på følgende:

 

Elektronikk generelt, dvs. elektronikk slik Furyfax etterlyser.

 

Elektronikk til PC, dvs. display, voltmods, bytte av lysdioder, katoder, etc.

 

Strømforsyning: PCU, UPS, etc.

 

Elektro/Elektroteknikk, slikt som bl.a har med husinstallasjon å gjøre.

 

Dette er iallefall min mening.

6121539[/snapback]

 

Jeg antar at det vil føre til en del relativt døde underfora, men det kan vel være verdt forsøket.

6169708[/snapback]

 

Enig med Pingla, spesielt at det er en egen kategori med elektro/elektroteknikk. Tror aktiviteten rundt det tema vil øke, når den får en egen kategori.

Lenke til kommentar

Jeg ser også nytten i å ha en egen kategori for elektro/elektroteknikk/sterkstrøm, da dette ofte er noe heelt annet enn elektronikk.

 

Kategorien for pc-elektronikk ser jeg ikke nyttet av da dette faller under kategori for psu eller elektronikk uansett, og en del av det som hører til casemodding kan taes i den kategorien. :)

Lenke til kommentar

Endelig! Det har vært endel tråder på forumet ang. skilling av 'de to forumene'. De hører slett ikke sammen.

 

Må legge til det er utrolig god kvalitet på diskusjonene som omhandler elektronikk! Mer enn man skulle ventet av et forum med så varierte deltagere.

 

*krysse fingrene*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg er for å skille disse kategoriene jeg og. Det hadde vært smart, siden det er omtrent like mange elektronikkspørsmål som psu spørsmål.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå som godt over hundre stykk har gitt sin stemme, og nærmere 90% er for forslaget er det kanskje på tiden å gjøre noe?

Slik jeg ser det kan det ordnes på to måter:

1 - Elektro/Elektronikk som delfora under Hardware og Strømforsyning som underforum.

2 - Flytte strømforsyning-delen til Kabinetter, og opprette en egen for Elektro/Elektronikk.

 

EDIT: ser nå at første setningen kan virke litt krass, det er på ingen måte meningen. Jeg har full forståelse for at dere har mye å gjøre, så jeg vil bare minne dere på denne tingene også. :) Håper ihvertfall på tilbakemelding.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har det skjedd noe innad HW-crewet?

omtrentlig hver dag er det en ny PSU-post, "er min psu for svak?" "må jeg ha ny kanskje?" osv.

interisante elektronikk spørsmål forsvinner som bare det laaangt ned på lista.

 

Jeg er veeeeldig for og splitte dette!

 

NÅÅÅ!!

 

I DAG!! (el. i morra...) ;)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...