Gå til innhold

Hvordan beregne strømbruk ut i fra w på psu?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på hvordan jeg beregner strømbruk til en pc/server ut i fra watt på psuen...

La oss si at det går forr fullt hele tida da, en 500w psu.

 

 

Lurer på dette for å sjekke hva det vil koste i måneden å sette opp en server, eller ha på en pc 24/7.

 

 

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å regne på den måten. Det er ikke PSU som bestemmer hvor mye strøm du bruker.

Det finnes noen Web sider med en slags kalkulator hvor du teller sammen for hver komponent du har i PC'en, men det blir uansett bare omtrentlig.

Hvis du tar utgangspunkt i ca 300W konstant så er det jo relativt enkelt å regne hva det blir i kWh.

Lenke til kommentar
Hvis du tar utgangspunkt i ca 300W konstant så er det jo relativt enkelt å regne hva det blir i kWh.

6038014[/snapback]

Også det er veldig mye. 100 - 150 W i gjennomsnitt er mer realistisk for en maskin som står på konstant.

 

En tjener vil bruke kanskje 70 - 100 kWh per måned, men det kommer selvsagt an på hardware og hvor mye den belastes.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Jovisst, det går an å måle, men for å finne strømforbruk skal en måle 230 V, ikke linjene fra PSU.

 

Forresten, jeg glemte effektivitet i beregningen min, tror kanskje anslaget mitt ble litt lavt.

 

Uansett, 100 kWh per måned er neppe så veldig langt unna, og det er vel heller ikke nødvendig å vite nøyaktig hva det koster.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Jovisst, det går an å måle, men for å finne strømforbruk skal en måle 230 V, ikke linjene fra PSU.

 

Forresten, jeg glemte effektivitet i beregningen min, tror kanskje anslaget mitt ble litt lavt.

 

Uansett, 100 kWh per måned er neppe så veldig langt unna, og det er vel heller ikke nødvendig å vite nøyaktig hva det koster.

6038595[/snapback]

Hvis det er såpass enkelt, hvorfor har jeg ikke gjort det før. :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg tror det var Anandtech som hadde testet reelt strømforbruk på en rekke kraftige PCer. Den kraftigste var vel satt opp med FX-60, 2 x X1900XTX i Crossfire, samt to harddisker og litt overklokking. Sånn jeg husker det, lå denne da på noe over 400W samlet kontinuerlig forbruk under load.

 

Hvis vi regner med at din server IKKE har to av de kraftigste skjemkortene, men noen harddisker, kan vi kanskje si 250W gjennomsnittlig forbruk. Hvis det er en server med mye belastning kan dette kanskje være sannsynlig, men jeg tror selv dette er noe høyt.

 

Herunder tar jeg sterke forbehold mot at jeg har bommet på noen desimaler, og ikke minst strømprisene:

 

Du får da 0,25KWh. Ganger vi dette med 24 timer per dag, igjen ganget med 365 dager på ett år, og så med 50 øre per KWh får vi:

 

0,25 x 24 x 365 x 0,5 = 1095,- på ett helt år.

 

 

Lenge siden jeg sist satte opp et slikt regnestykke, så fint om noen skoleferske kan bekrefte mitt regnestykke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...