Gå til innhold

Noen spørsmål ang. økonom utdanning


TOO TRILL

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående dette.

 

Jeg skal starte på vgs til høsten og skal ta allmenn hvis jeg kommer inn.

2. året på vgs kan du velge og vrake i forskjellige fag, men hvis jeg skal bli økonom bør jeg ta samfunn og økonomifag eller burde jeg holde meg til de vanlige realfagene?

Hvilke fag burde jeg ha best karakterer i for å bli økonom? Er det mulig å ta en spesiel matte på vgs eller må man være god i all slags matte? Hva slags karakter burde jeg ha i matte? Og hva slags snitt burde jeg ha for å komme inn på NHH eller BI?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta fordypning i matte, den vanskeligste. Ikke det at du nødvendigvis kommer til å bruke all matten (det gjør du nok ikke), men trening i algebra og matematisk forståelse kommer alltid godt med.

 

Trenger du poengene kan du ta andre realfag også, men du trenger ikke kunne fysikk og biologi for å bli økonom. Angående poengkrav kan du sjekke selv på samordna opptak (for NNH i det minste), er ikke grusomt høyt men krever vel litt over snitt.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ta økonomiutdannelse når du er ferdig med VGS, synes jeg absolutt du bør ta de økonomifagene du har mulighet til på VGS. Det er ikke noe poeng å slite seg gjennom fysikk/kjemi-mølla så lenge du vet hva du skal etter vidergående. Da jeg gikk på vidergående kunne man enten ta MX eller MY, der MY var mer økonomisk matte. Vet ikke hva det heter nå, men matematikken på de fleste økonomilinjer på høgskolenivå bygger på det som en gang het MY.

 

Hilsen tidligere økonomistudent.

Lenke til kommentar

Mange forskjellige svar her, jeg blir ganske forvirret. Peterman har jo vært en tidligere økonomistudent (hvis han snakker sant) og sier at eg burde ta økonomiske fag. Dere andre sier at jeg burde ta realfag. Dere gjør det veldig vanskelig for meg.

Endret av St.Matias
Lenke til kommentar

Har skolen en økonomisk administrativ allmenn linje så velg denne i vk 1, da får du 5 timer bredriftsøkonomi istedet for geografi og eldre historie.

 

Når det gjelder matte ville jeg tatt 3MX eventuelt hoppet av fra 2MX hvis du sliter. Du bør nok også ha 4 eller bedre i matte, noe som ikke er noe serlig problem i MX så lenge du ikke hater matte.

 

Har skolen tilbud om sammfunnsøkonomi kan nok dette også være bra hvis du har tenk deg videre i en økonimisk utdanning, rettslære og jus er også fag du bør vurdere.

 

Fysikk og Kjemi/Biologi er kan du ta hvis du har lyst og liker fagene 2FY kan iallefall være smart slik at du senere også kan søke på "ingentinggjør" :p studier

 

Angående opptak på vidre økonomi studier etter vgs så teller i dag alle karakterer like mye, dvs at en 5er i gym teller like mye som en 5er bredriftsøkonomi. Men en 5er i bredriftsøkonomi vil jo bety at du antagelig har god forståelse for økonomi og vil ha det lettere enn andre i videre studier :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Har skolen en økonomisk administrativ allmenn linje så velg denne i vk 1, da får du 5 timer bredriftsøkonomi istedet for geografi og eldre historie.

 

Når det gjelder matte ville jeg tatt 3MX eventuelt hoppet av fra 2MX hvis du sliter. Du bør nok også ha 4 eller bedre i matte, noe som ikke er noe serlig problem i MX så lenge du ikke hater matte.

 

Har skolen tilbud om sammfunnsøkonomi kan nok dette også være bra hvis du har tenk deg videre i en økonimisk utdanning, rettslære og jus er også fag du bør vurdere.

 

Fysikk og Kjemi/Biologi er kan du ta hvis du har lyst og liker fagene 2FY kan iallefall være smart slik at du senere også kan søke på "ingentinggjør" :p studier

6021122[/snapback]

 

Takk, men hva er "ingentinggjør" studier?

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha bruk for andre realfag enn matematikk (MX) dersom du skal ta siviløkonomutdanning. Jeg vil råde deg til å velge bedrifts- og samfunnsøkonomi i tillegg. Det er på ingen måte en nødvendighet, men du kommer til å merke at det er en stor fordel å slippe å begynne på bar bakke. Av den grunn er det også en god idé å ta 3MX, selv om inntaktskravet kun er 2MX. Det blir langt enklere å begynne på studiet når du har grunnleggende innsikt i fagene fra før av.

 

Når det gjelder opptakskrav, varierer dette selvsagt fra år til år, men dersom du sikter deg inn på NHH, bør du ha 55 poeng for å være sikret å komme inn.

Lenke til kommentar

Jeg tok bed.øk. og regnskap på vgs, samt 2MY. De to første var helt bortkastet, gav meg ingenting ifht siv.øk utdannelsen, kunne like gjerne tatt media eller kjemi. Du burde ta de fagene du vil gjøre det best i for å få høyt nok snitt. I tillegg burde du ta noen av fagene som gir bonuspoeng, i min tid var det realfag, ekstra 5-timers fordypning og tysk VK2. Jeg anbefaler også at du tar 2MX eller 3MX, det vil gi deg en liten fordel i metodefagene.

 

Gå for 55 poeng eller mer for NHH, BI oppgir vel ikke kravet, de siste gangene de har gjort det så har de oppgitt gjennomsnittspoeng(!) for de som er tatt opp. Bare så det er sagt så er ikke BI vesentlig dårligere, eller bedre for den saks skyld. Du slipper imidlertid å betale de sure skolepengene på NHH, og du får sjansen til å være med i en av de mest aktive studentforeningene i landet.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Takk for svar. Tror det heter MY og MX fortsatt og MY er den "letteste".

 

@Peterman: hvordan var det å få seg jobb etter studiene?

6020120[/snapback]

 

For min del gikk det greit å få jobb, men jeg hadde en god del relevant arbeidserfaring fra før.

 

Du burde sjekke de ulike studiehåndbøkene til høgskoler som tilbyr økonomi. Der finner du hva slags forkunnskaper som anbefales.

Lenke til kommentar
Jeg tok bed.øk. og regnskap på vgs, samt 2MY. De to første var helt bortkastet, gav meg ingenting ifht siv.øk utdannelsen, kunne like gjerne tatt media eller kjemi. Du burde ta de fagene du vil gjøre det best i for å få høyt nok snitt. I tillegg burde du ta noen av fagene som gir bonuspoeng, i min tid var det realfag, ekstra 5-timers fordypning og tysk VK2. Jeg anbefaler også at du tar 2MX eller 3MX, det vil gi deg en liten fordel i metodefagene.

6026693[/snapback]

 

Som Pelsjokob nevner danner bed.øk fagene fra VGS et fint grunnlag til for økonomistudier på høgskolenivå, selv om de er ganske overfladiske er det prisnipper som er like. Tenker spesielt på regnskapsprinsipper. Kan man grunnleggende bokføring, forstår man balanse og har litt kjenskap til periodeavslutning går de første regnskapskursene man skal igjennom som en lek. Personlig hadde jeg mye igjen for VGS fagene, sammenlignet med noen av mine medstudenter som måtte starte på bar bakke.

 

Selv synes jeg 2MY og 3MY danner et mye bedre grunnlag for metodefagene kontra 2-3MX. Innføringskurset i matematik første året bygger jo direkte på kunnskap fra 2MY.

Lenke til kommentar

Jeg skal starte på vgs til høsten og skal ta allmenn hvis jeg kommer inn.

2. året på vgs kan du velge og vrake i forskjellige fag, men hvis jeg skal bli økonom bør jeg ta samfunn og økonomifag eller burde jeg holde meg til de vanlige realfagene?

Hvilke fag burde jeg ha best karakterer i for å bli økonom? Er det mulig å ta en spesiel matte på vgs eller må man være god i all slags matte? Hva slags karakter burde jeg ha i matte? Og hva slags snitt burde jeg ha for å komme inn på NHH eller BI?

6018589[/snapback]

 

Mye motstridende svar her men svarer nå ihvertfall på min måte uavhengig de andre.

 

1. Om du går på allmenne fag så burde du velge realfagene. Ellers tar du bedriftsøkonomi. Men anbefaler å ta realfag siden de gir ekstra poeng og at du stiller sterkere på selve utdannelsen siden det kreves endel matte i studiet. De fleste som tar økonomiutdannelse har ikke bedriftsøkonomi fra vgs og klarer seg utmerket i studiet. Realfag gir deg valgmuligheter også om du angrer på valget med økonomi.

 

2. Det heter nå 2mx, 3mx og 2mz og 3mz, Anbefaler deg mx utgavene. Vet ikke helt hva mz går ut på men jeg hadde mx og alle anbefaler 3mx om du skal gå videre med matte. Matte med 4 el bedre er greit å ha men ingen nødvendighet.

 

3. Snittet er nok 5 eller bedre. Ikke lett med siviløkonomiutdannelsene, men det er mange andre som tilbyr bachelor og senere master som er lettere å komme inn på og tilbyr like bra utdanning. Sjekk spesielt UMB sin økonomiutdanning der man faktisk _må_ ha fag innenfor et annet felt enn bare økonomi, slik at man kan skille seg ut iforhold til andre øk utdannelser og dermed være bedre kvalifisert til en spesiell jobb.

Lenke til kommentar
Da jeg gikk på vidergående kunne man enten ta MX eller MY, der MY var mer økonomisk matte. Vet ikke hva det heter nå, men matematikken på de fleste økonomilinjer på høgskolenivå bygger på det som en gang het MY.

 

6020101[/snapback]

 

Var vel slik at den ene var litt mer rettet mot SK, mens den andre mer mot fysikk/biologi.

 

Tok selv MX, det kreves litt arbeid men er ikke det aller vanskeligste. Men vet om mange som sliter. Dog er det meste glemt nå da, men det hjelper en del for forståelsen som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...