Gå til innhold

Naboen stjeler - hva ville dere gjort?


nomorebs

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg bor i blokk. I kjelleren i blokka har vi sykkelparkering, slik at de som ikke vil sette sin sykkel ute, kan sette den inne bak en låst dør. For å låse opp døra, må man ha en nøkkel. Denne nøkkelen er det kun beboerne som har.

 

Min samboer hadde sin sykkel parkert i kjelleren. En dag oppdaget vi den henslengt og maltraktert utenfor naboppgangen. Vi kunne ikke se noen rundt oss som kunne ha gjort det, men vi hadde selvfølgelig våre mistanker, siden naboens sønn har en lei tendens til å komme med stjålne sykler til enhver tid. Og husk at noen må ha hentet den fra en låst kjeller, hvor kun beboerne har adgang.

 

Sykkelen hennes ble parkert i kjelleren igjen, men allerede dagen etter var sykkelen borte igjen. Etter noen timer dukket den opp utenfor nabooppgangen igjen, med skjev ramme, skjevt bakhjul, avrevne håndtak, knust lys +++ . Denne gangen var det en sovepose på bagasjebrettet. Vi tok med både sykkel og sovepose. Sykkelen ble parkert i kjelleren igjen, soveposen tok vi med inn til oss selv. Inni soveposen var det skrevet et navn, som viste seg å være identisk med naboens sønn sitt navn. :whistle:

 

Vi tok kontakt med moren hans, som innrømte på stedet at hun hadde problemer med at sønnen rappet saker og ting. Vi spurte om hun ville erstatte skaden som hennes sønn hadde påført sykkelen, og det sa hun ja til. Siden hørte vi ikke mer fra henne. :nei:

 

Så her om dagen tok vi kontakt med henne igjen, og spurte om hun ville erstatte skadene. Vi hadde satt beløpet til 600 kroner, som ikke er urimelig med tanke på at både ramme og bakdekk er helt skjeve. Etter et par timer hadde hun visstnok ringt på hos oss for å snakke med oss. Vi var ikke hjemme, så hun ringte på hos naboen istedet. Til naboen gjorde hun sitt beste for å baksnakke oss, påpekte hvor urimelige vi var som krevde erstatning for en "gammel" sykkel, siden den "ikke var verdt så mye" og at vi måtte passe ryggen vår, siden mange snakket om oss og så videre.

 

I går kom hun på døren igjen, og hun nektet for at hennes sønn hadde gjort noe som helst, og at vi var helt utrolig frekke for å forlange erstatning for en sykkel som var "så gammel", og gjentok i bunn og grunn den tiraden hun hadde servert naboen. Hun fikk pent beskjed om at dersom det ikke ble gjort noe med saken, så ville vi politianmelde hele forholdet. Pipen fikk plutselig en annen låt, og hun sa seg med ett villig til å ta med sykkelen til sportsbutikken for å få den reparert.

 

I dag tidlig lå det en lapp i vår postkasse, med ordlyden:

"Etter en gjennomgang med (sønnens navn) og en ny vurdering av saken. Finner jeg at dette er noe (sønnens navn) ikke kan ha gjordt. Derfor gjør jeg ingenting med dette. Jeg anser denne saken som avsluttet. Vennlig hilsen Tove B..."

 

:realmad:

 

Hva synes dere egentlig om dette? Hva bør vi gjøre?

Det aner meg at noen fortjener en runde med god gammeldags pryl.. :angry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir sint av sånt, ikke post det her.

Unger som stjeler og mødre som har "englebarn" er en forferdelig kombinasjon.

 

Hvis dama klager på at sykkelen er gammel og det er derfor hun ikke vil betale (som hun egentlig sa først) så trodde hun jo at sønnen hennes hadde gjort det. (før dagens lapp i postkassa)

Lenke til kommentar
Saken er den at jeg bor i blokk. I kjelleren i blokka har vi sykkelparkering, slik at de som ikke vil sette sin sykkel ute, kan sette den inne bak en låst dør. For å låse opp døra, må man ha en nøkkel. Denne nøkkelen er det kun beboerne som har.

 

Min samboer hadde sin sykkel parkert i kjelleren. En dag oppdaget vi den henslengt og maltraktert utenfor naboppgangen. Vi kunne ikke se noen rundt oss som kunne ha gjort det, men vi hadde selvfølgelig våre mistanker, siden naboens sønn har en lei tendens til å komme med stjålne sykler til enhver tid. Og husk at noen må ha hentet den fra en låst kjeller, hvor kun beboerne har adgang.

 

Sykkelen hennes ble parkert i kjelleren igjen, men allerede dagen etter var sykkelen borte igjen. Etter noen timer dukket den opp utenfor nabooppgangen igjen, med skjev ramme, skjevt bakhjul, avrevne håndtak, knust lys +++ . Denne gangen var det en sovepose på bagasjebrettet. Vi tok med både sykkel og sovepose. Sykkelen ble parkert i kjelleren igjen, soveposen tok vi med inn til oss selv. Inni soveposen var det skrevet et navn, som viste seg å være identisk med naboens sønn sitt navn.  :whistle:

 

Vi tok kontakt med moren hans, som innrømte på stedet at hun hadde problemer med at sønnen rappet saker og ting. Vi spurte om hun ville erstatte skaden som hennes sønn hadde påført sykkelen, og det sa hun ja til. Siden hørte vi ikke mer fra henne.  :nei:

 

Så her om dagen tok vi kontakt med henne igjen, og spurte om hun ville erstatte skadene. Vi hadde satt beløpet til 600 kroner, som ikke er urimelig med tanke på at både ramme og bakdekk er helt skjeve. Etter et par timer hadde hun visstnok ringt på hos oss for å snakke med oss. Vi var ikke hjemme, så hun ringte på hos naboen istedet. Til naboen gjorde hun sitt beste for å baksnakke oss, påpekte hvor urimelige vi var som krevde erstatning for en "gammel" sykkel, siden den "ikke var verdt så mye" og at vi måtte passe ryggen vår, siden mange snakket om oss og så videre.

 

I går kom hun på døren igjen, og hun nektet for at hennes sønn hadde gjort noe som helst, og at vi var helt utrolig frekke for å forlange erstatning for en sykkel som var "så gammel", og gjentok i bunn og grunn den tiraden hun hadde servert naboen. Hun fikk pent beskjed om at dersom det ikke ble gjort noe med saken, så ville vi politianmelde hele forholdet. Pipen fikk plutselig en annen låt, og hun sa seg med ett villig til å ta med sykkelen til sportsbutikken for å få den reparert.

 

I dag tidlig lå det en lapp i vår postkasse, med ordlyden:

"Etter en gjennomgang med (sønnens navn) og en ny vurdering av saken. Finner jeg at dette er noe (sønnens navn) ikke kan ha gjordt. Derfor gjør jeg ingenting med dette. Jeg anser denne saken som avsluttet. Vennlig hilsen Tove B..."

 

:realmad:

 

Hva synes dere egentlig om dette? Hva bør vi gjøre?

Det aner meg at noen fortjener en runde med god gammeldags pryl..  :angry:

6008183[/snapback]

 

Det som sikkert er litt dumt er at du/dere sikkert har levert tilbake soveposen som var på sykkelen. Ellers ville jo den vært ett fint bevis. Saken er nemlig sånn at den sannsynligvis vil bli henlagt uten ordentlig bevis da verdien på objektet ikke er så stort.

 

Men uansett synes jeg at dere skal politianmelde saken.

Skriv en annmeldelse der dere påpeker saksfakta og deretter navngir den dere mistenker med årsak til hvorfor dere tror dette. Viktig å bygge opp saken med sp mye spesifikke detaljer som mulig. Dato for når dere fant sykkelen, det at kjelleren låses, samtalene med guttens mor, naboen og legg selvfølgelig med en kopi av lappen.

Forhold dere altså til rene fakta så langt som mulig og når dere skal komme med antagelser, bør dere støtte påstandene med indisier.

 

Det å skrive at dere ofte ser gutten med stjålne sykler er ikke nok alene. Dere må skrive at dere ofte observerer gutten med sykler dere antar er stjålne fordi at.. osv.

 

Hvis gutten driver mye med dette kan du jo hende at han allerede er registrert hos politiet som en liten gjenganger og det vil jo utvilsom støtte dere.

 

Summa sumarum: Anmeld saken, og hvis det i mellomtiden igjen skjer at han tar sykkelen eller en annen som dere VET tilhører noen andre, sikre bevis mtp fingeravtrykk osv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Fest en lapp på en stein og kast igjennom et stort vindu, og på lappen skriver du at vinduet er for gammelt til at du gidder å erstatte det. Så siden nekter du for at det var deg.

6009161[/snapback]

 

haha....gi tilbake med samme mynt ja ;):thumbup:

godt forslag faktisk ;)

Men anmeld saken...hvis du selv ringer på med balltre på skuldra så er det nok du som får bråk. så ikke gjør så mye selv. Politiet kan gjøre de underligste ting ;)

Lenke til kommentar
Fest en lapp på en stein og kast igjennom et stort vindu, og på lappen skriver du at vinduet er for gammelt til at du gidder å erstatte det. Så siden nekter du for at det var deg.

6009161[/snapback]

 

haha....gi tilbake med samme mynt ja ;):thumbup:

godt forslag faktisk ;)

Men anmeld saken...hvis du selv ringer på med balltre på skuldra så er det nok du som får bråk. så ikke gjør så mye selv. Politiet kan gjøre de underligste ting ;)

6009220[/snapback]

Tja, jeg kommer ikke så altfor godt overens med politiet, så for min del hadde det ikke vært snakk om å dra inn politiet. Først oppsøke dem på døra med balltre, hvis de ringer politiet er det bare å bli kvitt balltreet så har ikke politiet noe som helst de kan ta deg for (ja, testet ut). Nekter de fortsatt å betale, er det stein gjennom ruta som gjelder.

Lenke til kommentar

Hun syntes sikkert det er flaut nok at sønnen oppfører seg slik. Dere er sikkert ikke de eneste i nabolaget som vet at han er slik. At henne snakker dritt om dere til de andre naboene er bare en måte å "beskytte " se på... Hun vet jo at det er sønnen som har gjort det, men føler vel det er for seint til å fikse på det no. Så da er det eneste valget å benekte hele greien å slippe å tape alt for mye ansikt...

 

Mennesker er rare... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...